Na wat gedoe met het (tweedehands) boek dat maar niet aankwam, heb ik eindelijk bijgelezen. Wat punten uit mijn notities:
• In het eerste hoofdstuk hadden ze het over ‘lange avonden doorworstelen’, maar dat kennen wij helemaal niet! Blijkbaar verveelden (gegoede) burgers zich soms ontzettend toen? Al zal het ook gewoon een kwestie van te veel geld zijn, dan voelt het in elke tijd misschien wel als doelloos leven.
• Ik vind het opvallend hoe belangrijk manieren waren. Aan de ene kant logisch, maar het gaat echt ver. Quote van de butler: ‘…dat ze de deurknop altijd de goede kant op draait…’ ??? En na de bruiloft: ‘Heeft u zich goed gedragen? Wie heeft het hardst gehuild?’ En heel Highbury was op de hoogte van de ‘keurige en aardige brief’ die Frank had geschreven.
• Emma zou ook in Mean Girls of iets soortgelijks kunnen spelen, en ze zou in deze tijd een prima vlogger zijn! Echt een socialite.
• Ik kan de vader van Emma niet goed plaatsen, maar vind hem wel wat autistische trekjes hebben. Zoals hij de dingen ervaart, is het gewoon, en alles moet op zijn manier. En die arme, arme juffrouw Taylor!
• Ik herkende me stiekem ontzettend in mijnheer Knightley als hij het over het diner bij de Westons heeft: ‘Een man moet wel een heel hoge dunk van zichzelf hebben als hij anderen vraagt de eigen haard te verlaten en een dag als deze te trotseren ter wille van een bezoek aan hem. Hij moet zichzelf een uiterst beminnelijke vent vinden; ik zou zoiets nooit kunnen doen.’ Ik als ik onderweg ben naar de verjaardag van mijn zwager