Nee, je kunt overstappen, maar dan krijg je wel een boete. Is max 150 dacht ik, maar het beste is het dan om een energieleverancier te zoeken die de boete overneemt!
Leveranciers zijn bereid om een bepaalde tijd te wachten tot je contract afloopt, voor het nieuwe contract in zal gaan. Dit wordt het kijkvenster genoemd. Dit kijkvenster varieert tussen leveranciers van 60 dagen tot 8 maanden. Als je je contract wilt uitzitten en dus zonder boete wilt overstappen, en je contract loopt bijvoorbeeld in september af, kan je bij een groot aantal leveranciers nu dus je contract al aanvragen (dit moet je bij het aanvragen wel goed opgeven. Leveranciers gaan tegenwoordig volledig af op de info die klanten opgeven bij de aanvraag, dus tip: BEL even voor je iets aanvraagt!). Natuurlijk kan je ook wachten, of ervoor kiezen om de boete te betalen.
En als je het moeilijk vindt om te bepalen wat je moet doen: ik werk voor een grote vergelijkingssite en ik word ervoor betaald om met mensen mee te denken, dus niet zozeer om te verkopen. Is het handiger om te wachten, dan zullen we dat zeggen. Ik zie dat velen twijfelen of dingen niet zeker weten, maar ik raad iedereen aan om grote vergelijkingssites te bellen, puur ter info. Kan je altijd nog bekijken wat je doet! (Wel even je contract met de tarieven en einddatum en je jaarlijks energieverbruik bij de hand houden, deze laatste vind je op je laatste jaarafrekening ).
Nee, de boete is max 250 en natuurlijk kan je een leverancier zoeken die de boete overneemt, maar vaak (1) liggen de tarieven hoger, (2) is het een langlopend contract, (3) wordt er geen korting gegeven, want ze nemen de boete immers al over. Hierdoor ben je uiteindelijk vaak duurder uit dan wanneer je deze zelf betaalt. Maar ik zou dit zeker bij enkele leveranciers navragen.
Om te bepalen wat de beste keuze is hoef je in principe alleen naar de daadwerkelijke jaarkosten te kijken: bij een vergelijker waar je de boete zelf moet bepalen tel je deze bij de jaarkosten op en bij een lecerancier die hem overneemt heb je direct het bedrag. Deze twee kan je met elkaar vergelijken.
Eerder in dit topic (post van 2 april) heb ik ook uitgelegd hoe je kan bepalen of overstappen lonend is ondanks de boete!
Edit: ik ben er nu wel even vanuit gegaan dat we het over energiecontracten hebben, van telecom heb ik geen verstand
Ik moet voor de Lidl iets verder en die paden zijn altijd zo klein dus met het hele afstand houden een tijd overgeslagen. Vandaag mijn wekker gezet om vroeg te kunnen gaan en jeetje het scheelt toch wel veel. Heb vooral groenten en fruit gekocht maar ben voor dezelfde hoeveelheid of minder bijna de helft meer kwijt bij de appie.
Ja groente en fruit is echt voordeliger.
Haalde vroeger vaak diepsvries boontjes en doperwtjes van de AH budgetlijn maar die hebben ze er nu helemaal uit gehaald.
Ja en verbaas mij ook steeds over het biologische aanbod. Ben in ieder geval helemaal blij met al mijn boodschappen.
Heeft iemand een tip voor een handige app?
Ik ben op zoek naar iets waar je potjes kan maken en dan je uitgaven in kan bijhouden.
Ik heb de app financieel waar ik mijn vaste lasten in bij hou maar ik zoek ook iets waar ik mijn vrij te besteden geld in kan bijhouden. Soms gaat dat zo snel!
Grip?
Spendee?
Nou heb grip gedownload maar ben er nog niet van overtuigd .
Toch maar overgestapt van autoverzekering. Mijn huidige bij Allianz direct werd zelfs duurder ipv goedkoper. Ben nu bij centraal beheer 7 euro per maand goedkoper uit
Wat voor ‘extra’ verzekeringen hebben jullie? Ben binnenkort geen student meer en ga verhuizen dus moet een andere inboedel, aansprakelijkheid en denk rechtsbijstand (?). Ik kom al gauw voor 2 personen op €200 per jaar uit, maar betaal nu maar €40 per jaar. Iemand tips over wat je wel en niet moet nemen? We huren een appartement overigens
Ik heb alleen aansprakelijkheid en inboedelverzekering. Ik betaal 96€ per jaar. Rechtsbijstandverzekering vind ik niet nodig, geschillen rondom mijn werk en woning kan ik zelf wel uit komen. Ik zit ook niet zoveel op de weg dus kans op een geschil nav verkeersongeval is ook niet heel groot.
Ik zou ook inboedel en aansprakelijkheid verzekeren. Rechtsbijstand zou ik niet zo snel doen. Wellicht een uitvaartverzekering.
Let er bij je inboedelverzekering goed op wat ze verzekeren betreft huurdersbelang. Als je een woning huurt dan is de opstal verzekerd bij de huurbaas/woningstichting. Echter is dat vaak gedoe en dus is het wel fijn om een inboedel te hebben die ook wat van de opstal verzekeren als het huurderbelang betreft.
Wat ook van belang is met inboedel, hou oud zijn je spullen en heb je daar bewijzen van. Al nagenoeg alles 10/20jr oud is zou ik er geen afsluiten. Zo goed als alles is dan afgeschreven en krijg je nog maar 10% restwaarde.
Thanks voor je tips (en ook van de rest)! Ing gaf aan dat zij bv 10 jaar lang de aankoopwaarde van je spullen terugbetalen als er iets mee gebeurd. Is dat normaal of zijn ze daar echt een uitzondering in?
Van alle inboedel? Want dan ga ik me daar ook laten verzekeren hahah.
Ik denk dat zij daar wel een uitzondering in zijn eerlijk gezegd. Bij de verzekeraar waar ik voor gewerkt heb, heb je per product een andere afschrijving. Vaak werken verzekeraars met de 60/40 regeling. Dat wilt zeggen als jouw product minder dan 60% is afgeschreven krijg je het gehele bedrag, daarboven krijg je het rest bedrag.
Ik heb op dit moment naast de verplichte verzekeringen (zorgverzekering en WA autoverzekering) geen verzekeringen. Al vind ik een aansprakelijkheidsverzekering wel een minimumvereiste, dus die wil ik toch eens gaan afsluiten.
Gaat het goed daar? Beetje een overtrokken reactie vind je niet?
Ik vind de reactie van @mikselke heel erg meevallen? Totaal niet overtrokken, gewoon eerlijk, duidelijk en ik vind ook dat ze gelijk heeft.
Bovendien is ‘’ je bent dom als je’’ een soort spreektaal. Niet echt letterlijk te nemen.
Nou eerlijk: ik vind het ook best dom om je aansprakelijkheidsverzekering op te zeggen. Als er een keer iets gebeurt ben je echt flink de sjaak, en tenzij je nooit de deur uitgaat zit de kans er gewoon in dat je hem een keer nodig hebt