Boekenclub: Jonathan Franzen - Kruispunt

Bonita avenue - Peter Buwalda

Joni Sigerius, de dochter van de rector magnificus van de Twentse universiteit, drijft samen met haar vriend Aaron een handeltje dat ze maar liever voor haar krachtige en briljante vader verborgen houdt. Het is in het jaar van de vuurwerkramp dat ook in het gezin de boel explodeert. Niet alleen lopen Joni en Aaron tegen de lamp, die zomer komt ook de enige en echte zoon van Sigerius vrij uit de Scheveningse gevangenis. Acht jaar later pas – Joni verdient inmiddels miljoenen in Los Angeles – verneemt Aaron wat er zich in 2000 werkelijk heeft afgespeeld.
Peter Buwalda schreef een meeslepende debuutroman over noodlot en verval, idylle en schoonheid.

Klinkt misschien een beetje saai, maar ik ben net begonnen en de eerste honderd bladzijden klinken wel veelbelovend.

2 likes

Is 't Puttertje een idee? Ik lees in het boekentopic goede verhalen over dit boek.
Ook ben ik heel benieuwd naar Kleine meid…

1 like

Ik wil graag De avond is ongemak aandragen!

Was ooit DWDD-boek van de maand.

‘De avond is ongemak’ van Marieke Lucas Rijneveld is het schrijnende verhaal van een gereformeerd boerengezin dat wordt getroffen door de dood van een kind. Door de ogen van Jas, die zich ophoudt in het niemandsland tussen kindertijd en volwassenheid, zien we hoe de familieleden elk op hun eigen manier omgaan met het verlies. Vader en moeder zijn volledig verlamd door verdriet en zien niet hoe Jas en haar zusje Hanna en haar broer Obbe ondertussen langzaam ontsporen.

//

Toevallig ook een DWDD-boek: Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween.

Shizo groeit aan het einde van de negentiende eeuw op in het zuiden van Japan. Daar staat hij bekend om zijn uitzonderlijke hardlooptalent. Na jarenlange intensieve training is hij uitverkoren om mee te doen aan de Zweedse Olympische Spelen van 1912. Maar tijdens die wedstrijd bezwijkt Shizo en hij kan de marathon niet uitlopen.

Shizo is bang dat hij zijn ouders teleurgesteld heeft en durft na deze schande niet terug naar huis. Hij trekt zich terug in de bergen. Niemand weet waar hij gebleven is. Uiteindelijk wordt hij, inmiddels een oude man, ontdekt door een Zweedse journalist die zijn verhaal kent en onthult. Wat gebeurde er precies tijdens de marathon en waar is Shizo al die jaren geweest?

5 likes

Iemand anders nog suggesties voor een ander boek?

Kreeg vandaag Otmarszonen aangeraden in de boekenbar!

1 like

Familiegeluk
Bonita avenue
't Puttertje
De avond is ongemak
Het jaar dat Shizo K. verdween
Otmarszonen (gaat dat over Ootmarsum?!)

Gaan we hieruit kiezen of heeft iemand anders nog een geniaal idee? De witte kamer van @Celeone is misschien ook leuk om te gaan lezen met z’ n allen

1 like

Misschien tot vanavond om een keuze aan te dragen en vanavond een poll openen @Zoeva?
Op zich zijn dit genoeg boeken om uit te kiezen denk ik!

2 likes

Leuke boeken! Heb een aantal al gelezen, benieuwd welke het wordt.
Ik merk dat het boekenclubidee toch niet bij mij past. Ik vind het wel leuk om ‘samen’ te lezen, het helpt mij ook om te gaan lezen, soort stok achter de deur. Maar praten over het boek is blijkbaar niks voor mij :sweat_smile: Dus ik doe denk ik voor spek en bonen mee, even afhankelijk van welk boek het wordt.

2 likes

Otmars zonen is het eerste boek van Buwalda’s trilogie, geen idee of het over Ootmarsum gaat :sweat_smile:

Ik wil “Moord in de Oriënt-expres” van Agatha Christie nog graag op de lijst.

3 likes

Het ligt denk ik ook aan het boek. Bij Emma haakte ik af, terwijl anderen het volop gingen bespreken.
Maar het is inderdaad een goede stok achter de deur en als je iets erover wilt zeggen brand je lekker los. Ik vind het wel fijn dat ik het dan hier kwijt kan ipv random iemand die geen idee idee heeft waar ik het over heb

1 like

Prima toch! Zelf heb ik wel wat besproken nav het vorige boek maar als ik dat niet gedaan had, had ik het ook leuk gevonden mee te lezen over wat er gezegd is. En inderdaad een goede stok achter de deur om te lezen.

2 likes

Moet de titel van dit topic ook niet aangepast worden, mensen die hier niet constant meelezen denken anders dat 't Hooge Nest nog bezig is en hebben dan geen kans om mee te doen/mee te stemmen over een nieuw boek.

1 like

@moderators mag de titel veranderd worden naar boekenclub.

Welk boek lijkt jou leuk om te lezen?
Hierna kunnen een nieuwe poll maken met een keuze uit de top drie.

• Familiegeluk
  • Bonita avenue
  • 't Puttertje
  • De avond is ongemak
  • Het jaar dat Shizo K. verdween
  • Otmarszonen
  • Moord in de Oriënt-expres
  • De witte kamer

0 stemmers

Leuk dat er een nieuwe poll is! Ik heb uiteindelijk zowel Emma als 't Hooge Nest uitgelezen (ook al was dat voor beide een heel stuk na de deadline) en ik heb ze allebei eigenlijk erg graag gelezen! Heel verschillende boeken wel, haha. Van 't Hooge Nest had ik eerlijk gezegd best lage verwachtingen, maar eens ik er goed in zat, vond ik het heel interessant (en emotioneel). Ik heb ook veel bijgeleerd. En na Emma heb ik Clueless nog eens gekeken, blijft leuk.

2 likes

Zullen we om 12 uur de poll sluiten en de top drie poll erin gooien?

4 likes

Mij trekt het allemaal niet, dus ik sla deze keer over :slight_smile:

3 likes

Ik sla ook over!

1 like
  • Het jaar dat Shizo K verdween
  • 't Puttertje
  • Otmarszonen

0 stemmers

Zullen we dan voor het jaar dat Shizo K. verdween gaan? :slight_smile: Is er genoeg animo? Ik wil nu echt meedoen! Ik sta nog steeds in de wachtrij voor 't hooge nest bij de bieb haha, dus dat was een beetje een faal.