Ik ben ook deze week niet bij, maar vind het af en toe enorm saai en langdradig. Misschien heb ik ook hoge verwachtingen van een klassieker. Zo van, het staat al decennialang in de top 100, dan moet het wel goed, leuk en interessant zijn. Hoop dat het slechts een snelle oordeel is en het leuker gaat worden, want ben pas bij hoofdstuk 9.
Ja graag! Je kan ook een foto plaatsen (of via PB) dan wil ik het ook wel overtypen! Dankje!
Ik vond inderdaad dat er niet heel veel spannends gebeurde deze hoofdstukken. Ik vind het ook irritant dat het nu zo lang door gaat met Emma die denkt dat mr. Elton met Harriet wil trouwen. Maar denk dat ze er wel achter komt in het stuk dat we volgende week gaan lezen.
Vond dit trouwens wel mooi:
âand she [Emma] walked on, amusing herself in the consideration of the blunders which often arise from a partial knowledge of circumstances, of the mistakes which people of high pretensions to judgment are for ever falling into;â
Met dat dikgedrukte stuk bedoelt Jane Austen duidelijk Emma zelf haha
Ik blijf wel lezen maar zoân oud boek heeft natuurlijk een heel ander tempo dan boeken van nu, dus ik vind het ook wel logisch dat het iets saaier voor ons is. Al dat gepraat over die dokters en naar de zee gaan van die vader en Isabella vond ik bijvoorbeeld totaal niet boeiend.
Dit boek dwingt me ontzettend om met aandacht te lezen. En omdat het soms zo saai is, probeer ik me nog beter in te beelden hoe dingen eruitzagen en hoe interacties gingen. Bijna als een soort film in mân hoofd. Terwijl ik dat normaal gesproken totaal niet doe en ik snel over dingen heen lees.
Handig, en uitgebreid! Het vijfde kind van John en Isabella heet ook Emma
Nu jij zegt: âVader van Frank Churchillâ moet ik aan iets denken waar we het volgens mij nog niet over hebben gehad:
Hoe bizar dat je je kind gewoon âweg doetâ terwijl je niet mega in de problemen o.i.d. zit en dat iedereen daar zo normaal over doet.
Held!
Ik ga het van het weekend nog eens proberen met deze lijst erbij.
Ooohhhh super bedankt, dit is echt top!!! (En helemaal niet grotendeels wat ik al had getypt!)
Ja vreemd he? Dit was niet zo lang geleden nog vrij normaal, mijn oma is ook âweggedaanâ omdat haar moeder overleed. Het werd toen niet echt als optie gezien dat een man alleen voor zijn kinderen zou zorgenâŚ
Ik heb een beetje hetzelfde als @DaintyDream. Ik voel me ook totaal niet gemotiveerd en wil op dit moment veel liever andere boeken lezen. Ik probeer zondag weer verder te gaan!
Dit vond ik inderdaad ook wel prettig om te lezen. Fijn dat ze meteen inziet dat ze fout is geweest.
Ik had dit genoteerd:
âO, mevrouw Churchill; iedereen kent mevrouw Churchill,â antwoordde Isabella, âen ik weet zeker dat ik nooit zonder het grootste medelijden aan die arme jongeman denk. Altijd te leven met zoân slechtgehumeurd persoon moet vreselijk zijn. Dat is iets wat wij gelukkig nooit gekend hebben; maar het moet een ellendig leven zijn. Wat een zegen dat ze nooit kinderen heeft gekregen. Arme kleine schepsels, wat zou ze hen ongelukkig hebben gemaakt.â (blz.104).
Ik moest hier wel om lachen, want haar eigen vader is ook niet al te best gehumeurd en daar heeft zij toch ook mee moeten leven.
Ik vind het verder vooral zo langdradig. Dat laatste hoofdstuk tussen George Knightley en Emma over Frank. Pfff. En sommige zinnen moet ik wel vijf keer lezen en snap ze dan nog niet: Mevrouw Weston was buitengewoon teleurgesteld - veel meer teleurgesteld, in feite, dan haar echtgenoot, hoewel haar vertrouwen de jongeman te zullen zien veel gematigder was geweest: maar een hoopvolle geaardheid zal, hoewel die altijd meer goeds verwacht dan er plaatsvindt, niet altijd voor zijn verwachtingen betalen met enigszins evenredige teleurstelling. (??? Vooral het vetgedrukte deel krijg ik niet helder in mijn hoofd).
Volgensmij betekent dit mevrouw Weston heel erg teleurgesteld terwijl ze niet eens zulke hoge verwachtingen had, terwijl haar man wel erg hoge verwachtingen had maar niet zo heel erg teleurgesteld was
Meneer Weston had hogere verwachtingen dan mevrouw Weston, maar nadat hij hoorde dat Frank niet zou komen was hij al vrij snel weer hoopvol dat hij spoedig wèl zal komen.
Terwijl mevrouw Weston lagere verwachtingen had, had zij niet direct opnieuw die optimistische gevoelens dat hij nog wel zou komen.
Hoewel meneer Weston hogere verwachtingen had, en je dus zou denken dat hij teleurgestelder zou zijn dan mevr Weston, is het omgekeerde het geval. Meneer Weston is al snel weer hoopvol en optimistisch.
Edit: vond dit trouwens een mooie en originele gedachte. Ik ben zelf ook meer van het âdonât get your hopes upâ
Ik vond die zin in het Engels ook wat lastig, maar in de vertaling klinkt hij wel heel vreemd. Dit is het origineel: âbut a sanguine temper, though for ever expecting more good than occurs, does not always pay for its hopes by any proportionate depression.â
In tegenstelling tot sommigen hier, geniet ik wel echt van het boek. Ik vind het wel fijn dat het niet zo snel en flitsend gaat, maar gewoon een ontspannend boek. Ik ben wel benieuwd hoe het nu in deel 2 verder gaat!
Ik ben inmiddels verder aan het lezen al, omdat ik er helemaal in zit. Dus weet niet meer goed uit mijn hoofd wat ik wel en niet kan zeggen Is toch niet zo handig
Ik merk dat ik het moeilijk vind om iedere keer wat te posten omdat er in mijn ogen niet zo veel gebeurt.
Eerlijk gezegd vind ik het boek een beetje tegenvallen. Niet omdat ik het heel slecht vind maar juist omdat ik er super hoge verwachtingen van had. Een beetje het zelfde als je voor het eerst de Mona Lisa ziet en denkt âhm wel klein eigenlijk.â
Ik heb dat eigenlijk wel vaker met hoogstaande kunst/literatuur/etc. dus misschien ben ik gewoon een pleb.
Ik moet meer als meneer Weston zijn haha. Hoge verwachtingen maar hoopvol.
Ja dit heb ik ook ik wacht nog steeds op een spannende plot twist ofzo maar het kabbelt maar een beetje door.
Ik ben ook nog aan het lezen, maar loop zo ver achter dat ik hier nooit durf te kijken.
Ja ik loop ook nog een stuk achter maar vind het moeilijk mân aandacht erbij te houden. Ik ga wel verder lezen, maar voor mij kabbelt het inderdaad ook een beetje door.