Bloed/plasma doneren topic

Wat bedoel je met moeizamer? Psychologisch helpt het bij mij om voor donatie veel water te drinken. Is natuurlijk ook echt goed voor je, maar ik maak mezelf dan wijs dat ik dan ook vlotter kan geven. :smiley:
Aan een naald die niet goed zit kan je niet veel aan doen. Is mij ook al overkomen en dan konden ze een beetje terug trekken. Toen zat ze goed en ging het vlot.
Als ze te perongeluk te ver zouden terug getrokken hebben was mijn zakje plasma alleen onbruikbaar bij minder dan 130 ml.
Bloed weet ik niet, geef ik nooit.

Haha ja dat water drinken doe ik ook! Maar het stroomt bij mij moeizaam, moet in zo’n balletje knijpen anders gaat het te langzaam. Dus misschien nu te enthousiast geknepen waardoor ik te veel heb bewogen :sweat_smile: maar kan ook dat de naald er sowieso al niet helemaal lekker inzat natuurlijk

Bij mij gaat het ook vaak wat moeizaam. Heb je wellicht last van koude handen? Ik heb ijsklompjes4life en krijg dan een gevulde latex handschoen met warm water waar ik dan in knijp. Scheelt ook!

1 like

Ik ben goedgekeurd voor donatie! Twee weken terug langs gegaan bij Sanquin en wat buisjes afgenomen. Dus ben benieuwd wanneer ik de brief krijg voor de afname!
Ik moet het wel even goed plannen want ik heb ook een actieve kinderwens dus wil niet als ik net in m’n vruchtbare tijd zit en ik mag niet zwanger zijn, dus ik denk zodra ik menstrueer ofzo? Als het al niet wordt afgeraden omdat het je kansen op bevruchting verkleint, moet ik nog dubbelchecken

4 likes

Voor zo ver ik weet niet, maar ik plande het idd meestal precies zoals wat jij schrijft. Meestal in de week na mijn menstruatie, en ik heb nooit opgemerkt dat dit mijn eisprong beïnvloedde (althans de ovulatietests werden positief).

1 like

Ik was de vorige keer (4 maanden geleden) afgekeurd voor plasma geven door te laag hb. Vandaag had ik een nieuwe afspraak, maar hb nog steeds te laag helaas. Ze hebben drie keer gemeten en de metingen varieerden van 6,1 tot 7,0. Ik vond dat best een grote variatie? Ze vroeg ook of ik klachten had zoals moeheid, die heb ik wel maar ik denk dat ik misschien de afgelopen periode te druk ben geweest. Ze raadde me in elk geval aan om wel naar de huisarts te gaan. Ik zou in augustus weer een afspraak mogen maken, maar denk dat ik toch maar wat langer wacht

Ja kan ook even langs de huisarts om te laten onderzoeken waar het door zou kunnen komen en een goede test te doen. Bij jonge vrouwen komt het vaak door zware menstruaties en heb je een ijzertekort omdat je maandelijks zoveel verliest.

1 like

Ja ga ik sowieso doen! Mijn laatste menstruatie is wel al vier weken geleden, dus zou het nu juist redelijk hoog moeten zijn? Of heeft je cyclus niet zo direct invloed?

Nee het is meer dat je door menstrueren regelmatig een hoeveelheid bloed verliest. Daarmee verlies je ijzer, wat normaal gerecycled wordt door je lichaam om weer nieuwe rode bloedcellen te maken.

1 like

Ik heb net sinds hele lange tijd weer plasma gedoneerd. Ik weet dat je daar in principe weinig last van moet hebben, maar ik vroeg me toch af hoe snel na de donatie jullie weer gaan sporten of anders intensief bezig zijn? Een van de laatste keren ben ik bijna flauwgevallen na plasma (ik was ook echt niet fit toen hoor), dus ben een beetje huiverig.

Ik heb een oproep gekregen en wilde eigenlijk vandaag gaan maar zie er echt een beetje tegenop. Ik ben de afgelopen keren met doneren steeds bijna flauwgevallen (ondanks genoeg eten en drinken etc.) Nu ben ik ook een heel klein beetje moe dus durf ik eigenlijk bijna niet te gaan. Echt heel vervelend want ik ben totaal niet bang voor prikken, heb tijdens het doneren zelf nergens last van maar dan vlak erna (en de rest van de dag) word ik helemaal licht in m’n hoofd

Ik heb vorig jaar voor het eerst plasma gedoneerd maar ik viel flauw en dat was heel naar. Ik wilde het nog wel een keer proberen, en net werd ik gebeld om een afspraak te maken dus nu ga ik maandag weer. Vind het wel spannend. Als het weer niet goed gaat kap ik er wel mee maar dan heb ik het iig geprobeerd.

2 likes

Wat goed dat je het toch nog een keer probeert! Hoop dat het deze keer beter zal gaan en anders weet je dat je het niet trekt. Je geeft ook/wel bloed? Want dat is ook al heel goed hè!

@Evert wat vervelend, snap wel dat je voorzichtig bent en niet zo’n zin hebt om te gaan als je de vorige keer zo flauw werd. Zo’n naar en eng gevoel om bijna flauw te vallen, brr. Praktische oplossing, maar helpt het mss om iemand mee te nemen die je op kan wachten en evt weer naar huis kan brengen? Als je wel graag wil geven kan het fijn zijn om te weten dat je iig weer goed thuis komt. Sterkte iig!

Ik mag morgen weer, heb er helemaal zin in haha! Mijn bloedbank zit in de stad en door kom ik sinds corona bijna nooit meer dus leuk om daar weer eens te zijn. En ze hebben altijd lekkere snacks voor erna dus daar ook zin in!

3 likes

Nee bloed kan ik niet want ik zit voor plasma al aan de ondergrens voor hb!

Ah ohja tuurlijk! Dan hoop ik dat het goed gaat met plasma als je dat graag wil :heart:

1 like

Heb mn afspraak geannuleerd :frowning: Ik durf gewoon niet meer. Echt kut want ik heb nooit problemen gehad met naalden en bloedprikken enzo.

Ik wilde eind mei bloed gaan doneren na een oproep, werd toen afgekeurd omdat ik geopereerd ging worden en dan mag je een maand van tevoren niet meer doneren. En nu heb ik een paar dagen een snotneus en keelpijn gehad en mag ik ondanks negatieve coronatest pas over een maand doneren. En tegen die tijd ben ik net voor de tweede keer gevaccineerd, mag ik sowieso 7 dagen daarna niet en misschien pas 14 dagen erna als ik koorts krijg. Ik vind ze wel erg voorzichtig bij Sanquin dat ik nu na een negatieve coronatest niet mag doneren, vooral omdat ik ondanks afmelden ivm operatie en hersteltijd twee keer opgeroepen ben omdat de bloedvoorraden laag zijn.

1 like

Ja is misschien wel een goed idee. Ik blijf vaak sowieso al lang zitten om te eten en te drinken en het is vlakbij m’n huis dus dat is nog nooit misgegaan gelukkig. Maar überhaupt dat je je zo gaat voelen en de rest van de dag slap voelt is wel echt naar. Maar goed, het is goed om te doen dus wil er ook wel mee doorgaan, moet me hier denk ik gewoon even overheen zetten

Goed dat je jezelf niet tot het uiterste pusht want het is ook belangrijk dat jij je er goed bij voelt! Gelukkig blijft het een eigen vrije keuze, en als je ooit wel weer durft kun je altijd een nieuwe afspraak maken natuurlijk :heart:

@anon3765766 ah nee dan gaat er echt lange tijd overheen voordat het wel weer mag he… Ze zijn met veel van dat soort redenen waarom je tijdelijk niet mag geven extra voorzichtig uit voorzorg, en nu is het in jouw geval natuurlijk driedubbelop (operatie, snotneus en vaccinatie). Wel fijn dat je je na de herstelperiode nu weer goed genoeg voelde om te geven! En beterschap met de (gelukkig gewone) verkoudheid.

Ik was dus laatst bloedgeven en ze hebben mij nu gevraagd om naast bloed ook plasma te geven, dus ben benieuwd! Ik moest een sample geven om te kijken of ik geen antilichamen tegen witte bloedlichaampjes aanmaak en als dat allemaal goedgekeurd wordt mag ik na de zomer starten (plasma- en bloedplaatjesdonatie is hier dicht in de zomer blijkbaar). Dus ben benieuwd of het mag en hoe het zal zijn!

2 likes

Ik mocht vandaag eindelijk weer :partying_face: Ik ben nu alleen superduizelig, ik vergeet altijd dat de man met de hamer bij mij altijd een paar uur later pas komt. Maar goed, hoef ook niks meer te doen dus prima. Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen, ik vind de mensen bij Sanquin altijd zooo lief. Worden ze daarop geselecteerd ofzo haha. Altijd van die lieve, verzorgende types. Vandaag ging dat ding steeds piepen omdat het niet goed stroomde, blijkbaar omdat ik koude handen had. Toen ging 1 vrouw mijn hand warm wrijven :pleading_face: Ik weet niet, vond het gewoon zo’n lief gebaar haha

7 likes