Boekenclub: Jonathan Franzen - Kruispunt

Ik doe mee, vandaag het boek gekocht.

1 like

Ik vind dit echt een super goed idee hoor! Totaal geen bemoeienis maar juist lief dat je meedenkt! Het staat inderdaad nog een beetje in de kinderschoenen, dacht dat dit het 3e of 4e boek is die we gaan lezen. Het is nog een beetje uitzoeken wat nu het beste werkt, denk ik.

ā€”ā€”

Is er iemand die dit graag wil doen? Anders wil ik deze keer wel de ā€˜voorzitterā€™ zijn, lijkt me wel leuk en ga ik me er even in verdiepen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Vragen voorbereiden en recensies delen is sowieso een goed idee.

Mocht iemand anders het graag willen doen (of samen, of wat ideeĆ«n aandragen), mā€™n inbox is open :grin:

5 likes

Jaa leuk als jij het doet! Heb je meteen een berichtje gestuurd.

1 like

Heel leuk om het dit keer met voorzitter te doen! Ik ben nog niet begonnen met lezen, maar als ik interessante bespreekpunten / vragen bedenk tijdens het lezen, dan stuur ik je een berichtje @Blarn

2 likes

Daā€™s fijn! <3

(Enneā€¦ Ik moet ook nog beginnen hooršŸ¤­)

2 likes

Is hier al iemand begonnen? Ik heb net het eerste hoofdstuk gelezen en ik moet echt wennen aan de stijl (geen hoofdletters of interpunctie en eigenlijk houd ik daar niet van), maar ik vond de inhoud wel al heel interessant. Goede keuze, denk ik!

Ik ben wel blij dat ik de e-book-versie heb. Ik heb al een aantal nieuwe woorden geleerd :stuck_out_tongue:.

2 likes

Ik lees ook mee deze keer! Ben gisteren begonnen, ben heel benieuwd. Interessante schrijfstijl zoals @Hinkje al zegt, dat is even wennen!

Bij mij duurde het ook even voordat ik gewend was aan de schrijfstijl. Merk dat ik er een stuk langzamer door lees, ook wel eens fijn! En tot nu toe leuk!

2 likes

Het is ook handig als de topic titel veranderd kan worden, want dan ziet iedereen dat er een nieuw boek gelezen wordt. @Mhysa
Boek: Girl, Woman, Other

Edit: dank je wel

4 likes

Zodra ik de bieb in mag doe ik ook mee

1 like

Ik ben ook begonnen maar moet er nog wat inkomenā€¦ Dacht eerst dat ik een verkeerde epub versie had, maar dat blijkt de stijl te zijn

2 likes

Ik vond het in het begin ook wat moeilijk om doorheen te komen en bijna storend, maar later betrapte ik mezelf erop dat ik juist erdoor makkelijker las en veel meer in het verhaal getrokken werd

1 like

Ik begon ook met de gedachte ā€œpff gaat dat het hele boek zo door?ā€ Maar ben nu een stuk verder en stoor me er helemaal niet meer aan.

2 likes

Die heb ik ook nog op mijn lijst en ook al een paar keer in gestart. Misschien ooit een challenge hiervan maken?

1 like

Ik heb m uit! Wow, ben er echt van onder de indruk. Heel gaaf hoe alle (enorm verschillende, maar heel knap uitgewerkte) personages met elkaar verweven zijn. Soms moeilijk om weer te weten over wie het precies ging, maar dat laatste hoofdstuk was ook wel weer prettig, alsof je oude kennissen weer ziet. En mooie epiloog, vond ik ook.
Ben wel benieuwd hoe ver de rest is!

• Nog niet begonnen
  • Ergens in het begin
  • Ergens halverwege
  • Ergens richting het einde
  • Uit

0 stemmers

2 likes

Moet me echt inhouden niet op de spoiler te klikken! Ik vind het lastig door te lezen, elke keer in een nieuw hoofdstuk moet ik weer helemaal inkomen, zeker als het een nieuw personage betreft. En tegen het einde van het hoofdstuk kan ik juist weer niet stoppen met lezen.

2 likes

Sorry dat ik even inbreek in jullie boekenclub maar ik kom gewoon melden dat het luisterboek van Girl, Woman, Other nu op de site van BBC staat. Elk hoofdstuk is een aflevering, het eerste hoofdstuk blijft beschikbaar tot 20 juni. Ik ben er net in begonnen.

9 likes

Ah wat tof! Heel benieuwd hoe ze dit tot een luisterboek maken

Het blijft een maand online en was een stuk ingekort voor de luisterversie, las ik op Bernadineā€™s Instagram: https://www.instagram.com/p/CA7RlTKAzQ8/

Ik heb het boek uit maar zal luisteren voor de opfrisser, goede tip @Coincidence

1 like

Hoi aan iedereen die heeft meegelezen/nog snel het boek probeert uit te lezen vanavond (want wow is het nu al zover?!),

Morgen is het eindelijk zover en gaan we het boek bespreken! Ook wanneer je het boek niet helemaal uit hebt gekregen, doe vooral mee. Morgen kunnen we er wat uitgebreider op in gaan, maar persoonlijk vond ik onze keuze wel heel actueel, nu er zoveel aandacht is voor de Black Lives Matters movement. Voor degenen die het boek al een tijdje uit hebben ben ik nog op zoek gegaan naar een samenvatting, maar die is helaas (nog) niet te vinden. Ik hoop dat jullie aantekeningen hebben gemaakt, haha.

Anyways, ik wilde nog even wat artikelen/podcasts delen, voor degenen die nog wat achtergrond informatie willen. Is uiteraard geen enkel probleem als je geen zin/tijd hebt om ernaar te kijken, absolutely no pressure en ook zeker niet een vereiste om morgen gezellig mee te kunnen praten.

Bernadine Evaristo was op 19 januari te gast bij de Writers & Company podcast:

The co-winner of the 2019 Man Booker Prize talks to Eleanor Wachtel about her ambitious novel, and about growing up in a large, mixed-race family in London in the 1960s and '70s.

^Hier kun je het volledige interview en een samenvatting vinden voor degenen die niet graag naar podcasts luisteren/geen tijd hebben.

Daarnaast iets minder inhoudelijk over het boek zelf, maar (naar mijn mening), ook belangrijk: het winnen van de Booker Prize als eerste zwarte vrouw maar deze moeten delen met schrijfster Margaret Atwood (die won voor The Testaments, het vervolg op The Handmaidā€™s Tale.

En nog even wat goed nieuws:

8 likes