Als je een hypotheek zonder nhg hebt kun je (bij de meeste banken) je woz-aanslag gebruiken om je rente te laten verlagen (of eigenlijk de risico-opslag van een hoge schuldmarktwaardeverhouding te laten verwijderen). Het is soms wel de moeite waard om te kijken wat voor jullie gunstig is, voor ons zou een lagere woz-waarde zes tientjes in belastingen schelen, maar een hogere scheelt €500 in rente.
Ja paar keer al. Ze hadden de wijzigingen niet goed doorgevoerd nadat wij hadden gekocht. Perceel is namelijk opgesplitst en ze gingen nog van de oude situatie uit, tot 2 keer toe. Vorig jaar nog keer bezwaar gemaakt want scheelde maar weinig met de buren en dat perceel is veel groter. En woz zat heel ver boven de waarde. En omdat 2x daarvor ookal mis ging, bezwaar gemaakt. Laatste keer kregen we maar 50 euro terug ben benieuwd dit jaar.
Ik heb het iets minder uitgebreid maar: reizen, beleggen (eigenlijk al het ‘overige’ spaargeld, ga niet alles beleggen), buffer en eigen risico (die staat bij mij heel hoog dus fijn om apart te hebben staan).
Wij hebben een stuk minder potjes! Wij sparen gezamenlijk de volgende bedragen per maand:
- Buffer en huis €1200 (als we iets nieuws willen hebben voor het huis, of iets voor de tuin, maar tevens ook gelijk spaarpot als we een nieuw huis willen kopen in de toekomst)
- Onderhoud huis €50
- Vakantie/reizen €100
- Nieuwe auto €100 (nog maar net mee begonnen, het zal nooit genoeg zijn als we over 3 jaar een andere auto willen kopen dus halen dat dan of uit buffer pot of gaan later meer sparen of Wellicht gaan we weer leasen over 3 jaar)
- Beleggen €300
Daarnaast sparen we privé ook kleinere bedragen, voor eigen dingetjes etc.
Het zou zo chill zijn als je ook potjes kon maken op je betaalrekening!
Ik ben wel benieuwd wat jullie doel bedragen zijn en hoe je gezin er uit ziet.
Wij hebben €10000 als doelbedrag voor onvoorziene kosten. Dus een kapotte auto, wasmachine etc.
Daarnaast t eigen risico klaar staan voor als dat betaald moet worden.
Kinderbijslag en kinderopvangtoeslag zetten we apart elke maand tot we met de belastingaangifte zeker weten dat we dat niet terug hoeven te betalen.
Sparen elke maand €50 voor onze zoon.
Nu hebben we dan ook nog €10000 gespaard voor de aanleg van de nieuwe tuin.
Wij hebben de volgende potjes:
Inkomsten (komen salarissen en toeslagen etc op binnen)
Vaste lasten
Boodschappen
Uitgaven (Alles wat geen boodschappen is, zoals bouwmarkt etc)
Kids uitgaven (Voor de kinderbijslag, hier betalen we hun kleding etc van)
Spaarrekening kind 1
Spaarrekening kind 2
Ik privé
Man Privé
Librije (onze uitjes rekening)
Feest & cadeautjes
Vakantie
Onderhoud huis
Spaarrekening
Belasting
Kluis 10K (sparen naar 10K wat we achter de hand hebben als we in de shit raken)
Marktplaats hustle (geld wat we verdienen met onze marktplaatsverkopen, leuk om te zien hoeveel dit is)
Behoorlijk veel Ik vind dit echt top werken. Zeker nu we sinds corona maar 1 inkomen hebben en heel goed op ons geld moeten letten, werkt het echt top dat alles naar aparte potjes gaat.
Ik heb ook potjes:
- Gemeentelijke belastingen ed; 30 per maand
- ‘Meevallers, vakantiegeld en 13e maand; wisselend
- Vakantie (schuilnaam voor studieschuld, die ik nu niet afbetaal); 100 per maand
- Zorgverzekering; 90 per maand
- Grote spaarrekening; 500 per maand
Ik reken op zo’n 220 euro per maand aan boodschappen. Een x bedrag aan ov, x bedrag aan goede doelen. Ik hield 500 euro ofzo ‘over’ voor kleding, uitjes, horeca. Ik heb dat ook een tijdje in een potje gedaan, maar dat vond ik echt te lastig dat ik dan vaak moest terugboeken naar mijn betaal rekening.
Nu pin ik ieder weekend 50 euro voor boodschappen en kleine uitgaves en is mijn lopende rekening bedoeld als potje voor kleding, horeca ed.
Doel voor komend jaar is om wel écht in budget te blijven met boodschappen. Het maandbedrag was na 3 weken vaak wel echt op. Nu maak ik wekelijks een bedrag over aan de boodschappenrekening, hopelijk werkt dit beter.
Ik heb ook potjes en heb laatst alles anders ingedeeld, maar moet nog even testen of ik het zo fijn vind qua bedragen.
- auto/rijbewijs
- kleding/schoenen
- feestjes/festivals
- vakantie
- onvoorziene kosten
- buffer
Ik heb in principe het pakket voor rijles al afbetaald, maar doordat het dit jaar steeds even stilligt en ik steeds weer opnieuw er in moet komen ga ik daar wel overheen. Ik spaar daarom maar gewoon verder voor de overige lessen en wat ik daarvan overhoud is bedoeld voor het kopen van een auto.
Kleding/schoenen kan binnenkort wel naar beneden, maar ik had de afgelopen maanden wat meer nodig (versleten broeken en kapotte schoenen).
Onvoorziene kosten is eigenlijk gewoon het potje voor klus-dingen in huis haha. We zijn in juli verhuisd en hebben nog wat dingen die afgemaakt/verbeterd moeten worden. Soms lukt dat van het bedrag wat ik er iedere maand in stop en soms ook niet. Maar het scheelt al een hoop dat het niet elke keer helemaal van m’n lopende rekening betaald moet worden.
Ik heb een aantal relatief random potjes haha
- college geld 2e master (5000) (voor als ik twee jaar nodig heb)
- vakantie (5000)
- achter de hand (5000)
- tattoo (1000)
- medische dingen (2000)
- snacks (150)
- “leuke dingen” (500)
- rijlessen (2000)
Niet alles zit vol, behalve achter de hand en medische dingen. Maak elke maand sowieso 100eu over naar rijlessen, en kan aan het eind van de maand meestal nog wel 200-300eu extra sparen. Dat verdeel ik dan een beetje over alle potjes.
love het snackpotje.
Zelf merk ik dat ik met potjes werken niet echt fijn vind. Ik heb een buffer bedrag op mijn spaarrekening, weet dat ik daarvan in een keer bepaalde dingen kan betalen. Zoals Zorgverzekering, studie, eigen risico, vakantie ed. Dan vul ik het daarna weer aan. Dat gebeurt sowieso. Gewoon een grote pot dus.
Wij zijn met 2 personen (30 en 33 jaar) en verdienen samen bruto ongeveer 100k op jaar basis. We hebben een nieuwbouwhuis waar we sinds vorig jaar december wonen, dus proberen ons bufferpotje weer aan te vullen. We kwamen van 35m2 naar 130m2 dus moesten veel nieuwe spullen kopen.
Ons doel is over 3 jaar 35K op het bufferpotje, dit omdat we wellicht dan weer willen verhuizen. Zodat we ook KK en eventueel aanpassingen aan een ander huis kunnen doen. Er staat nu weer 10.000 op ons buffer/nieuw huis potje, hier betalen we ook kapotte dingen van, voor de tuin, meubels voor in huis, etc.
Sinds wij een budget hebben bedacht (€400) en na elke boodschap die we doen dit in excel invullen, komen we echt altijd uit. Ik check altijd gauw even hoeveel er nog is voor de maand. Super fijn. Hiervoor hadden we niet door wanneer welke rekening eraf ging, dus dachten vlak eind van de maand nog iets te hebben, terwijl het internet €65 dan nog afgeschreven moest worden. Dus moesten we altijd weer bijboeken! Nu gaat dat al sinds september heel soepel haha!
- Buffer met vast bedrag
- “Huis” pot waarvan ik dingen bekostig voor in mijn huisje qua interieur of klusjes. Gaat standaard 100,- per maand heen, en bijna nooit wat uit. Ik spaar voor een volledige make-over en nieuwe badkamer en keuken enzo.
- “Vakantie” pot, dit jaar alles op 1 hoop gegooid omdat er toch niks gaat gebeuren. Normaal verdeel ik het in meerdere reisjes met een specifiek doelbedrag. Nu laat ik het maar gewoon staan voor volgend jaar of het jaar erop. Nu komt er ook niks meer bij, maar als ik wel een doel heb dan gaat daar ook wel maandelijks geld naartoe.
- En een pot voor mijn zorgverzekering voor het opvolgende jaar waar dan maandelijks een vast bedrag naartoe gaat aan de hand van het totaalbedrag wat ik nu betaal voor mijn zorgverzekering. Dan kan ik in januari altijd direct in 1x betalen en scheelt dat toch een klein beetje in de kosten. (Wel te weinig naar mijn voorkeur)
- Ohja! Ook nog een pot met het resterende bedrag van mijn studieschuld, waarvan ik elke maand geld opneem als er weer iets afgelost is. Zo kan ik de voortgang mooi bijhouden.
En eigenlijk al het geld wat ik op mijn betaalrekening “over” hou en andere inkomsten / meevallers maak ik ook over naar mijn Huis-pot.
Dit is voor 2 personen. We hebben daarnaast nog potje ‘horeca’ van €80 en een potje ‘onvoorzien’ van €50. Shampoo, wasmiddel etc gaat meestal uit onvoorzien. Verjaardag cadeautje ook.
Wij hebben 300 euro per maand en daar doen we met z’n tweeën alle boodschappen van, daar zit wasmiddel e.d. ook bij inbegrepen. Als ik bijzondere shampoo bestel koop ik dit van mijn eigen rekening, maar als ik iets bij de supermarkt meeneem gaat het daar ook gewoon vanaf. Wij doen alle boodschappen bij de Lidl en de bijzondere dingen halen we meestal bij de Albert Heijn.
Ik heb naast de standaard potjes (auto, vakantie, kleding, onvoorzien) ook nog een potje voor de kat, daar gaat elke maand €25 heen voor z’n dieetvoer en eventuele dierenarts kosten.
Ik heb potjes voor:
Huis kopen
Auto (reparaties of ooit een nieuwe kopen)
Kleding
Reizen
Eigen risico zorg
Ik heb potjes voor:
Buffer
Aanleg tuin
Eigen risico
Auto
Reserveringen (voor rekeningen/kosten die bijv. jaarlijks komen en waar ik nu maandelijks alvast wat voor opzij zet)
Ik vind het echt fijn om overzicht te hebben ipv alles op 1 spaarrekening.