Bloed/plasma doneren topic

Dank je wel voor je reactie!

Krijgen jullie ook standaard ijzertabletjes mee? Ik geef bloed in BE bij het rode kruis en kreeg een flyer mee waarop stond dat alle vrouwen in hun vruchtbare fase dit standaard nu meekrijgen en de volledige strip moeten opgebruiken. Vraag me af of dat nieuw is want heb vroeger al 2x bloed gegeven en toen werd daar niet over gesproken, maar toen kreeg ik niet eens dat vingerpriktestje voor hbā€¦

Dat is hier niet zo (tenzij ze het sinds december nog veranderd hebben). Ze prikken wel altijd een vingerprik-Hb, en ze bepalen daarnaast bij alle donoren het ferritine-gehalte. Ik heb nu een brief gekregen dat mijn ferritine laag was, dat zou kunnen leiden tot bloedarmoede als ik door doneer, dus nu mag ik een jaar niet doneren.
Ik heb daarvoor op eigen initiatief ijzertabletten gekocht, zodat ik volgend jaar in ieder geval weer mag geven.

1 like

Dit heb ik ook nog nooit gekregen hoewel mijn Hb maar 1 keer te laag was en daarvoor gewoon aan de onderkant van ā€˜normaalā€™.

1 like

Ik woon niet in NL en hier krijg je ook altijd standaard ijzertabletjes mee (ook keuze uit verschillende, ik kreeg erg buikpijn en verstopping van de gewone tabletjes dus nu krijg ik al een aantal jaar capsules waar ik geen last van heb).

1 like

@Merel @Alocasia @Uprooted
Grappig dat dat zo verschilt (verschilt uiteindelijk binnen belgiƫ tussen donorcentrum en van die mobiele bloeddonatie momenten in het plaatselijk sportcentrum oid, terwijl dat beiden door het rode kruid georganiseerd wordt)
Ik had overginds geen te lage hb waarde dus je kreeg die tabletjes standaard mee als je binnen die categrorie van vrouwen viel. Vond ik wel positief want bij een bloedonderzoek enkele jaren geleden had ik wel een te laag ijzergehalte zonder dat dit verder een duidelijke oorzaak had, kan blijkbaar echt voorkomen zonder je dit merkt (had ook geen symptomen die erop wezen).

2 likes

Ja, hier krijg je ze mee om je hb sneller weer aan het vullen na de donatie. Volgens mij iedereen, ook mannen, maar daar heb ik eigenlijk niet zo op gelet. Ze vonden het ook helemaal gek toen ik vertelde dat je dat in NL niet standaard meekrijgt (mijn moeder mag maar 50% van de keren geven doordat ze net rond de grens schommelt qua hb)

Weet niet hoe het gaat als je een te lage waarde hebt, dan zal je vast ook niet mogen geven hier
Wel jammer voor je moeder dat ze dan telkens voor niets naar de afname locatie gaat!

Ze prikken hier je hb eerst met een vinger prik, als dat binnen de marges ligt mag je gelijk geven, anders moet je inderdaad terug naar huis. Dat is sinds een aantal jaar, eerst kreeg je achteraf te horen als je hb te laag was en dan kreeg je een aantal maanden geen oproep voor de volgende keer.

Ja, vind het goed dat ze wel nog steeds gaat als ze een oproep krijgt! Ik had al lang opgegeven denk ik :grimacing:

1 like

Neen.
Ik geef in Leuven en ik krijg daar amper informatie. Ook niet nadat mijn hemaglobine laag stond. Ik mocht wel plasma geven maar geen bloed.
Ik ben 1 keer in Mechelen gaan geven en daar was de dokter heel behulpzaam en vriendelijk. Toen kreeg ik wel een strip en uitleg mee.

Hangt echt af van de arts ook. De vent die op woensdagmiddag dienst draait als ik standaard kom doneren vraagt alleen of je je goed voelt.

1 like

Dan krijg je week later een brief met je waarden en uitleg of je nog in aanmerking komt voor plasma.
Bij een vriendelijke dokter krijg je op een volgende donatie beetje uitleg.
Maar dus zeker niet altijd. Ik probeer het gewoon te vragen. De onvriendelijke arts in Leuven ziet toch in het systeem dat ik 1-2 keer per maand kom. Dus een minuutje uitleg verdien ik wel.

1 like

Ja inderdaad!
Had zelf eerst 2 keer gegeven via een studentenactie en via een actie in het gemeentehuis en toen werd enkel mijn bloeddruk gemeten en thats it. Maar vind het wel aangenamer dat het beter gecontroleerd wordt in het centrum

1 like

Nope, ik ben 2 weken geleden in een district van Antwerpen gaan geven en daar geven ze niet standaard ijzertabletjes mee. Heb er vroeger wel eens zelf achter gevraagd omdat toen mijn ijzerwaarden te laag waren, maar nu moet je er zelf achter vragen denk ik op de plek waar ik nu geef.

Ik ging bij het centrum bij het UZA ziekenhuis en alle vrouwen die er op dat moment ook waren kregen het mee!

Zo gek dat dat zo verschilt van locatie tot locatie?

1 like

Heeft een van jullie wel een kuitkrampen gehad na een bloeddonatie? Kon echt niet meer slapen.

Ai niet fijn! Kan dat niet komen doordat je te weinig water gedronken hebt doorheen de dag?

Ze hebben de naald er bij mij eerder uit moeten halen vandaag :sob:

Waarschijnlijk iets verschoven ofzo terwijl ik in het balletje kneep, zo stom want ik was al bij 438ml. Doen ze niet voor niks natuurlijk, maar het voelt wel stom

Bloed of plasma? Daar kunnen ze toch al wat mee?
Goed gedaan!

Ik ben vandaag plasma gaan geven. Sinds augustus ga ik om de 3-4 weken.
Ik geef in Belgiƫ en mag 700 ml plasma geven (want dik). Het meisje naast mij gaf iets van 325 ml. Wel confronterend dat ik meer dan het dubbele mocht geven. Dus 438 ml is zeker goed. Bloed of plasma.

Mij hebben ze eens gezegd dat ze vanaf 130 ml plasma wat kunnen aanvangen met je zakje plasma. Dus eerder moeten stoppen is zeker geen verloren donatie.

1 like

Bloed! Dus hoop dat ze t alsnog nuttig kunnen gebruiken ergens voor en het niet de prullenbak in gaat ofzo :sweat_smile:

T gaat bij mij vaak wel moeizaam maar dit is de eerste keer dat t niet lukte en voelt een klein beetje als falen ofzo? Nou ja kan gebeuren en volgende keer beter hoop ik maar!