Budget- en besparingstopic

Nou dit dus. Als je als besparingsmogelijkheden opnoemt: geen groter huis, niet twee keer per jaar op vliegvakantie, niet de nieuwste auto en niet twee keer per maand uit eten… Dan noem je dingen die voor heel veel mensen überhaupt niet haalbaar zijn.

Rijke mensen die “gewoon” bezuinigen op hun leefstijl vind ik niet inspirerend.

45 likes

Als iemand lagere maandlasten heeft op een 3/4x modaal inkomen met 2 personen dan de gemiddelde alleenstaande met 1 modaal inkomen is het in principe ook niet spannend? Ik snap Lula wel, want ja als je op 1 inkomen alles kunt betalen en je hebt 1, veel hoger, inkomen volledig over dan is het eerder een prestatie dat volledige geld jaarlijks uit te geven. Dat zou zelfs mij niet lukken hahaha

1 like

Volgens mij nuanceer ik genoeg in mijn berichten hoor. Ik geef een aantal keer aan dat streven naar een pensioen vanaf je 40e een stuk makkelijker is met zijn twee. En als je daarnaast nog de mazzel hebt dat je goed kunt leren, gezond bent en er iemand in je leven was om jou te helpen leren omgaan met geld.

En Japan is supervet, dat is het sparen natuurlijk echt waard!

Ik zeg ook helemaal niet dat iedereen alleen maar zou moeten sparen voor een vroeger pensioen dan gebruikelijk. Ik denk dat dat lang niet bij iedereen past ook. Maar ik denk wel dat het bij meer mensen past dan dat er mensen zijn die het nu doen, omdat het niet echt een realistisch scenario lijkt. Het lijkt vooral iets dat alleen in Amerika kan en alleen als je beiden >€80.00p per jaar verdient. Maar als je de cijfers ernaast houdt, kan het dus wel degelijk.

6 likes

Ja, ik vind al die tips juist vanzelfsprekend (/vaak voorkomend) voor een modaal inkomen. Een gezinswoning, simpele auto, maar 1x of helemaal niet op vakantie per jaar, etc…

Hoewel, ik kan die dingen niet eens bekostigen, maar veel mensen wel.

1 like

Ik vind dat sommigen in dit topic wel heel zuur reageren. Er wordt gevraagd naar hoe een forumster haar doelen probeert te bereiken. Daar geeft ze eerlijk antwoord op en dan komen er negatieve reacties. Ik snap dan wel dat in Nederland nooit gepraat wordt over geld.

52 likes

Ik wilde inderdaad net zeggen dat er ook een grote groep mensen is die zelfs de “basic” variant niet kan betalen. Een kleine woning is onbetaalbaar, maar er zijn ook genoeg mensen die überhaupt niet op vakantie kunnen of zelfs de goedkoopste auto niet kunnen bekostigen. Merk dat heel veel van die financial independence mensen dat vergeten omdat ze in nogal een rijke bubbel leven en veel boegbeelden uit die wereld ook enorm rijk zijn.

6 likes

Alsnog is het wel ‘makkelijk’ gezegd. Jullie hebben hele lage woonlasten (kasboekje topic) maar starters die NU willen kopen en niet op een afgelegen plek wonen, maar naar een dorp in midden NL willen, hebben gewoon een hypotheek van 400k of meer. Tenzij je tijdens je studie súperveel hebt kunnen sparen of ouders hebt die schenken. Dan zit je hypotheek dus al 4x zo hoog dan je jouwe of hoger.

Jouw vriend werkt nu als ZZP’er en verdient daarmee een netto loon dat voor de gemiddelde loonslaaf nooit haalbaar is. Ongeacht je opleidingsniveau. Probeer dat wat jullie nastreven maar eens te doen op echt 2x modaal, zeker als je kinderen wil die dan naar een opvang moeten. Dan kun je misschien wel 5 jaar eerder stoppen, ervan uitgaande dat wij met 70/75 pas met pensioen zullen gaan.

De anderen die in dit topic aangeven dit na te streven, ben ook wel benieuwd naar hun situatie! Mochten ze daar enige details over kwijt willen.

1 like

Er mag best over geld gepraat worden (ik ben daar heel erg voor juist!), maar het valt me keer op keer op dat mensen met een hoger inkomen enorm weinig oog hebben voor de manier waarop minstens de helft van het land leeft.

7 likes

Haha ja, er is echt een groot verschil tussen die twee belevingswerelden. Ik zou denken: hoe meer geld je hebt, hoe minder je ermee bezig bent, maar dat blijkt vaak juist net andersom.

1 like

Er wordt hier nu toch gewoon antwoord gegeven op een vraag? Vanuit de referentiekader van die persoon?

Ik wil graag weten hoe een leeftijdsgenoot op haar 40ste met pensioen kan. En stel daar vragen over. Zij reageert erop door te vertellen hoe zij dat doet. Ze geeft daarbij ook aan dat ze geluk heeft dat ze goed kan leren, een goede baan heeft en een vriend die dezelfde doelen streeft.

15 likes

Er wordt haar specifiek gevraagd hoe het met haar spaardoelen gaat, door iemand die weet dat zij met zulke doelen bezig is. Daarna vraagt iemand anders nog specifiek door. Waarom zou @JeMoeder dan 300 disclaimers in haar bericht moeten zetten over dat dit inderdaad niet voor iedereen haalbaar is en ook als het haalbaar is, niet iedereen deze keuze wil maken? Daar ging het gewoon niet over.

Overigens is het voor mij ook niet haalbaar. Mijn vriend en ik werken beide in het onderwijs, ik denk dat wij niks meer uit mogen geven als we op ons 40ste met pensioen zouden willen :’)

19 likes

Ik vind de tips niet vervelend trouwens, ze spreken me alleen niet aan.

1 like

Dan is dat toch ook goed? Dan lees je het en scroll je door.

Ik zou willen dat ik vroeg met pensioen kon, haha. Ik kan verder ook niet zoveel met de tips, maar ik vind het op zich wel interessant. Ook al zal ik het niet gauw halen, want single en ik verdien net onder/rond de minimumgrens. Zal al blij zijn als mijn inkomsten ooit 1500 e. per maand zijn (zonder toeslagen).

1 like

@Masterchef Is ook zo, en ik heb ook helemaal niks tegen de doelen die @JeMoeder voor zichzelf stelt. You do you en fijn voor je dat het kan. Mijn opmerkingen kwamen gewoon van het feit dat het inspirerend genoemd wordt (is het niet, is gewoon enorme luxe) en toen borduurde ik verder op algemene tendensen in die hele wereld van financiële onafhankelijkheid.

Dus geen persoonlijke aanval op @JeMoeder maar meer opgebouwde ergernis over de jaren heen. Ik sta achter die ergernis, maar heb het nu zo verwoord dat het als persoonlijke aanval overkomt en dat was onhandig van me.

4 likes

Ik vind het heel interessant om nu we wat meer salaris hebben, wat beter na te denken over bewuster sparen etc en hoe andere redelijk goedverdienende mensen dat doen. Daar heb ik nooit over nagedacht omdat ik toch nooit genoeg geld had om daar mee bezig te zijn. Nu misschien een beetje (bijv studieschuld versneld aflossen).

Maar al het ‘inspirerende’ is er direct af als blijkt dat iemand gewoon 7k per maand kan sparen. Dan heb je na 10 jaar bijna een miljoen, zonder te beleggen of op een speciaal geldbesparend houtje te bijten of wat dan ook.

Dan is mijn excitement van ‘oh wat kan ik ervan leren’ gelijk onder het nulpunt gedaald want oh laat maar, het is wederom weer een rijk persoon die met 39493-0 voorstaat.

25 likes

Ik heb je bericht gelezen en die van anderen ook, en ik snap nu dat jullie meer over mijn bericht vallen waarin ik zeg dat ik het inspirerend vind. Fijn dat het geen persoonlijke aanval is op de forumster die eerlijk antwoord geeft op deze vragen.

Ik snap ook dat mensen het totaal niet inspirerend vinden als iemand 2 tot 3 keer modaal verdient en dan zo snel fire is. Echter, in mijn omgeving zie ik vaak dat mensen vaak duurder gaan wonen en Zich meer gaan permitteren zodra ze een hoger inkomen hebben. En dat moet iedereen ook zelf weten. You do you. Ik vind juist mensen die niet alles uitgeven aan prul en toch op een (door hun zelf gekozen) budget leven inspirerend. Verhalen over hoe anderen überhaupt hun financieel plaatje invullen. Of je nu rijk of arm vindt. De verhalen van porterenee met de titel “waar doen ze het van…” Vind ik leuk om te lezen. Juist om te kijken hoe anderen het doen.

Tuurlijk, het is veel simpeler om eerder met pensioen te gaan of een groter huis te kopen of meer spaargeld te hebben als je veel verdient. Daar kan ik ook jaloers op zijn, maar ik schiet niets op met die gevoelens. Ik lees het, kijk of er handige tips zitten voor mij en doe er dan wat mee (of niet).

13 likes

Ik raad je porterenee aan. En zuinige man. Hij heeft volgens mij niet meer recente artikelen, maar er zijn genoeg oude artikelen over het financieel plaatje van anderen. Zo zie je hoeveel iemand verdient, waar men geld aan uitgeeft, en welke doelen ze nastreven.

En het is ook frustrerend om te lezen dat iemand zoveel meer kan sparen als jij. Maar verandert dat wat aan jouw situatie? Nee. Lekker naast je laten liggen. Je wordt echt niet gelukkig als je je gaat vergelijken met anderen.

Ik kan alleen maar dromen om zoveel te sparen, dat lukt ons ook niet. Maar we praten wel veel over geld en proberen wat opzij te zetten en hopen slimme keuzes te maken.

En ik kan ook wel blij zijn voor anderen als zij hun doen bereiken. Leuk dat iemand zo zijn toekomst invult. Hoop dat ze in goede gezondheid blijven en dat ze er lang va genieten. En ben alleen maar blij als mensen durven te praten over hun situatie. Dan weet ik ook " logisch dat ik niet op mijn 50ste of 60ste laat staan 65ste met pensioen kan. Ik heb het verkeerde beroep gekozen!"

3 likes

Porterenee is toch een vrouw? :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Zuinigeman.nl hahahaha.