Bloed/plasma doneren topic

Was je voorheen volbloed doner of plasmadoner?

Ik doneer nu ook plasma wegens antistoffen en merk dat ze nu nóg aardiger zijn en uitgebreid de tijd voor je nemen. Zo kan je bijvoorbeeld overleggen hoeveel plasma je wilt doneren en dit kan je eventueel opbouwen. Bij mij gaat het altijd best traag dus nu doen ze direct een warmte kussen om mijn arm en komen ze meerdere keren controleren. Ik heb ook dat ik de naald vervelend voel zitten en toen ik dag aangaf waren ze heel alert en hielpen ze zover dat kon.

Wel typisch dat ineens zoveel van hier ‘m gekregen hebben! Ze zullen recent wel iedereen getest hebben ofzo haha. Weet niet hoe vaak en wanneer en hoe dat gaat…

Nieuw is het niet, want mn nichtje heeft t vorig jaar ofzo ook gehad.

Oh wat fijn! Maar willen ze liever dat je plasma doneert? Ik ben bloeddonor inderdaad. Ik ga het inderdaad wel aangeven

Maar merk je het niet tijdens het doneren? Mijn hb was de vorige keer 7,5 en dat is het minimum, maar het ging niet goed tijdens het doneren want ik viel flauw. Er gaan wel rode bloedcellen uit je lichaam, die krijg je wel weer terug natuurlijk, maar ze zeiden bij mij dat ik daardoor waarschijnlijk flauw viel. Toen ik alles weer terug had voelde ik me ook al beter.

Ik mag nu even niet doneren want ik heb laatst een tattoo laten zetten, maar daarna wil ik het wel weer proberen.

Heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad! De rode bloedcellen die buiten je lichaam zijn, zijn er ook een stuk minder dan met volbloed geven. Volgens mij mag ik op basis van mijn lengte/gewicht iets van 375 ml plasma geven (hele grove schatting, weet het niet meer precies) en dat gebeurt dan in een aantal cyclussen, dus dan zijn er relatief weinig rode bloedcellen even weg.

Een keer ging er ook iets niet helemaal goed, waardoor ik mijn rode bloedcellen uit 1 cyclus niet meer terugkreeg. Daardoor mocht ik 3 maanden niet meer doneren, maar ik heb er toen ook vrij weinig last van gehad. Ze meten nu trouwens bij het plasmacentrum ook pas achteraf je hb, omdat dat voor plasma minder belangrijk is

1 like

Ik heb ook zo’n brief gehad (al een tijd geleden) en mag een jaar niet doneren… Jij dus een half jaar? Dat verschilt dan dus blijkbaar ook per persoon. Ik moest overigens ook naar de dokter. Ik vind het wel irritant want ik doe het altijd graag en een jaar is lang! Maar ik zit altijd te kloten met mijn hb en ook al een paar keer bloedarmoede gehad, dus misschien dat ik ook wil overstappen naar plasma

Ja ik heb 6 maanden. Maar ik zit dus ook op 29 qua ferritine en je moet minimaal 30 hebben, dus echt maar net eronder, misschien maakt dat uit voor de termijn? En mijn hb is dus altijd rond de 9 geweest dus heb ik eerder geen gedoe mee gehad. Maar geen idee wat ze wel en niet meewegen daarin.

Plasma geven zou wel beter zijn denk ik ja! Heeft als voordeel dat je er als het goed is sowieso amper last van hebt na afloop.
Zelf kan ik dat helaas niet omdat ze m’n aderen daar te dun voor vinden. Het kost altijd al moeite om dat bloed er een beetje vlot uit te krijgen dus zo lang met een naald in mn arm zitten leek hen minder geslaagd (ik dacht vroeger dat die naald ook dikker was maar dat schijnt niet zo te zijn).

1 like

Een arts bij de bloedbank heeft dit vorig jaar een x aan me uitgelegd (want ik had hetzelfde als jij). Als je ferritine waarde (weet even niet meer hoe dat precies heet haha) onder de 30 zit mag je een half jaar niet geven, als je onder de 15 zit mag je een jaar niet geven.

Ofja, mag niet… Die arts zei toen tegen mij dat als je zo’n brief krijgt en je wil toch heel graag, dat je mag bellen en alsnog gewoon mag geven. Je moet je dan wel goed voorbereiden (qua rust, eten, drinken) maar zal er niks aan overhouden. Maar over of dat het echt waard is durf ik niks te zeggen (ik heb iig gewoon een jaar uitgezeten).

2 likes

Ik heb vorig jaar oktober ook zo’n brief gehad. Toen had ik 17 als waarde van m’n ferritine en mocht ik een half jaar niet. In juli was het 24, dus wel gestegen maar nog steeds niet hoog genoeg voor de norm van 30 voor bloed geven. Nu mag ik een jaar niet en mag ik daarnaast ook nog maar een keer per jaar überhaupt bloed geven.

Ik baalde wel een beetje, want het voelt altijd wel als iets heel goeds en ik heb eigenlijk nooit klachten na bloed geven.

Ik heb zojuist ook een brief gekregen dat ik een ferritine gehalte van 7 ng/ml had ipv de aan te raden 30. Ik merkte na de laatste bloeddonatie ook dat ik 0 conditie had voor een aantal dagen. Normaal heb ik daar niet veel last van. Nu mag ik een jaar niet meer doneren.

Is het voor jullie herkenbaar dat je het na het bloed doneren de rest van de dag koud hebt? Ik heb nu voor de derde keer gedoneerd en ik heb het weer zo koud en ben maar niet warm te krijgen. Ik ben nu wel benieuwd of het nou een gevolg is van het doneren of gewoon puur toeval. Google kon het me niet vertellen.

Ja heb ik ook en is inderdaad bekend bijverschijnsel na donatie

Ik wilde mij aanmelden als stamceldonor bij matchis, maar ze zeiden dat dat niet kon vanwege medicatie die ik slik. Weten jullie toevallig of dit dan ook direct geldt voor het doneren van bloed en/of plasma, of kijken ze dan weer naar andere dingen?

Ik twijfel nog heel erg of ik het zie zitten om bloed/plasma donor te worden, hebben mensen advies hierover? Ik hou niet erg van naalden, en heb een beetje lage bloeddruk, en ben snel vermoeid. Maar aan de andere kant denk ik, gewoon doen, dan valt het vast mee, haha.

Op je eerste vraag kan ik geen antwoord geven, weet eigenlijk niet of ze kijken naar medicatie…

Op je tweede vraag zou ik in eerste instantie zeggen ‘doe dan maar niet’, maar aan de andere kant: de naald hoef je op zich niet te zien, en qua bloeddruk en vermoeidheid raden ze aan van tevoren heel goed te eten en te drinken, dat helpt wel. Ik plan zelf altijd bloedgeven op een vrije dag, dus zonder verdere plannen op die dag. Voor elke donatie meten ze ook je bloeddruk, maar ik weet niet of je afgewezen kan worden als die te laag is. Misschien wel, want bij een te laag ijzer word je ook afgewezen (en dan mag je vIer maanden later weer terugkomen).

Plasma doneren heb ik overigens geen ervaring mee maar volgens mij is dat wat chiller voor je lichaam, dat mag je ook vaker geven (volgens mij elke twee weken, en bloed maar drie keer per jaar).

Weet eigenlijk niet of je iets aan dit antwoord hebt, haha.

Ahh jammer, ik krijg ook een brief dat ik een jaar niet meer mag doneren, mijn ferritinegehalte is 13 ng/ml. Terwijl mijn hb altijd prima is! Nouja, bloedarmoede zit ik ook niet op te wachten, dus prima

Wat jammer @Max, voel je je wel goed verder? Of is dat niet echt te merken fysiek?

Pff na 10 jaar was ik automatisch uitgeschreven omdat tijdje niet ben komen opdagen ondanks oproep. Had doorgegeven dat ik zwanger was, maar toch helaas uitgeschreven per abuis. Gaf eerst bloed, toen plasma want dat wilde ik toen eens proberen. Echter zat ik echt kapot lang omdat m’n ader bij het teruggeven steeds instortte blijkbaar, daardoor kon het bloed niet terug. Gedoe dus!

Dus nu weer ingeschreven, maar dan voor bloed. We’ll see!

Nee is niet echt te merken, ook omdat mijn hb gehalte altijd goed is! Nouja, ik zit ook niet te wachten op bloedarmoede, dus prima, ik wacht wel een jaar.

Ahh dat klinkt bloed doneren voor jou prettiger! Ik heb ook wel eens gedoe gehad met mijn aderen, dus heb me ook nog niet aan plasma gewaagd.

Ik heb net de Sanquin puzzel gemaakt, super leuk is die!

Ja dit had ik ook precies altijd, hb eigenlijk juist goed hoog en ineens die brief. Werd er bijna een beetje boos van haha. Zo van hallo mn hb was altijd heel goed?? en ik ben juist minder vaak geweest de afgelopen jaren?? HOE DAN. Maar zal wel komen omdat ik gestopt ben met vlees eten ook.

Maarja hb zou op termijn hierdoor natuurlijk ook omlaag gaan en idd hoef ook geen bloedarmoede natuurlijk. Ben wel jaloers op je puzzel, die wil ik ook! Maar het duurt nog wel even voor ik op de 20 zit, zeker als ik er langere tijd tussen moet wachten haha

1 like

Ik heb me eindelijk aangemeld voor een intake bij Sanquin volgende maand, begin vd avond. Moet er wel heen rijden met de auto, neem aan dat dat wel kan? Of is het onverstandig als je erna weer de auto in moet?

Bij de intake wordt er relatief weinig bloed afgenomen, dus in principe kan je prima met de auto. Zou gewoon na je intake nog even iets eten/drinken daar en even chillen

1 like