Budget- en besparingstopic

Jullie zijn geregistreerd partners toch? Mijn vriend en ik hebben een samenlevingscontract voor ons huis en daar zou je bijvoorbeeld ook in kunnen aangeven dat jij 20k hebt ingelegd in het huis en mochten jullie het met winst verkopen, dat er eerst weer 20k naar jou gaat. Dan kun je het toch eerlijk doen zonder dat jouw vriend spaargeld inzet. Ik neem aan dat je zoiets ook wel bij een geregistreerd partnerschap kunt doen!

3 likes

@Kusjessoldaat Inderdaad! Wij zijn geregistreerd partners en hebben recent een huis gekocht. We hebben bij de notaris een document opgesteld waarin staat dat ik x bedrag meer heb ingelegd, en ik dus ×/2 aan mijn vriend heb uitgeleend. Moest er ooit iets mis gaan, staat er op papier dat er een groter deel naar mij terug gaat.

1 like

Zijn er hier mensen die spaarpotjes op hun spaarrekening gebruiken voor budgettering? Ik ben daar nu naar aan het kijken, maar begrijp nog niet zo goed hoe dat makkelijk is.

Ik zou bijvoorbeeld een budget willen voor geld dat ik uitgeef aan buiten de deur eten en drinken (koffietjes op het station etc). Maar maak je dan elke keer als je geld uitgeeft geld uit je spaarpotje over naar de betaalrekening? Is dat te doen?

Zo doe ik het wel. Wij hebben spaarpotjes voor bv. onderhoud huis. Als er iets gebeuren moet, betalen we het eerst van de lopende rekening, dan boek ik het later vanaf het desbetreffende spaarpotje. Of bedoel je dat niet?

1 like

Hier hetzelfde als bij @Nebula. Wij hebben bijv ook een potje voor eigen risico, ik zorg dat dat op 1 Jan helemaal aangevuld is tot wat het maximaal kan kosten. Komen er dan uitgaven van het eigen risico dan maak ik dat over naar de lopende rekening. Zelfde als onvoorziene kosten (wasmachine kapot oid) en vakanties etc.

1 like

Jawel, dat bedoelde ik wel, maar het voelt als iets dat vrij veel moeite kost (voor kleine bedragen), dus ik twijfel of ik dit zelf echt vol kan houden.

Het liefst zou ik in mijn bank app een knopje hebben bij elke transactie, waarop ik dan kan klikken om het automatisch uit een potje te laten halen oid

@June88 ik zie dat het bij jou ook vooral ‘grote’ dingen zijn, zou je het voor kleine dingen ook aanraden?

Ik houd voor zulke kleine uitgaven een huishoudboekje bij. Dus op mijn lopende staat bijvoorbeeld (even fictief) 300 euro gereserveerd voor uitgaven als cadeautjes, koffie buiten de deur etc. Elke avond bekijk ik even mijn rekening en schrijf ik de uitgaven die ik heb gedaan op en weet ik ook hoeveel ik nog in het potje heb zitten. Voor zulke kleine uitgaven vind ik dit makkelijker omdat je dan niet elke keer hoeft over te maken vanaf je spaarrekening.

1 like

Er was een bank waar je mee kon schuiven met je betaalpas op je spaarpotjes, dus direct daaruit kon betalen. Maar 1. Ik weet niet meer welke bank dat is en 2. Volgens mij stopt die bank daarmee. Wel jammer anders was dat ideaal geweest.

Ja, kleine moeite toch even gauw geld overboeken? Dus kleine bedragen zijn ook wel te doen. Zo heb je iig altijd overzicht en weet je wat je te besteden hebt die maand!

1 like

Ik zou dat teveel gedoe vinden. Ik zou dan eerder doen wat @hummus doet! Of echt een aparte rekening openen voor zulke dingen. Dus een rekening voor vaste lasten, een rekening voor leuke dingen/cadeaus etc en een spaarrekening.

2 likes

Aparte rekening vind ik dan weer zonde van het geld dat het kost. Misschien ga ik het maar gewoon eens proberen en dan zie ik wel

Ik deed dit via een app (spendee), digitaal huishoudboekje eigenlijk. Je kan bijhouden wat je hebt uitgegeven, en een budget per categorie aanduiden.

1 like

Ik doe dat zo en dat werkt prima! Ik heb alleen niet overal een potje voor. Ik heb nu een potje voor benzine en vaste lasten, verder gaat er iedere maand ook een vast bedrag naar mijn spaarrekening en de gezamenlijke rekening met mijn vriend.
Alles wat over blijft op mijn lopende rekening kan ik uitgeven aan leuke dingen, het maakt mij verder niet uit of ik er dan kleding van koop, ervan naar de kroeg ga, of er hobbyspullen mee koop. Die potjes zijn meer zodat ik niet alles uitgeef aan onzin en aan het einde van de maand niet meer kan tanken.

De ene keer maak ik dan een geschat bedrag wat ik uit ga geven over naar mijn lopende rekening, de andere keer doe ik het exacte bedrag achteraf. Dat is maar net wat uitkomt.

1 like

Yes maar dan 1 voor kleding, 1 voor persoonlijke verzorging, 1 voor benzine. Dat zijn vaste bedragen per maand. Verder maak ik een budget en inschatting wat ik verder uit ga geven aan onzin, cadeautjes en leuke dingen. Dat blijft op de lopende rekening samen met het geld voor de vaste lasten.

Hoi! Misschien kunnen jullie mij helpen! Ik zit een beetje te twijfelen over naar welke energieleverancier ik wil overstappen.
Bij leverancier A krijg ik een welkomstkorting van 140 euro, aan het einde vd looptijd (dus volgend jaar).
Bij leverancier B krijg ik een bon van B.ol, 200 euro. Begin vd looptijd.

Maandbedrag zijn bij beide hetzelfde. In principe “win” ik dus 60 euro als ik B kies, maar toch blijf ik erover twijfelen :stuck_out_tongue: ben bang dat ik dan onnodige dingen ga bestellen omdat ik die bon maar heb liggen

Heb je al eens op Bol gekeken of ze iets verkopen dat je ook echt nodig hebt, zoals luiers of spijkers of wc-papier, weet ik veel wat? :smiley: want 60€ meer is natuurlijk altijd ‘beter’, maar ik snap je overweging.

ja wat zou je met die 140 euro gaan doen dan voor nuttige dingen?

1 like

Heeft iemand wel es bezwaar gemaakt tegen de WOZ waarde? Want ik heb de waarde van ons huis opgezocht en die is bijna een ton hoger dan die van onze buren waarvan de indeling en alles nagenoeg hetzelfde / zo niet mooier is.

Ik zou dan zeker voor de bol.com bon gaan! Haha. Bij welke leverancier is dat? Misschien wel interessant!

2 likes

Waarschijnlijk op de spaarrekening. En dat kan met die bon natuurlijk niet…

Vattenfall! Ze hebben meerdere opties waar je uit kunt kiezen!

1 like