Het ligt wel wat minder zwart wit dan dit, je hebt btw aftrekken en de auto afschrijven. Afhankelijk van de situatie kun je en de btw aftrekken (of eigenlijk, terugkrijgen) en ook de auto afschrijven.
Ik vind t groen trouwens best een mooie kleur, vind alleen die rare spoiler en die velgen niks.
Belasting geneuzel, voor wie t interessant vindt
Afschrijven en btw terugkrijgen zijn twee verschillende dingen. Als ondernemer krijg je de voorbelasting (BTW) die je hebt betaald over producten terug (dit kun je aftrekken van je omzetbelasting). Vervolgens kun je dingen uit je inventaris afschrijven waardoor je je winst drukt en uiteindelijk dus minder belasting betaalt over je winst.
Dus nee je kan de auto niet zomaar even aftrekken bij je belastingen, maar volgens mij kun je een auto wel afschrijven over een x aantal jaar als je 'm als bedrijf hebt gekocht. Stel dat het 10 jaar is dan kun je 10 jaar lang de waarde van de auto - het vorige jaar in mindering brengen op je winst. Zo is het niet “gratis” maar wel lucratief als je toch een auto wilde voor je zakelijke ritjes.
Wanneer je least zijn dat ook weer bedrijfskosten en ook die kun je in mindering brengen op je winst.
Ik ken eigenlijk ook best veel ondernemers die een auto op de zaak hebben en de enige reden dat ik dat zelf niet had was omdat ik in Amsterdam woonde en gewoon geen auto nodig had.