Budget- en besparingstopic

Welke verzekeringen hebben jullie allemaal? Ik ben alleenstaand en heb inboedel, rechtsbijstand, uitvaartverzekering en voor mijn katten. Ik vraag me altijd af of dat voldoende is, heb ik meer/minder nodig?

O en ik heb een huurhuis waar een glasverzekering bij zit.

Heb je ook een aansprakelijkheidsverzekering? Ik heb ook een doorlopende reisverzekering omdat ik veel tussen landen reis.

Zorg, uitvaart, inboedel en aansprakelijkheid.

Fbto en heel tevreden! Al 2x gebruik moeten maken van de glasverzekering en beide keren netjes en snel afgehandeld.

Zorg, uitvaart, inboedel en aansprakelijkheids. Reis zit nog bij mijn ouders in.

Er is ook een verzekeringentopic! Had ‘m laatst gevonden en nieuw leven in proberen te blazen haha

Edit: Verzekeringen - Wat heb je echt nodig?

Als je spaargeld hebt zou in de uitvaartverzekering schrappen. Dood ga je toch wel, daar hoef je je niet voor te verzekeren :joy: (tenzij je nu al weet dat je uitvaartkosten bij een plotseling overlijden niet met eigen geld betaald kunnen worden)

Via de werkgever is er vaak ook een vorm van overleidingsrisico verzekering. Ken de details niet precies maar ik ken een ouder-paar dat na een zeer plotseling overlijden 15k van werkgever kreeg (terwijl het maar een bijbaantje was)

4 likes

Mijn uitvaartverzekering is maar 3 euro in de maand, omdat ik al sinds m’n geboorte ingeschreven sta.
Als ik daarop zou moeten bezuinigen, zou het financieel wel heel dramatisch gesteld zijn met mij. :joy::joy:

Ik moet eigenlijk een no buy doen deze maand. Maar ik heb een gat in mijn hand :sweat_smile:

1 like

Van wie moet dat

Moi :innocent:

heeft iemand tips hoe je het beste boodschappen kunt doen rekening houdende met aanbiedingen etc?

Ik heb een man en 2 Kids, wil graag een voorraadje aanleggen en ook minder uitgeven per maand aan boodschappen (zit nu rond de 400,-)

Mijn belangrijkste tips:

1. Staar je niet blind op aanbiedingen. Vaak zijn producten van het huismerk goedkoper dan een A-merk in de aanbieding.
  2. Wil je toch bepaalde A-merken kopen? Wacht dan tot er een aanbieding is en koop niet alleen wat je nu nodig hebt, maar ook een klein voorraadje voor later. Zo hoef je het nooit voor de volle prijs te kopen.
  3. Groenten en fruit koop je het voordeligste wanneer ze in het seizoen zijn.
  4. Probeer een goede voorraad basics in huis te hebben. Vervolgens kan je elke week kijken wat er in de aanbieding is en hoef je maar een paar dingen te kopen om een complete maaltijd op tafel te zetten.
  5. Pakjes en zakjes zijn uiteindelijk duurder dan investeren in een goedgevuld kruidenrek.
  6. Kook grote porties en vries de helft in voor later.
  7. Probeer ingrediënten te kopen die je voor meerdere gerechten kunt gebruiken. Dus niet specerijen kopen die je één keer gebruikt en die vervolgens een jaar lang hun smaak staan te verliezen in de kast.
3 likes

Aanvullend op tip 7 van @Totoro: maak een weekmenu. Ik bekijk altijd snel de aanbiedingen en schrijf dan op wat ik daarvan zou willen eten, en dan maak ik op basis van dat lijstje een menu voor de week. Ook qua fruit bijvoorbeeld, er liggen altijd 3 à 4 soorten fruit in de koelkast waarvan de helft ‘standaard’ (appels en bananen) en de rest wat er toevallig in de aanbieding is (nu vaak druiven, bessen, nectarines, in de herfst o.a. peren).

2 likes

Nog een tip, kijk naar eenheidsprijzen om te vergelijken. Want verpakkingen zijn vaak allemaal verschillend van inhoud.
En probeer van standaarditems/ dingen die je vaak koopt, dit te onthouden. Dan kan je wanneer je een aanbieding ziet (je denkt al snel: ‘dit is vast goedkoop’, eenvoudiger vergelijken.

2 likes

Ik zit aan hetzelfde bedrag met 2 volwassen dus ik denk dat je beter aan mij kunt vertellen hoe je dat doet!

2 likes

Ik doe weekboodschappen bij de aldi. Verder werkt mijn man naast een groentekweker en neemt hij elke week een groente en fruit pakket mee.
Ehm, verder weet ik het niet, koop veel huismerk en aanbiedingen

1 like

Ik woon alleen dus wel een want andere situatie dan met kinderen, maar wat ik probeer:

• alleen groente en fruit uit het seizoen. Geen dure doosjes aardbeien en blauwe bessen bijvoorbeeld.
  • check of een aanbieding wel echt goedkoper is. 2de halve prijs op A-merken is vaak niet goedkoper dan het huismerk, 2de gratis wel.
  • check of er een goedkope markt is in de buurt.
  • ik heb nooit frisdrank, alleen een fles aanmaak limonade.
  • zelf je groente snijden is vaak veel goedkoper dan van die kant en klare zakjes.
  • ik doe bewust geen week boodschappen. Het gebeurt me te vaak dat ik dan blijf zitten met dingen omdat m’n plannen wijzigen.
  • niks weggooien. Als iets over is, eet ik het als lunch of doe ik het in de vriezer.
  • ik ga graag naar de Lidl, is vaak echt een stuk goedkoper. Vooral vleesvervangers als je die eet.

400 voor 4 p is toch echt supernetjes? Vraag me af of dat echt nog goedkoper kan. Dat is 25€ de neus de week. Het lukt me wel eens op 15-20 maar dat is echt een week boterhammen met pindakaas en savonds alleen groenteprakjes/soepjes. Ben heeeel benieuwd, laat je het weten als het ergens lukt en hoe?

2 likes

Als dat laatste echt zo is moet je eens kijken naar hoe je de koelkast indeelt. Niet alles kan overal in de koelkast liggen. Je hebt warmere en koude zones en bij moderne koelkasten vaak ook een vochtige en minder vochtige lade.

1 like