Budget- en besparingstopic

Maar dan kan je na die maand beter voor het jaar abonnement gaan als het bevalt.

volgens mij gaat het dan automatisch ipv handmatig zoals jij nu doet.

Ik doe het ook handmatig (profit first methode want ben ZZP’er) maar kreeg ook als advies YNAB maar vind het dan weer jammer om er voor te betalen

Ik las op Reddit dat sommige mensen ook drie maanden gratis kregen nadat ze een mailtje hadden gestuurd naar de klantenservice omdat ze een maandje net te kort vonden. Misschien ook het proberen waard na je gratis maand?

Ja eigenlijk wel, maar ik zie mezelf ook nog wel na 2 maanden afhaken, als de nieuwigheid er een beetje af is

Over uiterlijk 10 jaar willen wij ons huis gaan verbouwen. Nieuwe badkamer, zolder op de schop. En ik wil geld opzij zetten voor de aanschaf van een auto.
Oftewel tijd om te sparen!

We sparen nu voor de jaarlijkse rekeningen/vakanties/vervangen inboedel/buffer maar niet voor de langere termijn. Hoe doen jullie dit?

We hebben al een losse spaarrekening maar alle potjes die we daar kunnen maken zijn al in gebruik. En omdat we regelmatig wat van deze rekening af halen vind ik het lastig om daar te gaan sparen voor ‘later’.

Ik heb zelf nog een rekening van vroeger die ik gebruik om te sparen en waar ik niet bij kan. Ik heb ooit een pinpas gekregen, maar nooit de pincode geactiveerd. Dus als ik er geld af wil halen moet ik persoonlijk naar de bank toe en die drempel is vrij hoog haha. Hier zet ik iedere maand 50 euro op omdat ik dat eigenlijk nooit mis, maar dit kan natuurlijk ook meer zijn met een gerichter spaardoel.

Wat misschien nog wel handiger is zijn speciale spaarrekeningen waar je een bepaald bedrag inlegt en hier geen geld meer van kunt opnemen voor een bepaalde periode. Hier krijg je dan wel een hogere rente over. Ik heb dit zelf overigens niet gedaan omdat als ik het geld nodig heb in het geval van een kapotte auto/wasmachine oid, het geld ook wil kunnen opnemen.

1 like

Haal je ook geld uit potjes om het voor een ander doeleinde te gebruiken? Want dat is echt funest als je wilt sparen.

Ik heb zelf een potje met ‘vrij spaargeld’, dat als ik ergens een keer tekort kom of iets onvoorziens moet betalen dan kan ik het daaruit halen. Met het idee dat het zo snel mogelijk weer aanvul tot het “minimumbedrag” wat ik heb vastgesteld voor mezelf. Alle andere potjes hebben een ander doel dus dat is voor mij echt een no go om daar aan te zitten.

Het helpt ook wel om niet te denken dat iets pas voor “later” is want dan is het niet concreet en lijkt het te ver weg.

Ik zou de verbouwingen ook opdelen in kleinere projecten waar je dus allemaal aparte potjes voor kan maken. Bijvoorbeeld de badkamer is X bedrag en de zolder is X bedrag. Zo kun je een voor een gaan vullen en wanneer je iets vol hebt kun je het gaan aanpakken. Zo lijkt het haalbaar en op kortere termijn. I.t.t. wanneer je alles op Ă©Ă©n hoop hebt en het idee hebt dat je het geld pas over 10 jaar nodig hebt.

5 likes

Misschien dat je het kan samenvoegen met je buffer? Dat je een bepaald bedrag hebt als buffer en alles daarboven is voor je verbouwing.
Of een extra spaarrekening openen, waar je verder niet aankomt.

Ik heb zelf 3 spaarrekeningen waarvan 2 nog opgedeeld in potjes om het overzicht te bewaren. Dat werkt fijn voor mij.

1 like

@oliverqueen Een potje ‘vrij spaargeld’ vind ik best een goed idee! Al zijn dat mijn aandelen eigenlijk een beetje, haha (rest is ingedeeld in potjes).

Ik heb trouwens ook 3 spaarrekeningen. 2 onder mijn betaalrekeningen (wel met potjes, dus in theorie meer), 1 bij MoneYou waar ik alleen spaar. Ik heb trouwens heel veel potjes.

1 like

Ik was jaren echt mega slecht in sparen, terwijl ik best een goed salaris heb. Ik gaf altijd veel te veel geld uit aan van die kleine onzin dingen en stond dan altijd net rood voor m’n salaris weer werd gestort. Ben sinds januari daarom begonnen met een nieuwe manier van sparen en het werkt echt top! Sindsdien spaar ik keurig elke maand 500 euro.

Wat ik doe is op het moment van het storten van salaris, alles overboeken naar potjes behalve m’n vaste lasten. Die blijven op de lopende rekening staan, aangezien ze daad vanaf worden geschreven. Op de spaarrekening (Rabo) heb ik gewone spaarpotjes, maar ook mijn maandelijkse potjes voor boodschappen, shoppen, tanken, horeca, onverwachts, etc. Meerdere keren per week kijk ik dan wat m’n uitgaven op de lopende rekening zijn geweest (boodschappen, uiteten, etc) en dat boek ik dan weer over naar m’n lopende rekening. Die staat aan het einde van de maand op nul, wanneer alle vaste lasten zijn betaald. Op die manier heb ik altijd inzicht in hoeveel ik nog te besteden hebben aan bijvoorbeeld horeca. En als ik
meer etentjes heb gepland dan mijn potje toestaat, dan kan ik bijvoorbeeld minder uitgeven aan winkelen.

Het geeft me zoveel inzicht en ik let veel meer op van die kleine onzin uitgaven. Wie weet is iets soortgelijks hier al wel gedeeld, maar wou het toch even zeggen omdat het me zo heeft geholpen! Hoop dat het een beetje duidelijk is :slight_smile:

16 likes

@Morganfreeman Ja, die spaarpotjes hebben we dus, maar daar halen we te makkelijk wat af. Komt denk ik omdat het allemaal korte termijn doelen zijn.

@Fissa Ik vind de potjes wel heel fijn! Maar je kan het natuurlijk ook zelf onderverdelen in een Excel ofzo.

@Keerbeer Zo, persoonlijk naar de bank is inderdaad wel een goede drempel ja. We zitten er nu ook aan te denken om geld vast te zetten, maar de rentes zijn allemaal zo belachelijk laag
 Maar het houdt misschien wel tegen om er wat vanaf te halen. Ga het overwegen.

@oliverqueen Schuldig :sweat_smile: Als we bij het potje ‘rekeningen’ tekort komen haal ik het uit het vakantiepotje en andersom. Vaak is het maar net wat op dat moment belangrijk is, maar dat is natuurlijk wel korte termijn denken. Inderdaad strenger voor onszelf zijn.
Het lastige van de spaarrekening waar we nu zitten is dat er een max aan het aantal potjes is, een stuk of 5, en die zijn nu dus allemaal in gebruik. Misschien toch overstappen naar een andere bank.

@Mimir En heb je die spaarrekeningen dan allemaal bij Ă©Ă©n bank? Of bij verschillende?

Bedankt voor jullie reacties! Ook nog van @LastYoungRenegade en @Stoofpeertje. Super lief en het heeft mij wel aan het denken gezet.

Ik denk dat het wel allemaal op Ă©Ă©n spaarrekening moet kunnen met verschillende potjes, maar dat we strenger voor onszelf moeten zijn. Dus een potje openen voor verbouwen en daar gewoon Ă©cht niet aankomen. De rest van de potjes zo houden en in de buffer een bedrag wat we kunnen gebruiken als we het nodig hebben, in plaats van te schuiven met potjes.
Nu dus op zoek naar een bank met oneindige potjes :sunglasses:

2 likes

Dat overstappen is echt heel simpel. Je hoeft er zelf zo goed als niets voor te doen.

Dit klinkt een beetje als de methode van you need a budget! Handig! Welke maandelijkse spaarpotjes heb jij zoal? En vind je het niet lastig het overzicht te bewaren tussen echt sparen, en wat je maandelijkse uitgaven zouden zijn?

Ik heb als maandelijkse uitgaven potjes:

• boodschappen (hierin heb ik ook de lunch/koffies op werk in zitten);
  • shoppen (kleding, maar bijv. ook verzorgingsproducten, boeken, etc);
  • wine & dine (restaurants, borrels, bioscoop, thuisbezorgd, etc)
  • tanken;
  • didn’t see that one coming (onverwachte uitgaven, zoals laatst dat een abonnement van een tijdschrift werd afgeschreven)

Ik schuif wel eens binnen de potjes, maar het heeft me gewoon zoveel inzicht. Zeker op van die kleine dingen. Elke dag de dure lunch op werk nemen hakt er in, maar vergeet je anders nog wel eens. En als ik een keer meer opmaak dan heb ik er in ieder geval een verklaring voor. Je moet niet te streng zijn voor jezelf, dan hou je het lastig vol. Ik heb eerst gekeken wat ik maandelijks nodig heb voor een relaxed leven en daarna gekeken wat er dan overblijft voor sparen. Ik word echt ongelukkig als ik zo op m’n centen moet letten.

Ik heb daarnaast aparte spaarpotjes: buffer, vakantie, onderhoud huis en voor m’n konijnen. Als ik mijn gewenste bedrag in die potjes heb bereikt mag ik het potje ‘Dromen’ aanmaken (zoals sparen voor een designer tas, echt luxe dingen, etc).

3 likes

Iemand nog tips voor besparen op boodschappen? Ik maak al een lijstje op basis van recepten voor avondeten (zodat ik niet eindig met alleen maar vlees of groente bijv) en ben boodschappen gaan doen bij de Lidl om uit te testen of het goedkoper kan. Maar ik blijf mij steeds verbazen over het bedrag bij de kassa :tired_face:

Dat ligt er denk ik helemaal aan wat je nu koopt en hoe je kookt.

Wat hier helpt:

• Geen frisdrank, weinig alcohol, veel water, thee en aanmaak drinken.
  • Oppassen met snoep/koek/chips, dat is namelijk zo op.
  • Koken met seizoensingrediĂ«nten en niet teveel exotisch fruit
  • Koken voor meerdere dagen en het invriezen of hetzelfde prutje anders verwerken
    Maar dat zijn wel vrij standaard tips denk ik.
1 like

Ik kook veel met bevroren groente, wat een stuk goedkoper is. Door wok-gerechten, curry’s, soepen en ovenschotels proef je geen verschil. Daarnaast eigenlijk hetzelfde als wat @MyMoon zegt!

De tips van @MyMoon zijn heel goed en pas ik ook toe.
Verder eten we regelmatig basismaaltijden die weinig kosten. Pannenkoeken, nasi, hartige taart, soep, etc.

Misschien dat de zelfscanner gebruiken je ook wat bewuster maakt? Kan waarschijnlijk niet bij de Lidl, maar geeft wel een drempel om iets in je mandje te leggen als je het bedrag meteen ziet oplopen.

Naar de kiloprijs kijken? Weet niet of dat zo bij de Lidl is maar doe dit altijd bij de jumbo en helpt mij goed met vergelijken!