Beutyblogtopic XL #7

In ander nieuws, ook binnen de school waar ik werk is Nikkies coming-out wereldnieuws (pun intended) en ik hoorde net wat leerlingen erover praten. Het enige opvallende was een opmerking met de strekking “Ik had dit allang zien aankomen”.

Het gesprek was na 2 minuten klaar.

Niemand oordeelde. :pray:t5:

29 likes

Nou sorry, maar als je niet kan begrijpen dat transgender zijn veel dieper gaat dan op een vrouw of man lijken, dan ben je echt wel onwetend. Als je dan nog openstaat voor uitleg, dan kan ik je nog wel begrijpen. Maar constant excuses verzinnen… Nee dan ben je onwetend

2 likes

Nee, dat doe je niet want je begrijpt het goed.

En probeer maar samenhangende berichten te schrijven wanneer heel de website op je reageert in zo’n korte tijd. Ach ik moet nu maar naar me werk, ik hoop dat mensen hier niet al te boos zijn op mij.

En bovendien is het een optelsom van alle berichten die Fornuis tot nu toe heeft geplaatst…het begon al met zoiets raars als “Blijken toch alleen maar mannen beauty guru’s”. Ik neem aan dat dat geen ongelukkige woordkeuze of zo was.

9 likes

Ik zou het missen omdat ik jarenlang in een vrouwenlichaam heb gezeten, met herinneringen en al.

Ik kan me er totaal niet in verplaatsen, dus ik heb geen idee hoe het is als transvrouw, het lijkt me wel vervelend omdat er meer factoren bij komen kijken zoals meningen van anderen over of de transitie ‘goed gelukt’ is of niet. Mocht je nog steeds een sterke kaaklijk hebben bijvoorbeeld maar dit gewoon mooi vinden bij jezelf. Of je dan toch kiest om dit af en toe te verbergen zodat je vrouwelijker overkomt? Ik ken een transgender vrouw die nog ‘mannelijke’ gezichtseigensappen heeft. Over haar wordt vaak gezegd: “ja dat kun je wel zien” of “het is niet goed gelukt”. Ik ben benieuwd of dit een extra reden is voor die vrouwen om nog meer vrouwelijke eigenschappen te moeten aannemen om alsnog geaccepteerd te worden in de maatschappij. Of dit meespeelde doordat er een bepaalde druk wordt opgelegd. Bijvoorbeeld bij Loiza wordt (wat ik meekrijgt) goed geaccepteerd door de maatschappij omdat ze enorm knap is. Het zou mooi zijn als dit voor iedereen zo geldt, ongeacht uiterlijke typerende mannelijke of vrouwelijke kenmerken.

1 like

Dit begrijp ik ook uit haar reactie en volgens mij bedoelt zij het allemaal niet kwaad, maar is het een gevalletje 'Pulling-A-Kanye. Ofwel, ze heeft goede punten maar kan ze nog niet goed verwoorden.

In het algemeen:

En nee, het zou inderdaad niet fijn zijn als mensen het beeld krijgen dat vrouwen enkel als vrouwelijk kunnen worden gezien als zij zichzelf qua uiterlijk aanpassen. De (meeste) transgenders die je in de media ziet laten hun vrouwelijkheid vaak middels veel uiterlijke toevoegingen zien. Denk aan extensions, make-up, lange nagels, kleding etc.

De gemiddelde vrouw ziet er niet zo uit, maar zou daardoor wel een druk kunnen ervaren om er wel zo uit te zien/aan te passen om vrouwelijk gevonden te worden.

Volgens mij bedoeld @fornuis zoiets, denk ik…

2 likes

:upside_down_face:

11 likes

Guttegut. Ik lag gister in bed nog aan de video te denken en bedacht me ineens hoe fijn het zou zijn voor Nikkie (en alle andere mensen die ergens een coming out over moeten doen) als je het zou kunnen melden en vervolgens iedereen weer doorgaat met z’n dagelijks leven zonder het er over te moeten hebben.

23 likes

m’n*

2 likes

Dit trekt de discussie nou ook niet bepaald naar een hoger niveau.

34 likes

Flauw…

13 likes

Ik veronderstel dat je hier een grote groep users over het hoofd ziet. Users die wel andersdenkend zijn maar zich daar om wat voor reden dan ook niet over uitspreken.

Gevoelsmatig denk ik wel dat het klopt dat de meest uitgesproken users een consensus hebben bereikt maar dit forum heeft ook veel meelezers, users die zich niet verkeren in dergelijke topics of users die zich over dat soort onderwerpen niet uitspreken.

18 likes

Hoe fijn zou het zijn als zelfs dat niet nodig was. :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Dat zou uiteraard het beste zijn. Maar in deze specifieke situatie met die chantage etc, hoe mooi zou het zijn als ze aan het einde van die video “back to beauty” kon roepen, de volgende dag een leuke tutorial posten en de wereld draait weer verder.

4 likes

Snap de ophef ook niet zo overal.
Ik zag de video op youtube.
Ging naar het forum en dacht huh waarom zijn er 100+ berichten in Beautyblog, wat is er gebeurd?
Kwam niet eens in me op dat het zoveel zou losmaken.

Even een positieve noot, ik moet zeggen dat ik zó blij word van alle berichten rondom Nikkies video. Natuurlijk zijn er genoeg negatieve reacties, vooral op bijvoorbeeld Facebook, maar ik was zelfs verbaasd door de reacties op de Facebookpost van Dumpert. Veel negativiteit, maar alle reacties met veel likes waren echt positief. Ik vind het zo fijn dat dit zoveel positieve reacties opwekt, zeker als je bedenkt dat veel jonge mensen ook naar haar video’s kijken en zo echt veel kunnen leren over het onderwerp, of zelfs LGBTQ+ jongeren die haar zo als voorbeeld kunnen zien en kunnen zien hoe positief veel mensen zijn.

4 likes

Dit is ook wel een ding, als er nu iemand post “he jakkes, ik hou niet van transgenders en kan hier niet mee dealen” gaat iedereen helemaal los natuurlijk. Ik lees veel mee omdat ik vaak weinig nuttigs bij te dragen heb (mijn denkbeelden worden vaak door anderen prima verwoord) maar ik denk dat er genoeg lurkers zijn met andere opvattingen, die ze lekker voor zich houden omdat het grootste deel van de actieve posters grofweg dezelfde meningen en ideeën hebben. De Sinterklaasdiscussie bijvoorbeeld, daar ging het even lekker mis toen er een paar dingen verkondigd werden die nogal haaks stonden op de algemene consensus hier.

5 likes

Natuurlijk gaat het dieper, ik denk ook niet dat dat het punt was.
Nogmaals, dit is niet mijn discussie en ik kan me niet voorstellen hoe het voelt om in een verkeerd lichaam geboren te worden
Maar ik kan er wel inkomen dat het vanuit een discussie over gender een gespreksonderwerp kan zijn waarom transvrouwen het uiterlijke aspect nodig te blijken hebben om vrouw te kunnen zijn.
In de praktijk ga je hier natuurlijk voorbij aan de individuele drijfveren en psychologische struggles van deze vrouwen en hoeft niemand hen te vertellen welke keuzes ze wel of niet mogen maken of welke gevoelens al of niet gegrond zijn.

3 likes

Hoe ik het zie: Nikkie is een vrouw. Ze is helaas geboren in het verkeerde lichaam en gelukkig is de wetenschap op dit moment zo ver dat zij niet haar hele leven hoeft leven in haar verkeerde lichaam maar is een transitie mogelijk. Feit blijft dat ze een vrouw is. Ik zie dan ook totaal niet hoe zij een bedreiging zou kunnen zijn voor andere vrouwen? Ja ze is een vrouw met voorliefde met make-up, zo zijn er velen en er zijn gelukkig ook veel vrouwen die daar niets om geven: iedereen mag dat gelukkig zelf weten! Je kunt vrouwen die erg vrouwelijk eruitzien bedreigend vinden, maar dat staat dan los van in welk lichaam zij geboren zijn Maar dat hier nu (niet door jou hoor) de indruk wordt gewerkt dat Nikkie geen vrouw zou zijn, vind ik wel echt shocking. Ik had echt gehoopt dat we dat stadium wel gepasseerd waren inmiddels!

9 likes