Uiteindelijk zal toch iedereen een beetje water bij de wijn moeten doen. Natuurlijk kun je nooit met iedereen rekening houden maar een beetje rekenschap geven van het feit dat er ook andere mensen zijn die soms moeite hebben met dingen waar jij je allicht niks bij kunt voorstellen ga je echt niet dood aan. Je kunt ook niet beschermd worden tegen alle triggers in de wereld en ik vind ook niet dat dat hoeft, maar soms vind ik het wel erg makkelijk om te doen alsof het altijd aan de ander ligt omdat die godbetert gEvOelENs heeft en niet zo moet janken. En andersom kan diegene ook niet verwachten dat de hele wereld zich daaraan aanpast. Ik vind het beide nogal egocentrische houdingen, alsof alles om jou draait en alle andere mensen zich daar maar aan moeten aanpassen, het is een beetje kleuterachtig. Uiteindelijk leven we toch met 7 miljard mensen op deze verrekte bol dus als iedereen op zijn minst een beetje rekening houdt met elkaar wordt het een stuk leefbaarder.
Maar als je brein ziek is, namelijk een eetstoornis, gaan 3 regeltjes text daar niks aan veranderen.
Je denkt namelijk niet logisch (over eten) als je dat hebt.
Rare aan deze discussie vind ik wel: lotte eet toch helemaal niet opvallend weinig? Ik zie drie volwaardige maaktijden. Ze snackt alleen karig en pakt dan een bakje, naja moet ze zelf weten. Ik vind echt dat je moet wegblijven van het stimuleren van te weinig of te veel eten/uitdagen van te weinig of teveel eten. Maar als we triggerwarnings willen op normale eetpatronen, draven we toch echt wel door?
Ehhh ja dankje, dit bedoelde ik inderdaad. Dat met echte angsten is natuurlijk erg vervelend, maar ook daar denk ik dat je er niet altijd onderuit komt.
Ik doelde meer op hoe ver het is doorgeslagen. Kwam net op een NYT-artikel uit waarin stond dat heel veel theaters nu zulke waarschuwingen ophangen en dat er een hele generatie opgroeit met de verwachting gewaarschuwd te worden als er iets gaat gebeuren wat eventueel als onprettig ervaren kan worden. Daar kweek je geen weerbare volwassenen mee.
Maar ik dacht een beetje door nav die ene post, dus snap als het nu een beetje kort door de bocht overkomt na die post over angsten.
Nog even over die eetdagboeken in de Grazia: ik las eens het eetdagboek van Renate Gerschtanowitz.âIk had echt ontzettende honger dus at ik 4 plakjes kipfiletâ.
Oh nee, die disclaimer verandert dat niet. Ik zou alleen graag zien dat dit soort filmpjes ĂŒberhaupt niet online geplaatst worden. Want wat iemand eet, zegt niks over jou en wat jij nodig hebt. Dus ik snap die vraag vanuit volgers nooit zo. Als je nou om recepten vraagtâŠ
Hm, volgens mij is het meer een algemene discussie over het onderwerp. Ik heb het filmpje namelijk niet eens gekeken.
Aha ik zag het als discussie nav Lotteâs filmpje, omdat er daarna dus werd aangegeven dat âditâ (Lotteâs filmpje) is waarom dat soort videoâs niet okĂ© zijn en het een trigger kan zijn. Ik ging daarom de video eens kijken, maar zag echt niks waarvan ik denk dat het verkeerd zou kunnen zijn.
Viel me juist op dat ze drie relatief zware (wil daarmee niet zeggen dat het fout is) maaltijden maakte, dus ik snap dat je daarnaast niet enorm de behoefte voelt om te snacken.
Nee daarom zeg ik dat ik die disclaimer onzin vind, dat is een pleister op een diepe wond en brengt niks.
Het zou goed zijn als er in zân algemeenheid minder focus lag op lichamelijke perfectie, dat zeker. Maar ik denk dat de beautyindustrie en de media qua tijdschriften daar een grote rol in speelt met dingen als anticellulitus crĂšmes en lichaamsvormen die zogezegd âinâ of âuitâ zijn.
In plaats daarvan iemand die an sich heel normaal eet (Lotte) en dat filmt vragen om een disclaimer daarbij te zetten is voor mij je pijlen richten op de verkeerde bron. Zij jaagt (jonge) meisjes geen ongezond lichaamsbeeld aan, degenen die door haar âgetriggeredâ zouden kunnen worden zijn hoogstwaarschijnlijk zo gevormd door twee miljardenindustrieĂ«n.
Als ik influencer was, zou ik zulke dingen trouwens niet plaatsen. Kan zijn dat de oorzaak niet bij jou ligt, maar ik zou er ook geen kleiner onderdeel van uit willen maken.
Hmm ja dat is opzich natuurlijk Nobel, maar het is in dit geval geen verkeerd voorbeeld, dat vind ik het rare hieraan. Ik denk dat wat Lotte eet in feite goed correspondeert met hoe ze eruit ziet.
Ze toont geen extreem dieet, als je dit als jonge volger zou nadoen zou dat niet schadelijk voor je zijn. Je eet in principe dan gewoon 3 maaltijden en een paar mini snacks, kan je prima op leven.
Denk dat het een veel groter âgevaarâ is dat veel influencers zoveel photoshoppen en daarmee een onrealistisch (voor velen) en onhaalbaar lichaam tonen. En tegelijkertijd zie je veel van deze âperfecteâ influencers wel constant met hamburgers, chips en allerlei andere ongezonde dingen poseren. Die ze waarschijnlijk niet allemaal eten, want dan zouden ze er hoogstwaarschijnlijk niet zo uitzien.
Die discrepantie is gevaarlijk denk ik, een perfect lichaam hebben en hamburgers en chips zogenaamd compenseren met âgoeie genenâ, af en toe een yogalesje en flattummythee. Zal voor sommige mensen best haalbaar zijn, maar voor de meeste mensen niet.
Lotteâs beeld daarentegen klopt met wat ze laat zien. De meeste van ons zouden wss ook dunner zijn als we 2 paaseitjes als snack zouden eten ipv de halve zak die ik neem.
Ik moest hieraan denken, daar stonden de tijdschriften in de 2000s helemaal vol mee. Flinterdunne fitte modellen die ânooit sporttenâ en âalleen hamburgersâ aten. Dat was dan het ideaal ofzo.
Ik vind juist het niet plaatsen, bijdragen aan een wereld waarin normale eetpatronen amper zichtbaar zijn, terwijl er heel veel aandacht is voor eten in het algemeen. Teveel eten hip is en er veel aandacht is voor structureel te weinig eten (in de vorm van diëten).
Er is maar heel minimaal aandacht voor een normaal eetpatroon waarin je binnen krijgt wat een volwassen lichaam nodig heeft, je jezelf af en toe iets lekkers toe staat en thatâs it. We vinden het helemaal prima als iemand zegt dat ie even lekker een zak chips open trekt na een pizza (waar niks mis mee is, maar het is niet gezond en je zal het ergens uit moeten balanceren), terwijl mensen eroverheen vallen als iemand dat niet doet, maar over het algemeen prima eet. Dat zorgt er imo juist voor dat we steeds verder van normaal af gaan staan.
Toen ik na duizend pogingen afviel, viel het me enorm op hoe makkelijk het was om normaal te eten, als je eenmaal doorhad wat normaal is en het viel me op hoe niet normaal het beeld dat we van eten hooghouden is. Hoe normaal het gevonden wordt om te delen dat je erg veel of erg weinig eet en hoe het vaak geframed wordt als niet normaal als je gewoon eet wat je nodig hebt. Wat heel raar is aangezien we een best duidelijk instituut hebben dat voor de doorsnee mens best goed en duidelijk aangeeft wat een normaal voedingspatroon is.
JA HOOR RENATE
(In 2020 zou het wel vegetarische kipfilet zijn geweest)
Ja dat doet die Yara toch altijd. Verkondigen dat ze zowat leeft op âsnackjesâ maar ondertussen bikinifotoâs plaatsen met die ideale maten.
Gadverdamme
Hahah jaaa ik weet er nog een van Olcay Gulsen, die at amper iets en dan tussen ontbijt en avondeten at ze wat dropjes en meerdere blikjes redbull
Jammer genoeg blijkt naar nog steeds vraag naar te zijn. Het magazine waar ik voor werkte werd 50% beter verkocht als er op de cover over diëettips werd gepraat. Niemand wou 't doen maar iedere zomer werd van bovenaf gevraagd om op die manier de verkoopcijfers wat omhoog te krikken.
Zo op foto komt het volgens mij niet zo goed over, maar op bewegend beeld is het echt tenenkrommend. Die foundation is zo lelijk en vlekkerig en de concealer lijkt ook mega droog. Ben benieuwd hoeveel ze hiervoor betaald heeft gekregen want kan me Ă©cht niet voorstellen dat je hier positief over kunt zijn.
Ik reageer even op jouw reactie maar het is meer bedoeld in zijn algemeen: Ik heb het volgens mij nergens over een triggerwarning? Maar Ik vind het echt niet zo moeilijk om bij een video te vermelden in Ă©Ă©n regel: dit is wat ik eet, iedereen heeft een andere kcal behoefte en de een verbruikt meer dan de ander, blabla. Fitbeauty doet dit wel altijd, zij plaatst ook voedingsdagboeken ter inspiratie en pakt dit gewoon heel anders aan. Ik zeg echt niet dat er nou bij alles een triggerwarning moet staan, dat is zeker ook een stuk eigen verantwoordelijkheid. Zoals ik dat nu dus zelf ook doe: ik kijk de video niet want ken mijn gevoeligheid hiervoor inmiddels. Maar sommige jongeren die haar volgen hebben dit nog niet en kunnen hier heel kwetsbaar in zijn. Ze weet hoe haar bereik is en hoeveel mensen ze kan beĂŻnvloeden, daar verdient ze haar geld mee. Dan is 1 zoân simpel zinnetje toch niet zoveel gevraagd?