Budget- en besparingstopic

Snap ik wel, hoor. :wink: Maar in mijn geval vroegen ze volgens mij afschriften van 2 of 3 maanden, best veel. Plus dat ik er nu echt heel overheen zit met de erfenis die ik gehad heb.

Laat ook vast in je familie/kennissen rondgaan dat je spaart om uit huis te gaan, als er dan iemand z’n koelkast vervangt of z’n eettafel wegdoet kunnen ze aan je denken en zo kun je vaak best wat goede spullen bij elkaar sparen.

6 likes

Met gordijnen kun je ook nog altijd even rondvragen of er niemand is die voor een leuke prijs gordijnen kan maken. Zo heeft de moeder van een goede vriendin van mij mijn gordijnen gemaakt voor 150 euro ofzo. @midheavenmoon

(Inmiddels wil ik wel nieuwe maar dat komt niet door haar haha, denk zelfs dat ik door haar de nieuwe gordijnen ook weer laat maken want prima prijs.)

1 like

Ik mag van m’n vader enkel flexa verf kopen en die vind ik ook al vrij prijzig, maar is bijna elke twee tot drie weken wel bij een bouwmarkt in de aanbieding en weiger ik voor minder dan 40% korting te kopen.

Dat is natuurlijk lang niet met alles, maar zo iets is dus wel echt goed in de gaten te houden als je dat nodig hebt.

1 like

hi! Ik heb even gekeken naar je lijst en hij is best realistisch hoor!! kan zeker goedkoper als je bijv meubilair goedkoper/tweedehands zou kopen, maar dat is natuurlijk een wens van jezelf.
Ik heb mijn excel van mn verhuizing zomer '19 er bij gepakt (van studentenkamer naar tweekamerappartement van 65m) en dat was grofweg 7000 euro, incl nieuwe vloer + ondervloer (de hel.) + een droger + verfspullen die bij jou niet ingepland staan.

en gordijnen zijn bij de hema 1x in de ongeveer drie maanden 30% korting incl maakkosten. Scheelt echt om daarop te wachten.

(ps: douchegordijn voor 2 euro? ik zou voor iets meer geld gaan, zodat je een wasbare kan kopen en niet zo’n plakkerige goedkope die snel de prullenbak in kan)

2 likes

@midheavenmoon Ik ben een 6 weken geleden verhuisd (en voor dei tijd al genoeg geld uitgegeven) en ik was totaal iets van 3500 - 4000 euro kwijt. Ik moest dus wel bijna alles kopen, want ik kwam vanuit het ouderlijk huis. Alleen een bed, bureau + stoel en 5 boekenkasten had ik al. Ik heb het wel het witgoed + stofzuiger van mijn moeder gehad.

En ik heb een goedkoop douchegordijn van IKEA, maar ik vind hem totaal niet plakkerig.

2 likes

Ha zijn onze vaders broers? :stuck_out_tongue_winking_eye: Ik mocht ook alleen maar Flexa kopen of dat andere duurdere merk. Was even de acties vergeten, want die zijn er idd vaak en ik heb mijn verf ook in de aanbieding gekocht (maar eerlijk gezegd vind ik het nog steeds veel geld. Nooit bij stil gestaan ook)

1 like

mijn vloer was 11 euro per vierkante meter (in de aanbieding) en je rekent nog op snijverlies dus een paar meter extra: 850euro
Ondervloer: 250 euro.
maar ik heb ook buren die niets hoefden te bekostigen voor de vloer, als je bijv. de vloer van de vorige bewoner overneemt.

oh en verf: 300. maar er zit overal 2 lagen goede witte verf en ik heb een bijzonder bontgekleurde slaapkamer, woonkamer, en gang… Tikt wel aan.

1 like

het is wel echt waar naar mijn ervaring haha. heb een pot donkerrode gamma gehad en %@$% wat was dat troep, dekte niet, dik. later teruggefietst voor een pot histor in dezelfde kleurmenging en het is prachtig in 1 laag eroverheen klaar.

1 like

Ja echt dit! Ik had de grote kosten (wasmachine, bank, eettafel met stoelen etc.) wel ingecalculeerd en daarvan wist ik gewoon dat het flinke uitgaven gingen worden. Wat me wel echt tegenviel is dat je echt zo nog een paar honderd euro kwijt bent met van die kleine relatief kleine dingetjes. En dat duurde bij mij zeker de eerste maanden nog wel. Heb toen nog veel gekocht om het huis echt ‘af’ te maken; toch iets voor aan de muur, decoratie voor in de vensterbank, kussentjes op de bank, plantenpotten op het balkon, plankjes aan de muur, extra lamp in de hoek etc. Is natuurlijk niet allemaal noodzakelijk maar ik merkte wel echt dat ik in het begin nog veel kosten maakte voor het aanvullen/opleuken van de inrichting. Na een paar maanden stabiliseerde dat wel en tegenwoordig koop ik nog maar sporadisch iets.

1 like

Het is bij mij vooral IKEA met wat kringloopdingen, spullen die ik dus al had en geërfde meubels (maar die zijn pas later gekomen) :slight_smile: Balkon moet trouwens nog helemaal ingericht worden.

2 likes

Wij verkopen onze grote nieuwe vriezer voor een mooi bedrag, dus als je in Noord-Holland woont let me know :wink:

1 like

Een familielid dat een aantal jaar geleden een 2-slaapkamerappartement inrichtte was ook rond de €3000/4000 kwijt, beetje zelfde als bij @LastYoungRenegade (paar kleinere meubels gratis/goedkoop gekregen, rest allemaal van Ikea en decoratie van winkels als Action/Blokker/Hema, vaatwasser etc. was aanwezig).

2 likes

Zijn er nog leuke accounts op Instagram om te volgen mbt besparing?

Wij gaven echt te veel geld uit aan boodschappen en kwamen standaard tekort (na 3 weken was het geld op de boodschappenrekening altijd op). Budget is 600 per maand voor 2 vol 2 kids inclusief en daar moet alles van (eten bestellen, drogisterij, luiers etc). We gingen er maandelijks zeker 100 euro overheen. Ik heb ipv 1x per maand boodschappen geld overmaken en daar de hele maand mee doen, het nu zo dat ik wekelijks 25% van het maandbedrag op de boodschappenrekening over maak. En het werkt vet goed! Vorige maand hadden we zelfs geld over :joy: Stom hoe zoiets simpels dus werkt.

2 likes

Geen insta en de blog wordt niet meer voorzien van nieuwe content maar er staan leuke en handige tips op

En zij had een plekje Challenger en heeft ook leuke bespaartips (wel even tussen haar oude content zoeken)

1 like

Even een tip voor goedkope boodschappen: ik bestel tegenwoordig iedere week een groente- en fruitpakket van de Lidl bij Too Good to Go. Kost maar 2,99 en is bij ons echt iedere week goed gevuld, al heb ik wel gehoord dat het per filiaal kan wisselen. Bij ons zat er deze week bijv. in: 750 gr spruitjes, 500 gr sperziebonen, 500 gr snijbonen, courgette, prei, aubergine, komkommer, lente-ui, avocado, mango, 3 bananen en een pot verse tomatensaus van 500 gr. Heb voor de lol eens even gekeken wat ik hiervoor kwijt zou zijn geweest bij de AH, maar dat is dus meer dan 16 euro in totaal. Bestel deze meestal aan het begin van de week en pas dan ons menu voor die week aan op de groenten die in het pakket zitten.

28 likes

Gierige gerda als je haar nog niet volgt!

1 like

Hier zijn die pakketten alleen sneller uitverkocht dan kaartjes voor een concert van Harry Styles :frowning: Zo jammer, want wil die van de Lidl graag eens proberen.
Toevallig heb ik er vorige week eentje van de Hoogvliet gehaald, maar daar zat vooral veel vlees bij (ik eet niet echt veel vlees) en 2 L sinaasappelsap. Vind die van de Lidl veel aanlokkelijker (of die van de bakker, maar ik kan nu het brood niet kwijt, want de vriezer is vol).

2 likes

Ik vind miss_kasmoni, bobscenten en leefzuinig_ wel leuk. Dekarigevrouwen ook maar die hebben al een tijd niet meer gepost

1 like