Gelukkig zijn dit ITers met weinig empathie en werk ik niet een op een met ze…
Een van mijn lievelingsmensen is trans. Je wil niet weten hoeveel mensen (ook hoogopgeleide mensen) mij al gevraagd hebben of en wanneer ze nu haar maandstonden zal krijgen. “Ja, dan kan jij haar daar vast advies over geven hé” Ik wou dat ik dit verzon.
Toen Bo Van Spilbeeck (Vlaamse tv-journaliste) 2 jaar terug uit de kast kwam als transvrouw heb ik ook gesprekken opgevangen van klantenrelaties à la “Oh, zou ze dan ook beter kunnen dansen en hoger kunnen zingen?” Ze bedoelden het serieus.
Jaaa bizar!
Ik zei van de week tegen een vriendin dat ik het mooi/bijzonder was dat hier nu zoveel over gesproken wordt. Zegt ze: “Ja ik word ook moe van al het gepraat hierover.” Uhm, dat zei ik niet?
Ik vind dit niet zo gek. Ze vLogt haar leven toch en dat draait nu veel om de zwangerschap, wat ik me kan voorstellen. Ik zou het iets anders vinden als ELKE video op beautygloss er vanaf nu over zou gaan.
Nee tuurlijk niet, maar voor mij is dit wel reden om niet meer te kijken. Miami was zo anders en nu we het weten is het direct totaal anders op haar kanaal.
zwangerschap & baby’s doen het gewoon goed
Ik merk die mening om mij heen ook wel, ook van mensen die transgender zijn. Dat zij het geluk heeft dat ze wit is en ‘passt’ als een biovrouw en dat het feit dat ze dus niet activistisch is en zich nog nooit heeft laten horen een privilege is dat veel andere transgenders niet hebben. Dus dat ze het aan hen verplicht is om die reden.
Ja snap dat ook wel! Ik mis de new Babylon vlogs
Wow dat vind ik best heftig. Het lijkt me al moeilijk genoeg om in haar positie als bekendheid je verhaal te moeten delen, laat staan dat je er nadien steeds op “moet” terugkomen omdat er van je verwacht wordt dat je activist bent.
Er zat gisteren een stukje over Nikkie in De Ideale Wereld op Canvas. Beetje flauw wel, normaal zijn hun stukjes grappiger.
Ha, Lottelovesbeauty zat tussen die namen tegen het einde van het filmpje.
Eigenlijk vind ik dat zij ook gewoon een ongelooflijk statement maakt door er niets mee te doen. Haar identiteit is niet te reduceren tot transgender persoon. Ik vind het moeilijk om te verwoorden wat ik juist bedoel, maar ik doe toch een poging:
Nikkie kwam op ons altijd over als een meisje/vrouw dat grappige youtube filmpjes maakt en excelleert met make-up, nu is ze plots ‘die transvrouw’. En hoewel dat ongetwijfeld altijd een deel van haar leven is, is het doel van een transgender persoon toch ook een beetje om een transformatie te ondergaan naar een lichaam waar je je comfortabel in voelt (en dat bepaalt iedere transpersoon ook gewoon zelf), zonder dat het steeds een issue moet zijn dat je ‘anders’ geboren bent. Uiteindelijk is het beste bewijs dat Nikkie een vrouw is toch gewoon het feit dat wij haar allemaal altijd als vrouw (meisje) gezien hebben (op enkele obscure roddels na)?
Natuurlijk is er nog veel transfobie, en het is voor transmensen uiteraard belangrijk dat er rolmodellen zijn, maar het is toch ook belangrijk dat transmensen meer zijn dan trans… Dat is juist wat ik soms bij bvb Jessie Maya heb, niet dat ik haar zo volg, maar haar youtubekanaal/online identeit is toch heel sterk ‘het transgender zijn’. Op zich is dat super interessant, en ongetwijfld heel emanciperend voor vele transmensen, maar ergens vind ik ook dat ze daarmee het trans-zijn als iets aparts beschouwd, en misschien juist segregatie/discriminatie in de hand werkt. Iemand als Sam Bettens (Belgische zanger) vind ik dan veel krachtiger: hij heeft zich geout als transman, maar blijft vooral gewoon zanger. Maar de bedoeling is toch dat niemand daar binnen een aantal jaar nog over zegt: “Ja Sam was vroeger vrouw” (wishful thinking, I know). En dat Sam gewoon als zanger gewaardeerd wordt?
Bij homo’s zijn we ondertussen toch ook al verder?(hoewel, ik word steeds lastig als mensen naar een vriend van mij refereren als ‘ooh, je bedoelt die homo’). Toen Elio Di Rupo premier van België was, was zijn homo-zijn ook totaal geen issue meer. Niemand kwam zeggen dat hij zich niet genoeg opwierp als rolmodel voor de homogemeenschap. Waarom is het dan bij Nikkie, wereldtop youtuber en make-up artist, wel een ding?
hopelijk is mijn punt een beetje duidelijk:)
Ik heb nu al een aantal prominente Belgen genoemd zien worden die out zijn over het feit dat ze transgender zijn en verder gewoon hun publieke functie vervullen zonder dat zij continu gerefereerd worden als trans persoon. Deze zanger nu, en ook een arts/politica en nog iemand volgens mij, weer even niet meer.
Voor m’n gevoel kennen we dat bijna niet in Nederland. Ik vraag me af waarom dat is. Zijn wij misschien minder progressief dan Belgen daarin?
ik snap dat transgender weer een hele specifieke groep is binnen de LGBTQ+ groep, maar ik vond juist dat Nikkie altijd heel erg inclusief was hiernaar, en juist ook drag en mannen met make-up, etc, normaliseerde door middel van haar kanaal, dus dat er nu dan wordt gezegd dat ze geen activist is vind ik ook jammer. Vooral ook zo snel, man… Ze moet nog bijkomen van de angst die de coming out met zich meedraagt (zoals ze vertelde in haar stories) en het gebeurde al niet op het tempo waar ze zelf op gehoopt had, en dan moet dit òòk nog? Het zal denk ik nooit genoeg zijn
Ja zelf ben ik het hier 100% mee eens. Heb je echt hoed gezegd! (Had het zelf niet zo kunnen verwoorden.)
Misschien had ik niet goed genoeg gezegd dat het niet per se mijn mening is maar wel een mening die ik vee om me hee hoor.
Ik denk dat het ook anders is dat als je in een land woont waar transgender mensen dagelijks vermoord worden. Ik kan gewoon niet oordelen of ik dan wel zou vinden dat je altijd activistisch moet zijn. Maar ik begrijp wel dat dat een heel ander soort positie is.
Eigenlijk vind ik het jammer dat 4 dagen later Nikkie’s mededeling nog zo’n hot topic is hier. Zegt toch wel veel over het taboe. Laten we lekker back to beauty gaan, want deze nieuwe info verandert niets aan het feit dat Nikkie idioot goed met make-up is.
Ja, er is ook nog een journalist (Bo Van Spilbeeck). Toen zij uit de kast kwam, was ik echt heel verbaasd over de milde en voornamelijk positieve reacties die daarop gekomen zijn. Ik had dat veel heftiger verwacht. Alleen maar goed natuurlijk, maar naar mijn gevoel was België/Vlaanderen helemaal niet zo progressief. Ik las rond die tijd een heel interessant krantenartikel/opiniestuk. Volgens de schrijver zou de verrechtsing rondom migrantenkwesties, vluchtelingen en de islam er juist voor zorgen dat we progressiever denken over lhbtq+ -kwesties, omdat we de “vreemdeling” zien als een bedreiging van onze waarden en normen en ons liberaal denken. En dat we vanuit dat idee geneigd zijn om dan op andere kwesties (zoals lhbtq+, maar ook abortus of euthanasie) juist progressiever te reageren; want dat is wat o.a. bedreigd wordt door “de moslim”. Die tegenstelling staat zo meer in de verf en versterkt dan eigenlijk het racisme. Ik weet niet of ik het hier nu duidelijk uit de doeken doe en het is natuurlijk ook een veralgemening, maar ik heb er nog heel vaak over nagedacht. Van wat ik meekrijg, heb ik ook wel het idee dat België een stuk racistischer en xenofober is dan Nederland (maar ik weet niet of ik hier echt goed kan over oordelen).
Ik vond het in ieder geval een interessant idee.
Ik snap het echt niet. Ik vind het hele fragment gewoon niet grappig en vraag me af of ik de dubbele laag niet door heb, of dat het gewoon slecht is? (ik ken de stijl van DIW wel dus daar ligt het niet aan, hmm)
Vond de andere filmpjes in de ‘Moedige Mannen’-rubriek van DIW ook geen succes. Het ligt niet aan jou.
Ja, ik vind het ook echt niet grappig en zelfs ook kwalijk? Zeker op het einde als er gezegd wordt “Je hebt jezelf niets te verwijten. Het internet is groot genoeg. - Ik ga me nog eens douchen.” Daar zit toch de boodschap achter dat hij zich vies voelt, omdat hij geilde op een vrouw die als man is geboren. Ik vind dat echt pijnlijk en onnodig. Of zoek ik daar nu teveel achter? Of is dat juist de grap, dat vooral/enkel dit soort viezige, zielige mannetjes er moeite mee hebben?