De meiden zijn weer jaloers zo te lezen. Pathetic.
Je zou eigenlijk riotfoef moeten heten
Triofoef
Misschien kent ze ze daarvan
In dat geval ben ik wel echt jaloers ja
Wat betreft inkoopkosten van xenos spullen enzoā¦ Ik moest aan deze uitzending van de Rekenkamer denken: https://www.vpro.nl/programmas/prijsvechter/aflevering-1.html
Hier gaan ze naar AziĆ« om te kijken hoe duur action-producten zijn (bijvoorbeeld zoān plastic lantaarntje). Best interessant om even te kijken
1200?? Voor dat geld koop ik een designertas.
Maak ik een reis naar Zuid-Amerika.
Heb ik vier jaar lang prachtige nagels.
ā¦
In ieder geval, het laatste wat ik doe is lelijke extensions laten zetten.
Ik zou er ook geen mooie extensions voor laten zetten haha
Mijn extensions waren 300ā¬ per keer en die waren echt prachtig, maar dat pinnen was elke keer pijnlijk haha!
Ik had geen idee (nooit interesse gehad in extensions) en ging het naar aanleiding van jouw post opzoeken. Als ik het goed begrijp zijn extensions van de beste kwaliteit van echt mensenhaar. Kan dat ooit op een eerlijke manier verkregen zijn? Want hoe kom je aan genoeg mensenhaar om een professioneel extensionbedrijf te runnen? Lijkt me niet dat er zĆ³ veel mensen zijn die hun lange haar willen verkopen.
(In het geval dat het haar āeerlijk verkegen isā snap ik een prijs van 1200 euro trouwens wel.)
Het kan wel, vandaar de hoge prijs waarschijnlijk. Er wordt dan ook actief gescout naar mensen met geschikt haar en dan geld geboden.
Verder wordt het veel in india (dacht ik) gedaan onder minder goede omstandigheden (gedwongen en/of slecht betaald), maar ook n.a.v een religieus ritueel waarbij vrouwen san gun hoofd kaalscheren. Dat haar wordt dan gebruikt voor wigs en extensions. Wat op zich logisch is en niet gedwongen, maar vaak worden deze vrouwen er niet voor betaald.
Misschien klopt deze info niet 100%, want ik het is een paar jaar geleden, maar heb toen een interessante docu hierover gezien op yt.
Dit is wel een goede korte docu, om een idee te krijgen over de handel in mensenhaar:.
Waarop precies?
Dat ze 10 jaar jonger lijkt
En
Dat ik de extensions er nep uit vind zien
Ja ik vind het ook absurd hoe normaal er wordt gedaan over het dragen van āhoogwaardigeā extensions. De norm in die industrie is om haar te kopen van vrouwen die in armoede leven, meestal nog voor een bespottelijk laag bedrag (2 of 3 dollar). En dan geef jij er 1200 euro aan uit want je wilt het beste van het beste voor je haar.
Maar Maschaās haar is Europees en komt helemaal niet van die vrouwen?
Vind het ook iets te tricky om mijn hand ervoor in het vuur te steken, maar denk dat haar haar waarschijnlijk zo duur is omdat het āeerlijkerā gemaakt wordt wellicht?
Van dat indian ritueel, het is niet de bedoeling dat het haar dan wordt gebruikt voor extensions. Het is de bedoeling dat het haar uiteindelijk verbrand of in stromend water beland, maar het wordt door mensen van de tempels opgespaard en vervolgens verkocht. Niet echt ethisch en gaat geheel tegen de hindoeĆÆstische gebruiken in. In het hindoeĆÆsme geloven ze in reĆÆncarnatie en zij zijn juist heel erg tegen het feit dat iets van jou lichaam op aarde door een ander wordt gebruikt. Hieronder 2 artikelen die er meer over vertellen.
Nouja, dat is het probleem natuurlijk: je weet het gewoon niet en het wordt ook niet goed gereguleerd. In Europa zijn er ook genoeg kwetsbare vrouwen die in armoede leven en die misschien hun haar verkopen aan louche handelaars. Het kan allemaal wel op een ethische manier, maar dat is (voor nu) nog niet de norm.
En misschien gebruikt Marriet alleen ethisch haar van betrouwbare handelaars. Maar daarnaast zijn er miljoenen vrouwen die extensions dragen die niet op een verantwoorde manier zijn gemaakt, maar die alsnog honderden euroās kosten. Prijs zegt helaas niet alles en ik kan me voorstellen dat je zelfs als kapper niet zeker kunt weten wat voor haar je verkoopt.
Dat laatste inderdaad, Marriet kan echt niet garanderen dat dit haar ethisch verkregen is en dat de oorspronkelijke eigenaren van dit haar meer dan een maar centen hiervoor hebben gekregen.
Ik weet niet precies hoe de keten eruit ziet maar denk dat kappers niet verder kijken dan de importeur van wie zij het kopen en die importeurs kunnen er altijd een mooi verhaaltje van maken, denk echt niet dat een kapper dat verhaal gaat verifiƫren, zal ook heel lastig zijn.
Maar we zullen straks een berichtje van Mascha ontvangen met de boodschap dat haar extensions wel echt ethisch verkregen is in 3ā¦2ā¦1ā¦
Zoals Willemijn vroeger bij Lippie