Dit is echt mijn grootste angst. Een paar jaar geleden liep er iemand in mijn stad rond die dus random haar afknipte bij mensen op straat, echt wtf.
Ik heb vroeger mijn haar gedoneerd voor kika.
Maar het meeste haar wat je als extensions of pruik krijgt in salons komt gewoon uit Brazilië of India. Het lijkt me dan ook zeer stug dat Maschas extensions 100% Europees haar zijn.
Meestal mixen ze het heb ik me laten vertellen door mijn kapster die ervaring heeft met extensions.
Ik heb zelf nooit extensions gehad trouwens. Mijn haar is van nature dik genoeg en ik heb geen tijd om elke dag uitgebreid te moeten stylen om de extensions te verbergen. Ben lui hoor.
@Flamoes @Totoro klopt allemaal. Eerlijkheid kenmerkt zich o.a. door transparantie. Als het Europees haar is, zou toch super makkelijk te herleiden moeten zijn waar het haar vandaan komt? MariĂ«t zou in principe moeten kunnen afreizen naar de oorsprong van dat haarâŠ
Merk ook dat mensen die echt ethisch verantwoord en eerlijk willen handelen, dat vaak ook letterlijk benoemen. Niets ten nadele van Mariët, maar als daar de nadruk niet op ligt terwijl dat een groot deel van de prijs zou verklaren, verklaart het wel dat ze het daar niet echt over heeft. Los van dat ze wel laat vallen dat het met de hand geweven wordt en kwaliteit daarin kan verschillen.
Heb even op google gezeten maar ik zie nergens salons een certificaat van echtheid geven of het 100% Europees haar betreft.
Of ik kijk verkeerdâŠ
Vind het nogal wat dat die Mariët dat claimed.
Dan is het misschien zelfs een marketingpraatje, net als x-product in de winkel misschien maar 10% uit product x bestaatâŠ
Europees haar heeft een fijnere structuur dan Aziatisch haar.
Maar ik heb me laten vertellen dat het meeste human hair een mix is. Wat ook wel logisch is⊠er zijn meer haren nodig om een pruik te maken dan wat er op een volwassen mensenhoofd kan groeien.
Thanks voor de beter info!
Dit was inderdaad wat ik bedoelde (maar wat ik zei ik heb een docu hierover al best lang geleden gezien), maar het is dus nog erger dan wat ik zei! Het is echt een kwalijke zaak zeg
Omdat - en dit is dan even veralgemeniseerd- âeuropeesâ haar wel op ethische wijze, dus met toestemming en tegen eerlijke betaling, verkregen zou zijn. Het gaat in die zin niet per se over europees haar, maar gewoon over een eerlijke behandeling. Maar dat gebeurt ook in bijv. Vietnam, het ligt echt aan de supplier.
Dit dus. Europa is niet gelijk aan West-Europa. Genoeg armoede op dit continent en dus genoeg kans om mensen uit te buiten voor wat goedkoop mensenhaar.
Ja daarom doe ik âeuropeesâ tussen haakjes, want ik ben het met je eens. Europeesâgoed haar is de gedachte, maar dat is niet per definitie waar.
Ik weet verder niet of het met de structuur oid te maken heeft, als ik het me goed herinner is juist zuid-amerikaans en aziatisch haar beter geschikt voor extensions of pruiken qua structuur en om te verven.
In mijn ogen kan je voor een paar duizend euro (want meer zal het echt niet zijn, ik gok eerlijk gezegd dat het nog onder de 1000 ligt) nóóit eerlijk betaald zijn voor het afstaan van iets wat aan jouw lichaam vast zit. Feit is: tenzij je in armoede leeft en het geld nodig hebt, doe je dit soort dingen niet voor een vreemde (uitzonderingen daargelaten). Daardoor is het bijna nooit ethisch verantwoord. Welk werelddeel dan ook.
Ik zou ook echt never nooit extensions nemen, het idee dat er haar van iemand anders aan mijn haar zit zou me helemaal gek maken. Vind die van Masha wel mooi
"De Vries en Feoktistova noemen ook de bedragen die ze hanteren; iets waar vaak nogal mysterieus over wordt gedaan. Een âshout-outâ in een vlog, waarbij Feoktistova kort een product omhoog houdt, is te koop vanaf 3500 euro.
âEen hoop geld, dat vind ik zelf ook,â zegt ze. Maar het is wel een terechte prijs, beargumenteren ze in het boek. De Vries: âMascha had pasgeleden een samenwerking met een groot make-upmerk: ze plaatste op haar Instagramaccount een foto en een story over een nieuwe lipstick, voor ongeveer 10.000 euro. Binnen een uur was de voorraad van twee maanden op. Ga jij maar eens met dat budget naar RTL voor een tv-reclame, en kijk wat je dan bereikt.â De bedragen vertegenwoordigen een marktwaarde, geen uurloon, zegt hij. âEn waarom zouden bedrijven rijk Âmogen worden over de rug van Mascha?â
Achter een betaalde post zit bovendien veel meer werk dan je zou verwachten, zegt Feoktistova â denk aan marketingplannen schrijven, meetings, freelancers die videoâs bewerken en een spaarpotje voor de slappe maanden. Daarbij geeft ze ook een deel van haar privĂ©leven op. "
Lol ja die sobere maanden horen er ook bij.
Een paar jaar geleden dat ik mijn haar geknipt en moest gewoon huilen omdat het te kort was. Toen ben ik ook naar een afro winkel geweest voor extensions. De verkoper liet ze me voelen en ik kreeg inderdaad helemaal de kriebels van de gedachte dat het haar op iemand anders zijn hoofd had gezeten. Stond na een paar minuten dan ook weer buiten.
Nu knip ik mijn haar gewoon maar niet meer kort.
Ik vraag me enorm af of dit boek naast over: een influencer moet vooral lekker veel geld kunnen pakken, ook gaat over wat professionaliteit eigenlijk is. Het komt op mij echt over alsof zij met zijn twee zijn gaan bepalen wat professioneel is én daarbij vooral de financiën in het oog hebben genomen. Gaat het bijvoorbeeld ook over kwalitatief goede content maken, uploaden wanneer je dat belooft hebt, ervoor zorgen dat je interessant blijft om naar te kijken etc?
Ik vind dit eigenlijk best logisch klinken.
Ik snap je punt wel want iemand met genoeg geld zou hoogst waarschijnlijk minder snel zijn of haar haar verkopen, maar als er een eerlijke prijs is en er is geen dwang kun je dan van haar zeggen dat het alsnog onethisch is omdat iemand weinig geld heeft? Van organen zeg je dat bijv. wel maar van prostitutie dan weer niet.
Ik vind dat heel moeilijk om te bepalen want als iemand het echt wil doen, wie zijn wij dan om te zeggen dat het geen normale baan is? Aan de andere kant zou iemand met genoeg geld het waarschijnlijk niet doen.
Maar wat is in dit geval dan een eerlijke prijs? Bij een eerlijke prijs overweeg je het in mijn ogen ook als je niet arm bent. In dit geval is armoede in mijn ogen de dwang. Die hoeft dan niet âfysiekâ aanwezig te zijn, maar is wel de hoofdreden om het uberhaupt te overwegen. Persoonlijk vind ik overigens dat armoede als hoofdmotivator voor sekswerk eigenlijk ook ethisch problematisch is. Maar dat is een andere discussie en mega complexe discussie, waar ik met mijn tekort aan kennis geen eer aan kan doen. Zelfde als bij organen, vruchtbaarheidsbusiness, medicijnen testen onder studenten etc.
Bedenkende dat haar schaars is moet je iemand behoorlijk betalen om er een eerlijke prijs van te maken. Dat gebeurt denk ik niet. Bedoel daarmee: als jij je haar afknipt moet je makkelijk een jaar wachten tot het weer voldoende op lengte is. Die periode kan je met je betaling onmogelijk overbruggen. Dus trek je eigenlijk enkel mensen aan die vanuit wanhoop op zoek gaan naar meer middelen en dit overwegen. Geen mensen die uit vrije keuze denken: dit is een goed beroep. Dat vind ik best onethisch.
Dit vind ik zo bizar om te geloven, maar ja, het is denk ik goed te meten aan de verkoopcijfers? Hoe groot is dan die voorraad voor twee maanden vraag ik me ook af.
En Massa nu van Debbie, want die heeft sinds deze week ook extensions.