Boekenclub: Jonathan Franzen - Kruispunt

Voor mij wel. Ik lees dit boek nu niet echt ter ontspanning. Maar wat ook niet meehelpt is dat er niet echt veel meegepraat werd hier.

2 likes

Wellicht voor de volgende idd een iets “makkelijker” boek?

Ik heb zo weinig tijd voor lezen dat ik af en toe switch naar het luisterboek, maar daar heb ik dan weer te weinig concentratie voor omdat ik tig andere dingen aan het doen ben. Vind dat oud Engels ook wel heel mooi en zonde om het niet te lezen, maar vind Emma ook geen leuk personage (nog). Ik vind dat soort mensen in real life ook niet leuk en pak heel vaak met tegenzin het boek om verder te lezen.

Ik zou niet of minder snel zijn afgehaakt. Ik heb vroeger wel eens geprobeerd om een ‘classic’ te lezen, maar kwam er toen ook al niet doorheen. Daarnaast ben ik ook bezig met Lord of the Rings en dat vind ik ook al niet heel soepel lezen, dus om dit er dan nog naast te lezen had ik geen zin in.

Oohh echt jammer maar wel begrijpelijk jullie redenen! (@Flamoes @PeanutButterCup @Insouciance @WBJNE)

Misschien hadden we beter als eerste boek al (@HotMomma) een makkelijker boek kunnen kiezen want nu is het en een moeilijk boek en mensen weten niet wat ze moeten posten haha, dubbelop. Maar goed achteraf gepraat.

Ik heb eens meegedaan aan een boekenclub van Hebban, en daar begon de discussie pas op een bepaalde datum als iedereen het boek uit had. En daar werden vragen behandeld over de thema’s, kan je de titel van het boek verklaren, werd je geraakt door iets, wilde de schrijver een boodschap meegeven, enzovoort. De leesclubcoördinator bepaalde dan wanneer welke vraag werd besproken. Elke week een vraag of anders ingedeeld.

Misschien kunnen we de volgende keer ook zoiets doen (aangezien veel mensen het boek al uit hebben en toch niet tussendoor nog mee posten). Of toch elke week aantal bladzijden met een vraag daaraan gekoppeld. (Handig als de coördinator dan al vooruit gelezen heeft zodat diegene de vraag kan bepalen).

4 likes

@still Ik heb ook een aantal jaar geleden meegelezen met een boekenclub en we hadden van tevoren vragen bedacht/van internet gehaald. Op sommige boeken waren sommige vragen niet van toepassing, die lieten we dan weg en bespraken het in het laatste weekend van de maand (uitgezonderd de weken rondom kerst). Op die manier hadden de mensen die wat achterliepen nog genoeg tijd om bij te lezen. Het werkte meestal wel.

1 like

Ik zou het zelf ook leuker vinden om in een keer een bespreking te hebben na een maand leestijd ofzo. Dan kun je ook echt wat bespreken en dieper op de inhoud ingaan. Dit is hoe ik het ook altijd met mijn offline boekenclubje doe!

1 like

Ik vond deze vragen online. Misschien leuk om op deze manier de discussie weer op gang te brengen? Ik ga zo op een vrij momentje op werk even antwoorden bedenken!

DISCUSSION QUESTIONS

• About Emma, Jane Austen famously said, “I’m going to take a heroine whom no one but myself will much like.” Do you like Emma? Why or why not?

• Austen makes an unusual choice by selecting as her main character the most privileged woman in the book, the woman with “little to distress or vex her.” The Jane Fairfax story line (which W.J. Harvey has called the “shadow novel-within-the-novel”) has more traditional elements of tension and drama than Emma’s story. Austen’s own publisher traitorously said of Emma , “it wants incident and romance.” Do you agree? Would you have rather read about Jane?

• Early in the book, Emma tells Harriet she doesn’t plan to marry. But the other women all embody, in one way or another, the serious economic consequences of staying single. The book is filled with women at risk. Discuss with reference to: Miss Bates, Jane Fairfax, Mrs. Elton, Harriet Smith, Miss Taylor.

• Class issues run through every plot line in Emma . How would you describe Mr. Knightley’s views on class and privilege? Harriet Smith is “the natural daughter of nobody knows whom.” Which fact—her illegitimacy or her undetermined class standing—is more important in effecting her marital prospects? How do you feel about Emma’s hopes to see Harriet married above her expectations? How does Emma’s relationship to Harriet change over the course of the book?

• Two characters, Mrs. Elton and Frank Churchill, come into Highbury from the outside and threaten the little community with change. Mr. Knightley likes neither of them. How do you feel about them?

2 likes

Ik ben zelf niet mee aan het lezen, maar post toch eventjes iets omdat ik denk dat het wel tof kan zijn. (Eerste post op het forum ook, hoi! :raising_hand_woman:t3:) Op de middelbare school deed ik mijn profielwerkstuk over filmadaptaties van Pride and Prejudice, en behandelde ik ook de Youtube mini-serie “The Lizzie Bennet Diaries”. Ik kon me herinneren dat ze Emma ook tot een webseries hadden gemaakt, dus na even zoeken heb ik hem gevonden. Geen idee of het iets is, want ik heb het zelf niet gezien, maar Pemberley Digital heeft dus de webserie Emma Approved (en Emma Approved: The Revival). Misschien dat sommigen van jullie het na het lezen leuk vinden om dus een alternatieve filmversie te bekijken! (Lang verhaal dit wauw, dus hierbij einde van mijn PSA haha)

3 likes

De laatste vraag is een spoiler voor de mensen die wel volgens het schema lezen.

Oh sorry, ik haal hem even weg!

@PeanutButterCup @Erwt, hoeveel pagina’s zijn dat dan na een maand leestijd?
Leuke vragen heb je gevonden!

Wij doen altijd gewoon het hele boek in een maand tijd. Dus verschilt een beetje hoeveel pagina’s, maar meestal rond de 500. Maar als het een te dik boek is, of mensen denken het niet te redden in een maand, dan nemen we ook wel eens 6 weken!

1 like

Ja hadden wij ook. 10 december was zo’n beetje de laatste dag dat we het decemberboek lazen en tot 15 december bespraken. Dat jaar hadden we het korte verhaal van The Curious Case of Benjamin Button gelezen. Kort verhaal en ik had door drukte een aantal dicussies gemist, maar was wel interessant om terug te lezen. We keken ook wel eens verfilmingen en bespraken dan het verschil.

Ze wilden het jaar daarop War and Peace lezen. Superdik boek en dit demotiveerde mensen. Ze hadden het boek opgedeeld in ongeveer 100 pagina’s per maand, maar een hoop waren bang dat ze zouden afhaken dus was er een ander topic gestart met een ander boek.

@still ongeveer 100 pagina’s per maand. De meeste boeken werden binnen 5-6 weken gelezen. Hopeless can Colleen Hoover was geloof ik door iedereen binnen een week gelezen.

Het lastige is dat mensen naast boekenclubs in eigen tijd andere boeken lezen en het boekenclub soms als een verplichting zien. Sommigen lezen 3 boeken tegelijkertijd, anderen een boek binnen een paar dagen. Lastig om iedereen tevreden te stellen en iedereen mee te laten doen en toch vind ik dat we het moeten proberen, maar dan misschien wat meer tijd geven. Vragen bedenken voor en tijdens het lezen, na afloop of op 1/3 en/of de helft bespreken.

3 likes

Oh oke! Misschien kunnen we iets met jullie ervaringen voor het volgende boek. Ook @Erwt. :blush:

1 like

Ik vind een maand echt wel haalbaar mits niet TE dik en hele zware stof. Maar ik ben dan ook een snelle lezer

2 likes

Ik was nog in een lichte ontkenningsfase, maar ik heb Emma zojuist toch maar uit mijn ‘currently reading’ van Goodreads gehaald. Dit was voor mij niet het juiste moment om dit specifieke boek op te pakken (en misschien wel helemaal niet). Ik doe misschien ooit weer een poging, gezien ik wel altijd genoot van de films.

Ik wacht het volgende boek af.

Ik mag al blij zijn als ik 17 van de 25 boeken van de reading challenge haal. Wat een slecht leesjaar zeg en nog maar twee maanden te gaan.

Kwam er deze week een stemronde voor het nieuwe boek?

Volgens mij vanaf vrijdag

3 likes