Boekenclub: Jonathan Franzen - Kruispunt

Ik heb het boek nog niet uit maar als ik zover ben kom ik hier spammen! :heart:

Is er een bepaald idee bij hoe we gaan bespreken deze keer? Anders wil ik ook wel gewoon beginnen met wat ik er van vond hoor, maar weet niet of we misschien adhv vragen gaan doen ofzo?

1 like

Ik dacht dat @Blarn als een soort MC vragen zou stellen, maar misschien was dat toch niet de insteek?

2 likes

Ja zo had ik het inderdaad ook in mijn hoofd

1 like

Ja ik ook inderdaad!
Ik wil wel alvast kwijt dat ik echt elke keer als ik lees dat die Booker awards eerste plek een gedeelde is geweest een beetje buikpijn krijg. Ohh man dat kan toch niet? Ik zie wel dat ze dat in de geschiedenis eerder hebben gedaan maar ik vind het nogal wat.

Hoe bedoel je?

Nou normaal is die prijs gewoon een hoofdprijs, maar nu gedeeld met Margaret Atwood
De BBC zei daarna “The booker price was shared between Marget Atwood and another author”
Ik weet niet, misschien is het geoorloofd twee mensen een hoofdprijs uit te reiken hoor maar het voelt toch niet helemaal lekker.

Ohhh zo, klinkt een beetje alsof ze 'm altijd al van plan waren te geven aan Atwood maar er toch een beter boek voorbijkwam…

2 likes

Ja of andersom juist… Dat ze zich verplicht voelden om Atwood ook een prijs te geven.

2 likes

ik wil bespreken😢

1 like

Ja, ik ook! Zullen we maar gewoon beginnen? Ik vind het echt het perfecte boek voor een boekenclub, zo veel thema’s en dingen om te bespreken! Ook echt een heel goed boek, 5 sterren voor mij.

Deze live/IGTV vond ik ook interessant om te kijken, het is een interview tussen Jen Campbell (mijn favoriete booktuber) en Bernardino Evaristo (helaas wel wat problemen met beeld/geluid):

Heel leuk om haar over dit boek te horen spreken en het maakt me heel nieuwsgierig naar haar andere boeken.

Ik wil ook graag bespreken!

Vond het een fantastisch boek en net wat hierboven geschreven wordt: ga zeker ook haar andere boeken lezen.

Ik heb even geen vragen om mee te openen maar ik ben wel benieuwd welke verhalen er voor jullie uitsprongen en waarom!

Ik heb het vijf sterren gegeven omdat ik het echt steengoed vond geschreven. Ik moest wennen aan de manier waarop het geschreven was, maar het droeg echt bij aan de inhoud van het boek. Ik was ook echt verrast dat Barnadine zo scherp alle personages heeft weten te doorgronden. Echt heel knap, ik heb geen idee wie ze zelf “is” zeg maar (volgens mij las ik dat Amma nog het meest op haar leek?). In dit geval is dat een heel goed ding, omdat ze echt met overtuiging personages heeft neergezet zonder oordeel van buitenaf. Je vormt alleen zelf een oordeel (of niet) over de personages. En het bleef boeiend, ookal houd ik normaal niet van korte verhalen, ook dat vond ik erg knap.

Ik vond zelf het hoofdstuk over Dominique erg intrigerend, van Carole een van de mooiste en ik vond het interessant hoe Shirley heeft erg vanuit verschillende standpunten belicht is. Ik weet nu dus zelf niet zo goed wat ik van Shirley vind. En het verhaal van Hattie en Grace vond ik ook prachtig.

3 likes

Ik vond het een supergoed boek. Denk wel dat het boek nog beter overkomt als je het fysiek leest. Zelf heb ik het audioboek geluisterd en had af en toe wat moeite met de karakters uit elkaar houden.

Wat me opviel is dat het over verschillende generaties ging en dat de tweede en derde generatie deels tegen de eerdere generaties inging, maar tegelijkertijd dezelfde bullshit moest verduren als de eerste generatie. Het is wel echt een boek wat je aan het denken zet en ik had echt meerdere momenten tijdens het luisteren dat ik me ontzettend geprivilegieerd voelde.

4 likes

Ik kom ook meedoen!

Ja dit vond ik ook! Ik vond de vorm ook heel tof, het waren eigenlijk allemaal kleine biografietjes; heb nog nooit zoiets gelezen.

Ik merk wel dat ik nu na het lezen veel vergeten ben, dat ik echt moet nadenken om me de personages en hun verhalen te herinneren.

Wat was uiteindelijk jullie mening over het hele geen-leestekens-gebeuren?

Ik was er heel snel aan gewend, en ik zat te denken dat het misschien iets te maken heeft met hoe verhalen vroeger (en nu nog steeds maar in mindere mate) werden doorverteld aan de volgende generatie, in plaats van opgeschreven. Het voelde soms ook een beetje spoken-word-achtig, bijvoorbeeld door de manier waarop Evaristo losse zinsdelen of woorden op een nieuwe regel plaatste.

1 like

Iemand een idee voor een nieuw boek?

Ik probeer echt al tijden Lolita te lezen van Vladimir Nabokov maar leg het steeds weg. Misschien dat het een leuke is om met z’n allen te lezen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik heb sinds het eerste boek trouwens niet meer meegedaan, zijn de regels van bespreken anders? Anders wil ik wel een keer organiseren

1 like

De eerste keer ging het in stukken, of niet? Nu bespreken gewoon vanaf een bepaalde datum. @Blarn had vorige keer voorgesteld om de boel te leiden en vragen te stellen en had vooraf wat artikelen gedeeld. Dat format zou je dus kunnen overnemen?

@Blarn heeft trouwens na het delen van die artikelen nergens meer op het forum gepost zie ik nu. Ik hoop dat alles goed met haar is.

5 likes

Hebben jullie weer zin om een boek te lezen? Misschien deze week de tijd nemen om iedereens wensen te verzamelen en volgende week stemmen, eind oktober deadline?
Ik wil het wel bijhouden en de poll openen.

• Ik lees mee
  • Ik lees niet mee
  • Ik laat het van het boek afhangen

0 stemmers

@moderators mag de titel aangepast worden naar gewoon “Boekenclub” ?

Ik heb zelf twee boeken die ik zou willen aandragen:

Mexican gothic - Silvia Moreno-Garcia

Samenvatting

When glamorous socialite Noemí Taboada receives a frantic letter from her newlywed cousin begging to be rescued from a mysterious doom, it’s clear something is desperately amiss. Catalina has always had a flair for the dramatic, but her claims that her husband is poisoning her and her visions of restless ghosts seem remarkable, even for her.

220px-Reid_I'mThinkingofEndingThings
I’m thinking of ending things (ik denk dat het voorbij moet zijn) - Iain Reid

Samenvatting

In this deeply suspenseful and irresistibly unnerving debut novel, a man and his girlfriend are on their way to a secluded farm. When the two take an unexpected detour, she is left stranded in a deserted high school, wondering if there is any escape at all. What follows is a twisted unraveling that will haunt you long after the last page is turned.

5 likes