Budget- en besparingstopic

Salaris wordt meteen nadat het binnenkomt verdeeld. Een deel blijft staan. Een deel gaat naar de rekening voor vaste lasten. En een deel gaat naar de spaarrekening.

Alle beleggingen worden van de spaarrekening af geïncasseerd.

Boodschappen gaan gewoon van de betaalrekening. Dat zijn geen vaste lasten, die variëren juist heel erg.

Wij zitten bij bunq (Techbedrijf met een bankvergunning, helemaal hip) en ik moet zeggen dat het aanmaken en beheren van rekeningen daar ook wel echt makkelijk is.

Dit heb ik ook, is echt ideaal!
Hoewel ik nu bijna niet op m’n rekeningen durf te kijken. Ben net paar weken terug verhuisd en er is nog veel meer wat ik de komende maanden allemaal aan moet schaffen. Zal blij wezen als er straks weer wat meer op m’n spaarrekening staat ook :sweat_smile:

1 like

Misschien heb ik hier al eerder gelobbyd voor de app Grip, maar dat is zo handig (en gratis). Je koppelt met je bank en alle uitgaven kun je aan categorieën toewijzen. Het meeste plaatst ie automatisch goed, wanneer je iets één keer toewijst dan leert ie er ook van. Handmatig je boodschappen bijhouden in notities of Excel is dan overbodig, je kunt een budget per categorie instellen.

2 likes

Wij hebben gewoon alles op 1 rekening, we hebben vaste lasten opgeteld en boodschappen budget gemaakt en daarbij wat extra voor leuke dingen. Soms trakteren we elkaar op een ijsje van mij en betalen we het zelf en vaak gewoon van de gezamenlijke. Nu door corona houden we vaak best wat over waardoor het naar de spaar gaat, daar doen we vakanties van of opeens een dure rekening oid. Ik wil daar ong minimaal 1000 euro op hebben staan voor onverwachte kosten oid.
Ook houden we soms niets over of moet erbij, dan maken we dat over. Door bijv gordijnen gekocht voor ons huis oid.

Super leuk, meteen gedownload! Echt de eerste keer dat zo’n app echt zó gebruiksvriendelijk is.

1 like

Ja ik heb er verschillende geprobeerd en geen één overtreft deze! Volgens mij heb ik in het begin 12 maanden historische af en bijschrijvingen erin laten zetten (en dan heel veel af en bijschrijvingen dus doorlopen om te kijken of ze in de juiste categorie staan). Dat is wel even werk, maar levert je direct overzicht op in je uitgaven afgelopen jaar en is fijn om toekomstige uitgaven mee te kunnen vergelijken.

Ik heb trouwens geen aandelen in deze app :sweat_smile:

Ja ik weet dat dat echt de handigste app is in NL! Maar besef je wel dat als het gratis is, jij meestal het product bent. En in dit geval gaat het echt om veel persoonlijke informatie.

8 likes

Volgens mij staan er advertenties in en delen ze niet je data dus dat valt nog mee. Oh ik zie nu ook dat het van abn is, dus niet shady iig

Zeker een keerzijde inderdaad! In de app zelf zitten geen advertenties, maar de gegevens worden ongetwijfeld doorverkocht. Misschien naïef dat ik daar niet heel erg bij stil sta verder… Weet jij wat er bijvoorbeeld met dit soort gegevens gebeurt of zou kunnen gebeuren?

Edit: onder privacy gegevens in de app kan ik wel uitzetten dat ik geen persoonlijke aanbiedingen wil ontvangen van ABN of andere partijen.

1 like

Nee worden ze niet :slight_smile: ik heb de privacy voorwaarden even gelezen. er worden geen gegevens doorgespeeld maar er kunnen wel advertenties van externe partijen getoond worden

2 likes

Ik vind Grip dus totaal niet handig. Die telt mijn inkomsten constant dubbel zonder dat te vinden is waarom. Overigens ook de inkomsten en uitgaven.

Ik heb de jaarbegroting gemaakt, best handig in zo’n overzicht nu ipv van alles onder elkaar. En notities maken in Excel is dus heel makkelijk, dus een toevoeging bij de maand april ivm een jaarlijkse betaling van een verzekering is dan zo gemaakt.

Waar ik met mijn huishoudboekje een beetje op vast loop is producten categoriseren. Denk dat ik daar vast ook te pietluttig mee ben. Hoe doen jullie dat? Hebben jullie wc papier bijv. Onder verzorging of boodschappen?

Ik heb een categorie “huis”. Dit zijn niet de rekeningen/onderhoudskosten oid, maar producten zoals decoratie, meubels en schoonmaakproducten.

1 like

Hier heb ik ook een huis-categorie. Daar vallen bv vuilniszakken en wc-papier, maar ook zaadjes voor kruiden.

1 like

Ergens op het forum had ik gelezen over een welkomstbonus bij coolblue, daar ben ik nu voor aan het kijken. Verwachting is 10 euro per maand voor mij en dan krijg ik 150 euro welkomstbonus, hoe dan?

1 like

Zodat je daarna vergeet over te stappen en nog jaren bij die energieleverancier blijft

1 like

Jammer voor hun dan, want ik mag toch niet meer heel lang in mijn woning blijven haha.

Onder het mom van besparen wil ik niet meer elke week naar de snackbar want het kost toch elke keer 20-25 euro.
Dus weet iemand een chille frituupan? Geen airfryer.

Wij hebben jarenlang een van de goedkoopste van de mediamarkt gehad. Was iets van 25-30 euro ofzo. In begin lukte af en toe schoonmaken nog maar na een tijdje niet meer… Maar toen hebben we hem weggedaan.

1 like

Die heb ik ook een keer gekocht voor een verjaardag maar vond ik echt een hel om schoon te maken.