Budget- en besparingstopic

Ik heb ook potjes bij asn bank. Zodra ik mijn loon binnen krijg hou ik mijn vaste lasten en geld voor mijn boodschappen op mijn lopende rekening. En een deel gaat naar een aparte spaarrekening bij een andere bank en de rest verdeel ik onder mijn potjes. Heb bijvoorbeeld een maandpotje en daar mag ik van alles mee kopen wat ik wil en daar doe ik ook mijn benzine van.

Ik heb potjes voor:

• kleding
  • zorg
  • Eneco
  • maandpotje
  • en een potje voor als mijn auto kapot gaat/apk en als ik wat duurdere nieuwe spullen moet hebben.

En als ik dus hiervoor wat heb uitgegeven, dan boek ik het over uit mijn potjes.

2 likes

Ja dat was dus m’n plan ongeveer. Maar ben ook heel erg zoekende in hoeveel ik dan wil dat mijn zakgeld is. Maar daarom vroeg ik dus of andere dat hadden! Ik heb namelijk nog niet gevonden bij m’n huidige bank, (ASN) dat ik een extra rekening kan openen.

Ik heb een extra asn rekening en die heb ik gewoon via de site geopend, maar dat is een spaarrekening en geen betaalrekening. Denk dat dan ook wel via de site kan. En ik zou beginnen met een budget van 100 voor boodschappen en uitjes/leuke dingen ofzo per week? Kun je altijd zien hoe dat uitkomt

Heel helder uitgelegd dit!

@Superheroes bedankt voor je potjes, hier kan ik ook wel wat mee. Wat is voor jou het voordele om een deel bij een andere bank te hebben?

Daar staat geld op voor over een tijd. Daar spaar ik bijvoorbeeld ook om als het nodig is mijn studielening af te betalen. Dus eigenlijk geld waar ik niet aan wil/ga zitten op de korte termijn.

1 like

Oh ja die heb ik inderdaad ook! Geld waar ik echt niet aan kom, gelukkig heb ik die beheersing wel.

1 like

Grip kan met heel veel banken waaronder inderdaad ASN bank.

1 like

Grip vind ik een verschrikkelijke app, dus die raad ik af.

Verder heb ik 2 rekeningen, 1 voor vaste lasten (vallen bij mij boodschappen ook onder) en 1 voor zakgeld :slight_smile:

Ik heb youfone en tot nu toe werkt het top. Altijd goed bereik en de app is ook gewoon overzichtelijk. En veel goedkoper t.o.v. Telfort wat ik hiervoor had!

1 like

Bij een andere bank? Ik loop hier namelijk ook tegenaan en ben zoekende wat voor mij goed werkt.

Nee ik zit wel gewoon bij dezelfde bank. Heb 3 rekeningen bij de abn amro. Een spaar en 2 betaalrekeningen, waaronder dus een voor de automatische incasso’s.

Zijn hier ook mensen die extra aflossen op hun hypotheek? Bv met een meevaller/vakantiegeld/teruggaaf belastingdienst? Ben benieuwd en waarom jullie dit doen.

Ik lees nu hypotheekvrij van Gerhard Hormann en ben wel getriggerd.

1 like

Ja, ik los extra af. Ik merk dat mijn spaargeld nu te weinig oplevert en door de inflatie zelfs minder waard wordt. Dus ik los nu extra af omdat dat er voor zorgt dat ik lagere maandlasten heb. Dat levert dus directe winst op.

1 like

Wij doen dat niet, omdat de hypotheekrente erg laag is nu. In plaats daarvan investeren we spaargeld in indexfondsen en rendeert het daarin door het dividend dat je krijgt en de waardestijging die er (naar verwachting) over tijd op plaats vindt. Hier geen probleem met het nemen van een beetje meer risico. Als over 7 jaar onze rentevaste periode is afgelopen en we bij verlenging alleen maar uit hele hoge percentages kunnen kiezen, lossen we hem af.
Gerhard Hormann is wat conservatiever hierin. Ik ben van de houding: maakt me niet uit wat je kiest, zo lang je je geld maar aan het werk zet :slightly_smiling_face: lekker doen wat voor jou het fijnst voelt.

Ik vind Gerhard overigens persoonlijk een beetje een zure man, haha. Top hoeveel mensen hij inspireert, maar hij lijkt me niet heel gezellig op feestjes.

1 like

Wij vanaf dit jaar. Doel is ieder jaar maximaal rentevrij af te lossen, denk alleen niet dat we dat helemaal gaan halen:

1. Ik heb niet zo’n hoge eis met hoeveelheid spaargeld, daarmee redelijk wat ‘over’. Alle grote dingen aan t huis zijn nu gedaan, dus naast nieuwe (andere) auto mogelijk geen grotere kosten nu.
  2. We hebben nu een lage rente stand, over 6 jaar wss hoger. Dan is het wel gunstig om een lager hypotheek bedrag te hebben.
  3. qua inkomstenbelasting maken we er niet echt verlies op irt maandlasten (ook geen directe winst overigens)
  4. mijn vriend wilt die bedragen niet beleggen, dus we stoppen het voorlopig nog in het huis. (Ik zou zelf hebben belegd ipv afgelost overigens, maar ben meer van de risico dan mn vriend dus dat wilde die niet )

Lang verhaal kort, ik vind het zonde om geld te hebben staan wat niks oplevert. En gezien rente vrij en nu sowieso een lage rente stand, levert dit op termijn wel wat op. In ieder geval meer dan op de spaarrekening.

1 like

Wij willen elk jaar het bedrag extra aflossen dat ervoor zorgt dat we na de 20 jaar rentevaste periode de hypotheek helemaal hebben afbetaald. Dat is eigenlijk de enige en eenvoudige reden. Het is ook niet een mega groot bedrag, dus de eerste keer hebben we in ieder geval gehaald.

1 like

Wij lossen standaard 100 euro extra per maand af op de hypotheek. Het is niet veel, maar op jaarbasis toch 1200 euro zonder dat je het echt merkt. Tzt willen we wel meer af gaan lossen met financiële meevallers/13de maand, maar we gaan nu eerst de badkamer doen.
Wij hebben in ieder geval bedacht om een X bedrag aan spaargeld te hebben en alles wat daarboven komt leggen we extra in bij het beleggen of de hypotheekaflossing.

1 like

Ik los best veel af. Zet ongeveer 1000 euro opzij per maand zodat ik per jaar ongeveer 12.000 kan aflossen en dan gaat mijn maandbedrag met 50-70 achteruit en dat vind ik best schelen. Ik ben dit jaar meer gaan verdienen waardoor het mij lukt om 1000 opzij te leggen trouwens. Verder heb ik geen verstand van beleggen maar geld op je spaarrekening levert echt niets op.

Wij lossen af en toe extra af, bijvoorbeeld een deel van de belastingteruggave. Ik zou eigenlijk wel meer willen aflossen, want een die kleine bedragen tikken niet echt aan. Ik denk dat onze extra aflossing maar rond de €2000 per jaar ligt. Ik heb een keer een klein bedrag afgelost, volgens mij €150 en het scheelde echt een paar cent op het maandbedrag :joy:

Weten jullie hoeveel het ongeveer scheelt per maand als je 20k aflost? Wij hebben wat overwaarde en willen dat straks aflossen, maar het moet wel verschil maken.