Ik snap wel wat er gezegd wordt, maar voor mezelf is het met name kijken naar mogelijkheden die wel kunnen & opties die er zijn i.p.v. denken “kan niks sparen”. Ik raak daardoor wel geinspireerd en denk na over welke keuzes te maken. Het is een keuze om bijv. in een relatief dure stad te wonen i.p.v. in een dorp, nieuwe kleding i.p.v. 2e hands te kopen en boodschappen bij Albert Heijn te doen i.p.v. op de markt&via “togoodtogo”. Sommige keuzes kosten wel meer tijd, maar blijven keuzes in mijn situatie. Mijn gelnagellak laat ik al niet meer doen sinds de lockdown haha, dat is toch weer 30e per 3 weken. Die beleg ik nu.
Ik vind dit echt een vervelend gesprek worden. @JeMoeder hoeft haar verhaal toch niet kapot te nuanceren? Het is evident dat ze veel geluk heeft gehad. Maar daar gaat haar post gewoon niet over. Iemand vraagt haar iets, zij antwoordt. Ik heb heb idee dat mensen nu de neiging hebben haar situatie te gaan vergelijken met alles en iedereen, maar dat staat helemaal los van waar die post in wezen over ging. Fucking chill voor jou @JeMoeder dat jij geluk hebt gehad en You Do You!!!
Daarnaast wil ik ook benadrukken dat FIRE gaat over het volgende: Je denkt hyperbewust bewust na over waar je je geld aan uitgeeft, en alles wat je niet uitgeeft stop je in een investering/spaarpot zodat je eerder ‘financieel onafhankelijk bent’. Dit principe kan vrijwel iedereen** toepassen. En natuurlijk heb je met een hoger inkomen en lagere kosten meer vrijheid om keuzes te maken. En natuurlijk heeft de een meer geluk dan de anders en zaten onze ouders op een fucking goudmijn in die tijd. Maar dat snapt toch iedereen? Waarom moet dit 22934x genuanceerd worden?
En dat die FIRE mensen allemaal rijk zijn is gewoon niet waar. Velen van hen kiezen juist voor levensgeluk ipv carrière (maar waarom zeg ik dit uberhaupt? Dit is eigenlijk ook helemaal niet relevant) en zijn vooral bezig hun leven zó te bezuinigen zodat ze uiteindelijk maar 800 euro per maand nodig hebben om hun gezin te onderhouden. Het mes snijdt immers aan twee kanten: Klein uitgavenpatroon creëeren = minder nodig hebben voor de toekomst = tegelijk meer sparen/beleggen = weer eerder financieel onafhankelijk. Dus ik zou zeggen dat voor mensen met wat minder financiële vrijheid dit ook (misschien wel juist) interessant is om over te lezen want deze mensen zijn echt knettergoed in staat om alle kosten in hun leven te verminderen.
Bovenstaand is gewoon het principe van de FIRE beweging. Deze mensen* laten theezakjes drogen aan een waslijn om ze te kunnen hergebruiken en gebruiken uitwasbare babyluiers die ze met de hand wassen, wat natuurlijk ver gaat. Als jij gewoon lekker naar het restaurant wilt is dat helemaaaal dikke prima! Iedereen zijn levensgeluk natuurlijk!
*Sommige echte diehards in die wereld. Ik nuanceer hem alvast even. Aanhangers van de beweging bepalen uiteraard allemaal zelf tot hoever ze het waard vinden om het door te trekken.
** Behalve natuurlijk als je echt nu al ieder dubbeltje moet omdraaien. Maar misschien zijn alle besparingstechnieken alsnog interessant voor je dan.
En ook bij medium/weinig geld kan het interessant zijn. Elke euro kun je terugrekenen naar een tijdsaanduiding eerder financieel onafhankelijk. Je kunt bijvoorbeeld denken: Wil ik nu deze mascara kopen of beleg ik deze 7 euro zodat ik over een aantal jaar uiteindelijk 23 minuten*** eerder financieel onafhankelijk ben?
*** Ik verleen geen rechten aan deze wilde gok.
Ik snap echt niet dat jij na zoveel disclaimers nog steeds mij probeert te wijzen op het feit dat ik me niet bewust ben van mijn privileges. Dan heb je niet goed gelezen of willen lezen.
Ik zeg overigens ook niet dat dit alleen kan als je geluk hebt. Ik zeg dat dat het een stuk makkelijker maakt. Je kunt ook datzelfde geluk hebben en besluiten iets totaal anders te doen.
En ik heb geen geld van mijn ouders gekregen. De aankoop van ons huis vond plaats voordat mijn man en ik goed en wel een relatie hadden. Mijn man heeft een deel van zijn hypotheek bij zijn eigen ouders afgesloten, omdat het mes daar 2 kanten op sneed: mijn man zou een lagere rente betalen dan aan de bank, maar mijn schoonouders zouden nog altijd meer rendement op dat geld maken dan wanneer zij het op een spaarrekening zouden laten staan.
Maar geld maakt geld ja. Dus als je dit soort trucjes kan doen, omdat je ouders hebt die ook spaarzaam hebben geleefd, is dat wederom geluk hebben. Dat zegt niet dat dit huis anders niet had kunnen worden gekocht.
Budgettipje dan van mijn kant op vinted staan een heleboel sensationail lakjes en led lampen te koop. Kun je zelf je gelnagels zetten. Doe ik al jaren. Altijd verzorgde nagels, fractie van de prijs en je hebt ook niet het gedoe van steeds een afspraak moeten maken. En als een nagel beschadigd is, fix je dat ook makkelijk zelf.
Edit: ik kan de kleur macchiato aanraden als je van natuurlijke nagels houdt.
Misschien kan er een apart FIRE topic gemaakt worden? Ik vind het ook meer bij investeringen passen dan bij besparen. Dan is de discussie hier weg. Ik denk dat hier heel veel mensen meelezen die minder/weinig te besteden hebben en dan is het niet fijn om te lezen hoeveel spaargeld iemand elk jaar opzij kan zetten. De mensen die het verhaal van oa @JeMoeder wel willen lezen/inspirerend vinden kunnen dan daar terecht.
Dat heb ik al eens geprobeerd, maar dat werd toen geweigerd omdat dit topic al bestond. Maar volgens mij moeten we verder ook lekker ophouden over hoeveel ik kan sparen. Verder ben ik namelijk net zo goed altijd op zoek naar de beste bespaartips. Daarvoor kom ik in dit topic.
Als mensen graag verder willen kletsen over FIRE doelen, DM me en dan zetten we daar het gesprek voort.
Ik zie dit iets anders, voor mij insinueert het niet dat je niet hard werkt, als het niet lukt deze doelen te behalen. Maar dat wél deze doelen halen, niet lukt zonder er hard voor te werken. Je werkt in beide gevallen hard.
Ik vind het ook interessant wat @JeMoeder schrijft. Ik volg zelf ook wat financiële blogs en kan mij in sommige principes van FIRE goed vinden. Ik zou een apart topic ook fijn, zeker omdat het dan niet schuurt tov mensen die juist minder te besteden hebben op dit moment (snap dat het voor hun niet fijn is om zulke berichten te lezen).
Het past voor mij in het hele maakbaarheid verhaal. Er zijn zoveel geluksfactoren die bepalen dat je dit wel of niet kan. En hard werken komt dan eigenlijk pas helemaal op het einde die dat extra duwtje geeft. Overigens is hard werken ook niet voor iedereen weggelegd, in die zin ook een privilege.
Even als disclaimer, dit is niet direct een reactie op het gesprek hier of dat ik vind dat mensen zeggen dat anderen niet hardwerken oid. Het zijn gewoon mijn associaties met het hele hard werken.
Ik vind het overigens wel verfrissend dat steeds meer mensen op manieren kijken naar of later minder werken of juist bewust nu kiezen voor minder uur. Tijdens mijn studie had ik het gevoel dat er echt werd neergekeken op kiezen voor minder werk en het hele werken om te leven. Dus ben blij dat het nadenken over minder werk normaler wordt. Sowieso lekker zelf doen wat fijn is natuurlijk
Al dan niet een apart topic zou ik prima vinden hoor, maar wordt wel weer voorbij gegaan aan wat FIRE inhoudt: je leven zo zuinig mogelijk inrichten zodat je zo vroeg mogelijk ‘financieel onafhankelijk’ bent. Dit kan dus met ieder inkomen en gaat dus ontzettend over Budgetten en Besparingen. Hierboven toevallig het voorbeeld van iemand die het goed heeft, maar dat is eerder toeval. (Oke, het FIRE deel dat gaat over beleggen/ investeren zou hier dan misschien minder op zijn plek zijn.)
Je leven zo zuinig mogelijk inrichten is inderdaad voor elk inkomen relevant, zo vroeg mogelijk (of überhaupt) financieel afhankelijk worden toch echt niet.
Ik denk dat we het hier oneens zijn. In principe namelijk wel. Ook al betekent dat misschien dat iemand uiteindelijk aan het einde maar een dag eerder financieel onafhankelijk is. Het principe is op vrijwel iedereen toepasbaar. Ik snap dat dit niet voor iedereen interessant is hoor, maar dat is een andere discussie.
Sommige mensen leven simpelweg hun hele leven in de min omdat ze de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen, financieel onafhankelijk worden is gewoon echt niet voor iedereen haalbaar.
Wil je je lijstje delen?
Tandpasta en deo zijn echt altijd wel ergens 1+1 gratis, als je van A merken houdt! Behalve als je plots zonder zit is mijn ervaring . Net als wasmiddel, afwasmiddel etc. Want ik vind zelf bijv Dreft wel veel beter werken dan goedkope varianten. Idem voor tandpasta en deo. Huismerk doesn’t cut it.
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Want die uber FIRE dudes die kiezen er bijvoorbeeld voor om in een tiny house te leven, nooit een auto te bezitten, groente zelf te verbouwen etc. om op die manier een zo goedkoop mogelijk leven te kunnen lijden. Hoe kunnen mensen zich dit niet veroorloven? Dit zijn toch keuzes die je maakt?
En @Lemongrab Tuurlijk zijn er altijd mensen die écht geen enkele bewegingsvrijheid hebben. Dat is verdrietig. Maar maakt dat de beweging in zijn geheel iets negatiefs?
Ik blijf erbij dat de FIRE principes in principe* op iedereen toepasbaar zijn.
*nuance nuance nuance
Edit: Ik voel me nu een soort FIRE prediker maar dat ben ik totaal niet. Ik hang het zelf niet eens aan.
- Een tiny house in NL is niet goedkoop, want de grond is hier duur en je krijgt niet overal een staanplek
- als je in een flat woont (goedkoop en vaak sociale huur) heb je geen tuin dus kun je ook je eigen groenten verbouwen.
- een auto is voor veel mensen niet eens haalbaar.
- “Ga maar gewoon in Groningen wonen” en welk werk doen? Leuk als je werk op je laptop is, maar veel mensen met lagere inkomens moeten JUIST in een stad wonen omdat daar het meeste werk voor hen is. Maar ja, daar is wonen ofwel onbetaalbaar of onhaalbaar.
En ook al lenen je ouders je geen geld, je ervaart meer keuzevrijheid in je eigen keuzes als je weet dat je in theorie wel op hen terug kan vallen als het nodig is. Zelfde als risico nemen met voor jezelf gaan werken als je 50k spaargeld hebt. Dat is dan gewoon minder een risico en een aantrekkelijker optie.
Daarbij, als je echt niet of heel moeilijk rond kan komen heb je minder denkvermogen om je financiële situatie te optimaliseren.
Nederland is in elk geval nog niet echt goed ingericht op de tiny house movement. Denk dat dit wel een goede zaak zou zijn maar vooralsnog kan dat nog vrijwel in geen enkele gemeente echt makkelijk? Tenzij je mensen hebt met een groot erf bijv. Zijn wel steeds meer van die projecten gaande (komt wel vaker terug bij ‘doe alsof je thuis bent’ op npo). Maar blijft nu vaak echt nog bij projecten.
Plus het aantal tiny houses dat je kunt huren in de sociale huur is op twee handen te tellen, dus dan zit je al vast aan koop. En genoeg mensen die überhaupt niet kunnen kopen.
Het is gewoon enorm krom wanneer mensen met huizen/auto’s/geld voor lekker eten/uitjes tegen mensen met veel minder zeggen dat ook zij kritisch naar hun uitgaven kunnen kijken. Jij zit lekker in je koophuis terwijl de ander al krom moet liggen om ergens in de komende jaren een oude tweedehands auto te kunnen financieren.
Maar nee gewoon die kop Starbucks laten staan of echt nadenken of je dat ene jurkje nodig hebt en dan kan je 2 maanden eerder met pensioen over 40 jaar.