Budget- en besparingstopic

@Wish Ik dacht dus juist dat het idee was dat je elke maand een vast bedrag betaalt en dat je dan in de winter daar iets boven zit en in de zomer eronder. Dan kom je op het eind vh jaar uit op het jaarbedrag. Maar misschien is dat wel niet zo en veranderen die budgetten per maand? Ik kan alleen ook precies zien wat het kost dus het lijkt wel alsof het elke maand hetzelfde bedrag is. Ik zit nu bijv op ongeveer 32 euro p/m ipv de 37 euro die ze als budget hebben gerekend.

Ja dit is ook hoe het werkt. Je betaalt maandelijks hetzelfde, met het idee dat je in de winter meer dan gemiddeld verbruikt en in de zomer minder.

@George Ik denk niet dat het aan Essent ligt, maar aan dat ze geen slimme meter heeft. Als je die niet hebt, kunnen ze toch ook geen overzicht van je verbruik sturen?

@LastYoungRenegade Bij Greenchoice kon ik mijn oude huis zonder slimme meter overigens wel elke maand zelf mijn meterstand invoeren als ik dat wilde. Dat was dan geen ‘officieel’ invoermoment, maar alleen om te kijken of ik een beetje binnen budget bleef. Dat kan bij Essent misschien ook wel.

ja precies! Want dan kan ik mezelf echt alvast rijk rekenen haha :money_mouth_face: Vind het trouwens echt heel goedkoop, ik dacht dat elektriciteit veel meer zou kosten (woonde eerst inclusief dus had geen idee van verbruik).

Vooral gas is duur, elektriciteit valt inderdaad wel mee!

Oh ja sorry! Ik zat even met een slimme thermostaat in mijn hoofd en die heb ik ook niet, maar ik heb wel een slimme meter natuurlijk!

1 like

@George Het ligt inderdaad aan het feit dat ik geen slimme meter heb (Staat er ook bij). Maar van die meterstand elke maand invoeren is wel een goede. Ik zal vanmiddag eens zoeken of dat wel een optie is :slight_smile:

En ik hoop dat ik gauw een slimme meter krijg, want vind het ideaal (in mijn oude huis hadden we er wel 1).

2 likes

Check wel even of de leveringstarieven en belasting etc ook verwerkt staat voor je jezelf rijk rekent :wink: waarschijnlijk wel maar toch. Ik ben ook altijd dolblij met cashbackacties aan het einde van het jaar. Zet ook nooit mn bedrag naar beneden want ben helemaal ingesteld op 60 euro per maand en vind de teruggave heel chill, soort extra spaarpotje

meteen even gaan kijken, ik verbruik wel echt 20euro meer nu ik thuiswerk, verwarming staat de hele dag aan ipv alleen savonds laat, zet meer koffie/thee, laptop aan de lader, dubbelscherm, muziek aan :frowning:

1 like

Momenteel word ik niet bepaald gelukkig van de hoeveelheid elektriciteit en gas die wij met zijn tweeën gebruiken. Ik zit bij Vattenfall en ze hebben een schema zodat je kan zien hoeveel jouw huishouden verbruikt tegenover andere huishoudens. Nou ik denk dat die precorona is want volgens dat schemaatje verbruiken we net zoveel als een huishouden van 5 of meer personen. :sob:

Ik heb de app nu ook gedownload zodat ik elk uur kan zien wat er dan bovenuit komt maar ik zie gewoon echt niks geks. Denk dat het vooral komt door het thuiswerken. We werken beiden fulltime en gebruiken nu dan ook volop gas en elektriciteit. Iemand anders hier ‘last’ van?

Vorig jaar niets met ons financiele overzicht gedaan, dus nu weer aan de slag.
We geven echt bizar veel uit aan boodschappen tegenwoordig?
Waar we 2 jaar geleden op 250 zaten, zitten we nu rond de 400 met zn 2en.
Daar moet ik echt meer op gaan letten!
Al moet ik wel zeggen, ik volg een heftig dieet (fodmap) en dat maakt de boodschappen ook heel duur.
Waar je normaal 6 wraps hebt voor ongeveer 1 euro, zijn de mijne 3,30 voor 2.

Ik word ook echt niet blij als ik de bedragen zie voor mijn gas verbruik de afgelopen maanden. Elektra valt gelukkig wel mee. Ik heb een appartement van 50m2, woon alleen en verbruik nu meer dan een 2 onder 1 kap woning. Helaas is mijn appartement oud en slecht geïsoleerd dus kan er niet veel aan doen

1 like

Wij gebruiken sinds corona-tijd ook echt veel meer gas. Eerder waren we beide alle dagen weg van huis (07.30-1830/19.00 uur ongeveer voor werk en dan 's avonds ook vaak nog weg qua sporten/vrienden e.d.) en nu werkt mijn vriend volledig thuis waardoor verwarming op dit moment, nu in de winter, veel meer aanstaat. Verschil met vorige winter is ongeveer toen 2.5 uur per dag, nu ongeveer 6 uur per dag. Mijn vriend zit op kantoor - bovenste verdieping - en maakt daar wel gebruik van een elektrisch warmtescherm om zo verwarming minder aan te hebben staan, maar blijft groot verschil.

Wij geven nu ook echt veel uit aan gas. Thermostaat staat op 20 graden van 8 uur ‘s ochtends tot 22.30 uur ‘s avonds, terwijl er normaal gesproken 4 dagen per week niemand thuis zou zijn tussen 8 en 17.30. Dan zouden we de verwarming dus alleen tussen 17.30 en 22.30 aan hebben. Vond een thuiswerkvergoeding eerst een beetje zeurderig maar begin het nu beter te snappen, wij maken ook echt meer kosten.

Ben trouwens wel verbaasd door alle maandbedragen die ik hier hoor. Wij betalen 106 euro per maand voor gas en elektra en kreeg in januari het advies om dit op te hogen naar 123 euro per maand. Dit terwijl we volgens de overzichten helemaal niet zoveel verbruiken. Stroom voor een eenpersoonshuishouden (zijn met 2) en gas minder dan er staat aangegeven voor een flat. December bijv. 119 m3 (88 euro) terwijl 150 m3 gemiddeld is voor een flat. Hoe betalen jullie dan zo weinig? Of verbruiken jullie nog een stuk minder?

1 like

Als ik rond 2200 naar bed ga draai ik de thermostaat rond 2000 al naar 16 graden. Puur omdat het echt nog wel warm blijft tot 2200. Scheelt ook in de kosten.

Ik betaal 90, woon alleen in een appartement van 65m2, advies is 73. Ik zit bij Greenchoice en zij hebben ook zo’n vergelijking en dan zit ik wel altijd bij de zuinigste qua verbruik (lager dan 1 persoons) maar de verwarming staat hier ook laag. Als ik ga slapen of van huis ben op 12 en dan wordt het ook echt 12 graden in huis. Als ik thuis werk (3 vd 5 dagen) en in het weekend staat ie meestal op 18.5
Het is een slecht geïsoleerd huis en in december leidde dit tot 106kWh elektra en 126m3 gas. Toen zat ik dus wel boven m’n 90 euro (117 geloof ik) maar in de zomer is het nog geen 30/maand

Dus wat dat betreft juist meer zoals jouw getallen: geen antwoord op je vraag dus maar je bent niet de enige :blush: je kan inderdaad geen bedragen met elkaar vergelijken als je het verbruik niet weet

1 like

Ja ik verbruik heel weinig gas, in mijn schemaatje zit ik nog ver onder het minst verbruikende gemiddelde, dat is een 1persoonsflat ofzo. Woon zelf in een hoekappartement en ben iedere dag hele dag thuis.

Mijn woning is wel aardig geïsoleerd, heb dubbelglas in ieder geval. En heb in de slaapkamers boven altijd de verwarming uit! Is ff koud als je in bed gaat, maar als het buiten niet zo koud is valt dat ook wel weer mee.

Dus tip: draai de verwarming uit in kamers waar je weinig bent op een dag (logisch ook natuurlijk)

Verder hou ik niet van heel warm, dus mijn kachel staat max op 18 graden tussen 09.30 en 22.00. Tussen 07.50 en 09.30 staat hij op 17, want het wordt niet kouder dan 16 graden ‘s nachts en ik hou niet van snelle temperatuurstijgingen 🥲

Tip: kijk eens wat het met je weekverbruik doet als je je kachel de hele week een halve of een hele graad lager zet.

Mijn vriend is een koukleum. Ik kan niet met hem. Ik pak rustig een thee en een deken maar hij wil het overal in het huis lekker warm hebben en zet de thermostaat op 21 graden. Ik weet dat het huis niet ontzettend goed is geïsoleerd maar hij overdrijft zo erg. Wat hij niet begrijpt is dat ik bij de volgende eindafrekening niks extra ga betalen en dat hij dan maar mag dokken.

Ja hele lage maandbedragen hier! Ik had het gevoel dat wij het al best oké deden haha. Letten er ook echt bewust op, bijv. verwarming niet aan op kamers waar we weinig komen en niet op slaapkamer aan bijv. Ik trek ook eerder een extra trui aan dan dat ik de nest hoger zet & zet bijv. nest op eco-stand als ik weet dat we er 's avonds niet zullen zijn. Wij betalen nu 140e per maand voor gas & elektra (ons huis is ongeveer 185m2) maar ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn nu met thuiswerken erbij.

Overal buren scheelt echt veel voor vooral verwarming. Ik heb de mijne in dit huis bijvoorbeeld maximaal 2 uur per dag aan en dan op maximaal 18 graden (16/17 meestal). Ik heb opzij buren aan beide kanten en beneden ook (al staat dat huis al maanden leeg). In mijn oude huis (hoekhuis, op de tweede tm vierde verdieping) was het echt superkoud met 18 graden. Maar oude huis was heel slecht geïsoleerd (was ook uit 1976), nieuwe huis is veel beter geïsoleerd heb ik het idee (is uit 1999). Heb bijvoorbeeld ook dubbele beglazing.
En ik ben geen koukleum, dus dat scheelt ook echt veel. Ik heb ook zelden de verwarming in de middag aan, tenzij het heel koud is en ik niet warm kan worden als ik van mijn werk thuis kom.

Omdat ik het niet echt kan zien ben ik echt heel benieuwd of ik in september bij moet betalen of terug krijg. Om energiezuiniger te doen heb ik trouwens ook radiatorfolie achter alle radiatoren.

@Sundance Ik betaalde 106 (woon in mijn eentje in appartement van 51m2), maar heb hem teruggezet naar 86. Ik spaar wel het extra bedrag voor het geval ik toch bij moet betalen.

3 likes

Mij viel op dat we sinds corona veel meer geld overhouden op de gezamenlijke rekening. Waar we voor corona bijna elke maand geld moesten bijstorten naast onze vaste overboeking, bouwen we nu een klein spaarpotje op van alleen onze vaste overboeking. Dat zit voor een groot deel natuurlijk in minder verjaardagen en uitjes, maar ik had het vermoeden dat we ook minder aan boodschappen uitgeven.

Ik heb daarom al onze boodschappen van deze maand bij elkaar opgeteld en kom op €165 voor 2 personen (alleen eten, drinken en aankoop tampons en maandverband. Verder hadden we geen verzorgingsproducten nodig deze maand). Ik ben echt blij met dat bedrag! Vooral omdat vrijdag onze vaste boodschappendag is en we dus deze maand voor 5 weken aan boodschappen hebben gehaald! Ik moet wel relativeren: ik kan af en toe op het werk een stukje fruit pakken en we halen sinds een paar maanden regelmatig een tgtg box. Dat scheelt natuurlijk in de uitgaven voor onze boodschappen.

4 likes

Holy shit wat goed, ik ga daar echt overheen voor één persoon (plus een kat)

1 like