Budget- en besparingstopic

@Kusjessoldaat ik vind het op het eerste oog ook niet buitensporig
Wat me opviel is:

• kosten aan eten (vooral afhaal): dit is dus van je persoonlijke rekening. Wordt er van de gezamenlijke rekening ook nog afgehaald eten betaald? Want als dit alles is vind ik het wel meevallen

Verder inderdaad karwei, pedicure en de donaties (maar dat is dus vooral jaarlijks) wat allemaal wel flink aantikt

Volgens mij zit ik nu ongevraagd mijn mening te geven haha maargoed!

1 like

Ik zie veel nodige uitgaven zoals de tandarts en vervoerskosten. Ik zie aan ‘overige kosten’:

• Kobo €10
  • Losse aankopen €26 (er vanuit gaande dat de Karwei noodzakelijk is)
  • Eten halen: €55
  • Pedicure €40
  • Donatie/Bij1: €60 maar als dat jaarlijks is dus effectief €5 per maand.

Ik kan niet in je portomonnee kijken natuurlijk, maar ik vind €160 los uitgeven in één maand niet zo gek!

PS wat wel helpt is één termijn aanhouden in je overzicht. Je hebt nu maandelijks en jaarlijks neergezet, maar als je van alles een maandbedrag maakt wordt het al minder. Persoonlijk zet ik die bedragen dan ook maandelijks opzij als ik het jaar erop lid wil blijven bijvoorbeeld.

1 like

Ik vind dit juist heel erg meevallen als je het uitgesplitst ziet. Herken dat namelijk van mezelf wel, dat ik denk: whut, bijna 600 euro uitgegeven, hoe dan?! En als ik het dan ga uitsplitsen naar uitgaven dan vind ik er eigenlijk geen buitensporige uitgaven bij zitten. En eigenlijk heb ik iedere maand wel weer wat financiële ‘tegenvallers’: medische rekening, tandartskosten, cadeaus voor Sint/Kerst, contributie afschrijving, vervangingskosten van iets dat kapot gaat etc. Daar zou ik de donaties en lidmaatschappen in jouw geval ook onder scharen. Leven is gewoon duur concludeer ik dan altijd maar weer.

1 like

Ik ben het eens met wat er gezegd is. Vaak lopen transportkosten op, maar je zal toch van a naar b moeten. Misschien helpt het om voor jezelf een budget te bepalen voor winkelen en persoonlijke verzorging. (Bij mij 100 & 40). Ik doe dat zodat ik me niet schuldig voel om voor mezelf te winkelen. Zolang ik binnen budget blijf ben ik dan blij met die extraatjes voor mezelf

Ja en ook echt duurder geworden wtf zeg. Ik weet zeker toen ik 4,5 jaar geleden boodschappen deed, ik veel minder geld kwijt was.

1 like

Ja ik schrik de laatste tijd echt vaak als ik bij de kassa kom. Dan heb ik voor m’n gevoel echt niet zoveel bijzonders gekocht en moet ik ineens weer 60 euro afrekenen.

2 likes

Zou het een optie zijn om een abonnement op de bieb te nemen? Daar hebben ze ook e-Books (je hoeft er dus niet heen) en het kost je maar 40€ per jaar in tegenstelling tot 120€ per jaar aan Kobo :slight_smile:

Ik had het ook, maar merkte na een tijdje toch dat niet alles wat ik wilde erop stond en dat ik gewoon maar wat ging lezen, en dat is misschien wat veel voor 10e.

2 likes

Oh nee ik heb best wat abonnementen weggedaan vorige maand maar deze wil ik echt houden.
Ik vind de koppeling met m’n ereader heel fijn en daarnaast heb ik dit jaar al 40 boeken gelezen via kobo plus, dus ik haal het er ook echt uit.
Mn moeder en broer gebruiken mijn abonnement ook dus ik zou hen eventueel on een bijdrage kunnen vragen, maar het voelt ergens wel fierce dat ik het zelf betaal en het met hen deel.

3 likes

Mijn vriend en ik hebben besloten om volgend jaar eens een serieus doel te stellen om extra op de hypotheek af te lossen ipv sporadisch een paar €. We beginnen als nog met een redelijk klein bedrag als doel, maar het moet natuurlijk wel haalbaar zijn. Als ik kijk naar sommige finance bloggers die tienduizenden euro’s per jaar aflossen dan zijn we er nog lang niet, maar het begin is er in ieder geval

4 likes

Heb je wellicht hun blogs voor mij? Ben er wel benieuwd naar welke leuk/goed zijn om te volgen, het liefste Nederlandse trouwens

Ik vind porterenee best leuk! Ik heb al onwijs veel gelezen en geluisterd over financiële onafhankelijkheid en alles wat dat betreft op orde, dus voor mij komt ze niet vaak meer met wat nieuws. Maar vind haar wel lekker vrolijk en luchtig over geld schrijven en praten. En door haar overweeg ik nu een buy nothing new year.

2 likes

Voor de mensen die een huis willen kopen/gekocht hebben? Hebben jullie een spaargeld doel? (huis van 2 ton denk ik)
Het voelt een beetje voorbarig want we willen eerst nog een kindje hier krijgen, en zitten hier dus nog wel 3+ jaar denk ik, maar dan kan ik misschien makkelijker spaardoelen stellen.
Ik heb nu 13000 euro en kan komend jaar helaas veel minder sparen maar daarom wil ik er een doel voor stellen.

3 likes

Wij hadden bij ons huidige huis (we wonen hier nu een jaar) denk 22k gespaard. Wel nieuwbouw dus lagere kosten koper en hadden een ‘bouwdepot’ bij de hypotheek in om de keuken, badkamer en de wandafwerking van te betalen. Maar goed, we konden elke maand wel sparen maar ook in zo’n jaar doe je nog steeds veel uitgaven voor zaken achteraf. (Waterontharder, stalen deur, dakraam, etc etc)

Ons plan is om over 3-4 jaar weer te verhuizen (afhankelijk van hoe de huizenmarkt is natuurlijk) maar willen dan minstens wel 40k op de grote spaarrekening. (Naast de andere spaarpotjes zoals vakantie, onderhoud huidig huis, auto en beleggen).

1 like

13.000 is een hele goede start. Daarmee kan je, met een huis van 200.000 en vrijstelling overdrachtsbelasting, de kosten koper dekken. Het huis wat ik gekocht heb kostte 225.000, incl bouwdepot van 30.000 en ik moet rond de 13.000 k.k. betalen. Ik denk dat ik uiteindelijk nog 10.000 uit eigen zak kwijt ben aan de verbouwing. Het huis moet namelijk behoorlijk opgeknapt worden. 13.000 k.k. is in mijn geval vrij hoog omdat ik niet voor de goedkoopste hypotheekadviseur ben gegaan, een aankoopmakelaar moet betalen en een bouwkundig rapport op heb laten maken.

In jouw geval kan je er voor zorgen dat je zeker 10% van het aankoopbedrag gespaard hebt, dus 20.000. Dan is het wel belangrijk om te realiseren dat je geen groot budget hebt om over te bieden ‘uit eigen portemonnee.’ Als je dus een huis gaat kopen en je wilt overbieden, doe dat onder voorbehoud van financiering.

2 likes

Ik zou goed kijken naar de kosten die het kopen meebrengt die je zelf moet betalen. Dus kosten koper eventueel notaris misschien aankoopmakelaar.

Daarnaast nog bedenken wat je eventueel zou willen aanpassen omdat iets in het huis helemaal goed en naar jullie smaak moet zijn. Denk aan badkamer verbouwen of alleen de muren verven.

Als je dat duidelijk hebt kun je een spaardoel maken. Maar zorg dat het haalbaar is, dan blijf je gemotiveerd.

1 like

En wil je nieuwe spullen zoals een bank, tafel etc? Natuurlijk zijn dat spullen die je later ook kunt kopen maar mocht je het direct willen kun je dat ook meenemen in je doel.

Dat is al heel netjes! Wij hebben ons huis 2.5 jaar geleden gekocht voor 320.000, hadden ongeveer 22.000e spaargeld voor het huis (hier zat dan ook bijv. in: overdrachtsbelasting / KK, kosten voor notaris, makelaar & bank maar ook stuk interieur) en hadden daarnaast een bouwdepot van 20.000e (op de hypotheek dus extra meegefinancieerd voor de verbouwing, dat was zo op. Ben me best geschrokken van wat alles eigenlijk kost).

1 like

Dankjulliewel voor de reacties!
We hebben nog niet zo’n goed beeld wat we willen kopen, nja iig een jaren 80 of nieuwer huis ivm duurzaamheid maar meer weten we nog niet. Dus ook moeilijk te zeggen of we nieuwe keuken of badkamer zouden willen.
@Nebula we zijn in ons huidige huis wel al druk met nieuwe meubels. Dit jaar een nieuwe eettafel, bank en bed en de salontafel is opgeknapt. We zouden wel een nieuwe kledingkast moeten maar dat is de kostentrekker niet denk ik.
Ik ga inzetten op 20.000 uiteindelijk en hopelijk dit jaar zelf 5k erbij sparen :).

Nog een irritatie, m’n vriend kan dus echt niet sparen. Ik weet niet waar het mis gaat maar het lukt 'm niet. Nouja mij gaat het makkelijk af dus prima, maar hij wil dus niet accepteren dat we mijn spaargeld gaan gebruiken voor een aankoop voor ons beide, aangezien hij niet evenveel in kan brengen.
Gelukkig heb ik nog een paar jaar om dit beeld te veranderen maar argh.

Vind het volwassen leven echt tegen vallen :weary:

1 like

Ik vind ook Porterenee leuk, soms lees ik ook financieelonafhankelijkblog .nl.
Ik vind niet alle berichten even interessant, dus lees gewoon af en toe wat stukjes die me leuk lijken

1 like