Budget- en besparingstopic

Oh dat jij dat erin las kan, maar het was zeker geen sneer. Ik heb respect voor ieders keuzes. Soms denk ik wel dat als juist die mensen, de mensen die alles in het leven mee hebben, van FIRE zouden weten, ze er misschien ook enthousiast over worden. Het wint wel aan bekendheid. Maar de mensen die er echt niet anoniem en out in the open over vertellen, worden toch wel vaak weg gezet als excentriekelingen.

Denk dat we onbewust heel veel beslissingen maken, omdat ze logisch lijken en/of van ons verwacht worden, maar dat ze dat eigenlijk helemaal niet zijn. En dan bedoel ik bijv het nastreven van een groter huis of duurdere auto.

Edit: nog aanvullend hierop. Ik post hier natuurlijk ook anoniem over onze financiële situatie. Maar ik denk dat de mensen in onze omgeving geen idee hebben. En ik denk dat de meesten er niks van zouden snappen als wij over 10 jaar allebei onze baan opzeggen. Het is aan ons niet te zien of merken wat er op onze bankrekening staat. Ik geef gewoon mooie (en dure) cadeaus, trakteer ook gewoon een vriendin op een etentje oid, loop niet op afgetrapte schoenen of in kleding met gaten. We zijn zuinig, maar niet gierig.

2 likes

We hebben het liefst aandelen, maar wel kleine stukjes van een heleboel verschillende bedrijven. Dus we beleggen via verschillende brokers in indexfondsen. Praktisch bewegen onze aandelen dus qua waardeaangroei mee met bijv. de AEX-index. Als we een crisis zoals in 2008 krijgen, zou het zomaar kunnen dat de waarde van onze portefeuille ineens halveert. Maar verlies pak je pas op het moment dat je verkoopt. Bij ons is het geld in indexfondsen geld dat vast mag en kan blijven staan, zodat we niet gedwongen hoeven te verkopen als de koers net nadelig staat
Obv wat de beurs en de wereldeconomie de afgelopen 100 jaar gedaan heeft, voelt dit voor ons als de meest veilige en minst arbeidsintensieve (je laat elke maand automatisch geld overmaken naar die fondsen en kijkt er verder niet naar om terwijl het groeit) manier om passief inkomen voor later te bouwen.

1 like

En hier zit ik als alleenstaande in een huurwoning mezelf streng toe te spreken dat ik nu Ă©cht minder geld aan boodschappen uit moet geven! Dat hele FIRE als prima verdienende single is gewoon niet realistisch. Misschien een aalmoes opzij zetten voor na mijn pensionering :woman_shrugging:

22 likes

Er zijn geloof ik wel single FIRE bloggers, maar zoals ik hierboven ook al schreef: het helpt wel gigantisch als je met twee mensen bent en je beiden dit doel even serieus neemt. Dus ik snap heel goed dat het jou niet per se aanspreekt. Maar misschien dat FIRE niet als een realistisch doel voelt, je kunt misschien wel naar iets kleiners werken?

Ik vind het toch wel een soort van privilege dat je nu dingen laat zodat je later een mooi leven kan hebben. Wie zegt dat je later haalt?

2 likes

Ben zelf sowieso een slecht voorbeeld want ik heb geen handen maar gaten. Maar alleen op de woningmarkt komen is nu bijna onmogelijk (en ik woon al in de periferie) en woon juist bewust gehuurd nu ook want geen onderhoud :tipping_hand_woman:.

Er was eerder ook een andere FF’er (of was dat nog EGF?) die hier helemaal into was. Or it’s you met een andere account XD. Weet de naam niet meer. Vind het wel fascinerend om te lezen overigens, maar echt ontzettende ver van mijn bed show!

Ja ik denk hier weleens aan als ik zie wat ik per maand aan pensioenpremie betaal; allemaal leuk en aardig maar tegen de tijd dat ik met pensioen mag ben ik waarschijnlijk boven de 70 en wie zegt dat ik dat haal?

Ben helemaal pro sparen en een beetje op je uitgaven letten en aan de toekomst denken, maar realiseer me ook heel goed dat ik nu leef en dat morgen niet beloofd is. Vind het wat dat betreft altijd een beetje gevaarlijk om te sparen ‘voor later’. Wil ook nu wel een beetje comfortabel leven en genieten en niet altijd ieder dubbeltje omdraaien om maar zoveel mogelijk te sparen.

Klinkt misschien een beetje pessimistisch trouwens maar is gewoon iets waar ik weleens over nadenk.

5 likes

Ja dat is zeker een privilege. Maar de vraag of je later haalt is natuurlijk altijd relevant, dat is voor mij geen excuus om niet aan langetermijndoelen te werken. Voor nu is statistisch gezien de kans dat ik over 10 jaar nog steeds leef groter dan de kans dat dat niet zo is. En als ik de komende 10 jaar:

• In een huis woon dat kleiner is dan ik zou kunnen betalen, doch groot genoeg voor een gezin;
  • in een auto rijd die de rest vd wereld totaal onboeiend vindt, maar die me comfortabel van a naar b brengt
  • mijn best doe om een goede werknemer te zijn (wat je sowieso zou moeten doen bij betaald werk)
  • intentioneel ben over elke aankoop die ik doe

Pluk ik daar over 10 jaar écht de vruchten van. Voor zo ver ik dat niet nu al doe, want leven zonder financiële stress is al heel fijn.

@mikselke Ik vermoed dat ik dat was onder een andere naam :wink:

2 likes

Ik snap zeker je punt en ik spaar zelf ook.
Alleen ik zou niet uit eten gaan/vakanties skippen zodat ik een paar jaar eerder met pensioen zou kunnen. Ik wil niet over x aantal jaar terug kijken op een zo zuinig mogelijk leven.
Dit is natuurlijk ieders eigen keuze.
Was jouw pf niet Belle?

1 like

@JeMoeder wat is precies excentriek aan je levensstijl? Dat je hetzelfde leeft als iemand die minder inkomsten heeft dan jij, terwijl je veel duurder zou “kunnen” leven maar er bewust voor kiest om dat niet te doen zodat je later eerder kan stoppen met werken?

Want je zegt dat je ‘gewoon’ dure cadeaus geeft, vriendinnen trakteert op etentjes en niet in kleding met gaten loopt.

Wat ik trouwens niet superzuinig vind, dus dan denk ik dat jullie waarschijnlijk gewoon heel veel inkomsten hebben als je alsnog weet te sparen.

En materieel upgraden hoeft niet altijd, maar dit besef is ook heel erg in de mode nu toch, met tiny houses, marie kondo en minimalisme. Daarnaast ken ik alleen maar calvinistische oude mensen die ook hun hele leven zuinig geleefd hebben. Maar die hebben weer het geluk gehad dat ze hun huis ooit afbetaald hebben en figuurlijk op een goudmijn hebben gezeten.

Dus ja het excentrieke gedeelte aan “niet te veel geld uitgeven aan onnodige dingen” ontgaat mij even.

Overigens lijkt het mij persoonlijk ongelofelijk saai om met mijn 40ste “met pensioen” te gaan, dus zelfs als het voor mij haalbaar zou zijn zou ik dit niet willen. Maar heb dan ook geen hobby’s of andere zingevende dingen in mijn leven.

24 likes

Dat vraag ik me ook wel af @JeMoeder, wat ga je dan straks DOEN met al die tijd? Je schreef iets over werken als kok, maar als dat is waar je intens gelukkig van wordt, waarom doe je dat dan niet nu al?
Wel heel interessant om te lezen allemaal, hoewel het niet bij mij zou passen.

8 likes

@Geheugenvaneengoudvis Klopt, dat was ik! Grappig dat je dat onthouden hebt!

@Calabasas Ja goeie vraag, volgens mij is het meer excentriek voor mensen met ons inkomen. Maar er zijn genoeg gezinnen die zo moeten leven omdat ze maar 1 kostwinner hebben. Gaat meer om wat mensen van je verwachten als je beiden een goede baan hebt en daar niet per se aan voldoen.

@Merel Nadenken over wat je gaat doen als je niet meer de structuur van een betaalde baan hebt, is wel echt goed om te doen. Anders val je in een zwart gat. Ik ga niet nu een koksopleiding doen en in mijn lievelingsrestaurant werken omdat:

1. Ik dat niet fulltime wil moeten doen, maar meer hobbymatig uit interesse
  2. Ik daarmee waarschijnlijk lang niet zo goed zou verdienen als ik nu met mijn huidige baan doe
  3. Ik mijn huidige baan erg leuk vind met een goede verhouding tussen werkdruk en beloning en vrije dagen

Kijk, ik weet ook niet precies hoe mijn leven en interesses er over 10 jaar uit zien. Ik hoop dan kinderen te hebben en het lijkt me heerlijk om niet het bordje “gezin” samen met het bordje “werk” omhoog te moeten houden. Kijk maar eens naar alle ouders die hun kinderen nu thuis hebben, terwijl hun baas ook nog verwacht dat zij hun werk goed doen.
Op dit moment zijn er een aantal dingen waar ik graag meer tijd voor wil hebben.

1. Europa verder ontdekken, liefst met een tent maar miss tegen die tijd met een gezin en dus met wat meer comfort
  2. Vrijwilligerswerk doen, iets waarbij ik kan helpen om kinderen die in armoede opgroeien te helpen
  3. Een echte koksopleiding doen en bij mijn favo restaurant een dag of 2 dagen per week meedraaien om ervan te leren

En wellicht zien die ideeën er straks anders uit. Maar ik denk niet dat ik per se 40 uur betaald werk moet doen om me niet te vervelen.

3 likes

Welke brokers gebruik je om te beleggen? En hoeveel procent van jullie inkomen beleggen jullie?

Wij zijn ook bezig met fire, maar momenteel hebben we nog genoeg dingen die we in ons huis willen doen. We zijn nu aan het beleggen en proberen extra af te lossen op ons hypotheek maar dat gaat nog niet zo snel

De grootste is Fitvermogen, niet zo bekend en ook niet super gebruiksvriendelijk, maar wel heel voordelig qua transactiekosten.

Tot mijn man voor zichzelf ging was ons spaarpercentage 50%. Dat zal hoger worden nu hij voor zichzelf is gestart, maar hangt dus ook samen met of hij het hele jaar een betaalde opdracht heeft. Het is niet zonder risico. Maar als dat wél zo is schatten we dat we rond de 65-70% uit gaan komen. Simpel gezegd: we leven van mijn salaris en sparen zijn winst.

Leuk dat jullie ook bezig zijn! Hoe heb je het leren kennen? Hoe lang zijn jullie bezig en wat is jullie percentage nu?

2 likes

Wow, dat vind ik echt heel knap en snap dus ook dat jullie op deze manier sneller fire zullen zijn.

Is jullie huis al afbetaald of zijn jullie dat ook versneld aan het doen?

Petje af hoor. Vind het heel knap en inspirerend!

2 likes

Ik moet soms denken aan een stel advocaten wat ik ken en zij trekken het heel erg tot in het extreme (wat @JeMoeder niet doet voor zover ik gelezen heb). Allebei een heel erg goed salaris. Maar zij willen zo graag meer geld, dat zij gratis oude meubels ophalen (en de kinderen en zij een keer bed bugs hebben gekregen hierdoor) om voor geld te verkopen. Of een keer een opblaas sumo pak of attractie gekocht hebben om te kunnen verhuren. Niet leuke uitjes doen met hun kinderen. Een heel slecht huis kopen en niet de juiste vakmannen inhuren om op te knappen, zodat het maar half goed is gelukt en het alsnog een kuthuis is.

En dat allemaal voor wat? Om ‘later’? Hun ‘later’ is nu, met hun gezin. Hun ‘later’ is nu de hele jeugd van de kinderen. Zo ontzettend zonde.

Daarmee zeg ik niet dat onderdelen hiervan heel goed zijn trouwens, bijv doordacht met geld omgaan en concrete spaardoelen.

3 likes

Ik snap dus niet zo goed waarom dat knap en inspirerend is als je een 3 a 4x modaal inkomen per maand hebt en ervoor kiest om te leven als iemand met minder geld.

23 likes

Ik had nog een edit op mijn bericht gedaan, maar denk niet dat je dat gezien hebt. Wat leuk dat jullie ook fanatiek bezig zijn! Hoe en wanneer heb je van FIRE gehoord?

5-10% is echt al heel netjes!! Als je daarnaast nu nog in je huis investeert, haal je dat er ook uit. Hetzij in meerwaarde, hetzij in woonplezier.

Ons huis heeft nog de originele hypotheek, maar daarvan staat de rente nu nog 8 jaar vast tegen <2%. Het huis is nu overigens 2,5x meer waard dan de hypotheek die erop zit, maar daar heb je natuurlijk niks aan als je niet wilt verkopen. Met wat we nu gespaard hebben zouden we dit jaar de hyptoheek volledig af kunnen lossen. Echter is dit nu zo’n goedkope lening (we betalen nog geen €300 hypotheekrente per maand na belastingaftrek), dat we hem lekker laten staan. Mocht het nieuwe rentevoorstel over 8 jaar ineens 5% zijn ofzo door gebeurtenissen in de wereld of de ECB die de rente kunstmatig verhoogt, kunnen we altijd nog aflossen. Beleggen in indexfondsen levert nu meer op.

2 likes

Ik vind jouw reacties niet altijd heel prettig. Je reageert direct wat ervoor zorgt dat ik jouw reacties aanvallend vind overkomen.

Ik vind het knap, omdat er genoeg mensen zijn die met hun salaris meegroeien. Die wooncarriùre willen maken (steeds een groter huis) en duurdere auto’s kopen. Ik vind het knap als mensen op de rem trappen en nadenken waar Ze Het geld aan uit geven en wat ze ermee willen doen. Het hoeft niet altijd sneller, mooier, groter, duurder

10 likes

Oh ja, mensen hebben wel vaker problemen met mijn directe bewoording. Ik stoor me daar niet aan.

Dan verschillen we van mening. Ik vind er niks knaps aan.

5 likes