Budget- en besparingstopic

Wel een leuk idee! Je kan ook een ander bedrag doen of een ander tijdsbestek bedenk ik me nu. Bijvoorbeeld als je over 3 maanden iets wilt kopen wat x kost. Dat je dat bedrag deelt door het aantal dagen of weken, en dan random bedragen verdeelt over die weken wat je dan apart moet zetten. Zijn dan ook kleine hapklare brokjes zeg maar :smiley:

3 likes

Zijn er mensen die porterenee volgen? Ik heb haar moneyplanner gekocht en volg haar cursus ā€˜zo word je rijkā€™. Ben helemaal gemotiveerd om niks uit te geven. Moet nog wel een doel bedenken voor dit jaar. Denk mn studieschuld voor de helft aflossen. Wat is/zijn jullie doel(en) in dit nieuwe jaar?

1 like

Ik ook! Ik vind haar blog en podcast erg leuk en heb de moneyplanner gekocht.
Heel fijn om er Ā±1 keer per week even voor te gaan zitten en alles weer in kaart te brengen.

Mijn doel is 15k in de buffer pot en 30k in totaal (4 potjes) op de spaarrekening hebben. Ik ben al aardig op weg! :smiley:

1 like

Ik lees haar blogs wel altijd. Vind de moneyplanner en de cursus voor mezelf niet zo interessant :slight_smile:

Ik hoop dit jaar 1000 euro te kunnen sparen. Niet zoveel voor sommige mensen, maar wel als je onder/rond bijstandsniveau zit (hopelijk dit jaar niet meer). Zou een stuk schelen als dat niet meer zo is, vooral omdat ik bepaalde voordelen zoals gemeentelijke belastingen niet hoeven te betalen niet krijg ivm spaargeld.

18 likes

Mijn doel is geld sparen voor een huis. Vorig jaar was dat ā‚¬10k en die hebben we gehaald (in 7 maanden tijd) dus eind 2021 ruim 20k of een huis gekocht :grin:

7 likes

Oh leuk! Ik wil sparen voor een beugel (zoveel geld :sob:), verder sparen voor het kopen van een huis en mijn beleggingsportefeuille laten groeien. Vind haar podcast ook fijn om naar te luisteren, mistte hem vorige week ook echt.

1 like

Ik wil mijn backup potje helemaal gevuld hebben aan het einde van dit jaar. Dat is een jaarinkomen + extra voor een jaar aan onvoorziene kosten. Ben daar nu ook al een heel eind mee.

Verder heb ik specifieke spaardoelen voor verschillende vakanties die ik na corona wil boeken. Ik denk na om te gaan sparen voor een droomvakantie, maar dat ga ik binnen dit jaar niet redden.

2 likes

een jaarinkomen + meer? :cold_sweat: wow netjes. dat kost mij 15 jaar of 5 jaar helemaal niks doen naast werken en eten.

1 like

Ik heb wel eens wat spaargeld weggesluisd naar vriendinnen omdat ik echt net boven alle grenzen zat. Misschien niet oke, werkte wel.

1 like

Mijn jaarinkomen is niet heel hoog (beneden modaal) dat had ik er misschien bij moeten vermelden! En ik leef vrij basic: geen auto, koop nauwelijks nieuwe kleren en het afgelopen jaar heb ik natuurlijk vrijwel niks uitgegeven aan dagjes weg, restaurants of vakanties. Toen ging het sparen heel hard.

Ik ben zzpā€™er en vind het daarom een heel fijn idee dat ik een backup van een jaar heb, mocht ik ziek worden of voor als de economie instort. Dat backup potje is dus altijd mijn focus geweest.

9 likes

Hm jeetje wel moeilijk hoor zo algemeen! Is er al een vloer bijvoorbeeld? En welke grote meubels heb je al, heb je nog witgoed nodig of is dat er al etc. En wil je het in 1x helemaal af of vind je het prima om met de basics te beginnen en later aan te vullen?
Ik ben zelf altijd zo goed als zonder spaargeld verhuisd en heb veel afdankers, kringloopvondsten etc. en na verloop van tijd vervangen of aangevuld. Ik vind het echt te moeilijk om een bedrag te noemen zonder te weten of daar bijvoorbeeld een wasmachine en koelkast en vloer bij moet of niet. Ik heb geloof ik destijds een fornuis voor 75 euro en een koelkast voor 100 euro van marktplaats gehaald, als je het nieuw koopt ben je al snel veel meer kwijt natuurlijk.
En als je een luxepoes bent is alles ook veel duurder natuurlijk (al schat ik jou niet zo in, maar who knows).

1 like

Ligt er inderdaad helemaal aan wat je al hebt en wat je eisen zijn, en of je nog moet klussen. Een vloer kost zo +1000 euro voor 40m2 bijv.

Maar je kan veel van marktplaats halen en je hoeft ook niet alles in 1 keer te kopen! Bij mijn eerste verhuizing toen we gingen samenwonen hadden we allebei geen geld, dus dan doe je het gewoon met wat je hebt en koop je langzaam dingen erbij.

2 likes

Maar wat de een zou budgetteren voor een kast is niet wat een ander daarvoor zou budgetteren. Ik zou gewoon kijken naar wat je ongeveer zou willen, kun je dat sparen voor je het uit moet geven en anders aanpassingen doen. Ik kan wel roepen: 5000 euro of juist 10.000 euro maar dat is denk ik ook heel afhankelijk van wat je precies wil/hoe luxe het moet etc.

2 likes

Denk dat het slim is om een redelijk complete lijst te maken/zoeken en daarbij bedragen te Googlen die voor jou oke zijn, dan heb je een beter idee. Het zijn vaak de kleine dingen die wel nodig zijn (lampen, beddengoed, gordijnen) die onverwacht aan kunnen tikken.

2 likes

Wat de anderen hierboven ook al zeggen kunnen vooral de prijzen voor het klussen tegenvallen. Alles van de bouwmarkt is duuur haha. Goed om te weten is dat gordijnen ook heel duur zijn: wij waren 500 euro kwijt voor twee (grote) ramen.

Meubels is idd geheel afhankelijk van wat je wil. Onze massief houten eettafel was 25 euro van marktplaats, maar misschien wil je wel een tafel van 400 euro kopen. Dat ligt helemaal aan je smaak en stijl!

2 likes

Ja het is echt bijna niet te doen vind ik dus om hier iets algemeens over te zeggen, maar ik zou voor mezelf denk ik zoiets als minimum hanteren

Maar ik weet dat ik best een cheapo ben en geen dure meubels oid koop en er geen moeite mee heb als ik alles niet in 1 keer heb, voor een ander is dit echt arremoe en die koopt een bed van 3000 euro bij Auping, een matras van 1500, een koelkast van 1000 en een designbank van 3000 euro etc. Maar dat snap je wel. Zo zou ik het voor mezelf in ieder geval een beetje minimaal inschatten qua kosten.

4 likes

Ik zou er vooral rekening mee houden dat je smaak nog wel eens kan veranderen zodra je er woont, ik heb in mijn eerste appartement alles via marktplaats gekocht en naarmate ik er langer woonde heb ik spullen vervangen door iets van een mooiere kwaliteit/andere stijl etc.

Ik heb toen echt weinig geld uitgegeven en daar was ik achteraf heel erg blij mee, want zo kon ik ook makkelijker iets vervangen in plaats van te denken ā€˜ā€˜Ik heb 500 euro uitgegeven aan deze tafel, dus ik vind het zonde om hem nu te vervangenā€™ā€™. Verder zou je spullen als servies en pannen al langzaam aan kunnen kopen. Ik had een kast thuis waar ik spullen voor mijn uitzet in spaarde, zodat ik die niet in een keer hoefde te kopen als ik een woning had gevonden.

12 likes

Ja hier ben ik het mee eens. Ik heb in het begin veel tweedehands spullen gehad of dingen die je dan krijgt via familie of kennissen. Dat bespaart aardig wat en dan kan je gaandeweg dingen gaan vervangen.

1 like

Zoā€™n lijst is echt slim want ook zonder verbouwingskosten kwam ik echt dingen tegen dat ik dacht huh? Dat het zoveel kost en dat je dat nodig hebt.

Denk dan aan enigszins stomme dingen, wasmanden, douchemat, tandenborstehouder, wc borstel + standaard, best wat theedoeken, wasrek, kledinghangers, prullenbakken etc. Per ding niet duur gezamenlijk wel. je kan er wel jaren mee doen natuurlijk, maar goed de eerste aanschaf kost je wel wat.

Qua meubels heb ik ook veel veel via via gekregen. Witgoed kan je vaak ook goedkoop scoren in een tweedehands witgoedzaak.

Ik vind verf trouwens ook duur! Zeker als je beetje goede verf wilt dat fijn smeert. En al die extra dingen als kwasten, tape etc.

6 likes

Ja ook eens! Ik heb inderdaad heel veel via via gekregen of via de kringloop of marktplaats gekocht. En ik vind het nu zo leuk om steeds weer iets te vervangen, nu ik er geld voor heb en beter weet wat ik mooi vind (en wat hier in huis goed staat). Kan dan zo genieten van de nieuwe bank, of het nieuwe bed ofzo.

4 likes