Budget- en besparingstopic

Dat denk ik ook vaak in dat topic, haha. Ik verdien nog onder jouw bedrag (maar woon helaas nog wel thuis om verschillende redenen). Maar als het goed is, gaat wat ik verdien met mijn zzp-werkzaamheden wel elk jaar wel omhoog.

En ik ben pas rond mijn dertigste echt gaan sparen. Heb daarvoor wel wat gespaard, maar gaf dat dan ook wel snel uit. Ik verdiende toen ook wel een stuk minder, dat scheelt ook wel. Dus er is nog hoop. Heb nog nooit zoveel gehad op mijn spaarrekening als nu, haha (ondanks een flinke aankoop gisteren en een investering in een cursus die nuttig gaat zijn voor mijn toekomst en werk).

Ik probeer nu om met 30 euro zakgeld te doen - als mijn schrijfbijeenkomsten weer doorgaan eens per maand is het 50 euro. Dit is trouwens echt puur voor extra’s, zoals dat setje oorbellen dat ik niet nodig heb enzo. Combinatie van willen consuminderen, minder spullen in huis halen en budgetteren. Vind het ook fijn dat ik mijn valkuilen (schoenen, nutteloze spullen (van de Action), boeken, hobby’s waar ik drie keer iets mee doe en alles voor aanschaf, dure apparaten) steeds beter weet.
En dan dus een bibliotheekabonnement, ook omdat ik echt geen plek meer heb voor boeken en ik veel toch maar 1 keer lees. Die deel ik met mijn moeder, dus ik betaal de helft.

Mijn ouders zijn trouwens allebei totaal geen spaarders (vader heeft ook schuld, maar heb hem al ruim 20 jaar niet gezien en dat wil ik zo houden :wink: ), dus heb dat echt moeten leren. Ik heb wel een studieschuld, maar vind dat (samen met een hypotheek) de enige geoorloofde schuld.

4 likes

Dit herken ik erg! Ik bedacht me gisteren dat mijn idee van ‘duur’ ook heel anders is vergeleken met toen ik net op mezelf woonde, nu zijn het investeringen voor een paar jaar, vroeger was het onbetaalbaar. Ik heb ook wel heel erg veel geluk dat ik die investeringen nu kan maken, natuurlijk.

1 like

wat mij enorm heeft geholpen zijn blogs als porterenee en zuinigeman te lezen. tuurlijk, daar zijn ook mensen met een salaris dat ik nooit zal verdienen maar het geeft wel inzicht hoe zij dat doen. en vooral van de reacties leer ik veel.

4 likes

Hoeveel moeten jullie betalen voor een abonnement bij de bibliotheek? Bij ons is dat gratis :upside_down_face:

Hier ongeveer 60 euro (heb de een na duurste). Maar het varieert heel erg per plaats.

Thanks for de tips! Ga die blogs eens lezen :slightly_smiling_face:

1 like

Wij zouden een buffer moeten hebben van €16.600 voor o.a. €6.700 voor inventaris cq vervanging noodzakelijke meubelen en apparaten. :joy: Als er in één jaar zoveel kapot zou gaan aan witgoed en meubels dan gaat er iets mis geloof ik. Volgens mij baseren ze dit dus op je WOZ- waarde, maar dat zegt niet dat ik een duur ingericht huis heb.

Wij moeten 5000 euro voor vervanging meubels :’), onze duurste ‘meubels’ zijn de wasmachine en de koelkast en die waren 400 euro haha.
(oke en de computer en laptop trouwens, maar daar hebben we prive rekeningen voor)

Haha ja bij ons was het ook erg hoog. Ben zelf van plan een lijstje te maken van spullen die indien ze kapot gaan echt vervangen moeten worden en daarvoor dan een buffer op te bouwen.

Ik heb exact hetzelfde. Ik heb een goede baan en zou als ik echt mijn best deed rond de 400 moeten kunnen sparen maar het lukt me echt niet. En vind dat zo stom, hoe moeilijk is het nou.

En als je dat geld nou zodra je je salaris krijgt opzij zet? Ik krijg bijvoorbeeld wekelijks mijn salaris. 200 euro zet ik opzij voor vaste lasten. 50-100 euro gaat naar een spaarpotje naar keuze (heb er veel zoals nieuwe telefoon, rijbewijs, woning kopen, cadeautjes, etc) en zo vind ik het extra leuk om te sparen want het voelt bijna als geld uitgeven. Dan zit ik me dus steeds af te vragen waar ik in mijn geld deze week naar ga overzetten :sweat_smile:. En van de rest leef ik. En wat aan het eind van de week overblijft gaat of naar een spaarpotje, of naar het potje kleding/vakantie oid.

1 like

Haha ja dat probeer ik dus wel maar haal het er ook zó makkelijk weer uit. Ik heb de hoop dat met vakantiegeld deze maand en dat opzij zetten het meer motiveert omdat ze dan niet zo leeg zijn haha.

1 like

Oh ja daar had ik ook last van! Ik heb ook geen doelen meer qua geld. Ik wil bijvoorbeeld 2000 euro sparen nog voor het einde van het jaar voor mijn studieschuld. Met de 150 euro die nu in die pot zit werkt dat heel demotiverend. Maar zonder het spaardoel denk ik nu steeds: oké begin is er, even doorzetten! En ik heb die pot ook geen studieschuld genoemd, maar koophuis. Want als ik mijn studieschuld heb afbetaald, kan ik een huis kopen. Wel jammer dat ik mijn studieschuld waarschijnlijk nooit af hoef/kan betalen, maar dit motiveert iig. En ik heb nu 500 euro gespaard voor ‘nood’. Hoe meer daarin komt, hoe leuker ik het vind om er nog meer bij te zetten. Geeft ook rust mocht ik mijn baan kwijt raken. Ik denk dus dat het begin het meest moeilijk is en het steeds leuker wordt. En laatst had ik wat kleren gekocht: allemaal tweedehands en kleine bedragen (en niks paste). Als ik nu weer iets verkoop denk ik van: zie je, zonder red ik het al deze weken ook al, ik had het ook niet nodig. En dat geldt voor alles wat ik verkoop, het geld dat ik krijg zet ik direct weer weg.

3 likes

Maar is dat ook niet voor onderhoud aan je woning? Vind het wel logisch dat voor een woning met hogere WOZ waarde, een hogere buffer voor onderhoud nodig is. Plus een nieuwe vloer, gordijnen, alles (laten) witten… dat soort dingen zijn allemaal ook verwant aan de grootte van het huis.

Volgens mij was onderhoud&tuin weer apart maar weet het niet zeker meer. Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar ik vind een buffer wel wat anders dan ergens voor sparen. Voor een nieuwe vloer zou ik echt sparen en een buffer is meer voor achter de hand en “stel dat”

En je kunt natuurlijk een nieuwbouw met een hoge WOZ waarde hebben en een relatief oude woning met een hoge WOZ.

Hoe bedoel je dit stukje?

Dat mijn studieschuld dusdanig hoog is dat ik hem, wanneer ik hem ga afbetalen obv mijn inkomen dus naar rato, waarschijnlijk niet volledig kan terugbetalen. Ik zit al een paar jaar in de afbetaalfase en heb tot nu toe vrijwel niks afbetaald. Dus zodra ik wel genoeg verdien om af te betalen (en dan bedoel ik geen 5 of 10 euro/maand) en je deelt het resterende bedrag door de resterende maanden, dan is dat bedrag hoger dan je obv je inkomen hoeft te betalen.

1 like

Dit heb ik ook inderdaad. Zolang ik mijn huidige werk blijf doen is de kans klein dat ik hem helemaal af kan betalen. Maar ik ga mijn best doen :smile:

1 like

dan lijkt het me juist niet motiveren om daarvoor te sparen… en lijkt me uberhaubt demotiverend want als je dan loonsverhoging krijgt gaat dat dan rechtstreeks naar je schuld bijvoorbeeld?

Ik maak dit gerecht vaak als ik bezoek heb. Het is goedkoop (avocado kun je halen als je er ruimte voor hebt maar zonder is het ook al lekker), makkelijk en iedereen vindt het altijd heerlijk.

link

https://tasty.co/recipe/one-pan-southwestern-chicken-quinoa

Edit: omg ik snap niet waarom de link een filmpje wordt hahaha. Het heet in ieder geval One-Pan Southwestern Chicken Quinoa. Als je dat googlet vind je het recept. (Ik heb hem ook gemaakt zonder kip of met vega kip)

2 likes