Oh hahahaha! Ik vond het al een rare zin: Ik raad je Porterenee aan, een zuinige man!
Wellicht helpt het als ik zeg dat ons gezamenlijke netto inkomen de afgelopen 5 jaar eerst gestegen is van ā¬4.000 tot ā¬ 5.000. Goed betaalde banen, maar niet iets wat voor een huisarts (ja sorry ik haal dit erbij, want ik ken je als die fijne forumdokter ) onhaalbaar is geloof ik. Daarmee hebben we in 5 jaar ~ā¬125.000 kunnen sparen door āonder onze standā te leven.
Ja, het klopt dat nu mijn man zzpāer is er echt veel meer te sparen valt. Dat is om die reden ook een bewuste keuze geweest, het helpt ons geweldig bij ons doel. Maar het betekent ook risico op tijdelijk geen inkomen (mijn man zegde zijn baan in februari op en was per 1 april zelfstandige, toen NET de coronacrisis uitbrak en heeft 7 weken zonder opdracht gezeten), arbeidsongeschiktheid en zelf zorg dragen voor je pensioenvoorziening.
Maar we zijn in mijn ogen HEEL ver gekomen met 2 niet uitzonderlijk hoge salarissen voordat dit gebeurde.
Oh wauw 25000 per jaar sparen vind ik met bovenstaand salaris wel echt knap en inspirerend!
Wij leven in de basis vrij goedkoop: sociale huurwoning, geen auto, gaan eigenlijk zelden op vakantie. Ik heb een modaal inkomen, maar ik red 12,5k per jaar (mijn vriend doet niet echt aan sparen) bij lange na niet. Dus dit geeft me wel motivatie om toch nog eens wat kritischer te zijn op mijn uitgaven.
Maar 12,5K redde ik ook niet als ik het alleen had moeten doen! Ik verdiende in het begin ā¬1.950 ofzo? Dan zou ik daar de helft van moeten sparen en de rest was dan opgegaan aan vaste lasten een boodschappen. Daarom hamer ik er zo op dat het echt helpt als je een team vormt met je partner en samen een spaardoel nastreeft.
Ben geen huisarts maar een (onderbetaalde) academicus haha. In een Europese hoofdstad met dure woonruimte (1 vd duurste van Europa) en beide een hoge studieschuld (oh en een kind). Nu mag ik alsnog absoluut niet klagen hoor, echt niet. Ik kom van een arm gezin, arm leven en dat ik Ć¼berhaupt mijn studieschuld versneld kan aflossen had ik nooit kunnen dromen. En dat soort spaardoelen etc kan ik heel erg waarderen van dat fire.
Maar ook met 4-5k netto gezamenlijk moeten bepaalde voorwaarden aanwezig zijn. De gemiddelde 1-2 slaapkamer huurwoning kost hier bijv 1800 euro (en dan doe je al concessies en leef je āonder je standā) en er moeten studieschulden afgelost worden. Als je 5k samen verdient blijft er daarna zeg 2700 eu over. Als je in 5 jaar 125k wil sparen is dat 2000eu per maand. Dan is er nog 700 eu over en daarvan moeten verzekeringen, kinderopvang, eten, etc. Dat red je gewoon niet, dan kan je al niet meer eten.
Nogmaals ik vind vooral het idee van fire wat betreft bewust sparen echt heel erg goed, en als ik erg veel zou verdienen zou ik daar ook naar streven. Maar de voorwaarden moeten wel echt allemaal aanwezig zijn, en hoe veel sommige mensen ook hun best doen - het zal hun nooit lukken zonder extreme concessies te doen op levensgeluk.
Edit: lijkt me duidelijk dat met goede salarissen de woonlast de grootste factor is godnondeju. Wat @mikselke hieronder zegt idd
Volgens mij is in NL de huisarts ook vrijwel nooit in loondienst en volledig verantwoordelijk voor eigen pensioenopbouw! En volgens mii heeft @Ovenschaal een ander medisch verwant beroep (naast forum educator).
Als @Ovenschaal weer naar NL komt en zij en partner zouden een huis kopen hier zitten zij ook wel meteen met een flinke hypotheeklast. Anders dan wanneer je 6/7 jaar geleden kon instappen.
Jij en je vriend leven gewoon normaal en hebben daarnaast een, relatief uitzonderlijk, hoog inkomen. Zo simpel is het eigenlijk.
Ik vind dit een superfijn topic en ik hoop dat naast elkaar mag bestaan dat sommigen een hoog salaris hebben en enthousiast worden van FIRE & een ander mogelijk moet besparen omdat het financieel niet goed gaat. Dat de Ć©Ć©n over het eerste post betekent niet dat diegene een mening hoeft te hebben over de ander en vice versa.
Verder wil ik even kwijt dat we door het onderhandelen over ons huis ā¬100 minder hypotheek gaan betalen de komende 20 jaar dus yay.
Ja, snap ik. Maar soms heb je dat niet voor het zeggen haha.
Vind dat hele āonder onze standā etc. of āboven iemands standā leven wel een beetje meh. Zelfs met haakjes, heeft voor mij een negatieve connotatie en vieze bijsmaak. Er is niks excentrieks aan gewoon een doorsnee leven hebben en bewust met je geld om gaan. Dat heeft m.i. niets met āstandenā te maken.
OkĆ© dit is eigk een ergernis maar ik had een spaardoel voor mezelf gesteld (volgens mij 3000ā¬ zonder belastingteruggave) en daarna heb ik niet genoteerd wat mijn startbedrag was van mān spaarrekening, oh mss kan ik een spaarpotje aanmaken.
Nu moet ik dat dus terug gaan rekenen.
En ik heb bedacht dat ik al het vakantiegeld dat ik krijg daar ook voor ga gebruiken, en dan mn decembergeld als extra bovenop de 3000ā¬ is.
Ik hoop ook eigk dat net iets meer haalbaar is maar ik wil ook realistisch blijven op de zomer als er weer meer kan en ik dus ook meer geld uitgeef.
Edit : nou dat was een pijnlijk begin, ik heb deze maand al veel extraās gespaard maar betaal mān zorgverzekering altijd in 1 x van mān spaarrekening.
Maargoed de eerste 306,53 zit in het potje!
Ik begon mijn spaarrekening met ā¬12203 en het doel is dus ā¬15203 te sparen.
(dit zal meer zijn want ik verwacht nog een deel van de 6000ā¬ die ik apart heb staan voor de belastingdienst te mogen houden, maar dat wil ik apart zien van mān spaardoel).
Ik spaar trouwens voor een koophuis , lekker onbereikbaar.
Maar wat wil jij eigenlijk van mij horen nu? Je blijft maar hameren op dat het niet kan, omdat de omstandigheden van mensen anders zijn?
Ja, nu een huis kopen is crap. Maar de hypotheekrente is mega laag, je betaalt geen overdrachtsbelasting Ć©n die hoge hypotheeklast mag je ook tellen als spaargeld, want daar zit de verplichte aflossing in die ervoor zorgt dat het huis over 30 jaar van jou is.
Volgens mij praat ik in genoeg nuances en is duidelijk genoeg dat ik snap dat niet iedereen hier enthousiast van wordt of het als iets haalbaars zit. Zoals iemand hierboven al zegt, hoop ik ook dat het naast elkaar kan bestaan.
En met onder je stand leven bedoel ik niet meer dan dat wij inmiddels een inkomen van ā¬100K (waar we hard en heel bewust naartoe hebben gewerkt) hebben, maar dat we geen lifestyle inflation hebben. Blijven in het rjjtjeshuis wonen, rijden een niet fancy auto, gaan kamperen of backpacken, struinen marktplaats en vinted af en maken nog steeds intentionele keuzes over alles waar voor betaald moet worden. Ik neem geen schoonmaker, ik koop geen boeken maar wacht een paar weken tot het boek dat ik wil lezen bij de bieb beschikbaar is, stuur er bij vrienden vaker op aan om te wandelen met een picknickmand ipv borrelen op een terras (pre corona) etc. Dat hoeven we niet te doen, maar dat doen we wel. En dat dit voor andere mensen heel vanzelfsprekend is, vind ik alleen maar heel positief. Maar ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die het juist heel vanzelfsprekend zouden vinden om alles wat binnenkomt uit te geven, en die mensen halen hopelijk iets uit mijn berichtjes. Of niet, zelf weten
Ik zie (op blogs enzo) dat tips over financiƫn vrijwel altijd gaan over besparen. Dat ligt op zich ook voor de hand. Maar ik lees weinig over je inkomen verhogen, dat is ook ingewikkelder natuurlijk. Terwijl daar wel het verschil zit. Je kan proberen een paar tientjes besparen op je boodschappen maar je gaat er pas echt financieel op vooruit op het moment dat je meer gaat verdienen.
Maar misschien dat dat wel gewoon iets is waar geen tips voor zijn, maar iets waar je geluk voor moet hebben.
Ik mag best zeggen dat ik die term een vieze bijsmaak vind hebben? Want dat heeft ie voor mij en vele anderen. Je hoeft dat niet steeds letterlijk te schrijven, want men leest de rest van je posts ook. Ook het steeds blijven benoemen van die 100k etc. Prima dat je er trots op bent, mag best maar dit is wel maximaal onder anderen hun neus wrijven.
Je doet er gewoon makkelijk over vind ik. Je hebt een geprivilegieerde situatie en daar ben je je tot op bepaalde hoogte zeker van bewust. Maar dan ook nog zeggen dat jullie excentriek zijn. Sorry, imho is dat special snowflake. Ik probeer juist de andere situaties te nuanceren waarin dit gewoon GEEN mogelijkheid is. Daarom ben ik ook benieuwd naar de situatie van anderen hier die eerder zouden willen stoppen. Of zij, voor anderen, in een meer relatable situatie zitten. Want dat ben ik met Ovenschaal eens. Als je 10k netto per maand verdient en jullie maandlasten zijn zo laag als ze zijn, vind ik het geen prestatie van wereldformaat of inspirerend.
Voor mij overigens geen jaloezie ding want ik ben superblij met mān woonplek/leventje en baan van nu. Ik zou dat niet ruilen voor nu 40 u pw werken en een mega giga spaarrekening. Zou niet weten wat ik de hele tijd moest doen als ik met 40 zou stoppen met werken.
Ik moet zeggen dat ik bij dit soort websites en methodes me erger aan het je moet hard werken om je doel te bereiken. Alsof mensen die dit niet kunnen niet hard werken. Misschien juist vanuit Amerika en soort VVD idee van maakbaarheid. Als je arm bent is het je eigen schuld.
Zeg overigens niet dat iemand dat hier zegt, maar wel altijd het we werken hier hard voor. Dat zal ook zeker zo zijn natuurlijk, maar er zijn genoeg mensen die net zo hard of misschien nog veel harder werken maar hier nooit bij in de buurt komen
Ik denk dat daar de schoen wringt met dat fire. Nu heb ik trouwens het absoluut niet over jou persoonlijk want jullie mogen heel blij en trots zijn met/over jullie situatie, en terecht.
Met fire gaat het vaak over ājij kan dit ook door x en x te doen! Enkel besparen en dan lukt het jou ookā - en dat is gewoon misleiding. Het is namelijk nooit besparen alleen: het is altijd 1) een gewoon leven leiden met hier en daar besparen zoals jij bijv doet en het belangrijkste: 2) een heel hoog inkomen hebben.
Dat laatste gaan veel blogs/websites/mensen die dit doen aan voorbij heb ik het idee. Ik was namelijk best geĆÆnteresseerd gaan lezen gisteren met wat voor dingen ik er zelf uit kan halen, maar telkens voelde ik me na 5 minuten een beetje āopgelichtā want hoe goed je ook bespaart en hun āregelsā volgt: je moet gewoon een heel hoog salaris hebben en/of een hypotheekvrij huis (evt dmv gegeven geld van familie), anders lukt het niet.
Dat ligt allemaal helemaal niet aan jou @JeMoeder, want jullie maken gewoon slimme beslissingen met jullie geld en daar kan niemand wat over zeggen denk ik.
TLDR: fire beweging laat soms overkomen alsof iedereen dit kan door te besparen, terwijl het belangrijkste punt (erg hoog salaris en/of gratis huis door bijv oud geld) niet zo genoemd wordt. Dat maakt het onbereikbaar voor de overgrote meerderheid ondanks een goede āmoney mindsetā
@JeMoeder ik vind het knap dat jullie zo doen, ik zou namelijk wel lekker een nieuw autootje kopen en een mooie glitterwrap erop laten zetten en elke maand mn nagels, wimpers en bikiniwax laten doen. Ik was super geĆÆnteresseerd in wat hier boven allemaal stond en kwam daarbij op je kasboekje. Daar staat dat jullie 10.000pm verdienen, is dat bruto of netto? want hierboven heb je het over 4000-5000. (bij de 10.000 dacht ik wel ff ja jzs zo kan ik het ook).
@Ovenschaal je verwoordt het echt precies goed
ā¬10K is nu, ~ā¬5K was voordat mijn man voor zichzelf begon afgelopen jaar. Is ook niet elke maand ā¬10K, drie weken vakantie nemen is ā¬7,5K minder inkomen die maand.
thanks voor de verheldering!
Volgens mij lees ik iets anders dan anderen hier. Ik vind @JeMoeder juist overkomen als iemand die zich heel bewust is van haar privileges.
Ben het eens met wat hier wordt gezegd over Fire in het algemeen.
Maar dan wat betreft @JeMoeder. Je zegt dat Fire inderdaad niet voor iedereen haalbaar is; je geeft als voorbeelden dat je geluk moet hebben dat je goed kan leren en dus daardoor een goed inkomen kan hebben, en dat je vanuit huis uit hebt moeten leren sparen bijvoorbeeld. Afgezien van het feit dat je dan dus uit een gezin moet komen dat (goed) heeft kunnen sparen mis ik ook het volgende. Namelijk dat jij geld hebt kunnen lenen van je ouders en daardoor je fijne woning in een goede periode hebt kunnen kopen, die nu twee keer zoveel waard is en waar je maar ā¬300 hypotheek voor betaalt.
Door zo luchtig te doen over āgeluk moeten hebben met goed kunnen lerenā en āhard moeten werkenā heb ik het idee dat je je juist niet bewust bent van je privilege.