Ik zag deze comment voorbij komen op nu. nl
Deze verwoordt ongeveer wat ik erover denk. Ik vind Nikkie zo super leuk, ik gun haar alle liefde die ze krijgt.
Ik zag deze comment voorbij komen op nu. nl
Deze verwoordt ongeveer wat ik erover denk. Ik vind Nikkie zo super leuk, ik gun haar alle liefde die ze krijgt.
Nah, meerdere mensen hebben dit onderling wel tegen elkaar gezegd. Jiami is niet de enige die het heeft doorverteld. Het zou fout zijn om alleen naar haar te wijzen.
Huh maar dit is toch gewoon iemand die toevallig Jiami aanhaalt maar er is verder helemaal geen bewijs dat Jiami hier Ăets mee te maken heeft. En sowieso staat zoân post op een forum toch niet gelijk aan direct Nikkie echt chanteren? Vind dit wel erg snel tot conclusies komen hahah
Oh nee zo bedoelde ik het ook niet hoor! Dit was puur een reactie op de video, niet op jou.
Toevallig zat ik laatst op de radfem (radicale feministen) thread op Reddit te lezen en toen zag ik deze opvatting ook voorbij komen. Wat ik toen gelezen heb, is dat zij van mening zijn dat transgender mannen eigenlijk de discussie wegnemen van de (in hun optiek) âechte vrouwenâ. Zij zien transgender vrouwen nog steeds als âprivileged menâ en zij vinden niet dat feminisme daar aandacht aan moet besteden om die reden omdat zij vinden dat mannen dan weer de discussie over vrouwen issues dicteren. Ik kreeg er een beetje conspiracy vibes van toen ik dat las haha. Sommigen postten echt dat mannen het feminisme op deze manier van binnenuit kapot willen maken etc. Etc. Als je die thread gaat lezen staat het er best wel vol mee. Wat ik niet echt snap omdat het mij aparte issues lijken. Ik vond het erg apart om te lezen eigenlijk, was me er ook totaal niet van bewust dat radicale feministen die mening hadden? Ik ben het hier trouwens niet mee eens heh haha moge dat duidelijk zijn. Ik dacht ik deel even wat ik daar heb gelezen.
âvirtual popstarââŠOk, best wel kinderachtig.
Had wel eigenlijk erna gedacht dat het meerdere mensen in haar omgeving zouden zijn geweest, helaas kan niemand een geheim houden, vind het wel knap dat het zo lang gelukt is. Ik vind het wel heel zielig voor Nikkie, letterlijk een van de weinige youtubers die een prettige persoonlijkheid heeft (zoals ik al eerder zei). Maar gelukkig is het goed aangepakt en zo.
Ja ik volg je denk ik wel, alsof een vrouw die een transitie heeft doorgemaakt en daarbij extensions, lange nagels en nepwimpers mooi vindt om te dragen een bedreiging zou vormen voor mij als cisvrouw met een bovengemiddelde desinteresse voor make-up en beauty. (Schatting, weet ik veel of het gemiddeld is of niet)
Als ik me daardoor minder vrouw zou voelen, hoe verschilt dat dan van wat ik zou moeten voelen door vrouwen met extensions, lange nagels en nepwimpers die toevallig al geboren zijn in hun vrouwenlichaam?
Punt is ook, hoe ze eruit zien en wat hun smaak en stijl is wat uiterlijke kenmerken betreft is toch gewoon persoonlijk. We hoeven er niks van te vinden alleen omdat we dit nu weten, van een man geboren in een lichaam van een man en een vrouw geboren in een lichaam van een vrouw is het logisch dat er verschillende stijlen en voorkeuren zijn, en dat geldt voor trans net zo goed en dat neemt iedereen ook aan want je weet niet dat iemand een transitie heeft ondergaan totdat het aan je onthuld is en dan moeten we er opeens een mening over hebben. Nee!!
Contrapoints zet in deze video heel goed (vind ik) uiteen wat het probleem is met de argumenten van TERFS (âfeministenâ die geen ruimte voor transvrouwen hebben in hun feminisme).
OeiâŠTwo faced? Ik denk dat de blackmailer toch nog wel boven water komt.
Love her
Deze discussie is opeens nog complexer geworden. Heeft mij toch weer aan het denken gezet. Hier volgen wat gedachten. Soms erg abstract, ook wel wat chaotisch maar hopelijk begrijpt men wat ik bedoel. In spoiler zodat men kan overslaan eventueel.
@fornuis je hebt gelijk dat vrouw zijn meer is dan verkleden en make-up dragen. Maar daar waar jij dénkt dat het vrouw zijn gereduceerd wordt tot die oppervlakkige dingen, reduceer jij ook het transvrouw zijn tot oppervlakkige dingen.
Onze maatschappij heeft bepaald dat mensen in het bezit van borsten met meer vetweefsel, een vagina, baarmoeder, eierstokken, (maandelijke) menstruatie etc. âvrouwâ genoemd worden. Maar we zien dat er ook cisvrouwen geboren worden met zeer minimale vetweefsel, zonder baarmoeder, met onregelmatige menstruatie of helemaal geen en zonder vagina zelfs. Vrouw zijn is geen optelsom van fysieke kenmerken, maar die fysieke kenmerken bepalen wel âonze plek/positieâ in de samenleving. Alle vrouwen die al iets minder borst/bil/kort haar hebben, worden al snel als âminder vrouwelijkâ bestempeld.
Onze maatschappij heeft bepaald dat op het moment dat je âvolgens het boekjeâ vrouw bent (fysiek), je je ook op een bepaalde manier moet gedragen of juist nĂet moet gedragen. En dat niet alleen, er bestaat ook nog een vage consensus over hoe vrouwen juist wel of niet behandeld zouden moeten worden. Dat is de reden dat vrouwen âlijdenâ om het zo maar even te zeggen, dat is waarom we die dingen âmeemakenâ waar ik denk dat je op doelt.
Een transvrouw is niets meer dan iemand die zich identificeert met wat wij in deze maatschappij met âvrouw zijnâ associĂ«ren; in gedragingen en persoonlijkheid. Transgenderpersonen transformeren in de eerste plaats omdat zij zich ECHT vrouw voelen. Die transitie gebeurt inderdaad voornamelijk fysiek om in deze maatschappij te passen en herkend te worden, om zich âgeoorloofdâ op een bepaalde manier te gedragen en dus ook op een bepaalde manier behandeld te worden.
Transvrouwen kunnen geen bedreiging vormen voor de cisvrouwen omdat ze al genoeg aan hun hoofd hebben vanwege hun eigen battle. Zij horen bij ons, zij voelen zich net als wij. Zij hebben alleen de pech dat net als dat er vrouwen zijn die geboren worden zonder baarmoeder, zij bijna alle kenmerken missen die wij aan het âvrouwâ zijn toekennen. Dat niet alleen, ze worden dan ook nog geboren met kenmerken die wij associĂ«ren met âman zijnâ.
Wat betreft âdingen ervarenâ, komen struggles van transvrouwen ook grotendeels overeen met cisvrouwen: (sexual) harrassment, een stem die minder zwaar telt dan die van cismannen, gezien worden als âzwakâ etc. Het maakt daarbij niet uit wanneer een transgenderpersoon is begonnen met transitioneren en of dat ze âals manâ misschien van privileges genoten zou hebben. Dat doet teniet aan het feit dat deze persoon nooit zichzelf heeft kunnen zijn.
TLDR: Door te erkennen en verdedigen dat vrouwen zoals Nikkie gewoon Ă©cht vrouw zijn, erkennen wij juist dat vrouw zijn mĂ©Ă©r is dan fysieke kenmerken en make-up. Vrouw zijn is in de eerste plaats een gevoel dat je zelf sterk moet hebben want nĂemand kan exact definiĂ«ren wat ons vrouw maakt. Dus, door te zeggen dat vrouwen zoals Nikkie geen echte vrouwen zijn, uit je geen kritiek op onze scheve (gender)normen en gedragingen die daaruit voort komen, maar val je juist de mensen aan die het aantoonbare bewijs zijn van die scheve gendernormen.
Of voor wie geen zin heeft in schooltelevisie, hier wordt het onderscheid ook netjes uitgelegd: https://transgenderinfo.be/m/identiteit/concepten/
Los van de hele discussie omtrent wat vrouw zijn precies inhoudt en of Nikkie dat beeld bedreigt (wat ik absoluut niet vind, maargoed, dat terzijde), hóé kan je zeggen dat transvrouwen privilege hebben als ze als een witte man geboren zijn, terwijl transpersonen nog steeds met de dood bedreigd worden? Als met Pride transvrouwen en dragqueens in elkaar geslagen worden in de taxi, terwijl dit een veilige avond voor hen zou moeten zijn, als ze met daten daadwerkelijk fysiek gevaar lopen als ze de verkeerde treffen, en ze door hun transitie hogere gezondheidsrisicoâs hebben dan iemand die wel in het juiste lichaam geboren is? Om over de mentale gezondheidsrisicoâs nog niet te spreken.
Tuurlijk kiezen ze ervoor om de operaties te ondergaan (of niet, maar kiezen ervoor om zich naar een bepaald vrouwelijk beeld te kleden). Maar dat beeld an sich, daar kiezen zij toch ook niet voor? Zij zijn net zo zeer de dupe van het patriarchale systeem als elke andere vrouw, dat ze zich actief als vrouw kleden doet daar niet aan af.
Dat alles maakt het privilege van wit en als man geboren zijn compleet ongedaan in mijn ogen. Ik snap hier helemaal niks van.
Deze van Contrapoints behandelt expliciet ook het verschil tussen transgender en non-binair, en de spanning tussen gemedicaliseerde vertogen over transgenders en personen die zich niet aan Ă©Ă©n bepaalde genderidentiteit willen conformeren. Een lange, maar geweldig interessante video waar ik ontzettend veel uit geleerd heb.
Bovendien toont de werkelijkheid imo aan dat die angst van terfs over transvrouwen en het bestendigen van stereotiepe genderidealen nogal geĂŻnflateerd is. In BelgiĂ« hebben we bijvoorbeeld politica Petra de Sutter, een transvrouw die zich niet âpersĂ©â hyperfeminien presenteert.
Ugh. Ik vond Toeps altijd wel leuk, maar dat werd al minder toen ze bij Damn, Honey kwam verkondigen dat ze zichzelf echt geen feminist zou noemen. En dan dit Zag ook net een in reactie op deze tweet, dat een trans persoon gewoon rustig en duidelijk aan haar uitlegde waarom het niet oké is om iemand te outen, ook niet in privésituaties. En dat Toeps daar vervolgens op reageert dat diegene genuanceerder moet denken. Eh, hallo? Iemand die hier zelf mee te maken kan krijgen, gaan vertellen hoe die hierover moet denken? Hou oppppp.
Yikes. Toch wel typisch hoe duidelijk je ineens de grenzen van mensen hun solidariteit en ~wokeness~ ziet als ze zelf ergens op aangesproken worden.
Ik ben het helemaal met iedereen eens maar als ik naar mezelf kijk dan zou ik het denk ik ook aan mijn beste vriendin vertellen, of moeder niet allebei. En er dan wel vanuit gaan dat zij dat niet overal gaan lopen verspreiden en gemeen over doen. Het hele dorp wist het blijkbaar gewoon en dat is prima, want het ding is zo groot als je het zelf maakt.
Ik besef me dat dit heel verkeerd over kan komen want nee je hebt nooit het recht om iemand te outen, maar ik geloof echt niet dat iedereen dit zo voor zichzelf zou houden.
Edit: het willen melden bij media om haar bewust schade toe te brengen is heel wat anders natuurlijk!
Ik kan me voorstellen dat je zoiets vertelt zonder stil te staan bij de ernst, maar als je daar nu wel bij stil staat en geen lering trekt uit hoe erg het eigenlijk is vind ik dat best asociaal. Het gaat niet om of het geheimpje wel geheim blijft waardoor je het kan vertellen aan personen die je vertrouwt (het is ĂŒberhaupt al erg dat we dit blijkbaar nog steeds zo boeiend vinden dat het het doorvertellen waard is). Het gaat erom dat je het verhaal van iemand doorverteld, terwijl diegene de enige is die zou moeten bepalen wie er wanneer wat van mag weten.
Helemaal mee eens! Ik denk dat dit wel de kern van het hele verhaal is en waar de pers zich op zou moeten focussen, niet de rest.
Voor de rest ben ik het natuurlijk ook met je eens. Ik weet niet helemaal hoe ik het moet verwoorden maar ik snap wel dat Toeps het toendertijd aan iemand verteld heeft, maar ik snap niet dat ze nu claimt het altijd voor zich te hebben gehouden en daarmee de held uit hangt. Het gaat niet over haar
Ik begrijp gewoon niet dat je kunt oordelen over wat nikkie voelt en meemaakt als je niet in haar schoenen staat.
Iedereen heeft eigen gedachtes, gevoelens, verleden, referentiekader. Nikki is de enigste die hier over kan oordelen. Wij hebben allemaal geen flauw idee en denken het te weten
Laat haar haar eigen leven leiden