Hoe we zijn gestart
Ik liep 5 jaar terug tegen de blog van Mr. Money Mustache aan en werd daar heel enthousiast van. Mijn man was altijd al best een goeie spaarder, maar vond het leuk dat ik er zo enthousiast van werd en kreeg daardoor ook drive nog een tandje bij te doen.
Hij was wel al wat verder in zijn carrière en ook in een branche waarin je wat beter verdiend (IT, ik werkte in Finance). We deelden toen nog de vaste lasten naar rato, ook omdat we nog niet getrouwd waren. Maar ik hield na die vaste lasten dus wel minder over om te sparen dan hij, maar gaf het ook echt makkelijker uit. Dat werd lastig toen we een grote verbouwing aan het huis wilde doen, het kostte mij bijna al mijn spaargeld om daar mijn deel van mee te betalen. Maar ipv sparen omber dit soort investeringen van te kunenn doen, leerde ik dat je, met genoeg spaargeld, zelfs iets van 30 jaar extra pensioen kan sparen en daar werd ik echt mega enthousiast van. Zeker toen we de berekeningen gingen maken en het ook nog eens haalbaar bleek, op dat moment binnen 20 jaar.
Wat heb ik opgegeven
Belangrijkste: de wens om wooncarrière te maken. We wonen in een rijtjeshuis en met onze inkomens en spaargeld zouden we kunnen upgraden naar vrijstaand. Maar als ik moet kiezen woon ik liever in een eenvoudig huis in ruil voor 30 jaar eerder stoppen met werken. Ik ben ons huis hierdoor ook alleen maar meer gaan waarderen. We hebben ruimte genoeg en 2 slaapkamers over, dus helemaal niet nodig ook om groter te gaan wonen. Eigenlijk dus niet echt iets “opgegeven”, maar met een ander perspectief gaan kijken naar de maatschappelijke druk/gewoonte om het pad meer inkomen=groter wonen te bewandelen. Duur huis, nooit thuis.
Daarnaast kijk ik nu ook anders naar auto’s. Vroeger kon ik echt wel dromen over een dikke bak en was dat echt een spaardoel. Nu rijd ik een tweedehands Citroën C1 en ben ik daar verliefd op omdat hij zo zuinig en eenvoudig is, en mij overal heen brengt in prima comfort (airco doet het, verwarming doet het).
Grappig genoeg kwam een vriend vanavond zijn nieuwe, prachtige BMW laten zien. En hoewel ik blij ben voor hem dat hij er zo blij mee is, voel ik geen enkele jaloezie. Wij hebben andere prioriteiten.
Verder gaan we echt wel minder uit eten. Maar ook dat voelt niet als een offer. Ik kijk er gewoon vanuit een ander perspectief naar. Ik experimenteer veel meer in de keuken, koken is een nog grotere hobby geworden. Als we nu uit eten gaan is het echt een speciale gelegenheid, en niet puur omdat we geen zin hebben om te koken of af te wassen.
Heb ik een budget
Ik doe niet aan potjes per categorie. Inmiddels zo getraind dat ik vrijwel geen onzin koop, ook omdat ik mijn huis volledig ge Marie Kondo’d heb en dat graag zo wil houden de action ofzo is geen verleiding voor mij. En als er iets gekocht moet worden probeer ik mezelf altijd een aantal vragen te stellen:
- Heb ik dit écht nodig?
- Kan ik het lenen of tweedehands kopen?
- Als het antwoord op 2 “nee” is, ga ik op zoek naar de beste deal.
Maar als ik bijv. BH’s nodig heb, koop ik goede BH’s waar ik ook daadwerkelijk weer een tijd mee vooruit kan. En dan vind ik €75 helemaal niet erg om er aan uit te geven.
Kleding koop ik bijv. ook veel bij Vanilia. Maar ik ga niet “funshoppen”. Ik koop wat ik nodig heb en zorg dat het iets goeds is.
Boodschappen is een categorie waar ik wél oplet, maar niks laat. Ik heb daar wat goede gewoontes, maar we geven daaraan wel echt meer uit dan we zouden doen als we barebones zouden gaan. Meestal tussen de €500-€600 per maand. Ik kook vaak dubbele porties. Maak efficient gebruik van de vriezer. Ga naar de Aldi. Maar ik ga bijvoorbeeld ook naar de scharrelslager, omdat ik kiloknallers geen fijn idee vind.
Tandpasta, wc-papier, maar ook douchegel enzo koop ik altijd in de aanbieding. Maar als wc papier ergens anders €0,50 goedkoper is, ga ik niet omlopen.
Maar de meeste winst zit echt in de grote pijlers:
- Ok zijn met in een kleiner huis wonen dan je zou kunnen betalen.
- Schijt hebben aan wat andere mensen vinden van de auto die je rijdt, zo lang hij je maar veilig en warm van a naar b brengt.
- Leren zelf goed te koken ipv uit eten gaan of eten bestellen
- Stoppen met funshoppen / minimalisme omarmen