Denk het ook idd. Misschien dat we het in januari opnieuw kunnen starten. Als iedereen het wat rustiger heeft. Vind het idee van een boekenclub wel erg leuk
Ik stel voor dat iedereen die mee wilt doen met 1 titel komt met daarbij een korte omschrijving waar het boek over gaat. En we in de eerste week van januari stemmen (waarbij je niet op je eigen keuze mag stemmen).
Goed idee!
Life After Life/Leven na Leven – Kate Atkinson:
Nederlandse flaptekst
Stel dat er niet alleen tweede kansen waren, maar derde kansen, vierde kansen, een oneindige hoeveelheid kansen om je leven te herhalen - totdat je het eindelijk goed deed.
Zou je dat wel willen?
In een koude, besneeuwde nacht in 1910 komt bankiersdochtertje Ursula Todd ter wereld in een lommerrijke buitenwijk van Londen - dood.
In diezelfde koude, besneeuwde nacht komt Ursula Todd ter wereld, schreeuwt lang en hard, en begint aan een leven dat, om het zachtjes uit te drukken, heel ongewoon zal blijken. Want terwijl ze groeit, gaat ze ook dood, herhaaldelijk, op verschillende manieren. Tegelijkertijd nadert de tweede grote oorlog van de eeuw.
Kan Ursula, gezegend door een schijnbaar oneindige hoeveelheid levens, de wereld redden van de onvermijdelijke neergang? En als ze dat kan - zal ze het ook doen?
Ik herhaal mezelf, maar het lijkt me dan wel goed om de topictitel aan te passen. @Bertha, kan jij dat zelf als topicstarter?
Gewoon Boekenclub lijkt me prima
Misschien is het handig om er iets bij te zetten als “nieuw boek kiezen” zodat mensen die interesse hebben meteen zien dat dat nu aan het gebeuren is?
Ik ga ook een poging doen om mee te lezen!
Leuk!
De winter voorbij - Isabel Allende:
Summary
New York, december 2015. De stad wordt geteisterd door een vreselijke sneeuwstorm. Door een bizar toeval kruisen drie mensen elkaars pad: een gedesillusioneerde Amerikaan met pensioen, een vrijgezelle Chileense vrouw van begin zestig en een jonge illegale immigrante, op de vlucht voor drugscriminelen. Ze raken tegen wil en dank verzeild in een soort roadmovie waarin ze zich moeten ontdoen van een lijk, een pistool en een auto. Tijdens deze bizarre tocht leren ze elkaar steeds beter kennen en langzaam vallen voor de lezer alle puzzelstukjes op hun plaats.
Met De winter voorbij heeft Isabel Allende een rijke en hartverwarmende roman geschreven over moed en immigratie, ouderdom en een tweede kans. Want wat er ook gebeurd is in iemands leven, iedereen verdient een tweede kans.
Onder de paramariboom - Johan Fretz
Summary
Johannes Fretz is een Nederlander. Dat hij gemengd bloed heeft, is hem tot nu toe nauwelijks opgevallen; vooral anderen lijken zich tegenwoordig druk te maken over zijn afkomst. Daar komt verandering in als hij oude gedichten van zijn Surinaamse grootvader ontvangt, en wordt uitgenodigd om op te treden in Paramaribo in het kader van de verkiezingen.
Samen met zijn moeder vliegt hij naar haar geboortegrond. Daar wordt niet alleen duidelijk dat het land meer herkenning in hem oproept dan hij voor mogelijk had gehouden, maar ook dat het tijd is om de demonen van zijn familie eens en voor altijd te begraven.
Onder de paramariboom is behalve een ontwapenende en geestige roadtrip door Paramaribo, een ontroerend verhaal over een moeder en een zoon, identiteit en hoop.
Kom hier dat ik u kus - Griet Op De Beeck
Summary
Kom hier dat ik u kus is een roman over Mona, als kind, als vierentwintigjarige, en als vijfendertigjarige. Een verhaal over waarom we worden wie we zijn, geschreven met humor, scherpte en veel schaamteloze eerlijkheid. Over ouders en kinderen. Over kapotte mensen en hoe zij ongewild anderen ook kapotmaken. Over waar verantwoordelijkheid eindigt en schuld begint. Over geheimen en eenzaamheid. Over ziekte en zwijgen. Over de gevaren van sterk zijn. Over vergeten en niet kunnen vergeten. Over jezelf durven redden. En natuurlijk ook nog over de liefde. Omdat dat alles is wat we hebben, of toch bijna.
Margaret Atwood – De Testamenten
Samenvatting
Aan de hand van de persoonlijke verhalen van de drie vrouwen biedt Margaret Atwood de lezer een kijkje in het corrupte systeem van Gilead.
De testamenten is Atwoods langverwachte, adembenemende nieuwe roman. Vijftien jaar na de gebeurtenissen in Het verhaal van de Dienstmaagd heeft het totalitaire regime van de Republiek Gilead nog altijd de macht in handen, maar van binnenuit begint het scheuren te vertonen.
Op dit allesbepalende punt in de geschiedenis komen de levens van drie verschillende vrouwen samen, met mogelijk explosieve gevolgen. Twee van hen groeiden op aan weerszijden van de grens: de bevoorrechte dochter van een hoogstaande bevelvoerder in Gilead en een meisje in Canada dat de verschrikkingen op tv ziet en meeloopt in demonstraties tegen het regime.
Roxane van Iperen – ’t Hooge Nest
Samenvatting
Tijdens de Tweede Wereldoorlog bestieren twee joodse zussen – Janny en Lien Brilleslijper – een van de grootste onderduikadressen in Nederland: ’t Hooge Nest, een villa in ’t Gooi. Terwijl de laatste joden in Nederland worden opgejaagd gaat het leven van enkele tientallen onderduikers zo goed en kwaad als het ging door, pal onder de neus van NSB-buren en nazikopstukken. Toch wordt het Nest verraden en de familie Brilleslijper belandt met het laatste transport in Auschwitz, samen met de familie Frank. ’t Hooge Nest is een verhaal over moed, verraad en menselijkheid in barbaarse tijden, en brengt een ongekende geschiedenis met kracht tot leven.
Ik heb The Lies of Locke Lamora van Scott Lynch inmiddels uit, dus mijn nieuwe voorstellen:
- The Starless Sea van Erin Morgenstern (nog niet vertaald denk ik)
Goodreads link
-
The Testaments van Margaret Atwood
(Hierboven al een beschrijving) -
Good Omens van Neil Gaiman
Goodreads link
- American Gods van Neil Gaiman
Goodreads link
Brandon Sanderson sla ik ook niet af.
Goodreads link
Elantris, voor mij een reread van Mistborn, Way of Kings… Maakt me allemaal niks uit. Love Brandon Sanderson.
Ik geloof dat de één boek per persoon regel niet meer telt dus ik opper graag nog:
Het monster van Essex/The Essex Serpent
De verrader/The Sellout
https://www.goodreads.com/book/show/34803013-de-verrader?from_search=true&qid=WTynBTHOFh&rank=11
Geïnspireerd door het biecht topic;
Achterhuis van Anne Frank
Staat nog altijd op mijn to readlijst.
Overigens zie ik De Testamenten staan can Atwood hierboven, denk dat die niet zo handig is aangezien het een vervolg is op de eerste delen toch? Denk niet dat iedereen dat heeft gelezen.
Heb even mijn goodreads lijstje doorgespit en kwam deze dystophian tegen die mij wel leuk leek:
- the fifth season/het vijfde seizoen door N.K. Jemisin
Jaaaa ik ben voor! Ben zelf heel benieuwd naar dat boek, heb hem al in de kast staan.
Wanneer word er een boek gekozen ?
Zullen we anders deze week een stemronde doen en eind van de week beslissen (ik weet niet meer hoe dit vorige keer was gegaan)?
Ja goed idee, een idee om tot morgenavond 18u ideeën aan te dragen en daarna een pol te maken met de boeken?
Mario Puzo - de peetvader/the godfather
In De peetvader vertelt bestsellerauteur Mario Puzo het verhaal van de onverbiddelijke mafiabaas Don Vito Corleone. In het helse New York - het decor voor zwendel, afpersing, intimidatie en moord - regeert Corleone met straffe hand, daarbij geholpen door zijn ambitieuze zoons Sonny, Fred en Michael. Het imperium van de Corleones reikt van de sloppen van New York en de kustvilla’s van Long Beach tot in het verre vaderland Italië, maar er is er maar één de baas: Don Vito, de peetvader, de capo di tutti capi…