Budget- en besparingstopic

Nog nooit over nagedacht, maar misschien is dit best een goed idee om te maken. Al weet ik nog niet of het echt handig is nu, maar proberen kan altijd. Ik heb overigens een inkomsten/uitgaven/sparenbestand en een apart bestand voor de boodschappen.

@Vivre Ik zit dus ook met wisselende inkomens van royalties en mijn baan in loondienst (die ook per maand verschilt). En ik herken dat tekort komen en de onrust, dus misschien is een jaarbegroting hier ook een goed idee.

Vandaag voor 16 euro aan zaadjes gekocht (groente, kruiden en bloemen) bij de Lidl. Voor nu een uitgave, maar hopelijk pluk ik daar over een tijdje de vruchten ( of eigenlijk groenten :wink: ) van. Heb wel wat meer meegenomen zodat dingen ook gemakkelijker kunnen misgaan enzo.

2 likes

Ah ja ik dacht ook misschien is dit best wel handig om te maken! Ook voor al die terugkerende dingen als cadeautjes, abonnementen die jaarlijks betaald worden etc. Bedankt voor jullie ervaringen, klinken positief dus ga er even voor zitten binnenkort.

Ik heb een potje waar ik geld in stop waarvan ik weet dat het eens per jaar nodig is. Eigen risico (gaat altijd op), bieb, tandarts controle, lidmaatschappen en dat soort shit. Maak ik 60 euro per maand naar over en dan kan ik die rekening direct daar uit betalen. Ik vind het altijd zo demotiverend om daar mijn ‘echte’ spaarrekening voor te gebruiken.

7 likes

Dit doe ik inderdaad ook, ook met bijvoorbeeld de gemeentelijke belastingen. Herken dat het zo zonde is om het van je spaarrekening te halen, haha.

Welke? Ik wil ook overstappen

1 like

Oke ik ga ook zo even kijken. Ik heb nu nog gas maar ik stap binnen 9 maanden over naar gasloos/warmtepomp

Kijken of het voor mij ook lukt want ik wil graag gewoon even shoppen bij de c.blue haha

Ik had mijn stagiaire gevraagd dit te maken en het recept naar dr geappt, met erbij dat ze alles bij de Turkse supermarkt kon halen.
Had ze blikken tomaten van 850(!!) gram gebruikt, 3 stuks.
Ik heb er denk ik wel 30 liter soep van gemaakt :sweat_smile::sweat_smile:, iedereen kreeg zo’n yoghurt emmer mee en ik heb thuis nog een pan van 10 liter gemaakt.

5 likes

Huh deed je in het weekend 2 of 3 keer per dag boodschappen? :flushed: Of lees ik dat verkeerd?

Gebruiken jullie voor boodschappen/horeca etc. een aparte rekening? Mijn vriend en ik hebben een gezamenlijke rekening waar alle vaste lasten vanaf worden geschreven, hier maken we iedere maand geld naar over. Voor boodschappen hebben we dan zo’n spaarpotje en zodra we iets hebben gekocht bij de supermarkt boeken we dan dat bedrag van het spaarpotje naar de lopende rekening.

Alleen worden alle incasso’s op andere momenten afgeschreven, dus het gebeurt ook wel eens dat we dan ergens gaan lunchen en we dat van die rekening betalen, maar er daarna bijvoorbeeld nog een verzekering moet worden afgeschreven en dat we dan weer extra geld moeten overboeken. Ik raak daardoor het overzicht nogal kwijt, dus ik zit te twijfelen of we een extra rekening moeten openen voor boodschappen/horeca/bestellen, maar ik vind het ergens ook weer zonde dat je dan weer moet betalen voor een extra rekening.

1 like

Ja, ik heb een inkomsten/vaste lastenrekening en eentje voor de rest. Als het moet kan ik wel pinnen van de vaste lastenrekening, maar doe ik liever zo min mogelijk. Overigens heb ik de rekeningen bij 2 banken zodat als ING storing heeft ik nog met Rabobank kan betalen.

1 like

Dat is ook wel een goeie inderdaad! Ik zie dat een extra rekening 2,45 per maand kost, dus dat is ook wel te overzien.

Ik ben zelf bij beide banken 1.70 e. per maand kwijt voor de rekening.

In het kader van budgetteren en besparen heb ik een nieuwe zak hydrokorrels bij het grofvuil gevonden en een nog prima mattenklopper :grin:

5 likes

Wij zitten bij knab en daar kan je een onbeperkt aantal rekeningen/spaarrekeningen openen onder 1 account zeg maar, dus je betaalt 1 vast maandbedrag. We hebben 2 rekeningen geopend, een voor de vaste lasten (die pinpas gebruiken we ook niet) en een voor de boodschappen/alles wat we pinnen in winkels!

2 likes

Ik al eerder een rotan stoeltje en mijn moeder ook weleens wat. Ga niet elke dag het hele dorp afstruinen, maar als ik er langs kom kijk ik altijd wel even.

En net nog een salontafeltje van een vriendin gehad omdat ie bij hun in de weg stond :slightly_smiling_face:

1 like

Dit hadden wij voorheen ook, maar het werd zo onoverzichtelijk. We hebben nu 2 betaalrekeningen, 1 internet-rekening waar alle automatische incasso’s vanaf gehaald worden en waar we 1x per maand een bedrag naar over maken. Daar hoeven we in principe niet meer naar te kijken en volgens mij was dit maar iets van €1 per maand extra.

Daarnaast hebben we 1 gewone rekening met 2 pasjes waarmee we alle andere dingen betalen. Dus naast boodschappen ook uitjes, cadeautjes, dingen voor in huis etc. Hier raken we ook nog wel eens het overzicht kwijt, maar als we tegen het einde van de maand er nog weinig op hebben staan, proberen we bepaalde dingen door te schuiven naar volgende maand (bijv. klusjes in huis die wel even kunnen wachten) zodat we nog genoeg over houden voor de boodschappen.

Ook hebben we een spaarrekening waar we in het begin van de maand geld naar over maken en daar proberen we in principe van af te blijven, maar grote dingen voor in huis en (zodra dat weer kan) vakanties/weekendjes weg betalen we hier wel van.

3 likes

Ja, wij hadden dit probleem ook. Boodschappen, horeca, onvoorzien en vaste lasten op 1 rekening. Elke maand moesten we bijboeken want we maakten geen overzicht wat we uitgaven aan boodschappen. Zo bleek, vlak voor het einde van de maand, dat het internet er pas afgaat terwijl wij ons nog rijk rekenden haha. Nu de boodschappen etc aparte rekening en we houden in Excel bij wat we uitgeven dus nu komen we altijd uit!

Zo vullen we het in. Maandag is week 5. Donderdag krijgen we weer salaris!

3 likes

Nee, we hebben 1 gezamenlijke rekening met 2 pasjes en daarvan gaan de vaste lasten en boodschappen af. We hebben een paar maanden bijgehouden wat we kwijt zijn aan boodschappen en bezorgen en storten dar bedrag automatisch. Het komt heel soms voor dat we iets bij moeten boeken als we extra afhalen of eens wat duurder bij een restaurant afhalen maar eigenlijk gaat het altijd goed.

Zo doen wij het ook. Af en toe checkt een van ons de rekening. Heel zelden storten we iets bij. Of we doen het zeg maar preventief, bijvoorbeeld voor een vakantie.

Ik vind het fijn dat ik niet steeds over pasjes/rekeningen enzo hoef na te denken. Heb hiernaast mijn eigen rekening (1) en mijn spaarrekening.

Samen sparen doen we niet. Grotere gezamenlijke uitgaven betaalt vaak een van ons van eigen rekening en dan maakt de ander geld over.

@George dus :slight_smile:

Oh en onze overboeking naar gezamenlijke rekening hebben we gespreid over de maand. Van mij komt het er de 25e bij en van hem op de 13e.

Bij ons ook:

1 pinrekening voor boodschappen/etentjes/cadeautjes/drogist etc.

1 vaste lasten rekening waar alle automatische incasso’s af gaan

1 spaarrekening

Werkt helemaal top.

Wij hebben nu alles op 1 rekening (op de spaarrekeningen na dan), maar ik vind dit wel een goed idee. Overzichtelijk ook om alle grote kosten apart te hebben! Hoe heb je het dan ingesteld, gaat er na de betaling van je salaris een bedrag voor boodschappen naar die andere rekening?