Boekenclub: Jonathan Franzen - Kruispunt

Ik vond het boek (zoals ik hierboven al zei) dus echt geweldig. Zeker in zijn genre (coming of age). Juist om de luchtigheid en de snelheid waarmee je het kan lezen. Er zit zoveel spanning in op het thema racisme en klasse (nog naast de hoofdlijn), wat tegelijkertijd zoveel subtieler naar boven komt. Het gaat overduidelijk over zware thema’s en is tegelijkertijd bijna een Sophie Kinsella chickkit. Denk bijvoorbeeld aan de zwarte succesvolle vriendin van Alix die Alix aanmoedigt om Emira te helpen, Kelly’s fascinatie voor zwarte vrouwen (maar tegelijkertijd niet snappen dat je niet zomaar elk cafe binnenstapt), Alix die Emira meer loon geeft na het incident (alsof ze geen deel uitmaakt van het grotere probleem door een laagbetaald oppasser te nemen terwijl ze goed verdient). Veel verhalen over deze thematiek gaan veel dieper en heftiger. Terwijl men juist blind is voor dit type meer alledaags racisme en performative wokeness.

In veel boeken over racisme heb je personages die keuzes maken in een hele duidelijke karakterontwikkeling waardoor je gedwongen wordt een bepaald niveau van inlevingsvermogen te voelen omdat die personages zo diep zijn. In dit boek is die laag van ‘maar verder zijn het goede mensen’ er wat af, waardoor het echt enorm cringeworthy en beschamend is. Ze beschrijft niet de mens die de actie uitvoert, maar voornamelijk het gedrag/de actie en de context. Waarin klasse (en specifiek geld), kleur en activisme een hele centrale rol spelen. Wat ik daar erg boeiend aan vind; het gedrag is soms super herkenbaar, er zitten situaties in die ik zelf 1-op-1 heb meegemaakt. Alleen is elk element van: ahw maar je deed het om deze en deze reden eruit. Vond dat super verfrissend. Het knappe aan het boek vind ik hoe goed het laat zien dat sommige witte mensen, zwarte mensen zogenaamd goed behandelen. Niet vanuit het streven naar radicale gelijkheid, maar vanuit de wetenschap dat sommige dingen echt niet meer kunnen en zwart tegenwoordig bijna ‘hip’ is. Ik denk dat heel veel zwarte mensen ervaring hebben met dit type mensen en vond dit veel herkenbaarder dan boeken over veel hardere vormen van racisme, die minder voorkomen.

Een kleine paralel uit mijn eigen leven: op mijn werk (het is echt verre van afspiegeling van de samenleving) is ooit bedacht dat personen met een migratieachtergrond extra hulp en begeleiding nodig hebben (ik heb een onderzoeks/beleidsbaan waarvoor je een master nodig hebt). Het is gelukkig niet uitgerold, want het idee is zo diep problematisch en tegelijkertijd lijkt niemand dat te snappen want bedacht met goede intentie.

De karakters blijven dus inderdaad vlak, maar dat zie ik niet als problematisch, omdat ik denk dat niet overal diepgang achter hoeft te zitten. Neem Emira. Ik denk dat ze niet reageert zoals men verwacht dat je zou moeten reageren op de zaken die haar gebeuren. En dat is ook logisch, haar primaire missie is: inkomen verwerven, rondkomen, betere baan vinden voor haar 25ste, beetje lol maken, jong zijn. Niet: wereldproblematiek beëindigen. Ook dat vond ik heel herkenbaar. Gewoon een beetje comfort willen. Niks meer en niks minder. Leuke man tegengekomen? Het daar maar eens mee proberen. Super naar racisme mee gemaakt: slikken en doorgaan, ook als je witte vriend zegt dat je er echt een ding van moet maken.

12 likes

Ah interessant! Denk je dan ook dat de auteur Alix en Kelly bewust vlak heeft gehouden omdat ze niet wil dat je je met hen kan identificeren? Alsof dit soort types het niet waard zijn om begrepen te worden?

Wat de schrijver dacht weet ik niet. Maar als ik het boek zelf geschreven had, had ik de karakters denk ik ook niet verder uitgediept. Deels omdat ik denk dat dit soms ook is hoe het is: mensen die zich kut gedragen, hebben daar niet altijd een diepere reden voor die verklaart hoe ze zich gedragen. Ik gedraag me soms ook echt als een ass en daar zit vaak zat echt geen diepe afweging, levensovertuiging, ideologie achter. Zeker als het om racisme gaat is het vaak ook gewoon aangeleerd gedrag. Daarnaast ook omdat ik denk dat de enrst van dit gedrag juist duidelijk wordt, wanneer je niet meer nadenkt bij hoe de dader zich voelt.

Klein voorbeeld racisme uit mijn persoonlijke leven. Als ik een gebeurtenis uitleg, gaat men al-tijd op zoek naar de beweegredenen van de dader. Die persoon heeft het vast niet zo/goed bedoeld want [insert reden]. Daardoor zie je de ernst van dat ogenschijnlijk kleine gedrag en de impact op het slachtoffer bijna niet meer.

Ik denk dus niet dat ze het niet waard zijn om begrepen te worden, maar eerder dat die diepere onderliggende gevoelens er soms ook gewoon niet zijn en het gedrag qua impact op het slachtoffer veel belangrijk is dan het gevoel. En juist als je in dit boek dat gevoel een prominentere rol geeft wordt het een veel zwaarder en minder toegankelijk boek.

5 likes

Zal later even wat uitgebreider reageren, maar ik vind het dus wel een leuk, vlot en ergens bizar verhaal. Juist om wat jij zegt @Shaaar, het is zo cringy, terwijl je weet dat er goede bedoelingen achter zitten maar echt why. Waarom zou je dat op deze manier doen. En ik vond het chicklit aspect eigenlijk wel chill. Juist ook doordwt het zo makkelijk zo zonder verdere uitleg geschreven wed vond ik het ook wel confronterend. Dat ik dacht fuck zo heb ik ook wel eens gedacht. En die rare obsessie van Alix met Emira vond ik wel logische ergens. Ze kent niemand, voelt zich alleen van haar vriendinnen en ze is gewoon een beetje wereldvreemd.

2 likes

Ik vond het een prettig boek om te lezen. Niet heel heftig, grootste ontwikkelingen maar meer het gewone dagelijkse leven. Het was af en toe wel zo ongemakkelijk dat ik het boek even weg wilde leggen, maar dat paste wel bij de sfeer vond ik. Hoewel Emira een van de hoofdpersonen was en vaak aan het woord was, voelde het meer alsof ze een bijfiguur was in het leven van met name Alix. Het einde vond ik wel wat anders dan de rest van het verhaal, de scènes in de toekomst kwamen haast wat afgeraffeld over.

Ik zat me nog af te vragen waar de titel over zou gaan, is dat een verwijzing naar age als de tijd waarin we leven?

3 likes

Ik denk dat de titel gaat over Emira’s leeftijd. Als in dat 24 (spottend bedoeld) zo’n ‘fun’ leeftijd is, gezien het aflopen van Emira’s zorgverzekering.

Ja en misschien ook de leeftijd waarop je ineens ‘volwassen’ moet zijn en mensen dingen voor je willen/van je verwachten.

Maar ik vind het idee van @Hermione ook wel interessant! In dat geval is de Nederlandse vertaling wel erg slecht gekozen (Zo’n leuke leeftijd). Ik dacht voorafgaand aan het lezen trouwens dat het iets met de leeftijd van het oppaskind te maken zou hebben.

3 likes

Ah dat is ook wel logisch ja. Toen ik het aan het lezen was dacht ik in eerste instantie aan Briar, omdat die zo schattig was enzo. Later dacht ik dat het misschien wat sarcastisch/cynisch verwijst naar de wereld nu en hoe woke mensen willen doen en dat dan op deze manier doen.

@Briseis Ik kende de Nederlandse titel niet dus ik ging zoeken naar de Duitse, of die op dezelfde lijn zat. Alleen lees ik nooit Duitse boeken en ik kan deze niet vinden helaas. Andere talen heeft niet zoveel zin omdat ik die niet goed genoeg kan, maar ik ben wel benieuwd of die er dan een andere vertaling aan geven.

2 likes

Ik vond het dus echt een fantastisch boek, omdat alles zo goed leek te kloppen. Hoewel inderdaad Alix wat minder werd uitgediept vond ik het wel knap hoe ze als karakter werd omschreven. Ik vond het ook heel verfrissend dat Kelly niet werd uitgediept: ik heb bij hem echt zoiets van “lekker belangrijk wat je denkt”. Hoewel hij misschien niet eens zo onsympathiek was vond ik hem niet belangrijk.

Ik werd echt in het boek gezogen, vond het ook oprecht spannend wat er zou gebeuren bij de confrontatie van Kelly en Alix. En ik had hetzelfde met Emira wat @Briseis al omschreef: gewoon iemand, die te maken krijgt met allemaal shit waar ze maar mee moet dealen. En @Shaaar ik vind het echt super interessant wat je beschrijft. Al met al vind ik dat het boek ontzettend knap in elkaar steekt. Het zet je aan het denken terwijl het ook op de oppervlakte blijft, en tegelijkertijd zit er een enorme gelaagdheid in. En is het een rond en bevredigend verhaal. Echt knap voor een debuut!

Ik vond Briar ook echt zo leuk. Het zette me ook enorm aan het denken hoe zij zal opgroeien.

4 likes

Jaaa daar hebben we het nog helemaal niet over gehad, maar de relatie tussen Alix en Briar was zo tragisch.

3 likes

Ik had geen verwachtingen van het boek, wist niet meer waar het over ging. Vind het verhaal vlot geschreven en een fijne schrijfstijl. Zoals hierboven gezegt is leest als een chicklit.

Ik denk dat ik nog wat miste bij alix. Zoals ze zo snel geobsedeerd raakte door emira, had ik later het gevoel dat het wel vaker gebeurt zou moeten zijn.

Wat me natuurlijk opviel het White saviorism van alix en haar vrienden. Maar die vriend van Emira die haar filmde in de winkel valt dat daar ook onder? Zij wilde dat hij stopte met filmen, maar hij vroeg volgens mij meerdere malen of ze dat wel echt wilde. Dat gevoel had ik daar wel bij, maar heb er niet echt verstand van.

1 like

Goh jaa hoe oud was ze 3 jaar? Dat ze zei dat haar zusje favoriet was ofzo van haar moeder. Vond het wel heel onrealistisch gezegt van zon jong kind. Maar denk dat ze dat wel kunnen voelen.

1 like

Leuk om dit te lezen. Ik vond het zelf echt ontzettend sterk aan het boek dat heftige gebeurtenissen zo casual beschreven werden. Ik vond dat vooral mooi naar voren komen na het supermarktvoorval. Alle witte mensen die daarbij betrokken zijn pushen Emira om hier mee naar buiten te treden en te strijden voor gerechtigheid, terwijl zij dit waarschijnlijk al 101 keer heeft meegemaakt en geen zin heeft om hier weer energie in te steken. De karakters waren inderdaad wat vlak, maar dat heeft me niet gestoord. Vond het ook juist wel verfrissend dat iedereen aan het einde nog redelijk hetzelfde is aan het begin. Mensen veranderen meestal niet door een gebeurtenis dus ik vond dat wel lekker realistisch eigenlijk.

Verder vond ik het voor mij persoonlijk wel net iets te jong geschreven allemaal. Maar dat is gewoon het genre natuurlijk.

1 like

Ze leek ook nog redelijk geobsedeerd door Kelley, zeker nadat op het eind bleek dat ze een deel van dat verhaal bewust anders onthouden had dan hoe het gegaan was.

Ik heb zelf geen kinderen dus ik vond het wat lastig inschatten hoe normaal het gedrag van Briar was, maar was de mate waarin zij aandacht vroeg niet ook redelijk normaal voor haar leeftijd? Alix vond het zo extreem, maar hoe het beschreven werd had ik het idee dat niet heel abnormaal veel leek, of was het dat wel?

2 likes

Briar was inderdaad echt heel erg onrealistisch, met haar 3 jaar en zoveel taal/wijsheid. Ik zat ook te denken, maak haar dan 5 ofzo, maarja, dan heb je weer niet zoveel oppas nodig. Maar vond ik echt een jammer onderdeel aan het boek, echt niet realistisch.

4 likes

Over Kelly heb je gelijk, was ook al heel lang geleden en dat ze emira maar wilde over halen niet met hem om te gaan.

En @MJDLH vond het idd heel onrealistisch voor haar leeftijd. Ik denk dat haar gedrag wel normaal verder is voor een 3 jarige, vooral aandacht willen van je ouders/ verzorgers. Denk juist dat Brair zo schreeuwend zoals Alix elke keer zei aandacht vroeg, omdat ze het niet genoeg kreeg van haar ouders.

Vind dat sneu om lezen en denk dat Emira zich daarom erg hechte aan Brair. Ze deed natuurlijk leuke dingen, trooste haar, knuffelen enz ookal was haar moeder er.

2 likes

Ik las het boek luchtig en snel waardoor het gemakkelijk was om over de diepgang in het verhaal heen te lezen. Maar juist daardoor denk ik dat het goed is dat de schrijver weinig aandacht heeft besteed aan de karakters, want op deze manier was het mogelijk om hun woorden en daden voor hen te laten spreken. Daardoor werd het alledaags racisme voor mij ongemakkelijk duidelijk. Maar de onoplettende of onwetende - wb het onderwerp racisme - lezer leest daar waarschijnlijk overheen en dan is het boek niet zo noemenswaardig (lees: wel eeeeerg luchtig en leeg, zonder karakterontwikkeling of bepalende gebeurtenissen).

Er wordt gevraagd wat ik vind van de ontwikkeling van de hoofdpersonen. Ik weet niet of ik enige ontwikkeling heb bespeurd. Emira is vrijwel door het hele boek heen dezelfde leeftijd (op haar verjaardag na). Haar verhaal is qua tijdsduur te kort om een goede ontwikkeling door te maken. Ik zie dit bij haar dan ook niet echt terug. Het einde voegt in mijn ogen niks toe aan haar verhaallijn.
Ook bij Alex/Alix bespeur ik weinig ontwikkeling. Zij wordt gepresenteerd als een volwassen vrouw die vanaf haar 17e een leugenachtige waarheid volhoudt zodat ze er zelf mooier vanaf komt. Door de video van Emira in de buurtsuper te verspreiden vertoont ze hetzelfde gedrag. Dat ze geschokt is door het plotselinge vertrek van Emira telt daarbij wat mij betreft nog een gebrek aan zelfinzicht op. Ik weet ook niet of het de bedoeling was van de auteur om karakters met ontwikkeling neer te zetten. Was het niet eerder de insteek om Alex/Alix te ontmaskeren als de witte-leugenachtige-maar-in-haar-eigen-ogen-zeer-“woke”-persoon die ze is?

De titel van het boek is hierboven al even besproken. Ik ontleed de Engelse titel als ‘tijd’. Maar bij de Nederlandse vertaling is die ontleding niet mogelijk vanwege de vertaling van age naar ‘leeftijd’. Ik denk dat die vertaling zorgt voor een extra oppervlakkigheid, want dit verhaal is tijdloos en staat feitelijk los van Emira’s leeftijd.
De enige extra ontleding van de titel die ik zelf kan bedenken en hier nog niet heb gelezen heeft te maken met de gebeurtenis in de buurtsuper. Er was een tijd dat dergelijke ‘incidenten’ niet werden gefilmd en naar buiten werden gebracht maar nu is dat wel zo. Voor je het weet sta je herkenbaar in beeld op het internet omdat een voorbijganger je heeft gefilmd. Je hebt dan zelf geen zeggenschap. In die zin vat ik de titel cynisch op (‘What a fun age - voor je het weet ga je viraal op het internet!’). Aan de andere kant kan je de titel net zo goed precies omgekeerd opvatten. ‘What a fun age - eindelijk kunnen witte mensen met hun alledaagse racisme worden ontmaskerd’. Maar deze interpretatie kan ik nog niet echt verder onder woorden brengen nu.

6 likes
Hebben jullie ook behoefte aan een nieuw boek voor onze ‘boekenclub’?
  • Ja
  • Nee
  • Misschien

0 stemmers

1 like

Lijkt mij wel leuk maar ligt een beetje aan het boek of ik er aan mee doe. Had je al een voorstel?

2 likes

Lijkt me leuk!

1 like