Budget- en besparingstopic

Bij ons (rente 2,33%) scheelt €1000 extra aflossen op 1 leningdeel al €3. Wij kunnen het via de onze bank berekenen hoeveel het scheelt in de maand, voordat ik de aflossing heb ingediend.

Oh ja, dat zou dan 60 euro in ons geval. Goed om ook een s over na te denken…
Ik kan ook met die 20k mn studie schult aflossen. Per maand scheelt dat 90 euro. Is toch 30 euro euro verschil.

Ligt er ook aan hoe lang je je hypotheek al hebt lopen en hoe hoog je hypotheekbedrag is
Bij ons is het zo dat we in de eerste jaren zo’n 10k aflossen en 6k rente betalen. Als we dus 1 jaar 10k extra aflossen in het begin bespaart dat ongeveer 6k aan rente

Dit zijn even heel afgeronde bedragen, maar zo zit het ongeveer. Ik heb dit uitgerekend in een aflossingsschema (kun je ook op internet vinden)

Ik zou het niet vergelijken met duo. Ja duo aflossen scheelt je misschien meer lasten in de maand maar kost je wel meer geld uiteindelijk, omdat je dan over je hogere hypotheekbedrag rente blijft betalen

2 likes

Ook nog iets om mee te nemen: Als je duo-schuld boven een bepaald bedrag is (ben het precieze bedrag even kwijt) mag je deze bij je IB-aangifte aftrekken van je vermogen in box 3 en dit kan dus ook weer belasting schelen die je betaalt over dat vermogen:) . Ik zat er net boven en alhoewel ik mijn schuld in 1x af kon lossen heb ik dat om die reden niet gedaan: ik zit in het cohort met 0% rente de komende jaren en het leverde me dus voordeel op. (Inmiddels moet ik terugbetalen en zit ik onder het bedrag, maar vind nu in 1x aflossen zonde ivm onzekerheid met werk dus liever achter de hand houden. Als we een nieuwe hypotheek nodig hebben en die schuld zou er invloed op hebben ga ik hem wss wel in 1x aflossen)

Edit: wat uitleg inc bedragen

2 likes

Ik heb een nieuwe baan waarbij ik minder uur per week ga werken en aanzienlijk inlever op salaris (ik ben nu een slechtbetaalde zzper en word een slechtbetaalde werknemer).
Qua salaris ga ik waarschijnlijk 1500 netto verdienen per maand met hier en daar wat extra klussen of uren.
In ieder geval, ik moet wel geld gaan besparen. Ook omdat ik (en mn vriend ook) te makkelijk geld uitgeef aan lekker eten, drankjes etc.
Ik heb dus gerekend en onze vaste lasten zijn 1100 euro aan woonlasten, 600 euro aan boodschappen en 100 euro aan overig.
Daarnaast geef ik prive nog 500 euro per maand uit (echt waaraan dan??). Vooral die kosten vind ik lastig inzichtelijk te maken.
Ik wil aan boodschappen wel een beetje besparen maar ik vind het fijn om veel biologisch te kopen en ik bestel via picnic (al denk ik gezien hoeveel impulsaankopen ik doe ik daar eigk alleen geld mee bespaar). Ik wil gaan proberen 500 euro per maand uit te geven aan boodschappen.
En toch ook maar minder vaak de auto pakken en eten bestellen/afhalen. Maar ik vind het lastig te bedenken waar ik nou geld op kan besparen omdat voor mn gevoel alles wat ik uitgeef me plezier geeft.
Nou heel relaas, sorry! Maar ik heb iig zojuist storytel, npoplus en videoland opgezegd.

Edit: ik zie net een uitgave van 46 euro bij lush, daar kan ik ook wel op besparen (bathbombs)

Ik zou eens je uitgaven van alle afgelopen drie maanden op een rijtje zetten en categoriseren. En dan kijken: waar gaat je geld heen?
Want €500 aan “onbekend overig” is veel (hoewel ik het ook zo heb uitgegeven) en ik denk dat je daar op korte termijn meer op kunt besparen dan op bijv brandstofkosten.

Wat mij / ons enorm heeft geholpen is een superduidelijk spaardoel. Dat was het moment dat we de knop hebben omgezet qua financiën. Voorheen gaven we “gewoon” maar uit wat we uit wilden geven en wat dan overbleef ging naar de spaarrekening. Nou, viel dat elke maand even tegen… Nu doen we het andersom: eerst alle inkomsten verdelen over de gezamenlijke- en de spaarrekeningen en wat overblijft is voor de leuk. En dat is nog steeds royaal, maar gaat elke maand alsnog op aan etentjes / kleding / cadeautjes / … en zou ik in alle eerlijkheid nog wel meer op kunnen besparen.

Ik ben wel kritischer geworden op wat ik over heb voor die leuke dingen en koop aanzienlijk minder dingen. Ik had bijv een tijdje een bloomon abonnement maar toen ik uitrekende wat het me op jaarbasis kostte heb ik het weer opgezegd.

TLDR: maak een overzicht en een duidelijk budgetplan. Succes!!

1 like

500,- euro is inderdaad wel veel geld als je niet weet waar het naartoe gaat. Maar het verbaast mij niets als je vervolgens zegt “Ik zie net een uitgave van 46 euro bij Lush”. Huh? Was je er zelf niet bij toen je afrekende? :stuck_out_tongue_winking_eye: Je doet dus waarschijnlijk onbewust allerlei aankopen en ik denk dat daar dan wel winst op te behalen valt.

Wat nou als je bijvoorbeeld met jezelf afspreekt dat je met al je online shoppen minimaal 1 nachtje erover moet slapen voordat je het afrekent? Dat je je mandje vult, maar het nog even laat rusten en kijk of je de volgende dag nog steeds al die spullen wil kopen? Misschien dat je dan 9 van de 10 keer bedenkt, nee weet je wat, ik wilde besparen, ik heb het niet nodig!

Überhaupt fysiek gaan winkelen om het winkelen is een no-go als je geld wilt besparen. Probeer alleen winkels binnen te gaan als je daadwerkelijk iets nodig hebt en als je weet dat die winkel het heeft. Persoonlijk vind ik in deze tijden (met covid) het winkelen om het winkelen echt het meest achterlijke ooit, blijf lekker thuis en beperk de verspreiding van het virus. Maar dat is een andere discussie. :wink:

En ja, inzichtelijk maken waar je geld nu naartoe gaat normaal gesproken. Alleen dan kun je patronen doorbreken.

2 likes

Beetje judgy…

8 likes

€600 aan boodschappen is wel flink. Ik zit ong met hetzelfde aan netto inkomen en dezelfde woonlasten. Wij hebben deze maand allebei €750 op de gezamelijke rekening gestort en daar doen we het van. Dus ong €350 voor boodschappen. We hadden vorige keer ook bij picnic besteld maar merkte dat daar zo weinig aanbiedingen zijn. Normaal gaan we naar de appie. Dat is over het algemeen wel duurder, maar we eten echt naar wat er in de aanbieding is. Dus als bv verse pasta in de aanbieding is, dan eten we verse pasta. Zo ga ik die hele bonuspagina af, schrijf ik alle interessante aanbiedingen op en kijk ik wat ik daarvan qua avondeten kan eten. Zo halen we meestal voor max €80 per week aan boodschappen.

Nu moet ik zeggen dat deze maand wat goedkoper is omdat we al 2 weken in quarantaine zitten en dus geen geld uitgeven aan drankjes ofzo hahaha. Maar meestal gaan we 1x per 2 weken wat drinken in de stad.

Vooral het inzichtelijk maken van de afgelopen 3 maanden gaat je denk heel erg helpen! Miss kan je verzekering nog omlaag oid of heb je nog een random abonnement ergens lopen. Succes!

Ik denk dat je zeker wel minimaal 100 euro zou kunnen besparen op boodschappen doen.
Is die 600 euro boodschappen voor 2 personen of ook nog met kinderen? Waar doe je boodschappen? Ik zou sowieso de grote boodschappen die niet makkelijk vergaan bij de Lidl of Aldi gaan doen. De Lidl is al bezig met verduurzamen en ze hebben ook vaak van die speciale weken waar ze veel bio, vegan, etc. verkopen.

Verder besparen mijn ouders veel qua schoonmaakspul door van die grote dozen bij het Kruidvat te kopen. Dan heb je bijvoorbeeld een jaarvoorraad pods, maar ze hebben best veel acties. Dus ik zou zeker hun folder in de gaten houden.

Qua eigen uitgaven: Kan je jezelf geen max geven? Ik mag van mezelf maar 50 euro per maand aan kleding uitgeven en heb een apart spaarpotje voor duurdere kleding (jassen, beha’s, schoenen etc.). Nu heb ik zelf een kleiner budget, dus misschien kan je jezelf een groter budget geven.
En over die Lush aankoop: Had je nog bruisballen in je kast liggen? Of niet? Ga voordat je zulke aankopen doet na of je écht niks op voorraad hebt liggen. Natuurlijk is het begrijpelijk dat je bij een aanbieding op je favo shampoo even een voorraadje inslaat, maar het is wel belangrijk om een goed overzicht van alles te hebben.

Yes dit heb ik afgelopen week gedaan. Ik vind de Persil was-pods bijvoorbeeld heel fijn, lekker snel en makkelijk in gebruik. Ik heb er bij Kruidvat 150 gekocht voor 17,91, dat is nog geen 12 cent per wasbeurt.
Ook bij luiers en wc-papier reken ik uit wat de stuksprijs is en dan kan je makkelijk bekijken of iets echt een aanbieding is of niet.
150 euro in de week aan boodschappen vind ik vrij fors, wij zitten (met kind) op maximaal 100 euro per week, inclusief luiers en wasmiddelen etc.

2 likes

Ik wil graag meer sparen dan ik nu doe en een van mijn grootste kosten posten naast vaste lasten zijn de boodschappen. Ik eet graag lekker en gezond maar kocht ook makkelijk een zakje verse kruiden bij de appie en best veel vleesvervangers en ik dronk makkelijk twee flessen wijn per week.

Gisteren ben ik voor het eerst sinds lange tijd weer naar de markt geweest wat ontzettend veel scheelt met de supermarkt qua groenten (had uitgerekend 13,55 markt tov 23 appie) en ik kan makkelijk een a twee keer gaan dus dat wil ik er in houden.

Ook heb ik net verschillende recepten doorgerekend qua kosten en gekeken of er een goedkopere optie was dan wat ik vaak pak in de supermarkt (love de appie app). Kan echt veel geld besparen zie ik nu.
Zo kan ik wat vaker dingen zelf maken als we twee dagen het zelfde eten: ik heb gisteren zelf naan brood gemaakt en op zich was het iets meer moeite maar ik heb voor de prijs van twee broden nu zonder grappen 12 broden kunnen maken. Ook drink ik tot de kerst niet dus dat scheelt ook veel.

Ben benieuwd of het plan hoe ik het nu op papier heb gaat lukken dan zou ik namelijk van meer dan 60 euro aan boodschappen per week naar rond de 30 kunnen pp. Kan vast nog goedkoper maar ik eet twee keer per dag groenten en ook nog fruit en koffie tikt ook aan met het thuiswerken dus het halveren van m’n kosten lijkt me al een goed begin.

2 likes

Zo lang mensen zich gedragen hoeft alles niet op slot :thinking:

Maar verder goed bezig, ik vind 30 pp al super netjes en weinig, als het niet nodig is lijkt het me helemaal goed zo

Bedankt voor alle reacties!
Ik ga even proberen op wat highlights die terugkeren te reageren.

Qua privé uitgaven heb ik net nog iets beter gekeken. Het merendeel gaat naar reiskosten (150 per maand) en drankjes en etentjes (ook ongeveer 150 per maand).
Kleding koop ik eigenlijk altijd tweedehands @oliverqueen en ik bestel ook minimaal online.
Qua genot ga ik idd wel heel graag in bad en ik toen ik in Utrecht was heb ik daar idd een hoop gekocht, ik denk dat ik daar wel wat aan impulsbeheersing kan doen want ik heb toen ook een conditionerbar gekocht zonder uit te zoeken of dat wat is (en voor mijn haar werkt het dus niet).
Ook in de winkel gaat dit vaak mis als ik boodschappen doe, daarom werkt picnic zo prettig want ik bestel daar voor 45 euro en kom daarna de rest van de week niet in de supermarkt (afgelopen 2 weken zo gegaan).
Vanwege corona voel ik me best onveilig in de supermarkten dus ik wil graag online blijven bestellen voorlopig, ook omdat het dus in impulsaankopen scheelt en ik beter plan wat we wanneer eten.
De lidl vind ik wel een goeie @vaiana tot gister werd er hier bij de lidl ook best wel op de regels gelet en hij zit naast mn werk dus ik kom er toch al, dus die wil ik wel overwegen.
Schoonmaakmiddelen koop ik dus allemaal van method en ecover enzo, mijn ouders gaan soms naar Belgie en die nemen dan voor me mee omdat het daar goedkoper is (betaal ik dus wel zelf).
Ook qua vaste lasten vind ik het lastig om te besparen @Trekvogel omdat ik uit principe kies voor een groene energieleverancier, zorgverzekering en een privacyveilige internetprovider.
Onze gezamenlijke vaste lasten zijn 1200 euro en mijn privé vaste lasten waren 190 euro (maar worden 165 euro door opzeggen abonnementen).
Ik zat ook over potjes te denken, omdat ik idd al weet welk bedrag er om de week naar de schoonmaakster gaat dus dan kan ik net zo goed op de 1e van de maand steeds het bedrag voor haar pinnen, en dat ik voor boodschappen ook beter het kasboekje van mijn bankapp in de gaten houd zodat we max 500 per maand uitgeven aan boodschappen. Ik lees hier dat ik idd goed kan besparen op boodschappen en dat erken ik zelf ook wel, dus ik wil beginnen met naar 500 per maand gaan (en dan niet meer gu toetjes kopen als ik daar trek in heb, en meer vleesvervangers in bulk bij de lidl kopen. Maar tegelijk wil ik ook nog graag zoveel mogelijk bio/eco kopen en dat is wel een stuk duurder).
Mijn vriend en ik hebben ook zojuist besloten dat we ons verjaardagsweekend weg cancellen en we in plaats daarvan thuis leuke (goedkopere) dingen gaan doen.

@soarin haha ja mijn beste vriendin zit nu in quarantaine en met haar drink ik meestal om de week cocktails, dus tis een enorm gemis maar scheelt me wel een hoop geld :’).
Ik vind het zo lastig aan eten dat je moet denken aan wat je wilt eten, hoeveel het kost, dat je het klaar moet maken, de boodschappen moet doen, en dan ook nog de aanbieding moet volgen. Maar werken met een week vooraf bedenken wat ik wil eten en dan dingen die ik echt lekker vind en niet iets matigs helpt er wel bij (speaking of iets matigs ik bestelde 2 weken terug een pompoen en dat gerecht schuift iedere week weer door omdat ik er geen zin in heb).

1 like

Ja ik vind binnenshuis dus wel lastiger met afstand houden, op een terras zit je buiten en beweeg je niet. Maar ze gaat deze maand verhuizen naar mijn stad dus misschien kan het in haar appartement wel beter!
En ik merk dus ook dat per week bedenken wat ik wil eten helpt, maar dat ik er weinig creatief mee ben :’). Daar kan ik wel wat aan werken (vanaf november ga ik dus wel paar uur minder werken!)

1 like

Er is hier ook ergens een weekmenu-topic! Niet zo actief meer, maar wel tientallen lijstjes met veel linkjes waar je inspiratie kan opdoen.

Ik heb zelf een hele lijst in mn notities staan met allemaal gerechten per categorie (rijst, aardappel, wraps etc.) en dat werkt wel heel fijn!

1 like

Wat vind je judgy precies? Als iemand aangeeft geld te willen besparen en er gaat iedere maand 500 euro uit waarvan het onduidelijk is waar dat naartoe gaat, dan is dat toch een probleem? Als daarna blijkt dat het een gegronde uitgave is naar diegene’s wensen dan is het een ander verhaal.

1 like

Nou, fysiek winkelen in tijden van Covid achterlijk noemen klinkt best judgy, vind je niet? Daar had ze niet om gevraagd.

Heeft hier iemand verwarmingsventilatoren? Scheelt het in de kosten voor de verwarming ?