Budget- en besparingstopic

Budgetten voor komend jaar zijn gemaakt.

Boodschappen start geld is €65, daarna komt er wekelijks €35 bij. Dit is fysiek geld in een portemonnee. Een iets ruimer budget dan afgelopen jaar dus ben bneiwud wat er aan het einde van het jaar van over is.

Voor de katten zet ik €35 per maand apart, dit is voor voer en voor eventuele dierenarts kosten. Er zit nog geld in die pot van afgelopen jaar.

Voor kleding reserveer ik €40 per maand, er zit nog geld in die pot en ik verwacht niet veel nieuws nodig te hebben. Sowieso wil ik alleen tweedehands kopen komend jaar met uitzondering van ondergoed en sokken.

Voor gemeentelijke belastingen reserveer ik 35 per maand, dit is hetzelfde gebleven.

Voor mijn hobby zet ik €20 per maand apart.

Voor het project baby spaar ik zoveel mogelijk maar sowieso €125 automatisch. Aan het eind van de maand gaat alles wat over is en eventuele extras ook in die pot.

Voor mijn auto reserveer ik €100 per maand, dit is voor reparaties, beurten en apk en op de lange termijn voor een nieuwe auto.

Dan spaar ik tot slot nog €75 per maand voor huishoudelijke dingen zoals vervanging van apparatuur, verf, meubels maar ook voor dingen als accessoires en planten.

4 likes

Nu heb ik €65 in mijn portemonnee gedaan en vanaf nu stop ik iedere week €35 in mijn portemonnee. Ik heb dus een budget van €35 per week maar eenmalig €30 extra.

1 like

:blush:

Hoe delen jullie je inkomsten in qua budget? Gaat dat per kalendermaand of bijvoorbeeld van de 28e tot de 28e? Mijn verschillende inkomstenbronnen komen op verschillende dagen binnen (salaris op de 10e, toeslagen op de 20e, stufi op de 24e) en ik vind het soms lastig om te bepalen bij welke maand ik dat dan moet tellen als inkomsten. Ik werk op urenbasis dus salaris is ook niet elke maand hetzelfde.

Ik zou kijken wanneer de meeste vaste lasten worden afgeschreven als je die hebt.

1 like

En dan dat als begin van de maand nemen bedoel je? Hoge vaste lasten (huur) worden altijd op de 1e afgeschreven, en dan nog wat kleine losse bedragen verspreid door de maand heen (verzekeringen, telefoonabonnement etc, maar dat steeds enkele euro’s of twee tientjes).

Maar eigenlijk heb ik niet echt veel vaste lasten. Huur is mijn hoogste vaste post omdat het in één keer wordt afschreven, maar ik geef bijvoorbeeld meer uit aan boodschappen verspreid over de maand (ik woon in een studio met huurtoeslag en betaal belachelijk weinig, en ben dol op lekker eten en koken dus daar gaat heel veel geld aan op haha).

Ja bedoelde inderdaad dat je dan de inkomen die daar het dichtstbij ligt dan als begin van de maand neemt.

Weet natuurlijk niet of je van je toeslagen + beetje stufi je huur kan betalen maar anders zou ik die als begin van de maand nemen omdat die inkomen altijd hetzelfde is.

Gewoon per maand, dat vind ik het overzichtelijkste. Ik leef en spaar van het geld dat ik de vorige maand verdiend heb. Sowieso heb ik het gevoel dat het niet heel veel uitmaakt, tenzij je echt heel krap van salaris naar salaris leeft. Die vaste lasten komen toch steeds terug en hebben geen invloed op je leefgeld.

2 likes

Bij mij loopt het van 15-15 :slightly_smiling_face:

1 like

Zo doe ik het ook, vind ik het meest overzichtelijk.

Grappig om te lezen hoe iedereen hier met potjes werkt, tot nu heb ik zelf nog niet echt die behoefte gehad. Ik heb wel een volledig overzicht van wat er uit gaat per maand en wat ik wil sparen, en wat ervan ‘over’ blijft mag ik uitgeven zoals ik wil. Een apart potje voor kleding of uiteten oid heb ik dus niet. Een potje voor vakanties zou ik wel over na kunnen denken, al is dat dit jaar waarschijnlijk nog niet aan de orde. Ga er vanuit dat reizen er nog niet in zit, dus dan is m’n opgebouwde vakantiegeld in principe voldoende.

Heb wel twee spaarrekeningen, een voor het aflossen van m’n studieschuld en de ander voor alle andere zaken. Voor beide heb ik spaardoelen opgesteld voor 2021 en fingers crossed dat ik ze haal.

Ben hiervoor eigenlijk nooit zo bezig geweest met m’n financiën, ik studeerde nog, had een enorm wisselend inkomen (vooral het afgelopen jaar ivm Corona) en m’n studieschuld durfde ik niet eens te bekijken. Ben heel blij dat ik er de afgelopen maanden echt voor ben gaan zitten, het nu helder heb en wéét dat ik bepaalde spaardoelen kan halen als ik me ervoor inzet. Hiervoor was het altijd een beetje zo van, ik zie wel wat er aan het einde van de maand overblijft. Niet dat ik een enorm gat in m’n hand had oid, maar een overzicht had ik niet. Kan best confronterend zijn wanneer je je uitgavenpatroon in kaart brengt, en uitrekent wat je nou écht overhoudt aan het einde van de maand.

3 likes

Bedankt voor de reacties! Ik ga voor van de 20e tot de 20e, voor mij voelt vlak daarvoor altijd als het einde van de maand dus dit leek me wel een logische indeling dan haha. Ik ben nu ook aan de slag met Buddy (huishoudboekje app) maar moet nog een beetje uitvogelen hoe het werkt want de balans komt nu niet overeen met mijn bankrekening haha. Maar dat komt vanzelf wel!

@Blarn ja mijn verhaal is eigenlijk hetzelfde als bij jou. Ik heb totaal geen inzicht op mijn uitgaven, ik kom elke maand wel uit maar ik heb geen idee waar mijn geld nou precies heengaat dus het is tijd dat ik daar wat meer bovenop ga zitten. Ik spaar en beleg ook elke maand maar dat is heel willekeurig zonder specifiek doel en dat wil ik ook meer concreet maken! Ik doe nu ook best vaak impulsaankopen omdat ik dan denk “oh kan wel, ik heb het geld”, maar dan wordt er daarna toch weer een rekening afgeschreven die ik ben vergeten en zit ik alsnog krap aan het einde van de maand. :sweat_smile:

Mijn inkomsten en uitgaven zijn heel wisselend omdat ik nog studeer dus juist daarom vind ik het prettig om meer inzicht te krijgen in wat er uit gaat en hoe ik dat kan managen als het een maandje wat minder gaat qua geld.

2 likes

Ik heb dit hetzelfde; weet precies wat mijn inkomsten zijn & vaste lasten (incl. bijv. beleggingskosten) en de rest gaat naar algemene spaarrekening (vast bedrag) en lopende rekening. Lopende rekening mag ik dan mee doen wat ik wil, heb geen potjes voor iets.

1 like

Iemand die deze manier van sparen al eens heeft toegepast?

Dit klinkt echt gigantisch omslachtig hahaha. Doe gewoon maandelijks een automatische overschrijving van 834 euro als je 5000 wilt en kunt sparen in een half jaar tijd.

19 likes

Dat was mijn gedachte ook al, maar opzich voelt dit dan minder groot denk ik dan als je elke maand zoveel geld opzij zet (maar goed, dan moet je wél goed verdienen)

@FISSA dat klinkt wel als een iets haalbaarder doel. En ik vind het ergens wel een grappige manier ook want je kan idd dingen afstrepen op bijvoorbeeld een mooi papier ofzo. Snap wel dat het kan werken!

Precies dit. Lijkt me ook behoorlijk onpraktisch omdat je maandelijkse budget er enorm door fluctueert. Dus moet je ijzeren discipline hebben want je kan zomaar de ene maand ruim over de duizend euro moeten wegzetten en de andere maand er ruim onder. Voor zo’n spaarmethode moet je simpelweg tot de groep behoren die dat geld kan missen. Als je dat geld zo kan wegzetten zonder het te missen, kan je ook gewoon 5000 euro opzij zetten. Maar denk wel dat als je veel verdient maar niet zo’n spaarder bent het een leuke methode is.

4 likes

Ik ga die 52 weken proberen, net 1 euro overgemaakt naar mn spaarrekening ohyes

3 likes

Ik heb de 52 weken ook gedaan, niet volgehouden want deed het met cash maar denk dat ik het een week of 20 heb gedaan.
Wat hielp was een schema bijhouden waarbij je aangaf welke weeknummers je gedaan had, anders moet je vanaf week 30 echt veel sparen.
Ik moet wel zeggen dat ik toen niet apart spaarde en minder zicht op m’n uitgaven had dus dit was gewoon alles wat ik spaarde.

Ja ik zet het weeknummer erbij. En ga ze door elkaar doen. Laatste weken na salaris

2 likes