Beutyblogtopic XL #8

Nee, dat had ik erbij moeten plaatsen. Bedoel eigenlijk biologische ouders, adoptie ouders, ouders waarvan vooraf besloten is dat ze het kind gaan opvoeden.

5 likes

Klopt. Maar vraag me af wat een beter alternatief zou zijn. Procedures over kinderen vind ik in het algemeen niet wenselijk (als in niet in het belang van het kind), maar de realiteit is dat je er helaas lang niet altijd aan ontkomt.

1 like

Hoe zou dat dan zitten met het aangeven van C na de geboorte? Zou Sjors dat niet gedaan hebben/mogen doen van Sereen. Want als hij het wel zou doen, dan zou hij erkend zijn als vader toch?

Iemand die bij de geboorte aanwezig was mag aangifte doen. Dat hoeft dan dus (nog) niet de juridische vader te zijn. Erkennen tijdens de geboorteaangifte kan, maar dan moet de moeder schriftelijk toestemming meegeven.

1 like

Ik denk dat de vrijblijvendheid dus niet in het belang van kinderen is. Als in: een vader kan kiezen om een zaak aan te gaan, maar die zaak is niet van het belang van het kind en de vraag is hoe toegankelijk de rechtspraak echt is. En het juridisch niet hebben van een ouder die wel bestaat is denk ik ook niet in het belang van het kind. Hoe het wel moet: eerlijk gezegd geen idee. Maar ik denk wel dat dit geen waterdichte manier is.

11 likes

Voor alle juridische noobs : https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/ouderschap/kind-erkennen/

1 like

Misschien heeft 1 van de zussen aangifte gedaan dan? (Geen idee hoor, gewoon een speculatie)

In BE kan je je kind aangeven zonder vader. De ex-vriendin van een familielid heeft dat gedaan na de geboorte van hun kind, terwijl hij absoluut wel de vader is. Dus dan kan een hele juridische molen beginnen met DNA-testen.

Hier zou dat in principe ook kunnen als je niet getrouwd bent. Als je de erkenning ongeboren vrucht in gemeente a hebt gedaan en de geboorteaangifte in gemeente b, en je zegt dat je kind niet erkend is kan gemeente b het op dat moment niet controleren.
Als het goed is komt gemeente a daar na 1.5 jaar achter bij de controle van alle erkenningen, maar ik weet niet of dat overal even goed gebeurt en dan heb je alsnog juridische rompslomp want gemeente b mag niet zomaar effe de akte en de brp aanpassen dat er toch een vader is.

Edit: ik heb op mijn werk wel eens meegemaakt dat een vrouw belde dat ze de erkenning ongeboren vrucht wou terugdraaien omdat ze uit elkaar was met de vader van het kind. Toen ik zei dat dat niet kan zei ze dat ze dan gewoon ergens anders zou bevallen en niet zou zeggen dat het kind erkend is. Toen heb ik alle gemeentes in de regio geĆÆnformeerd hierover. Ik zag later dat de vader wel op de akte was gezet.

12 likes

Nu snap ik je beter. Ben het zeker met je eens dat het niet hebben van een juridische ouder terwijl wel bekend is wie dat zou moeten zijn in veel gevallen niet wenselijk is. De toegankelijkheid van de rechtspraak is imo ook een groot, lastig probleem.

Oeps, per ongeluk al verstuurd maar ik was nog niet klaar met schrijven. Wat een ontzettend lullige situatie ben jij zelf terecht gekomen zeg :slightly_frowning_face: Ik denk dat jou in wezen niks te verwijten valt, je was 18, maar 18 is nog zo jong. Je kan dan echt de gevolgen van zoā€™n situatie nog niet goed overzien. Kan me voorstellen dat dit heel krom voelt :slightly_frowning_face:

2 likes

Ik neem het mezelf ook niet (meer) kwalijk. Hoop vooral dat de ā€˜schadeā€™ in de toekomst mee valt. Heb er spijt van, maar heb mezelf ook voorgenomen dat ik drie maanden eerder niet eens zelf had mogen tekenen voor de beslissing. Ben me daarna ook meer gaan verdiepen in hoe erkenning precies werkt en vind het een fascinerend systeem. Vooral vanuit mijn vakgebied (pedagogiek) bekeken. Het is ethisch gezien zo lastig om het anders te doen, maar tegelijkertijd vanuit mijn vakgebied bezien zo lek als een mandje.

2 likes

Ik kwam hier om te lezen waarom Mas haar video niet online is gekomen maar ik val met mā€™n neus in de boter :heart_eyes:

28 likes

Ik dacht dat tegenwoordig ook iemand buiten het huwelijk het kind kan herkennen? Pin me er niet op vast maar ik vond dat altijd zo vreemd dat de echtgenoot dan juridisch ook altijd de vader moet zijn en ik meen gelezen te hebben dat dat nu anders is.

Bij een binnen een huwelijk geboren kind is de echtgenoot altijd de juridische vader. Dit kan dan via de rechtbank met ontkenning vaderschap weer ongedaan worden gemaakt.
Vroeger mochten getrouwde mannen geen kinderen van andere (ongetrouwde) vrouwen erkennen, dat mag sinds een tijdje wel. (Is gelijkgesteld met getrouwde vrouwen/duomoeders. Die moeten hun kind erkennen als ze een bekende donor hebben. Omdat de wet voor die vrouwen dus makkelijker is gemaakt - erkennen ipv adoptie, geldt het dus nu ook voor getrouwde mannen).

Maar een getrouwde vrouw met man kan dus niet voor de bevalling al regelen dat haar man niet de vader is.

2 likes

Oh daar is de video al

Of nou ja pas

1 like

Mijn vader heeft mij en mijn broertje pas erkend toen ik 5 was ofzo, had te maken met gedoe met de erkenningswetten in het land waar hij vandaan komt (hij wilde dubbele nationaliteit regelen geloof ik, niet gelukt). Op die leeftijd is ook mijn achternaam veranderd. Achteraf echt linke soep, mijn ouders waren niet getrouwd, wat als ze grote ruzie hadden gekregen? Zij dachten ach, dat komt wel, de vader is de vader, maar met wat ik allemaal om me heen heb gezien moet je dat echt goed regelen :flushed:

8 likes

dat is best achterlijk eigenlijk dat impliceert dus dat je als getrouwde vrouw geen seks met een andere man mag hebben, wat een gedoe om dat weer te veranderen.

1 like

Zie dat hij ergens ook reageert dat hij een zaak gaat beginnen zodra hij werk en een dak boven zijn hoofd heeft. Wellicht dat Serena er daarom nu niet mee instemt dat de kids bij hem zijn. In deze situatie zou ik het wel begrijpen.

Erkenning kan toch altijd afgedwongen worden bij de rechter als de moeder dit tegenhoudt? Er is nagenoeg bijna nooit een reden zwaar genoeg dat de rechter zoā€™n verzoek afwijst.

Ik kan me echt niet aan de indruk onttrekken dat Serena het een beetje achter haar ellebogen heeft en dat ze inderdaad een bepaald beeld van zichzelf neer zet. Waarom zou je online zetten dat het allemaal prima gaat met de omgang terwijl je dondersgoed weet dat dat niet waar is?

Maar inderdaad, er zijn altijd twee kanten en zoals altijd zijn het de kinderen die er onder lijden.
Hopelijk vegen ze beide snel hun shit bij elkaar en komen ze tot een fatsoenlijke oplossing, voordat de kinderen oud genoeg zijn om te merken wat voor een zooitje hun ouders er van gemaakt hebben.

5 likes

De zaterdagvideo van Mas; foefje haalt haar extensions eruit en verft haar uitgroei

Not worth it so far

3 likes

Ik moet zeggen aan de ene kant vind ik Serena wel zon tokkie die zoiets zou kunnen doen.
Maar aan de andere kant is Sjors ook zon gekkie die ineens flipt en het verhaal veel groter maakt dan het is.

14 likes