Budget- en besparingstopic

Bij marktplaats zou je ook kunnen vragen om een aankoopbewijs zodat je weet hoe oud een apparaat is. Ik heb bijv nu een koelkast en vriezer te koop omdat we die ivm samenwonen dubbel hadden. Ze zijn nog maar drie jaar oud, dus er is ook vast wel wat nieuwers te vinden op marktplaats enzo

2 likes

Wij hebben al drie jaar een tweedehands wasmachine en kookplaat en over beiden prima te spreken. Natuurlijk is nieuw fijner alsin dat het meer functies heeft en dat je garantie hebt. Een kookpit van ons doet het bijvoorbeeld niet.

Wel via bekenden gekocht overigens, dus geen ervaring met marktplaats of bedrijven,

1 like

Wij hebben een tweedehands vriezer via marktplaats voor €45. Werkt prima en nog nooit problemen mee gehad.

1 like

Een tijdje geleden heb ik Ziggo heel straightforward gebeld met de vraag of ze korting hadden voor bestaande klanten. Nee, nee dat hadden ze absoluut niet op dit moment.

Nu weer gebeld en een heel lulverhaal opgehangen of ik mijn pakket kon verkleinen om de kosten wat te drukken. De beste man heeft een half uur met me aan de lijn gehangen tot hij eindelijk met het aanbod kwam om me een half jaar korting te geven. Zo omslachtig, maar wel effectief.

7 likes

Ik heb net na al jullie berichtjes over korting KPN opgebeld maar helaas. De persoon die ik aan de lijn had, had er geen zin in.

1 like

Zeggen dag je weggaat werkt echt altijd.

Same here! :’(
Ik viel ook wel erg met de deur in huis (Hoi Ziggo is goedkoper, kunnen jullie me korting geven als ik bij jullie blijf?), misschien was dat niet de goede tactiek.

Ja precies haha, was ook mijn tactiek. Niet de juiste dus :wink:

1 like

Ik heb voor het eerst al mijn geld in (digitale) potjes gestopt, zowel voor uitgaven (boodschappen bv) als dingen die waar ik voor wil sparen (zorgkosten kat, meubels etc).
Ben benieuwd hoe het bevalt :slight_smile:

Nu moet ik alleen nog een rondje besparingen doen, mijn autoverzekering kan naar beneden. Ik zou misschien kunnen overstappen van energieleverancier maar zit hier al jaren en vind het wel makkelijk haha.
Zelfde voor internet, ik betaal 37.50 bij Telfort (verhoord sinds die overname), maar ik heb ook nooit klachten en dat is ook wat waard toch :grimacing: nouja nog maar even over nadenken

Ik stap elk jaar over van energie leverancier. Kies zelf wel voor ‘de grotere’ bedrijven zoals Eneco, Essent, Vattenfall etc maar je kunt bij elke overstap een welkomst bonus van €150-200 euro krijgen waardoor het zeker loont!

1 like

Ja dat ga ik dit jaar ook doen! Blijkbaar kan ik €450 besparen op jaarbasis en dan komt er ook nog een overstap bonus van €190 bovenop. Dat is de moeite waard :grin:

1 like

Ohhh ik wou dat ik geen stadswarmte had. Dit klinkt zo lekker…

1 like

Ik heb hier (energiecontracten) door mijn werk verstand van :nerd_face: tips:

• je kan al gaan overstappen als je contract binnenkort afloopt. Vraag je een contract aan en geef je aan dat je een vast contract hebt en wat de einddatum is, dan krijgt de leverancier dit door. Het hangt van de leverancier af hoe lang ze bereid zijn te wachten tot je huidige contract afloopt, voor het nieuwe contract ingaat. Dit is hun kijkvenster en varieert (momenteel) van 60 dagen tot 8 maanden. Dit kan je altijd bij het aanbod terugvinden en is echt belangrijk om te controleren als je geen variabel contract hebt. Loopt je contract binnen 60 dagen af, dan kan je uiteraard gewoon overstappen.
  • als een vast contract afloopt gaat het over in een variabel contract. Vaak liggen de tarieven iets hoger en zit er geen korting bij. Dit is de reden dat jaarlijks overstappen loont. Wel duurt een overstap vaak 4-6 weken en is het de nieuwe leverancier die bepaalt wanneer het contract ingaat. Vraag het contract dus liever niet pas aan als het al verlopen is, want dat zit je langer in het variabele tarief.
  • bij vergelijkingswebsites wordt de besparing getoond vergeleken met het variabele contract van je huidige leverancier. Dit is namelijk het contract waar je huidige contract in over gaat als het afloopt en aangezien je niet kan verlengen tegen hetzelfde tarief heeft het geen zin om de besparing met je huidige contract te tonen.
  • als je nog een lange tijd een vast contract hebt en je stapt over naar een andere leverancier en je einddatum van je contract valt buiten hun kijkvenster, dan zal de leverancier hier niet op gaan wachten. De leverancier neemt je contract dan zsm over. Van je huidige leverancier ontvang je dan een boete wegens contractbreuk. De hoogte van de boete is afhankelijk van de resterende looptijd van de contract en of je alleen stroom of ook gas ontvangt. De boetes die overal staan (50 euro tot 125 euro) zijn per product, dus dubbel als je stroom en gas ontvangt (100 euro tot 250 euro!).
  • Nu is de gasprijs momenteel erg laag en ondanks de boete kan het voordelig zijn om over te stappen. Dit bereken je als volgt:
  1. Pak je originele contract en zoek het kale tarief voor stroom en gas per kWh en m3, de vaste leveringskosten, en een eventuele korting. Dit zijn de enige dingen die een leverancier mag bepalen. De kale tarieven liggen voor stroom ongeveer tussen de 4-8 cent en voor gas tussen de 25-35 cent (maar is nu soms zelfs 16 cent). Neem deze tarieven inclusief btw.
  2. Pak een oude jaarafrekening en zoek je jaarlijks energieverbruik op in kWh en m3. Als je een dubbele of slimme meter hebt, dan heb je een normaal en dal verbruik. En natuurlijk de terug levering van je zonnepanelen als je die hebt.
  3. Ga naar een vergelijkingssite en vul in wat ze vragen. Nu krijg je allemaal aanbiedingen te zien. Neem er gewoon 1 en zoek de kostenspecificatie op. Bijvoorbeeld bij pricewise staat een goede berekening en hiervoor klik je op tarieven en meer info en dan onder het kopje tarieven op de kostenspecificatie (het kijkvenster staat trouwens onder het kopje over mijn aanvraag). De leveringskosten voor stroom en gas kan je hier open klikken. Vervolgens boots je deze hele berekening na, alleen vervang je de kale tarieven, vaste leveringskosten (op jaarbasis, soms moet je dat omrekenen!), en de korting door dat uit jouw contract. Nu weet je wat de verwachte jaarkosten zijn met je verbruik en je huidige contract, gerekend met de heffingen voor 2020.
  4. Dit kan je vergelijken met de jaarkosten van de aanbiedingen die je ziet staat. Niet vergeten om hierin mee te nemen dat als je overstapt je een eventuele korting die je nog zou krijgen niet meer krijgt én een boete krijgt, dus die boete moet je even bij de aanbiedingen optellen. Dit geeft een goede indicatie van de besparing.
  • veranderingen in overheidsheffingen worden jaarlijks aan iedereen doorberekend. Vandaar dat je niet zomaar je eerdere aanbod van een langlopend contract kan vergelijken met de aanbiedingen bij vergelijkingssites.
  • bij de verwachte jaarkosten is de korting al meegenomen. Deze korting krijg je op de jaar afrekening als je het hele contract uitzit, per automatische incasso betaalt, alle incasso’s direct zijn gelukt en niet hebt gestorneerd. Om een goed idee te hebben van je maandbedrag doe je daarom: (jaarkosten + korting)/12. Als je verbruik hetzelfde is als wat je hebt opgegeven, dan betaalt je dit 12 keer, krijg je de korting, en ben je de getoonde jaarkosten daadwerkelijk kwijt. Máár, het is altijd de leverancier die het maandbedrag bepaalt. Zij kijken hiervoor naar het gemiddelde verbruik van de woning (!) van de afgelopen 5 jaar. Ga je alleen of als stel verhuizen naar een woning waar een gezin woonde of heb je je huis net geïsoleerd/zonnepanelen genomen, dan wordt dit te hoog ingeschat. Je kan dan de leverancier bellen en vragen of je maandbedrag omlaag kan. De meeste leveranciers doen dit wel, maar zij bepalen hoeveel het omlaag kan. Uiteraard betaal je alleen voor de energie die je gebruikt, dus alles wat je te veel hebt betaald krijg je terug op de jaar afrekening en wat je te weinig hebt betaald moet je bijbetalen. Check dit dus een paar keer per jaar. Oja en zet bij vergelijkers niet de kosten op maand, want dan worden de daadwerkelijke jaarkosten door 12 gedeeld. Dat klopt dus niet met je verwachte maandbedrag.
  • vraag je een contract aan, dan heb je nog 14 dagen bedenktijd vanaf het moment dat de leverancier je de bevestiging heeft gestuurd. Kijk hier goed na: wat de startdatum is (klopt dit? Ligt het niet voor de einddatum van je huidige contract?) en wat je maandbedrag wordt. Annuleren doe je rechtstreeks bij de leverancier.
  • in de winter verbruik je meer energie dan in de zomer. Het maandbedrag ligt hiertussen. Zo betaal je op jaarbasis dus voor je verbruik. Maar zou je voor 1 maand in de winter betalen, dan zou je meer moeten betalen. Mensen zeggen wel eens dat je daarom niet in de winter moet overstappen: heb je bijvoorbeeld 1 of 2 maanden een variabel contract gehad in de winter aansluitend op je vaste contract en je stapt over, dan krijg je een eindafrekening voor die paar maanden. Dan moet je vrijwel altijd dus bijbetalen. Maar dat is wel energie die je echt hebt verbruikt, dus in principe maakt het niet uit, maar het kan wel even duur zijn.
  • als je overstapt vindt er soms nog een incasso plaats van je vorige leverancier. Dit komt omdat alles niet super snel wordt verwerkt en kan gebruikt worden om je afrekening te dekken. Maar nogmaals: je betaalt voor wat je verbruikt, dus alles wat je teveel hebt betaald krijg je terug.
  • veel mensen kiezen graag alleen voor ‘de grote leveranciers’. Dit snap ik, want voelt beter, maar is niet nodig. Ik ben van mening dat grote vergelijkingssites alleen leveranciers aanbieding die goed (genoeg) zijn. Als je twijfelt, kijk even of er een samenwerking is tussen de goedkope leverancier en een grote. Vaak zijn het namelijk dochter ondernemingen. Maar er zit wel verschil in: bij de grote zijn ze vaak flexibeler met maandbedragen enzo dan bij die budget maatschappijen.

Oke meer kan ik even niet bedenken, maar als iemand nog een vraag heeft, let me know :wink:

Edit : oja, staar je niet blind op de tarieven per kWh en m3, maar kijk naar het totaal plaatje (dus die jaarkosten). Een contract met een zeer lage gasprijs kan voor jou toch duurder zijn dan een contract met een hogere gasprijs én hogere korting, of dan een contract met een hogere gasprijs, maar veel lagere vaste leveringskosten. Het gaat dus echt om die 3 variabelen.

27 likes

Wow. Ik durf nu bijna niet niet meer over te stappen haha. Zit misschien al 8 jaar bij deze partij dus ik ga me er eens in verdiepen thnx!

Haha snap ik maar het is goed te doen. Ik wil je er ook wel bij helpen. Maar dit zijn de antwoorden op de meest gestelde vragen en als je gewoon de stappen volgt komt het helemaal goed!

Neen uiteindelijk niet. Sorry. Lijkt me wel nog altijd ideaal.

Ik gebruik het al twee jaar en vind het heel fijn. Als je wil kan ik een referral linkje sturen als je interesse hebt!

Het eerste jaar was gratis voor mij, omdat ik mijn studentenkaart met bewijs van inschrijving mocht opsturen, waardoor ik een jaar gratis had. Nu vind ik het waard om ervoor te betalen, aangezien ik nu veel makkelijker spaar.

Komt goed! Niet teveel filmpjes kijken, want dat kan soms wel een information overload veroorzaken.

Mocht iemand anders een mijn referral-link willen gebruiken, stuur gerust een DM. Dan krijgen we allebei een gratis maand YNAB :slight_smile:

1 like

Ik heb wel interesse. Had hier zelf al iets over YNAB gepost. Hoe duur is het na die maand nog maar weer?

1 like

https://www.youneedabudget.com/pricing/

Hmm, ik ben ook wel geïnteresseerd, maar vind 12 dollar per maand wel echt prijzig. Misschien ga ik ook die gratis maand proberen