Budget- en besparingstopic

Oh ja daar wil ik best over delen hoor! Het is wel iets dat echt geïntegreerd is in hoe ik mijn leven leid en hoe ik aankijk tegen geld. Qua doelen gaan het supergoed! Mijn man is gaan freelancen met direct een opdracht voor langere tijd. Hierdoor heeft ons inkomen een behoorlijke boost gekregen. Het is best verleidelijk om dan makkelijker geld uit te geven, maar het is ons gelukt dat niet te doen. Het moment dat we beiden zouden kunnen stoppen met werken ligt, in dit tempo, binnen nu en 10 jaar. Dan ben ik nog geen 40, dus dat is echt wel een fijn gevoel! Maar goed, we willen ook graag op korte termijn toch proberen voor een kindje en dat brengt ook lager inkomen en extra kosten met zich mee.

Zijn er specifieke dingen die je leuk zou vinden om te weten?

2 likes

Hoe we zijn gestart
Ik liep 5 jaar terug tegen de blog van Mr. Money Mustache aan en werd daar heel enthousiast van. Mijn man was altijd al best een goeie spaarder, maar vond het leuk dat ik er zo enthousiast van werd en kreeg daardoor ook drive nog een tandje bij te doen.
Hij was wel al wat verder in zijn carrière en ook in een branche waarin je wat beter verdiend (IT, ik werkte in Finance). We deelden toen nog de vaste lasten naar rato, ook omdat we nog niet getrouwd waren. Maar ik hield na die vaste lasten dus wel minder over om te sparen dan hij, maar gaf het ook echt makkelijker uit. Dat werd lastig toen we een grote verbouwing aan het huis wilde doen, het kostte mij bijna al mijn spaargeld om daar mijn deel van mee te betalen. Maar ipv sparen omber dit soort investeringen van te kunenn doen, leerde ik dat je, met genoeg spaargeld, zelfs iets van 30 jaar extra pensioen kan sparen en daar werd ik echt mega enthousiast van. Zeker toen we de berekeningen gingen maken en het ook nog eens haalbaar bleek, op dat moment binnen 20 jaar.

Wat heb ik opgegeven
Belangrijkste: de wens om wooncarrière te maken. We wonen in een rijtjeshuis en met onze inkomens en spaargeld zouden we kunnen upgraden naar vrijstaand. Maar als ik moet kiezen woon ik liever in een eenvoudig huis in ruil voor 30 jaar eerder stoppen met werken. Ik ben ons huis hierdoor ook alleen maar meer gaan waarderen. We hebben ruimte genoeg en 2 slaapkamers over, dus helemaal niet nodig ook om groter te gaan wonen. Eigenlijk dus niet echt iets “opgegeven”, maar met een ander perspectief gaan kijken naar de maatschappelijke druk/gewoonte om het pad meer inkomen=groter wonen te bewandelen. Duur huis, nooit thuis.

Daarnaast kijk ik nu ook anders naar auto’s. Vroeger kon ik echt wel dromen over een dikke bak en was dat echt een spaardoel. Nu rijd ik een tweedehands Citroën C1 en ben ik daar verliefd op omdat hij zo zuinig en eenvoudig is, en mij overal heen brengt in prima comfort (airco doet het, verwarming doet het).
Grappig genoeg kwam een vriend vanavond zijn nieuwe, prachtige BMW laten zien. En hoewel ik blij ben voor hem dat hij er zo blij mee is, voel ik geen enkele jaloezie. Wij hebben andere prioriteiten.

Verder gaan we echt wel minder uit eten. Maar ook dat voelt niet als een offer. Ik kijk er gewoon vanuit een ander perspectief naar. Ik experimenteer veel meer in de keuken, koken is een nog grotere hobby geworden. Als we nu uit eten gaan is het echt een speciale gelegenheid, en niet puur omdat we geen zin hebben om te koken of af te wassen.

Heb ik een budget
Ik doe niet aan potjes per categorie. Inmiddels zo getraind dat ik vrijwel geen onzin koop, ook omdat ik mijn huis volledig ge Marie Kondo’d heb en dat graag zo wil houden :sweat_smile: de action ofzo is geen verleiding voor mij. En als er iets gekocht moet worden probeer ik mezelf altijd een aantal vragen te stellen:

1. Heb ik dit écht nodig?
  2. Kan ik het lenen of tweedehands kopen?
  3. Als het antwoord op 2 “nee” is, ga ik op zoek naar de beste deal.
    Maar als ik bijv. BH’s nodig heb, koop ik goede BH’s waar ik ook daadwerkelijk weer een tijd mee vooruit kan. En dan vind ik €75 helemaal niet erg om er aan uit te geven.
    Kleding koop ik bijv. ook veel bij Vanilia. Maar ik ga niet “funshoppen”. Ik koop wat ik nodig heb en zorg dat het iets goeds is.

Boodschappen is een categorie waar ik wél oplet, maar niks laat. Ik heb daar wat goede gewoontes, maar we geven daaraan wel echt meer uit dan we zouden doen als we barebones zouden gaan. Meestal tussen de €500-€600 per maand. Ik kook vaak dubbele porties. Maak efficient gebruik van de vriezer. Ga naar de Aldi. Maar ik ga bijvoorbeeld ook naar de scharrelslager, omdat ik kiloknallers geen fijn idee vind.

Tandpasta, wc-papier, maar ook douchegel enzo koop ik altijd in de aanbieding. Maar als wc papier ergens anders €0,50 goedkoper is, ga ik niet omlopen.

Maar de meeste winst zit echt in de grote pijlers:

1. Ok zijn met in een kleiner huis wonen dan je zou kunnen betalen.
  2. Schijt hebben aan wat andere mensen vinden van de auto die je rijdt, zo lang hij je maar veilig en warm van a naar b brengt.
  3. Leren zelf goed te koken ipv uit eten gaan of eten bestellen
  4. Stoppen met funshoppen / minimalisme omarmen
39 likes

Heel interessant om te lezen! Ik ben zelf ook bezig om (samen met mijn partner) vervroegd te kunnen stoppen met werken. Vind het alleen lastig om te bepalen hoeveel geld je “nodig” hebt om nog wel comfortabel te kunnen blijven leven.

Hoe hebben jullie dat bepaald?

1 like

Het blijft natte vinger werk en zeker in NL met de vermogensbelasting. Wat wij hebben gedaan is kijken naar wat we uitgeven in een jaar. Dat is zo’n €30.000, met soms een uitschieter.
Als je rekent met de 4% regel (conservatief beleggen in indexfondsen heeft gemiddeld over de afgelopen 100 jaar 4% rendement per jaar opgeleverd, google de 4% rule of trinity study maar eens), betekent dat dat je €750.000 nodig zou hebben om jezelf levenslang €30.000 per jaar uit te keren.
Nu spelen er nog een aantal zaken mee die dit cijfer hoger of lager zouden maken, maar waar je nu weinig echt met zekerheid over kan zeggen. Denk aan:

1. Blijven we gezond?
  2. Hoe gaat ons gezin eruit zien, zijn onze potentiele kinderen straks gezond?
  3. In NL krijg je AOW. Is dat er straks nog steeds?
  4. Wat gaat er gebeuren met de vermogensbelasting?
  5. We sparen beiden ook nog voor een pensioen aanvullend op ons AOW, dus vanaf ~70 jaar hebben we minder dan €30.000 per jaar nodig
  6. Wat doet de inflatie.
  7. Blijft zzp’en zo lucratief voor mijn man

Kortom: HEEL veel factoren die onzekerheid veroorzaken. En om daar marge voor in te bouwen is ons doel nu €1.000.000 en als alles goed gaat zitten we na dit jaar op ong 25% daarvan.

Ik sluit trouwens ook niet uit dat we over een paar jaar niet al een jaar of een paar jaar stoppen met werken. Als een soort pre pensioen. Lijkt me nl heel leuk om dat te doen als je jonge kinderen hebt, als die ons gegund zijn.

Op dit moment werken we beiden echt nog heel hard en met veel plezier, maar ik vind dat wel makkelijker vol te houden nu ik weet dat ik dat niet nog 40 jaar hoef te doen.

4 likes

Thanks voor je uitgebreide reactie! Denk inderdaad dat ik moet beginnen met uitwerken hoeveel geld we nodig hebben om alle lasten te kunnen betalen, en daarna te kijken hoeveel we nog over willen hebben om uit te geven aan andere dingen (vakantie, uit eten, etc).

Historisch rendement is volgens mij inderdaad 4%, maar dat kan een stuk minder zijn door vermogensrendementsheffing… We hebben nu genoeg spaargeld om ons huidige appartement af te lossen, dus we spelen nu ook met de gedachte om dit appartement aan te houden voor de verhuur (dan hoeft inflatie ook een minder grote rol te spelen).

1 like

Als je weet wat je per jaar nodig hebt, kun je inderdaad heel goed berekenen wat je nodig hebt om jezelf de rest van je leven te onderhouden. Vuistregel is jaaruitgaven*25. Daarna kun je gaan tweaken en tunen met andere factoren die meespelen. Het is ook helemaal niet gezegd dat je nooit meer iets gaan doen waar je betaald voor krijgt. In mijn ideale beeld dat ik heb van hoe mijn leven eruitziet als geld verdienen optioneel is geworden, zit bijv ook het doen van een professionele koksopleiding en 1 of 2 avonden per week meedraaien in mijn favoriete restaurant. Best kans dat dat niet gratis hoeft.

Vet dat jullie je appartement al af kunnen lossen! Dat voelt vast lekker! Heb je al een idee wat een realistische verhuurprijs is?
Ik heb het al wel vaker gezegd hier, maar wij blijven bewust een beetje weg van vastgoed. Het is waar de grote klappers gemaakt worden, maar het is ook niet zonder risico. Als je een jaar geen huurders hebt, of groot onderhoud moet doen, is je rendement nl weg. Plus het is niet zo passief als wij zouden willen. Neemt niet weg dat het super interessant is als je wél een pand hebt met veel potentie.

Best interessant dit. Maar het kan ook maar op één voorwaarde: als je een goede baan hebt en veel geld verdient. :sleepy: Ik doe ook alles m.b.t. weinig geld uitgeven en zoveel mogelijk sparen. Maar bij mij gaat het zo traag omdat mijn baan gewoon niet zoveel oplevert. Maar ja, aan de andere kant werk ik liever hier dan dat ik iets anders zoek wat meer verdient maar waar de werkdruk ook 10x hoger ligt.

31 likes

Vooral interessant om te lezen over woon carrière. De laatste tijd hebben mijn vriend en ik het hier ook veel over. Wij wonen sinds december 2019 in een tussenwoning (nieuwbouw). Toch ben ik sindsdien ook weer veel in mijn hoofd bezig met een ander soort huis. We willen niet per se groter, wel vrijer en niet duurder haha. Hier in in de provincie Groningen zou dat best kunnen voor een lagere prijs. Aan de andere kant denk ik: we hebben veel geïnvesteerd al in dit huis en het is nog niet eens klaar :joy: Hoe denk ik nu alweer aan een ander huis haha! (En we wonen hier super fijn dus dat is het niet).

2 likes

Mmm ik denk dat een belangrijkere voorwaarde is dat je met zijn 2 bent en hierin echt een team vormt, eerlijk gezegd. Dat scheelt zo onwijs veel. Als je beiden modaal verdient, kun je met het maken van een paar grote maar juiste keuzes, al veel sparen.
Zelf heb ik me overigens laten omscholen van Finance naar IT vanuit een motivatie dat de toekomstperspectieven daar veel breder zijn en de salarissen hoger liggen. Daarvoor moest ik in eerste instantie wat salaris inleveren 3 jaar geleden, maar ondertussen verdien ik ~ €10.000 meer dan toen en verwacht ik dat dat de komende jaren nog wel meer wordt.
Die extra werkdruk vind ik acceptabel, wetende dat dit tijdelijk is EN dat ik elk moment uit zou kunnen stappen en rustig kan zoeken naar iets anders met het spaargeld dat we nu hebben.

1 like

Tip om kosten te besparen in huis, maar niet inleveren op comfort: de CV ketel op 60 zetten.

Deze tip heb ik van deze site: https://samensnellerduurzaam.nl/

Er staat dan ook een linkje bij en hoe je het precies moet doen (ik heb er 0% verstand van maar zelfs mij is het gelukt, 1 minuut werk). Volgens die site bespaar je er 60€ per jaar mee. Het komt omdat CV ketels vaak in de fabrieksinstellingen staan en dan staat het op 70-80. Heb het pas deze week gedaan dus geen idee of ik bespaard heb, maar aan comfort merk ik in ieder geval niets :wink:

En als je dan ook nog speedcomfort ventilatoren op je radiator zet ben je nog beter bezig.

Wat voor passief inkomen hebben jullie dan wel het liefst of wat doen jullie daarvoor?

Vind het wel interessant allemaal, vooral het niet altijd groter/duurder willen.

Nou ja, heb behoorlijk veel in voorraad gekocht (en komende week ook nog), dus dat verklaart wel een deel. Ik hoop uiteindelijk op 25 euro per week uit te komen.

1 like

Ja dat je uberhaupt de keuze hebt om zo te leven is in mijn ogen al rijkdom!

10 likes

Ja ik denk zeker dat er ook een deel geluk/privilege bij zit. Dat je goed kunt leren en dus meer kans hebt op een goed betaalde baan. Dat je gezond bent. Dat je ouders je het goede voorbeeld hebben gegeven. Ik noem maar wat factoren die echt een grote boost geven. Maar ik wil ook niet dat het niet hebben van één of meer van die factoren mensen ontmoedigt. Als je bereid bent er veel voor te doen (knokken om toch van mbo naar hbo te gaan, langer thuis blijven wonen, voor de huizenprijzen gaan wonen in Groningen terwijl je roots in de randstad liggen, ik noem maar ff wat voorbeelden) is er denk ik echt voor heel veel mensen een kans.

Aan de andere kant zie ik genoeg mensen die echt de potentie hebben om dit doel succesvol en zonder al te veel “offers” na te streven (alle geluksfactoren aan hun zijde), maar ervoor kiezen om groter te wonen, elke 5 jaar een nieuwe (lease) auto nemen en minimaal 2x per maand uit eten gaan en 2x per jaar op vliegvakantie.

4 likes

Ik vind het zo jammer dat je er dan weer zo’n oordeel in gooit. Komt op mij heel superieur over. Ik vind het heel knap van jou en je vriend dat jullie dit doel nastreven en dat jullie er goed voorstaan om je doel te behalen maar waarom dan zo’n sneer naar mensen die hun leven anders inrichten? Jullie halen je levensgeluk waarschijnlijk uit toewerken naar financial independence en andere mensen stellen andere prioriteiten.

You do you, maar laat anderen ook in hun waarde.

30 likes

Ze zegt toch gewoon dat het ook andersom kan, dan wat anderen hierboven zeggen? Dus dat er ook mensen zijn die dit wel zouden kunnen, maar kiezen voor iets anders, hun prioriteiten anders stellen. Ze zegt niet dat dat een slechtere keuze is, maar dat die mensen een andere keuze maken. En dat moeten ze ook vooral doen, sommige mensen vinden het niet erg om tot hun 67e te werken maar genieten liever nu wat meer, ieder z’n keuze.

14 likes

Dat gevoel krijg ik er niet bij, maar ik kan er naast zitten. Mijn gevoel wordt veroorzaakt doordat aangegeven wordt dat sommige mensen wel potentie hebben om een FIRE lifestyle te hebben maar dat potentieel niet waarmaken (in dit geval doordat ze andere dingen belangrijker vinden). En in het woord potentie zit wel degelijk een waarde oordeel vind ik.

1 like

Dit is geen oordeel? Ieder zijn geluk. Ik zeg alleen maar dat wij niet de enige zijn die de geluksfactoren die ik eerder noem mee hebben, maar wel vrij uniek zijn in deze keuze. Ik vind er verder niks van dat anderen dat niet doen. Besef me echt wel dat wij de gekkies zijn hier. Zou het hooguit leuk vinden als FIRE aan populariteit wint, te beginnen bij degenen voor wie het praktisch binnen handbereik ligt.

Ik vind je zeker geen gekkie, maar je post kwam veroordelend op mij over door het gebruik van het woord potentie. Ik ben ook geïnteresseerd in financial planning, kijk bijvoorbeeld ook graag Graham Stephan op Youtube maar zoals ik al aangaf las ik er we een sneer in naar mensen die meer hun korte termijn behoeften vervullen.

1 like