Boekenclub: Jonathan Franzen - Kruispunt

Nog even bijlezen! Maar moet zo werken, dus mis waarschijnlijk toch de hele discussie als dat om 12.00 start :sweat_smile:

Ik loop ook behoorlijk achter want heb ongeveer al mijn wakkere tijd aan scriptie besteed deze week haha maar hoop vanavond bij te zijn!

Ik heb gisteravond het laatste stukje gelezen. Het ging uiteindelijk een stuk vlotter dan ik eerst had “gevreesd”. En ik ben gespoild door de X-Ray van m’n Kindle :unamused:. Ik raak in de war met al die namen en X-Ray is normaal gezien wel handig, omdat die wat kort info geeft over het personage of de eerste keer dat de naam vernoemd wordt o.i.d., maar hij gaf gewoon een hele grote spoiler?! Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Wel echt zonde.

1 like

Ja, inderdaad! Als ze trouwen, verandert hun naam ineens en soms zijn een man en een vrouw met dezelfde naam broer en zus, of man en vrouw (wel Mrs dan), of vader en dochter (Miss). En soms wordt hun voornaam gebruikt of een bijnaam. Of meerdere ongetrouwde dochters. Verwarrend. Ik vind het dit keer ook verwarrend als ze de plaatsnaam/naam van het huis(?) gebruiken. Daar is X-Ray normaal gezien dus zo handig voor :roll_eyes:, haha.

4 likes

Even over H3: jeetje ja wat bizar hoe zij zo haar nieuwe vriendin wil ‘aanpakken’! Vraag me wel af van waarom ziet ze eigenlijk potentie in Harriet? Omdat ze knap is? Of verveelt ze zich nadat mevrouw Taylor is getrouwd?

En ik vond het eigenlijk wel leuk dat Emma zo arrogant was haha, had echt iets van wat een zelfverzekerheid.

Hoe stellen jullie je mr Knigthley voor? Van alle andere mensen heb ik tot nu toe wel een beeld, maar van hem weet ik het niet. Wel dat die heel netjes gekleed is, maar voor de rest niets haha.

Oh, hier had ik ook Ă©cht moeite mee! Ik dacht, kom op veertje zo ingewikkeld is het allemaal niet maar moest er echt enorm aan wennen!

3 likes

Ik vond het ook sneu dat Harriet die jongen had afgewezen in een brief omdat Emma zei dat twijfel = nee. Misschien komt ze wel een leukere jongen tegen maar volgens mij deed het haar echt pijn om die brief te sturen.

5 likes

Gegoogled, goud.

Ik doe zelf niet mee (heb Emma al eens gelezen en nu geen tijd om dat opnieuw te doen), maar ik kan iedereen aanraden om nadat ze het boek uit hebben Clueless (nog eens) te kijken. Dat is een moderne bewerking van het boek! Ik vind het wel leuk om te zien hoe ze het geupdate hebben naar een meer moderne tijd.
(Heb de titel maar even geblurred voor het geval het een spoiler is voor sommige mensen, maar ik denk dat het wel algemeen bekend is?).

4 likes

Ik vind Emma lekker zelfverzekerd! En ook lief hoeveel ze haar vader probeert op te beuren. Haar vader lijkt me een enorme zeur ofzo, terwijl hij in het begin toch positief wordt omschreven.
Ik vond het heel leuk om de omschrijving van persoonlijkheden te lezen, op deze manier ben ik het nog niet tegengekomen. Net of je bij iedereen door de uiterlijke schijn heen kunt prikken.

In het begin moest ik wel wat wennen aan de schrijfstijl maar nu zit ik er helemaal in! Hadden meer mensen dit?
Blij dat we deze klassieker hebben gekozen, hier was ik uit mezelf niet in begonnen.

3 likes

Ja heb ik ook gehoord en ik heb nu heel veel zin om die film te gaan kijken. Ik ben benieuwd!!!

1 like

Ik moet nog beginnen :upside_down_face:

Denk dat ik het zondag bijgelezen heb. Ga eerst ff Mn andere Boem uitlezen

1 like

Volgens mij ben je niet de enige!
Ik heb vanmorgen nog alles gelezen omdat ik dacht dat het nu meteen hier los zou barsten

1 like

Ik moest ook wennen aan de schrijfstijl, eerste echte klassieker die ik lees! Sowieso al een uitdaging om in het engels te lezen, normaal lees ik altijd NL. Ik moet zeggen dat ik nu voor het woordenboek van mijn kobo gebruikt heb haha. Vooral de eerste 2 hoofdstukken had ik moeite, maar gaandeweg las ik al weer wat makkelijker en vlotter.
De stukjes met Emma en Harriet heb ik met af en toe opgetrokken wenkbrauwen zitten lezen, Jane Austen zet het klassenverschil iig goed neer! Stiekem gun ik Emma dat ze helemaal halsoverdekop verliefd word op een sloeber haha. Ik heb zin om verder te lezen!

1 like

Ik had in Mn hoofd dat het zondag zou zijn, Maargoed geen probleem. Lees het wel blij!

Ja dat is zo leuk!
Een aanrader is ook om Pride and Prejudice te lezen en daarna Bridget Jones Diary (of de film te kijken). Allebei hele leuke boeken.

Maar vooral ook omdat Emma het duidelijk geen goede match vindt en Harriet daarom die kant op pusht. Ook al zegt ze 20 keer dat ze niet wil beĂŻnvloeden. Ik vond het erg leuk om te lezen. Het viel me mee hoe makkelijk ik er in kwam, al was ik ook wel heel snel afgeleid. Het klasseverschil en hoeveel waarde iedereen daar aan lijkt te hechten vond ik ook heel bijzonder om te lezen.

2 likes

Ik vind Emma’s vader ook moeilijk te vatten. Hij is zogenaamd zo aangenaam en geliefd, maar ik vind hem best een zaag. Er staat letterlijk “everywhere beloved for the friendliness of his heart and his amiable temper”, maar dat zie ik niet? Ik vind hem vooral vervelend.

Wat vinden jullie van deze quote:
“[
] but his second [marriage] [
] must give him the pleasantest proof of its being a great deal better to choose than to be chosen, to excite gratitude than to feel it.”? Dit gaat over Mr. Weston.

Ik vind Emma wel echt een leuk hoofdpersonage. Ze is net irritant genoeg, maar niet té irritant, haha. En ik herken me wel deels in haar. Ik ben niet arrogant, maar ik vind het wel moeilijk om dingen vol te houden en af te maken. Deze quote van Mr. Knightley was dus wel herkenbaar voor mij:
“I have seen a great many lists of her drawing-up at various times of books that she meant to read regularly through [
]. She will never submit to any thing requiring industry and patience [
].”
Je kan een heel huis behangen met de lijstjes die ik ooit al maakte met wat ik wilde gaan doen, haha. En later:
“She had always wanted to do every thing, and had made more progress both in drawing and music than many might have done with so little labour as she would ever submit to. She played and sang;- and drew in almost every style; but steadiness had always been wanting; and in nothing had she approached the degree of excellence which she would have been glad to command, and ought not to have failed of.”
Daar ben ik dus zelf ook bang voor, dat ik nergens echt goed in ben/word, omdat ik te wispelturig ben, alles wil doen en m’n interesse verlies voor ik mastery heb bereikt.

De vriendschap tussen Emma en Harriet is ook duidelijk absoluut niet gelijkwaardig:
“I think her the very worst sort of companion that Emma could possibly have. She knows nothing herself, and looks upon Emma as knowing every thing.”, zoals Mr. Knightley het zegt.
Ik vind het altijd heel ongemakkelijk om dit soort relaties te lezen of te zien. Ook die hele manipulatie van Emma over de brief en proposal van Mr. Martin.

Ik heb al een paar boeken gelezen in dit genre (Jane Eyre, Wuthering Heights, Little Women) en het is zo’n andere tijd, maar ik vind het telkens wel erg leuk om te lezen. En nu ook weer.

7 likes

Ben het met jullie eens dat die vader een beetje een irritante zeur is, en over de vriendschap tussen manipulatieve Emma en clueless Harriet. Maar goed, Emma doet het uit goede bedoelingen, maar later realiseert ze zich dan dat mensen hun eigen keuzes moeten maken en eindigt Harriet vast wel alsnog met Mr. Martin.
En in dit boek wordt Emma natuurlijk verliefd op iemand, maar wie? Die zoon van Mr. Weston, weet even niet meer hoe hij heet, Frank ofzo? Die komt ook nog langs natuurlijk, denk dat hij dan een beetje een verwende klootzak is in het begin. En dat hij en Emma elkaar eerst niet mogen maar later verliefd worden. Ik vond het een beetje vaag over die brief van hem, dat die zo mooi was, maar wat stond er nou in?
Dan wat miss Taylor / mrs Weston zei over Emma’s destiny wat mr. Knightley dan niet mocht weten vond ik ook vaag. Wil zij dat die twee samen komen ofzo? Lijkt me niet toch, volgens mij is Emma 20/21 en hij in de veertig ofzo. Maar je weet het nooit natuurlijk, hij is wel zo’n beetje de enige die door heeft hoe Emma echt is.

Moet zeggen dat ik het lezen goed te doen vond, was zo bij dit hoofdstuk. De lange zinnen heb ik niet zoveel last van want als ik niet oplet maak ik zelf ook altijd hele lange zinnen.
Denk dat ik het wel een leuk boek ga vinden, maar zit er nog niet helemaal in. Twijfel wel of ik mee blijf doen, ik lees een boek meestal zo’n beetje in Ă©Ă©n keer uit, of iig zo snel mogelijk. En ik wil ook niet vooruit lezen want dan weet ik zeker dat ik hier niet meer mee ga posten omdat ik bang ben dat ik per ongeluk spoilers vertel. Maar als ik meerdere maanden over een boek doe zit ik er minder in en vergeet ik alweer dingen die ik in het begin gelezen heb haha, en dat vind ik, helemaal bij een boek als dit, zo onhandig.

1 like

Ik kom niet lekker in het verhaal, hele lange zinnen. Wat niet fijn leest.

Vind de vader van Emma echt een zeur, vooral over het eten. Niks is goed. En Emma probeert hem steeds te plezieren door mensen uit te nodigen.

Idd de vriendschap van Emma en Harriet, is vreemd. Ze ziet haar denk ik meer als een project. Ben wel benieuwd hoe dit verder gaat.

1 like