Een supergrote tip: bestel de koelkastthermometer van het voedingscentrum (je betaalt alleen de verzendkosten). Wij hadden dit ook en onze koelkast bleek veel te warm te staan. Nu hebben we ‘m goed gezet en spullen blijven veeel langer goed
Wow ja nu ik het per persoon bekijk valt die 400 euro eigenlijk heel erg mee. Het leek in eerste instantie een heel groot bedrag.
@tijgerlelie
Je hebt mij geinfluenced. Ik heb een koelkastthermometer besteld.
Ik merk dat het bij ons ook heel erg te maken heeft met waar ik winkel. Aldi hoef ik echt niet voor meer dan 2-3 dagen groente mee te nemen, Lidl kan ik weekboodschappen doen en als iets dan toch niet opgaat gaat dat ook op dag 8 of 9 nog prima. AH en Jumbo zitten er tussenin vind ik.
@Moon86 hier hangt het ook af van de winkel. Ik ging toen ik studeerde meestal naar de Lidl, die was top, behalve voor aardbeien en soortgelijk zacht fruit, dat ging snel schimmelen/rotten. Nu ga ik naar Aldi en daar vind ik het brood moeilijk te bewaren, dus dat probeer ik bij de bakker te halen. Ik koop ook vaak diepvriesgroenten, even gezond, even lekker, minder werk en makkelijker houdbaar (en volgens mij niet heel veel duurder). De eerste paar dagen eet ik dan verse groenten en daarna uit de vriezer.
Bedankt voor alle tips hier, heb er zeker wat aan (vooral de tips rond boodschappen en eten).
Ik heb mijn uitgaven nu helemaal inzichtelijk dus dat is top. Maar ik baal dat mijn uitgaven aan wonen (huur) echt enorm drukken op mijn budget. Samen namelijk 50% van mijn hele inkomen . Hierdoor kan ik voor mijn gevoel zo weinig sparen en spoel ik ook zoveel geld door de wc.
Mijn huis is ook een mega groot deel van mijn budget. Mijn huur, servicekosten en parkeerplek kosten bij elkaar 960 euro in de maand. Voor een tweekamerappartement! En dat is ook nog excl. Om te janken.
Ondanks de woningmarkt ga ik toch maar opzoek naar een koopwoning. Voor minder maandelijkse lasten kan ik groter wonen. Misschien is dat voor jou ook een optie.
Dankje, heb deze ook meteen besteld!
Ik ben heel erg zoekende hoe ik mijn financiën op orde kan krijgen. Heb al meerdere keren een kasboekje geprobeerd maar dat hou ik maximaal twee weken vol.
Nu heb ik bedacht dat ik het met kleine stapjes wil gaan doen. Is het een slim idee om een extra betaalrekening te openen en daar alleen mijn boodschappen van te betalen? Dan zie ik wat ik daar maandelijks aan uit geef?
Ik ben nog student dus kan bij verschillende banken een gratis studentenrekening openen…
Heb je grip al geprobeerd, de app? Je kunt als je die download, ook de historische mutaties uploaden en toewijzen aan categorieën. Veel gaat automatisch. Als je daar even een uurtje voor gaat zitten dan heb je meteen inzicht in waar je geld de afgelopen maanden gebleven is. Hij koppelt met je bank dus alles wat je vervolgens uitgeeft plaatst ie in categorieën zodat je overzicht houdt. Je kunt ook budgetten instellen zodat je gedurende de maand ziet hoeveel je nog ‘beschikbaar’ hebt.
Ik heb geen aandelen overigens, maar ben er wel enthousiast over
Ik zit bij tmobile en heb nooit problemen.
De app grip is zoals hieronder ook benoemd wordt, echt een aanrader als je het mij vraagt.
Verder heb ik sinds 2 jaar nu een aparte rekening waar al mijn automatische incasso’s vanaf gaan. Op m’n betaalrekening waar ik m’n bankpas van heb, hoef ik dan enkel nog boodschappen en benzine van te betalen. Wat ik daarvan overhoud, is om te sparen en leuke dingen van te doen. Dat werkt voor mij het beste. Had eerst alles van 1 rekening, maar dan ging er ineens weer een rekening af en had ik aan het einde van m’n geld nog maand over zeg maar .
Via grip kun je ook instellen wat je budgetten zijn qua boodschappen enzo, dat werkt bij mij ook heel goed.
Ik zit bij t mobile en tot nu toe vind ik het internet beter dan bij mijn ouders thuis die kpn hebben. Ik zou wel een hele lage internetsnelheid hebben maar moet zeggen dat ik daar niks van merk tijdens het werken of Netflixen
Ik zit bij de Rabobank . Daar kun je potjes maken. Wanneer mijn salaris op mijn rekening gestort wordt, dan gaat alles direct naar potjes.
Dit zijn mijn potjes:
Sparen tuin en zolderindeling
boodschappen
benzine
gemeentelijke belastingen(1x per jaar afgeschreven)
water (1x per jaar afgeschreven)
verzekering (1x per jaar afgeschreven)
Leuke dingen
Sparen auto
Reserve
Daarnaast zorg ik ervoor dat er voldoende geld op de rekening staat voor de hypotheek, energie, internet en sowieso een x bedrag dat op de lopende rekening moet staan zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.
Voor boodschappen en benzine heb ik een bepaald bedrag gepland. Bijv. 200 euro. Als ik boodschappen doe, dan maak ik het later weer over van het potje boodschappen naar de lopende rekening. Dit zorgt ervoor dat ik niet meer roekeloos boodschappen doe. Dit werkt heel goed. En blijft er wat over? Dan gaat het naar het potje reserve.
Bedankt voor jullie antwoorden. @Rebus Kan grip met iedere bank? Ik zit op dit moment bij de ASN en die heeft ook wel de functie kasboekje maar ik merk dat ik die toch niet zo prettig vind werken.
@trekvogel ik ben vooral op zoek waar m’n geld heen gaat na alle vaste lasten. De vaste lasten heb ik wel redelijk inzicht in en allemaal gedekt door automatische overboekingen.
@OITNB heb je dan nog wel een redelijk inzicht in het verschil tussen je boodschappen en leuke dingen? Of maakt dat voor jou niet zoveel uit?
@Howth ook wel handig alle potjes, moet je dit handmatig doen of heb je dit ingesteld dat het wordt verdeeld. Ik ben ook nog zoekende naar hoeveel ik nou dus daadwerkelijk uitgeef aan boodschappen etc. Ik weet dat ik momenteel rond de 200 pm zit, waar ik eigenlijk wel op wil gaan besparen. Maar zolang ik het niet zeker weet kan dat dus ook niet echt.
Ook wil ik strenger kunnen zijn voor mezelf. Is m’n lopende rekening een keer leeg? Dan maar even geen luxe…
Wat een waardig verhaal is dit geworden, sorry!
Eén keer handmatig gedaan en ingesteld dat het de 25ste gelijk uitgevoerd wordt. Geen omkijken meer naar.
En zodra er dan iets wordt afgeschreven boek je het uit dat potje over naar je lopende rekening? Of zie ik dat dan verkeerd?
Ik heb bij grip 2 budgetten, een voor boodschappen en een voor benzine. In totaal 260 euro. Alles wat daarboven komt, is vrij te besteden voor mezelf. Ik check elke week even hoeveel ik nog over heb. Voor mij werkt dat het beste
Kan je geen tweede rekening openen waar je ‘zakgeld’ op stort? En je andere rekening alleen voor incasso’s?
Precies.
Net boodschappen gedaan (€34.78). Betaald van de lopende rekening. Dat geld gaat af van het potje boodschappen en heb ik weer xxx euro op de lopende rekening (minimum bedrag dat er op moet van mij).
Dinsdag krijg ik weer mijn salaris en het bedrag dat in mijn potje over blijft (iets van 45 euro) gaat dus naar het potje reserve. Dat doe ik handmatig.
Ik kijk zeker om de dag op mijn rekening. Zo zie ik wat er van af is gehaald en hoeveel geld we nog hebben (het is een gezamenlijke rekening).