Hangt zo af van je huidige boodschappen-gewoontes. Als je heel veel A-merk koopt, elke week een luxe borrel doet of heel veel frisdrank drinkt is het niet heel gek dat je veel kwijt bent.
Probeer dingen in het voordeel te kopen en te letten op aanbiedingen. Pas ook je weekmenu aan op basis van de aanbiedingen. Verder gebruik niet altijd verse kruiden maar een potje kruiden is goedkoper en gaat langer mee. Verder alles wat hierboven al gezegd wordt eigenlijk.
Wat ben je nu kwijt per week/maand en goor hoeveel personen?
Bedankt voor alle antwoorden!
@Panda @FISSA Ik zit nu op ongeveer 80,- per week voor 2 personen (zonder kattenvoer en hondenvoer)
Ik denk dat inderdaad wat @MyMoon zegt met koken voor meerdere dagen/invriezen en seizoensingrediënten een goede tip is voor ons om toe te gaan passen. Ik maak dan wel recepten, maar kijk te weinig naar recepten met producten die in de aanbieding zijn. We borrelen niet extreem veel en drinken al bijna geen frisdrank dus ik denk dat ik het meeste kan besparen uit het goedkoper maken van onze avondmaal!
Ik heb alle rekeningen bij dezelfde bank:
- prive rekening
- boodschappenrekening samen met vriend
- vaste lasten rekening samen met vriend
- spaarrekening prive opgedeeld in potjes: onverwachte uitgaven, rijlessen, bepaalde aankoop die ik wil doen)
- spaarrekening voor een koophuis
- spaarrekening samen met mijn vriend in potjes: vakantie, back-up voor belasting/woning/auto
Omdat alles zo opgedeeld is heb ik altijd overzicht in hoeveel geld ik voor boodschappen over heb, en of ik een grotere aankoop kan verantwoorden. Ik mag dan alleen van het potje onverwachte uitgaven iets afhalen en niet van het potje rijlessen of de rekening voor het koophuis.
Wat ook een goeie is om per week te bedenken wat je gaat koken en dan gerechten te kiezen waarbij je dezelfde groente bijv weer kan gebruiken. Want een hele zak zoete aardappels maak je niet in 1 keer op, maar als je er twee gerechten die week van eet dan wel!
Ik doe ook 80 per week voor 2 personen en zit mezelf elke keer te complimenteren dat ik voor zo weinig boodschappen doe haha
Is toch top! Hoe saaier je kookt hoe goedkoper het wordt. Ik doe Albert Heijn zelfscan en als ik klaar ben met groente fruit en vega is het tussen de 35 en 40 euro. In principe zou ik daarna ook naar huis kunnen gaan hahah maar daarna wordt het pas leuk!
Misschien inderdaad eens kijken naar wat je eet. Ontbijt je met yoghurt, granola, Blauwe bessen en noten of een simpele havermoutpap. Lunch je iedere dag met een salade met mango of avocado en verse kruiden met daarbij crackers met luxe spreads of eet je boterhammen met pindakaas. Misschien koop je wel veel van dat soort relatief dure producten
Kip is toch ook vlees? (dat je het apart benoemt)
Het Nibud gaat al uit van 87 euro per week voor 2 personen, dus je doet het hartstikke netjes!
Geen idee hoeveel wij nu uitgeven, zal het eens uitrekenen.
@Mimir Dat ziet er ook wel duidelijk uit ja!
Iemand tips voor een inboedel en aansprakelijkheidsverzekering?
Heb je een autoverzekering(of een andere verzekering?) ik heb destijds bij dezelfde maatschappij (ZLM, maar die zitten niet in heel NL volgens mij) daar ook inboedel en rechtsbijstand afgesloten omdat je dan pakketkorting krijgt.
Mm even gekeken maar die bieden geen pakketkorting aan, ze zijn wel goedkoper dan waar ik nu zit, dus ik ga die van het weekend even vergelijken!
Hmm ja vanuit hier lees ik al meerdere dingen dat het niet zo heel gek is. Maar ga wel kijken of ik met de tips iets goedkoper kan!
Heeft iemand ervaring met het huishoudboekje van ASN? Ik zit er al een tijdje over te denken om over te stappen en dit zou wel echt een pre zijn! Ik ben trouwens een proefperiode van You need a budget gestart, maar hij herkent de csv’tjes die ik vanuit ING kan exporteren helaas niet!
Ja is heel fijn maar ik heb heeeeel veel onder de verkeerde categorie of overig en het kost veel moeite om dat allemaal goed te zetten dus ik raad aan dat elke avond ff te checken
@Luzarl Dat klinkt best wel irritant eigenlijk! Moet ik dan elke keer mijn uitgaves bij AH onder boodschappen zetten dan bijvoorbeeld?
En… werkt mobiel betalen goed en kun je verschillende spaardoelen aanmaken? Misschien moet ik dan écht een keer overstappen… Na 16 jaar, dit is nog steeds mijn allereerste rekening waar ik ooit 25e pm kleedgeld op gestort kreeg
Bij mij is het best een chaos, kijk. Dus als je het overzichtelijk wil moet je er wel even naar kijken
En kun je die categoriëen dan zelf ook aanpassen/andere naam geven? En gaat hij dan ook automatisch uitgaves herkennen? Bv pinnen bij AH = boodschappen, pinnen bij Partycafé de Stoep = stappen?
Ja hij gaat het automatisch herkennen. In het begin ben je dus iets meer kwijt maar na elke betaling die je doet kun je aangeven dat het altijd in een bepaald potje moet (dus bijv Albert Heijn bij boodschappen, je zorgverzekering afschrijving bij zorgkosten).
Hij herkent je uitgaven automatisch maar klopt idd niet altijd.
Maar je hoeft het per plek maar 1 x goed te zetten, dus niet na ieder ah bezoek.
Wat mijn boekje vooral verstoort zijn dingen die ik voor een hele groep voorschiet.
Ik vind het echt een fijne app, ook omdat je per categorie (en subcategorie) het verschil per maand kan zien.
Onder wonen valt bv je huur maar je gas en licht is weer apart subkopje en je verzekeringen ook