Ik heb laatst op de site van Nibud zo’n rekenmodel ingevuld. Best handig, kun je invullen ook of je huur of koop hebt, auto etc.
Kwam erachter dat ik nog lang niet genoeg spaargeld heb
Iets wat ideaal zou zijn is genoeg geld om 6 maanden te overbruggen (leven&wonen) maar misschien heb je als diehard extra geld nodig als apparaten kapot gaan?
Ja deze is handig zoals al gezegd werd, van het nibud: https://bufferberekenaar.nibud.nl/#/panel/0
Al moet je natuurlijk daarnaast misschien ook rekening houden met dingen die je zelf extra zou uitgeven (waar je ook voor spaart) of waar je een buffer voor nodig hebt (bijv. als je max eigen risico zorg hebt) naast echt spoed.
@Kurisu Persoonlijk wil ik graag een buffer waarmee ik minimaal 6 maanden vooruit kan mocht ik ineens werkloos zijn.
Huur, partner, godzijdank geen kinderen, ben student dus geen stabiel inkomen, meeste elektrische apparaten zijn er goed aan toe (maar de wasmachine is wel oud), geen auto, studieschuld maar nog bezig met opbouwen
Edit: buffer berekening was erg handig! Had ik natuurlijk ook kunnen googlen, al hoopte ik ook op ervaring van andere studenten enzo, dat neemt de berekening niet echt mee geloof ik
Ah je bent nog student, dan is het al een totaal ander verhaal. Dan zou ik uitgaan van de buffer berekenaar. Ik wilde zelf toentertijd altijd 1000 op mijn spaar hebben.
Klopt. Ik zit ruim 6000 onder wat ik volgens Nibud zou moeten hebben
Oh ik heb juist veel meer buffer dan ik nodig zou hebben ( is ook meer m’n spaargeld ipv echt buffer maar in noodgevallen wel m’n buffer haha).
Komt wellicht omdat je een auto hebt? Daarmee ging het bij mij ook meteen met €12.000,- omhoog (heb zelf een private lease dus niet van toepassing).
Vind het wel echt hoge bedragen, pfff. Ook wel voor inventaris. Hoe groot is de kans nou dat alles in 1x stuk gaat? Haha slechte spaarder hier (al zit ik blijkbaar niet eens zo ver van het Nibud bedrag)
Bij mij gaf ie maar een paar duizend euro aan?
Wellicht omdat ik geen auto heb en ook geen koophuis maar vind dat niet heel veel
Daar kan ik maar 2 maanden mee vooruit (qua vaste lasten) als alles wegvalt en dan moet er niks stuk gaan. Maar ja dat ding weet je vaste lasten niet natuurlijk, dit gaat vooral om onverwachte uitgaven, geen ontslag.
(Hoop niet dat dit kut overkomt want een paar duizend euro is nog steeds een mooi bedrag natuurlijk maar omdat ik hier las over “12.000 omhoog” haha daar komt mijn voorgestelde buffer bij lange na niet in de buurt)
Volgens het Nibud heb ik maar 400 euro buffer nodig. Vind dat nou niet een heel geruststellend bedrag.
Maar het scheelt natuurlijk dat ik geen auto, kinderen of koophuis heb, dus daar zullen geen onvoorziene kosten uit komen. Maar ik heb toch liever een wat grotere buffer dan zij aanraden.
Ik heb ongeveer 10.000e nodig volgens Nibud. Vraag me af waar het op baseerd wordt.
Ik heb 9000 euro buffer nodig volgens Nibud, maar dat komt vooral door m’n auto. Daar wordt al 4700 voor gerekend. En ik heb best een hoge huur voor m’n woning.
Volgens het NIBUD moet ik ook een hoge buffer hebben waarin mijn auto is mee berekend. Ze berekenen daar zelfs meer voor dan dat ik ooit voor mijn auto uit 2008 heb betaald.
Ik heb zo’n 3500 euro nodig volgens het Nibud. Eh nee, dat mag wel meer van mij.
Volgens het Nibud heb ik ongeveer €6.000 nodig, dus daar ga ik voor sparen de komende tijd. Ik heb veel om voor te sparen, ik wil ook nog een auto kopen en ik heb allemaal kleine spaarpotjes.
Ik kreeg dus 5000 eu. Dank nibud maar ik heb ook een leven enzo
Ik heb ook jaren nauwelijks spaargeld gehad, dus ik snap je helemaal! Pas sinds 2018 ofzo spaar ik echt en sinds vorig jaar ook echt goed. Heb allemaal potjes gemaakt en een heel spaarplan. Ik merk zelf dat dat heel erg motiveert.
Die 10.000 gaat hier trouwens ook nog wel even duren, maar ik probeer om in kleine stapjes te denken. 1000, 2000, 5000 etc.
Bij mij vroeg Nibud zelf wat ik wilde uitgeven aan een eventuele nieuwe auto? Heb 5000 gezegd, maar als mijn bakkie het nu begeeft ga ik dat er echt niet aan uitgeven haha.
Ik zou je hier echt niet slecht over voelen. Het is gebeurd en je gaat nu verder, gewoon je best doen. Zou vooral zelf een buffer bedrag als doel stellen die wat realistischer is. Dus ook kijken hoeveel je kan sparen maar ook hoeveel je vaste lasten zijn, welke dingen zou je snel moeten vervangen etc. En dan daarna opbouwen. Ik denk ook niet dat je gelukkig wordt van nu geen vakanties meer of leuke dingen dus probeer vooral evenwicht te vinden.