Ik heb Emma vrij snel helemaal uitgelezen, en was eigenlijk blij verrast. Jane Austen heeft me nooit aangetrokken om te lezen (ik dacht dat het voornamelijk zoetsappige, elitaire drama was), maar ik vond het heel vermakelijk. Na Emma ben ik gelijk doorgegaan met Persuasion, en nu ben ik bezig met Northanger Abbey. Emma als personage vond ik eigenlijk helemaal niet onuitstaanbaar, maar vooral heel menselijk. Austens satirische analyse geeft denk ik juist inzicht in het menselijke van de wat minder sympathieke personages (Emma’s vader, Mr. Elton, Frank Churchill). Ik vond het ook leuk om een inkijk te krijgen in het, weliswaar voornamelijk elitaire, leven begin 19e eeuw. Sociale conventies, de rol van het huwelijk en sociale status, en vooral de opvattingen over vrouwen, hoe ze zich moesten gedragen en hoe ze eruit moesten zien, vond ik interessant. Ik begrijp, zeker nu ik ook Persuasion heb gelezen, dat Jane Austen en het boek Emma in het bijzonder door sommigen wel gezien wordt als een voorloper van het feminisme.
Wat betreft de boekenclub, vond ik het voorgestelde leestempo te laag. Een boek opdelen in zoveel stukken en die individueel bespreken haalt voor mij het leesplezier weg. Als je kiest om zelf door te lezen is het lastig om mee te praten zonder spoilers te geven. Zoals @PeanutButterCup voorstelt lijkt me fijner. Het boek alleen achteraf bespreken en vragen gebruiken tijdens het bespreken.