Ik vond dit artikel ook wel fijn. Ik zag dat het gisteren weer gedeeld werd door Tatjana Almuli. Ik heb zelf ook heel lang weinig spaargeld gehad en vond het lastig om te beginnen. Want hoe doe je dat dan? En hoeveel moet ik hebben om te kunnen leven? Mijn ouders hadden niet veel geld en als ze ruzie hadden dan ging het vaak daar over. Zodra het over geld ging met familie of vrienden, dan zat m’n hart al in m’n keel.
Ik ben nu halverwege de twintig en ik heb nu pas het gevoel dat ik weet hoe het moet. Ik denk ook dat het deels komt doordat ik eerst m’n leven aan het opbouwen was en het nu een paar jaar stabiel is. Dat klinkt heel dramatisch maar ik bedoel dat als je voor het eerst op jezelf gaat wonen, je allemaal spullen moet verzamelen en dat kost geld. Daarnaast moest ik veel ‘basisdingen’ nog aanschaffen die anderen wel hadden, zoals bijvoorbeeld een fiets of een goede winterjas. Als je al die spullen hebt, dan hoef je daar geen geld meer aan uit te geven tenzij het kapot gaat. Ook kan ik nu dingen kopen waar ik langer mee doe. Zo heb ik nu bijvoorbeeld duurdere schoenen dan eerst. Dat kon ik me eerder niet veroorloven, maar nu dus wel en ik merk dat ze ook langer meegaan. Ik hoef nu voor veel dingen geen geld meer uit te geven, waardoor sparen makkelijker gaat.
Ik weet niet zo goed wat ik met deze post wil, maar misschien heeft iemand er iets aan. Ik vond het in ieder geval fijn om te beseffen dat het geklooi wat ik eerder deed niet zo raar is en dat alles goed is gekomen. Ik heb nu zelfs een spaarrekening met meerdere potjes, ja ja.