Budget- en besparingstopic

Heb je echt kritisch gekeken naar je uitgaven én je vaste lasten? Misschien is van die 200 wel 400 te maken zodat het sneller gaat? Helemaal geen buffer hebben is wel erg risicovol.

Nibud adviseert bij mij een buffer van 10.000. Dat vind ik zelf best een reële inschatting eigenlijk, al zetten ze het bewust aan de hoge kant waarschijnlijk. Ik heb laatst nog 600 uitgegeven aan grote beurt plus reparatie auto, net 500 overgemaakt aan de belastingdienst voor de inkomstenbelasting… Als ik nu een andere auto moet kopen, dan ben ik ook weer zo 4.000 kwijt.

Klopt het dat je je huur enz nergens in hoeft te vullen bij die buffer link? Lijkt mij dat je maandlasten toch ook uitmaken voor de grootte van je buffer?

4 likes

Huh ik heb dat ook allemaal niet en heb een buffer van 3150 nodig volgens nibud

2 likes

O wacht, ik heb 4000 nodig. Haha oké dit geeft wel weer aan hoe weinig geld me zegt. Een nul meer of minder onthoud ik niet eens.
Ik blijf dat zo abstract vinden. (Ik kan wel heel goed met geld omgaan maar opgegroeid met weinig geld, dus zolang het bedragen onder de duizend euro zijn kan ik het heel goed inschatten, alles daarboven vind ik maar vaag worden)

1 like

Hahaha could be me

1 like

Volgens Nibud heb ik €21.000 nodig. Ik schrok me rot :joy: Maar zonder auto geeft hij een buffer van €8.000 dus dat scheelt nogal

Nibud zegt dat ik 7500 nodig heb als buffer. Vind ik zelf best weinig maar misschien omdat mijn buffer een heel stuk hoger is. Voordeel van een kick krijgen van sparen wellicht?

Zoals iemand anders ook al zei zou ik proberen om je niet meer al te slecht te voelen. Geen spaargeld hebben is idd een oncomfortabele situatie, maar het lijkt me dat je wel goed omgaat met het erkennen van je “probleem”.

Weet je aan wat je makkelijk geld uitgeeft? Het is cliché maar veel kleintjes maken een grote, dus eens je dat aanpakt kan je mogelijks toch 20 / 50 /… euro per maand extra sparen. Mocht het vooral kledij of make-up zijn, dan zijn er heel wat challenges om het sparen net iets leuker te maken. In het minimalisme topic of het 6 weken niet shoppen-topic komen die soms aan bod. Als het vooral take away is, dan helpt mogelijks meal preppen en het lekkere recepten topic / weekmenu topic als inspiratie. En het is zo leuk om je spaarboek beetje bij beetje te zien aangroeien. Denk zo: binnen dit en 6 maanden heb je de eerste mijlpaal van 1.000 euro gewoon al behaald! :slight_smile:

1 like

Hoe ik uit je verhaal haal, heb je ook veel boeken
Kun je er ook niet wat weer verkopen? Levert je ook weer iets extra"s op

1 like

You can do it! Een paar weken terug ging het in het show-je-kasboekje ook veel over tips om te sparen, o.a. van mij :slight_smile: ik heb het eerste jaar dat ik werkte ook helemaal niks gespaard en dacht echt nooo dit kan niet. Heb toen een doel gesteld (30k voor m’n 30e) en nu vind ik sparen zowaar leuk!

1 like

Al een abonnement op de bieb? Dan hoef je minder boeken te kopen en kun je toch lezen. Ebooks kun je er ook lenen, onbeperkt als je een abo van 45 e of meer hebt. En kobo plus als je een kobo hebt.
Ik kocht ook altijd veel boeken, maar ben veel strenger geworden wat ik wel en niet koop. Ik lees nu ook veel meer ebooks, die zijn meestal goedkoper.

Het hangt denk ik ook heel erg van vaste lasten e.d. af. Ik ben net afgestudeerd en werk 32 uur bij mijn bijbaan terwijl ik iets anders zoek en ik verdien 1500€ netto en ben nog nooit zo rijk geweest als nu. Ik kan opeens kleren kopen, luxe producten in de supermarkt halen, uit eten gaan en dingen voor mijn huis kopen en dan nog kan ik makkelijk 200€ sparen. Maar dat komt bij mij doordat mijn vaste lasten 900€ zijn en ik weinig gewend ben.

Hmm beetje doelloze reactie verder dit maar wilde het delen :sweat_smile:

10 likes

Je kan het! Ik verdien ook ongeveer 1800 netto, woon alleen, heb een auto en mij lukt het ook om genoeg te sparen. Bij mij helpt het sinds ik een excel bestand heb ik alles opschrijf wat ik uitgeef. En dan schrik ik soms zo erg dat ik een tijd aan die categorie niks meer uitgeef.

5 likes

Ik voel me ook altijd een beetje rot als ik dat andere topic lees? Dan denk ik echt jezus wat een salarissen op een jonge leeftijd. Dat ga ik nevernooitniet hebben terwijl ik niet mag klagen. Vraag me ook echt af zijn dat dan uitzonderingen of verdient iedereen zo veel…

13 likes

Dit is precies waarom ik dat topic vaak weer snel wegklik! :sweat_smile:

3 likes

Ja, ondanks dat ik tevreden met mijn salaris en ook ruim meer dan minimumloon verdien voel ik me toch rot als ik die exorbitante bedragen lees.

4 likes

Ik vond dit artikel ook wel fijn. Ik zag dat het gisteren weer gedeeld werd door Tatjana Almuli. Ik heb zelf ook heel lang weinig spaargeld gehad en vond het lastig om te beginnen. Want hoe doe je dat dan? En hoeveel moet ik hebben om te kunnen leven? Mijn ouders hadden niet veel geld en als ze ruzie hadden dan ging het vaak daar over. Zodra het over geld ging met familie of vrienden, dan zat m’n hart al in m’n keel.

Ik ben nu halverwege de twintig en ik heb nu pas het gevoel dat ik weet hoe het moet. Ik denk ook dat het deels komt doordat ik eerst m’n leven aan het opbouwen was en het nu een paar jaar stabiel is. Dat klinkt heel dramatisch maar ik bedoel dat als je voor het eerst op jezelf gaat wonen, je allemaal spullen moet verzamelen en dat kost geld. Daarnaast moest ik veel ‘basisdingen’ nog aanschaffen die anderen wel hadden, zoals bijvoorbeeld een fiets of een goede winterjas. Als je al die spullen hebt, dan hoef je daar geen geld meer aan uit te geven tenzij het kapot gaat. Ook kan ik nu dingen kopen waar ik langer mee doe. Zo heb ik nu bijvoorbeeld duurdere schoenen dan eerst. Dat kon ik me eerder niet veroorloven, maar nu dus wel en ik merk dat ze ook langer meegaan. Ik hoef nu voor veel dingen geen geld meer uit te geven, waardoor sparen makkelijker gaat.

Ik weet niet zo goed wat ik met deze post wil, maar misschien heeft iemand er iets aan. Ik vond het in ieder geval fijn om te beseffen dat het geklooi wat ik eerder deed niet zo raar is en dat alles goed is gekomen. Ik heb nu zelfs een spaarrekening met meerdere potjes, ja ja.

14 likes

Ik verdien ook rond de 18 euro netto, heb een auto en woon alleen.
Echter is enkel mijn huur alleen al de helft van m’n loon.
Het enige wat ik spaar per maand, dat is via pinsparen (ABN AMRO), dus hooguit eens 30/40 per maand.
Voor de rest spaar ik enkel met m’n vakantiegeld en 13e maand.

1 like

Mm ja dat is dan wel minder, mijne is maar ongeveer 500 per maand. Nog steeds teveel voor wat ik ervoor krijg, maar het is wel een stuk minder geld dan dat jij betaalt inderdaad.

Ik vind dit wel een eye opener om te lezen, door het kasboekje topic had ik de indruk dat bijna iedereen hier veel verdient en lage vaste lasten heeft (i.v.m. samenwonen). Best een vertekend beeld van de werkelijkheid dus en werd er ook een beetje moedeloos van haha

7 likes