Dat denk ik ook vaak in dat topic, haha. Ik verdien nog onder jouw bedrag (maar woon helaas nog wel thuis om verschillende redenen). Maar als het goed is, gaat wat ik verdien met mijn zzp-werkzaamheden wel elk jaar wel omhoog.
En ik ben pas rond mijn dertigste echt gaan sparen. Heb daarvoor wel wat gespaard, maar gaf dat dan ook wel snel uit. Ik verdiende toen ook wel een stuk minder, dat scheelt ook wel. Dus er is nog hoop. Heb nog nooit zoveel gehad op mijn spaarrekening als nu, haha (ondanks een flinke aankoop gisteren en een investering in een cursus die nuttig gaat zijn voor mijn toekomst en werk).
Ik probeer nu om met 30 euro zakgeld te doen - als mijn schrijfbijeenkomsten weer doorgaan eens per maand is het 50 euro. Dit is trouwens echt puur voor extra’s, zoals dat setje oorbellen dat ik niet nodig heb enzo. Combinatie van willen consuminderen, minder spullen in huis halen en budgetteren. Vind het ook fijn dat ik mijn valkuilen (schoenen, nutteloze spullen (van de Action), boeken, hobby’s waar ik drie keer iets mee doe en alles voor aanschaf, dure apparaten) steeds beter weet.
En dan dus een bibliotheekabonnement, ook omdat ik echt geen plek meer heb voor boeken en ik veel toch maar 1 keer lees. Die deel ik met mijn moeder, dus ik betaal de helft.
Mijn ouders zijn trouwens allebei totaal geen spaarders (vader heeft ook schuld, maar heb hem al ruim 20 jaar niet gezien en dat wil ik zo houden ), dus heb dat echt moeten leren. Ik heb wel een studieschuld, maar vind dat (samen met een hypotheek) de enige geoorloofde schuld.