Boekenclub: Jonathan Franzen - Kruispunt

Nu deze periode officieel afgelopen is, ben ik toch wel benieuwd wie Emma allemaal hebben uitgelezen. Ik vond het zelf even inkomen, maar toen ik eenmaal in het boek zat vond ik het heerlijk weglezen. Ik vind het sarcasme van Jane Austen echt genieten! En ik vond het een leuke ervaring om een boek te lezen waarbij de hoofdpersoon niet zo sympathiek is (hoewel ik Emma wel beter kon hebben aan het einde). Ook vind ik het altijd wel bijzonder hoe leesbaar het Engels van zo lang geleden nog is, heb het gevoel dat de Nederlandse taal toch veel sneller veranderd.

Zijn er meer mensen die hem uit hebben gelezen? En zijn er nog veel mensen in voor een volgende boekenclub?

1 like

Ik heb Emma vrij snel helemaal uitgelezen, en was eigenlijk blij verrast. Jane Austen heeft me nooit aangetrokken om te lezen (ik dacht dat het voornamelijk zoetsappige, elitaire drama was), maar ik vond het heel vermakelijk. Na Emma ben ik gelijk doorgegaan met Persuasion, en nu ben ik bezig met Northanger Abbey. Emma als personage vond ik eigenlijk helemaal niet onuitstaanbaar, maar vooral heel menselijk. Austens satirische analyse geeft denk ik juist inzicht in het menselijke van de wat minder sympathieke personages (Emma’s vader, Mr. Elton, Frank Churchill). Ik vond het ook leuk om een inkijk te krijgen in het, weliswaar voornamelijk elitaire, leven begin 19e eeuw. Sociale conventies, de rol van het huwelijk en sociale status, en vooral de opvattingen over vrouwen, hoe ze zich moesten gedragen en hoe ze eruit moesten zien, vond ik interessant. Ik begrijp, zeker nu ik ook Persuasion heb gelezen, dat Jane Austen en het boek Emma in het bijzonder door sommigen wel gezien wordt als een voorloper van het feminisme.
Wat betreft de boekenclub, vond ik het voorgestelde leestempo te laag. Een boek opdelen in zoveel stukken en die individueel bespreken haalt voor mij het leesplezier weg. Als je kiest om zelf door te lezen is het lastig om mee te praten zonder spoilers te geven. Zoals @PeanutButterCup voorstelt lijkt me fijner. Het boek alleen achteraf bespreken en vragen gebruiken tijdens het bespreken.

4 likes

Ja dit vond ik ook, daarom ben ik ook minder gaan posten. Lijkt me ook fijn om een einddatum te kiezen en dan in een keer goed te bespreken.

1 like

Ik hoop dat het volgende boek me meer aanspreekt dan ga ik meelezen !

1 like

Ik ben afgehaakt op de helft ongeveer. Kon er echt niet inkomen, en het verhaal kon me ook niet echt boeien. Ben benieuwd naar het volgende boek.

Ik heb Emma al een tijdje niet aangeraakt. Het tempo ligt inderdaad voor mij te laag, en het duurt steeds even voordat ik in dit taaltje zit - lees dan liever in een keer een heel stuk door (en ik snap Romeinse cijfers niet :joy:). Waarschijnlijk lees ik m ooit nog wel een keertje uit. Volgende keer doe ik denk ik wel weer mee, maar liefst pas bespreken als iedereen m uit heeft!

2 likes

Ik schaam me elke keer als dit topic voorbij komt, want Emma ligt nog altijd op Mn nachtkastje met 50 gelezen bladzijden.

Ik vond het echt sloom. En ik heb het ook geen eerlijke kans gegeven. Schaam me nog meer omdat ik er op aandrong Een ~kLASsiEKeR te willen lezen maar dat dus helemaal niet leuk blijk te vinden.

7 likes

Exact dit heb ik ook, heb er ook allemaal post its in geplakt maar hij ligt maar te verstoffen :sweat_smile:

1 like

Ik heb hem wel uit maar ik vond het dus echt niks. Ik vond het leuk om meer te leren over die tijd, maar eigenlijk ergerde ik me gewoon vooral aan hoe het geschreven was.
Ik schaam me dus juist omdat ik zo’n klassieker niet kan waarderen. Misschien moet ik accepteren dat ik een proleet ben.

Ik heb hem ook uitgelezen. Ik vond het ouderwetse taalgebruik moeilijk lezen maar de inhoud vond ik heel mooi. De opzet van deze boekenclub past niet bij mij, dus ik zal een volgende keer niet meedoen.

1 like

Ik heb dit topic niet meer gevolgd omdat ik niet mee las en kan het even niet vinden. Gaan we weer stemmen voor een volgend boek?

Volgens mij is het de bedoeling dat er eerst weer boeken voor gesteld worden. En daaruit een poll waarop gestemd kan. Maar zijn er nog wel die mee willen doen aan de boekenclub ? Als het boek me aanspreekt wil ik zeker weer mee doen

Ik hoop Emma voor het einde van het jaar uit te lezen.

Heb zo weinig tijd en concentratie voor lezen, maar zullen we toch een nieuw boek uitkiezen?

20 december bespreken, dus een kort verhaal of gedichtenbundel?

Voorstel:
Rupi Kaur, Atticus, Hemingway- De oude man en de zee, Paulo Coelho - De Alchemist

1 like

Alchemist heb ik toevallig laatst gehaald en staat op mijn to read lijst dus dat zou goed uitkomen :smiley:

Hoeft wat mij betreft ook niet altijd de “standaard klassiekers” te zijn. Genoeg moderne boeken die ook zeker de moeite waard zijn!

1 like

Voorstel:
The Lies of Locke Lamora van Scott Lynch (ben daar al mee bezig)
The Starless Sea van Erin Morgenstern

Oh, denk niet dat er al een vertaling is van de onderste, is nog maar net uit :sweat_smile:

2 likes

Voorstel: iets van Gabriel Garcia Marquez, Onder de paramariboom van Johan Fretz, Let op mijn woorden van Griet op de Beeck.

1 like

Misschien handig om de titel aan te (laten) passen als het over het kiezen voor een nieuw boek gaat? Ik was in de veronderstelling dat het nog steeds over Emma ging, dus kijk dan niet zo vaak meer in dit topic.

2 likes

Ik wil graag een keer meedoen! Wil zelf al jaren Life after life/Leven na leven van Kate Atkinson lezen, dus dat is mijn voorstel!

Is dit doodgebloed?

Denk het wel. Jammer wel.