Boekenclub: Jonathan Franzen - Kruispunt

Ik ben ook heel benieuwd naar dit boek! Ik denk dat het ook een leuke is om te bespreken :blush:

1 like

Niet prima maar dan doe ik een volgende ronde mee. Dat is
helemaal prima.:rofl:

3 likes

Ik wilde Girl, Woman, Other ook graag lezen dus ik zou zeker meedoen!

Heeft iemand nog een andere suggestie? Dan kunnen we een poll gaan maken en gaan stemmen voor Het achtste leven/Girl, woman, other/andere opties. (Zoals de topicregels voorschrijven.)

1 like

Oeh, even denken.

Ik zou Half of a Yellow Sun (Een Halve Gele Zon) door Chimamanda Ngozi Adichie nog wel willen aandragen.

Samenvatting van Bol:

“In het Nigeria van de jaren zestig, een land dat verscheurd wordt door een burgeroorlog, komen drie levens samen. Ugwu, een jongen uit een arm dorp werkt als huisknecht voor een universiteitsprofessor. Olanna heeft haar luxeleventje in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos achter zich gelaten om bij de charismatische professor te gaan wonen. De derde hoofdpersoon is Richard, een verlegen Engelsman die in de ban raakt van Olanna’s geheimzinnige tweelingzus.

Tegen de achtergrond van de gruwelijke burgeroorlog worden deze drie personages op onverwachte wijze met elkaar geconfronteerd. De explosieve situatie stelt hun idealen en hun loyaliteit aan elkaar zwaar op de proef.”

Offf The Nickel Boys (De Jongens van Nickel) door Colson Whitehead. Is wel onder de 300 pagina’s.

Samenvatting:

"De jongens van Nickel’ van Colson Whitehead is de hartverscheurende opvolger van de bekroonde internationale bestseller "De ondergrondse spoorweg’. In deze nieuwe roman ontleedt hij een nog recenter duister hoofdstuk uit de Amerikaanse geschiedenis – het tijdperk van de Jim Crow-rassenwetten in het Zuiden van Amerika – aan de hand van het verhaal van twee tieners op een helse tuchtschool in Florida.
Het zijn de beginjaren van de burgerrechtenbeweging, en de zestienjarige Elwood Curtis gaat zijn toekomst vol vertrouwen tegemoet. Totdat hij vanwege een vergissing op de Nickel Academy belandt. Met name de zwarte jongens worden aan het sadisme van hun witte bewakers uitgeleverd. Misbruik, marteling en corruptie zijn aan de orde van de dag; voor het minste vergrijp worden de jongens "naar achter’ gebracht – vanwaar ze nooit meer terugkomen. In deze gruwelkamer is er voor Elwood Ă©Ă©n houvast: zijn vriend Turner, die geen enkele ambitie koestert, behalve ontsnappen uit Nickel.”

Ennnn last but not least The Secret History (De Verborgen Geschiedenis) van Donna Tartt.

Samenvatting:
“Donna Tartt volgt in haar erudiete en bedwelmende debuutroman enkele studenten die door hun eigen morele hoogmoed ten val komen.
Richard Papen, een ingetogen jongen van eenvoudige afkomst, wordt tot zijn verbazing opgenomen in een groepje arrogante en excentrieke studenten, dat zich – in de ban van een leraar – op de bestudering van de Griekse beschaving heeft gestort. In het tweede semester raakt hij betrokken bij een drama dat zich tussen hen heeft afgespeeld. Een drama met grote gevolgen voor iedereen.”

Misschien niet echt een aantrekkelijke omschrijving maarrrr wel echt een moderne klassieker, schijnt.

1 like

Hierbij een poll! :smiley:

NB Girl, Woman, Other is alleen in het Engels te verkrijgen. De andere boeken zijn ook in het Nederlands vertaald.

• The Secret History (De verborgen geschiedenis)
  • Half of a Yellow Sun (Een Halve Gele Zon)
  • The Nickel Boys (De Jongens van Nickel)
  • Girl, Woman, Other
  • Het achtste leven (voor Brilka)

0 stemmers

1 like

@Blarn The secret history is trouwens een van m’n favoriete boeken!

1 like

Ja, ik vond 'm ook heel goed! Maar ik heb hem dus al gelezen, vandaar dat ik er niet op stem.

2 likes

@Briseis @Hinkje Nice! Hoor er inderdaad vaak positieve dingen over, ga ‘m alsnog wel lezen ook binnenkort :grin:

1 like

Het is Girl, Woman, Other geworden!

Wanneer zullen we het boek gaan bespreken? 19 juni?

6 likes

Leuk! Ook zin om een keer mee te lezen :grin:

Yes, zin in! 19 juni is prima wat mij betreft

Leuk! Ben benieuwd

Leuk!! Weet iemand of je dit boek ook via kobo plus kan lezen? Ik zie hem wel als ebook bij maar zie niet of het ook binnen kobo plus is.

Nee, die moet je eerst kopen.

Oké voor de zekerheid, omdat het vorige keer niet echt duidelijk in 1 post stond: 19 juni
gaan we Girl, Woman, Other bespreken!

6 likes

Ik heb de Kindle-versie net gekocht. Ik heb m’n laatste (en moeilijkste) examen op 22 juni, maar ik zal proberen om tussendoor af en toe wat te lezen (sowieso goeie motivatie) en dan val ik desnoods op 22 of 23 juni in de discussie :stuck_out_tongue_winking_eye:.

1 like

Off topic (nou ja niet echt), maar hoe heb jij jouw boekenclubje gevonden? Zoiets lijkt mij ook zo leuk maar als ik google krijg ik alleen dingen voor senioren :grimacing:

1 like

Ik heb mijne via social media gevonden. En mijn tweede via de andere leesclub :slightly_smiling_face:

Ik lees dit keer trouwens niet mee, het boek trekt me niet.

1 like

Ja mijn clubje en ik doen dit ook op deze manier! De ‘voorzitter’ stelt drie/vier boeken voor waaruit de rest kiest, bereidt wat vragen voor en stuurt het gesprek (wat zeker nu we alles digitaal moeten doen wel fijn is).

Ik denk dat het wel een leuke toevoeging kan zijn. Ben er op zich wel voor om het volgende keer zo aan te pakken.

2 likes