Boekenclub: Jonathan Franzen - Kruispunt

Ja en ze heeft dan ook geen mannelijke neven of andere verre familie, want dan zou het estate over gaan op hen.

Want dat is dan een puntje uit Pride and Prejudice (spoiler): dat de familie graag wilt dat Elizabeth ja zegt op het huwelijksaanzoek van haar neef, zodat het huis in de familie blijft als Elizabeth’s vader overlijdt en haar moeder en zusjes niet op straat gezet worden.

3 likes

Ik was een heel verhaal aan het typen over hoofdstuk 8 maar dat mag nog niet kwam ik net achter haha. Vond t/m hoofdstuk 7 vooral nog inleiding. Ik leer een hoop nieuwe engelse woorden bij iig.

1 like

Mij is eigenlijk ontgaan wie meneer Knightley is. Is hij een huisvriend of een familielid. Ik denk wel dat hij een diepere relatie opbouwt met Emma.

Ik moet verder erg wennen aan de vele oude woorden en lange zinnen. Merk dat ik er eerder overheen ga lezen dan dat ik erbij stilsta wat ik nu precies lees. Ik vind dat een beetje gemakzuchtig van mezelf haha

Een huisvriend maar ook de aangetrouwde zwager van Emma.
Ik denk dat zij wat worden omdat hij tot nu toe de enige is die haar doorziet/niet onder de indruk is.

2 likes

Van zus Isabelle?

Maar Isabelle is niet getrouwd met die Mr Knightley toch? Ik dacht dat haar man John heette en dat deze Mr Knightley Johns broer was.

1 like

Klopt. De gebroeders Knightley

2 likes

Tot nu toe vind ik het erg leuk. Wel echt typerend voor die tijd dat Emma uit verveeldheid een projectje aanneemt. Zo zie je maar weer waar de rijken destijds hun tijd aan besteedden. Visites en matchmaking…

En misschien ligt het aan mij (veel romcoms gezien) maar het is nu al overduidelijk dat Mr Knightley verliefd is (of wordt?) op Emma.
Enigszins romantisch, want op intellectueel niveau zijn ze waarschijnlijk elkaars gelijke. En Mr Knightley zal waarschijnlijk een aantrekkelijke man zijn. Maar aan de andere kant vind ik het best creepy, aangezien hij bijna twee keer zo oud is als zij. Ik weet dat het in die tijd niet zo gek was om een veel oudere partner te hebben, maar het geeft me toch een nare bijsmaak. En stiekem hoop ik dat zij een jonger exemplaar vindt haha.

Maar goed, misschien is het wel helemaal niet zo en zie ik spoken. Snel verder lezen :joy:

2 likes

Haha ja klopt. Het is tegenwoordig niet heel gek ofzo. Maar mede door het feit dat hij haar toen al gekend heeft en heeft zien opgroeien van kind tot volwassen vrouw.

Oh eigenlijk had ik Mr. Knightley om deze reden al afgeschreven, zo veel ouder en inderdaad haar vanaf kind zien opgroeien
Maar nu ik dit van jou lees denk ik ook dat we die kant op gaan, elkaars gelijken wat betreft intelligentie en hij geeft beetje tegengas terwijl de rest haar lijkt te aanbidden.

3 likes

Hoe lezen jullie dit eigenlijk? Een hoofdstuk per dag, of juist alles in één keer? Ik heb altijd even nodig voor ik lekker in een boek kom, waardoor ik een hoofdstuk per keer lezen véél te weinig vind, maar ik ben ergens ook bang dat ik het ritme van de boekenclub verlies als ik steeds 50+ bladzijdes per keer lees! (Ik had ook de neiging om door te gaan, maar ik vind het juist leuk dat we allemaal op hetzelfde punt zijn aangekomen.)
Noot voor mezelf, trouwens: ik moet volgende week zodra ik klaar ben een bericht schrijven en die zodra het kan plaatsen, want ik werk in het weekend hele lange diensten en vind het eigenlijk wel jammer om pas op maandag mee te doen, haha! Ik heb ook het idee dat alles wat ik wilde zeggen gezegd is.

Emma is héél irritant, maar ook wel een erg herkenbaar personage, vooral als je beseft dat ze maar 21 jaar oud is, woont met die verschrikkelijke zeur als vader, opgegroeid is met een dommige zus die haar weinig kon leren en net haar enige gelijkwaardige (en in veel opzichten juist stimulerende, want oudere en met meer levenservaring) metgezel, Miss* Taylor, kwijt is. Ik vind de aanwezigheid van Mr Knightley in haar leven heel geruststellend, aangezien iedereen verder veren in haar reet lijkt te steken en het zo heel moeilijk voor haar lijkt te maken om te groeien tot een minder zelfzuchtig persoon.

*Ik vind dit oprecht het allermoeilijkste ooit. Ik heb gelukkig geen moeite met het uit elkaar houden van de personages, hoewel ik de eerste twee hoofdstukken tweemaal opnieuw heb gelezen door mijn gebrek aan concentratie, maar al die titels! Man man man.

4 likes

Ik heb het vorige week in 2 sessies gelezen. Ik lees sowieso eigenlijk nooit per hoofdstukken, ik stop altijd middenin, dus het was heel vreemd om zo bewust te zijn van de hoofstukken. Ik ben zaterdagavond begonnen met de hoofdstukken voor deze week, maar ik ben gestopt, omdat ik eerst de discussie hier wil volgen zonder al te weten wat er verder gebeurt en omdat ik liever wil dat het vrijdag iets verser in m’n geheugen zit (anders lijkt het alweer zo lang geleden). Dus ik denk dat ik woensdag en donderdag de rest van de hoofdstukken voor deze week zal lezen.

idem, het gaat mij ook een beetje te traag. dus ik probeer het te verdelen (1 à 2 hoofdstukken per dag). maar omdat de hoofdstukken zo kort zijn en het veel te vlot leest (vind ik) wordt mijn leestempo steeds vrij snel weer onderbroken.

maar daardoor is er wel ruimte om passages opnieuw te lezen tijdens de discussie. over dingen die ik heb gemist of anders zag. zoals een potentiële match tussen Mr. Knightley en Emma.

ik vind Emma overigens echt een leuk personage, maar ik hou dan ook van imperfecte personages als protagonist.

4 likes

Superleuk! Ga binnenkort op vakantie naar Zuid Engeland, dit ga ik zeker onthouden.

Oeps, nog geen letter gelezen… Denk dat ik een weekje oversla.

Heb ook eindelijk m’n boek opgehaald, dus ik ga nog even inhalen!

Ik heb het deze week niet gered, doordat ik heel veel moest lezen voor mijn studie. :frowning: Volgende week ben ik weer erbij met de discussie!

(…) and till it appears that men are much more philosophic on the subject of beauty than they are generally supposed; till they do fall in love with well-informed minds instead of handsome faces, a girl, witch such loveliness as Harriet, had a certainty of being admired and sought after, of having the power of choosing among many, consequently a claim to be nice.

I am very much mistaken if your sex in general would not think such beauty, and such temper, the highest claims a woman could possess.

well said, girl. (Emma tegen Mr. Knightley in hoofdstuk 8)

het doet mij denken aan wat John Berger (Ways of Seeing) schreef over de male gaze: vrouwen moeten mooi zijn om het mannelijk oog te behagen, om vervolgens beschouwd te worden als ijdel en oppervlakkig.

de originele quote van Berger

“You painted a naked woman because you enjoyed looking at her, put a mirror in her hand and you called the painting “Vanity,” thus morally condemning the woman whose nakedness you had depicted for you own pleasure."

in dit geval zegt Mr. Knightley dat Harriet ‘vain’ zou zijn om niet voor die Martin te kiezen, want

Nothing so easy as for a young lady to raise her expectations too high. (…) Men of sense, whatever you may chuse to say, do not want silly wives.

vrouwen mogen niet oppervlakkig zijn. maar tegelijkertijd is het enige waardevolle aan een vrouw haar uiterlijk. en ik heb het gevoel dat dit idee nog steeds heel actueel is.

anyway, tof dat Emma deze meneer een spiegel voorhoudt.

8 likes

Ik vond deze hoofdstukken (met uitzondering van het ruzie hoofdstuk) best wel saai.
Dat gedoe met die gedichten werd erg lang op doorgegaan.
En die zus is al net zo vervelend als die vader.

5 likes

Ik vond deze hoofdstukken juist best grappig, omdat je in mijn ogen ieder personage op z’n slechtst (of nouja, hopelijk… ik kan me niet voorstellen dat ze nog irritanter worden!) ziet: Emma is zo zelfzuchtig dat ze ondanks haar intelligentie totaal niet inziet dat Mr. Elton iets voor haar voelt; Harriet is zo naïef dat ze alles door Emma voor zich laat parafraseren (en klakkeloos overneemt!); Emma’s vader en zus zijn te bezorgd om van hun geprivilegeerde positie te kunnen genieten, etc. Het verschil tussen Mr. Knightley’s verstand en andermans karakter is op dit moment bijna lachwekkend groot.
Ik vond het trouwens verhelderend om te lezen dat Mr. Knightley ““maar”” zestien jaar ouder dan Emma is, wat hem dus 37 maakt. Dat is tegenwoordig zelfs zo’n gek leeftijdsverschil niet, en dat besef maakt dat ik hun interacties op een wat luchtigere manier lees dan ervoor.

7 likes