Dit werd gisteravond ook al gezegd. Ik probeer het te begrijpen maar tot dusverre lukt het niet helemaal. Wat is er erg aan als iemand dat zegt?
Ik denk dat het vooral is dat je de aandacht naar jezelf trekt, naar hoe goed jij mensen doorhebt. In plaats van dat je iemand het respect geeft dat diegene op dat moment verdient. Je zegt eigenlijk âkijk mij nou mensen eens goed doorzienâ, terwijl het fijner zou zijn als je iets zou zeggen als âsjonge, wat dapper van haarâ
Wat zou het lied zijn voor Noord -Hollanders denk ik alleen maar?
Omdat je het niet hoeft te zeggen. âIk dacht het alâŠâ komt niet empatisch over.
Je mag het denkenâŠ"Ik dacht al dat jijâŠâvul maar inâ, maar je hoeft het niet perse te zeggen.
Ik zie het als een vorm van discretie. Anderen zullen misschien vinden dat het niet eerlijk en open is, maar ik vind dit juist een heel goed voorbeeld van iets NIET voor iemand invullen.
Bij Zeeuwen met Aan de kust van BlĂžf.
En Den Haag, die mooie stad, achter de duinenâŠ
Bij veel mensen die dit zeggen over Nikkie zeggen ze ik dacht het al vanwege haar bouw, haar gezicht, haar lengte, waarmee ze suggeren dat de bouw, lengte, en het gezicht dat zij heeft kenmerken zijn waarmee je kan zien dat ze vroeger een man is geweest.
Passen in hun geslacht is voor veel transpersonen redelijk belangrijk, en het niet-passen kan voor veel dysforie zorgen, en voor andere mentale problemen, en dat terwijl een transitie al zo moeilijk is.
Dat soort ik dacht het al comments kunnen transpersonen het gevoel geven, dat hoever ze al zijn in hun transitie, hoe erg ze hun best doen, ze nooit zullen passen of er vrouwelijk genoeg uitzien, en vooral het linken van bepaalde kenmerken als mannelijk of vrouwelijk daaraan is ook gewoon gevaarlijk, naar en vervelend.
(algemene sidenote over het passen enzo, elke transvrouw is een vrouw, elke transman is een man of ze nu passen of niet, of ze willen passen of niet en elk persoon dat buiten het binaire spectrum valt daarin, non-binair, genderfluide, demigender, a gender (om wat voorbeelden te noemen) is net zo goed een mens, en allemaal verdienen ze daarin respect, en een wereld waarin ze zichzelf kunnen zijn)
(Zoals jullie merken is dit een onderwerp wat me aan het hart gaat, haha. Excuses voor het boekwerk)
Ligt ook een stuk verantwoordelijkheid bij de redactie van het AD vind ik. Hadden best kunnen bedenken dat dit niet oké is en het anders op kunnen schrijven.
Ook heb je veel van de factoren die bepalen of je als transpersoon al dan niet âgeloofwaardigâ overkomt als man of vrouw gewoon niet zelf in de hand: op jonge of late leeftijd beseffen dat je anders bent en al dan niet vroeg aan de blokkers/hormonen kunnen gaan, lengte, lichaamsbouw, gezichtskenmerken, een omgeving (familie, vrienden, collegaâs) die je al dan niet ondersteunt tijdens je transitie, financiĂ«le middelen (voor o.a. psychologische hulp, mooie kledij, een goede kapper, cosmetische ingrepen, laserbehandelingen voor baardgroei/borsthaar âŠ) etc.
Allemaal factoren die bepalen of andere mensen je al dan niet kunnen âontmaskerenâ als transpersoon. Als je dan als buitenstaander trots gaat verkondigen âoh ik dacht al dat X trans was want âŠâ is dat een beetje lullig.
Ze hadden zich moeten afvragen wat er de journalistieke waarde van was om zoân man uit de krochten van Brabant te trekken en om zijn mening te vragen. Wat een afknapper zegâŠ
Dat sowieso. Maar je zou er nog een lief verhaal van kunnen maken. Maar het AD is inmiddels net zo erg als de Telegraaf
Dat ook inderdaad! Ik dacht later dat ik dat ook wel had moeten toevoegen, maar het werd al een erg lange reactie.
Deze factoren spelen hier ook zeker een belangrijke rol in en beĂŻnvloeden het ook zeker.
Godskoleeeeere wtf bezielt je als docent om een fucking interview met de krant aan te gaan!!! HET GAAT NIET OVER JOU. En vroegere namen te gebruiken??? WAT de FACKKK. Ongelooooooflijk ik zit echt zo
En gatverdamme wat is het AD toch een vuile sensatiekrant hebben die mensen echt geen geweten???
Was AD sowieso niet al trash? Dit is ook gewoon het gevolg van gebrek aan diversiteit en inclusie op zoân redactie. Niemand die 2x checkt of zoân interview met een nobody die iets kan zeggen over Nikkie compleet irrelevant is. En dat terwijl je volgens mij echt wel gedegen achtergrondjournalistiek zou kunnen maken over het onderwerp.
Ik vind de opmerking âIk dacht het al want ze is lang en breedâ een domme opmerkingen op zoeel manieren.
Ten eerste wat hier boven mooi word uitgelegd je betrekt het dan op jezelf. " ohja leuk voor je die comming out maar ik ben zon slim persoon ik wist dit al".
Maar ook omdat lang en breed niet perse mannelijke kenmerken zijn. Er zijn genoeg lange en brede biologische vrouwen.
Nee daar is ze op haar 12de naar toe verhuist.
Ja in bedoelde het niet als âkijk mij ff goed zijn en reportenâ hoor (denk achteraf dat het misschien zo over komt) maar precies wat jij zegt inderdaad. Hoe krom is dat beleid van insta.
Ik vind het trouwens extra erg dat een docent zoiets heeft gedeeld. Die moet je toch kunnen vertrouwen.
Op Facebook onder een artikel van een Amerikaanse site heeft iemand in de comments een foto geplaatst van een jonge nikkie. Geen idee of die foto echt is, maar echt triest man. Het gaat om een klassenfoto van school.
Ik wil de naam niet eens weten⊠Voor mij is het Nikkie en dat zal het blijven.
ZĂł niet chique van het AD.
Het is sowieso een rotopmerking, gewoon voor lange/grote vrouwen. Want lang staat dan meteen voor niet-vrouwelijk of niet mooi. Zo stomâŠ
Ik zag een oud filmpje van haar uit haar yt beginperiode en zie echt gewoon een meisje hoor?
En al die mensen die hun âik ben speciaal want wist het al plasjeâ ugh. Viel me laatst ook al op bij de dood van Jules Deelder en Aart Staartjes. Ik weet nog toen ik met hem aan de bar zat toevallig/ op hetzelfde buurtfeest was/ ook wortels pakte in de supermarkt oid. Nobody caresâŠ