Ah ja vreselijk generaliserend. Onze dochter is echt een rouwdouwer terwijl onze zoon heel relaxt en rustig is. En bij mijn dochter wordt dan weer gezegd: "jaaa meisjes he" Mensen zoeken gewoon altijd een vooroordeel om dat dan te bevestigen denk ikā¦
OIk volg haar ook en ze zegt veel interessante dingen hoor, maar wat ze hier zegt is wel heel kort door de bocht. Het klopt dat slechts een klein deel van de kledij gerecycled kan worden om opnieuw kledij van te maken, maar het is niet alsof de overige stukken integraal op de afvalberg terecht komen. H&M werkt samen met een bedrijf (i:co, google maar) dat de stuks uitsorteert. Wat nog goed is, wordt opnieuw verkocht (in tweedehandswinkels) (de winst hiervan wordt gebruikt om de campagne van de recycle actie te financieren en de rest gaat naar een goed doel als ik het me goed herinner - dat claimen ze toch alleszins). Van een deel wordt nieuwe kledij gemaakt, en de stuks die helemaal niet meer bruikbaar zijn voor kledij worden herwerkt tot andere producten (bv poetsdoekjes of auto isolatie). Hoeveel er daarna nog overblijft en wat daarmee gebeurt weet ik niet, maar het recycle programma is dus alleszins een stap in de goeie richting en in ieder geval veel beter dan oude kledij gewoon in de vuilbak gooien. Dat het ook een manier is om aan te zetten tot nieuwe kleding kopen bij hen, is natuurlijk wel waar.
Edit: verder wil ik h&m helemaal niet goedpraten ofzo en ben ik het er 300% mee eens dat ze meer voor het milieu moeten doen!
Huh echt? Ik dacht dat vliegen zo slecht was dat dat niet echt opweegt tegen vegetarisch of vegan eten.
Ja ik dacht andersom maar probeer het nu op te zoeken en ik denk dat je gelijk hebt. Het beste is echter om geen kinderen te krijgen.
Allemaal aangeleerde culturele ideeƫn helaas. Zijn ook jongens die helemaal niet van stoeien houden en meisje juist weer wel. In Nederland lopen we helaas nog 100 jaar achter wat betref emancipatie. Als je interessant vindt de serie Tarzan or Jane van de NPO heeft ook een aflevering die hier over gaat. Alle afleveringen zijn trouwens interessant.
Ja ik was ook al aan het zoeken! Voor een vlucht naar Aziƫ moet je vijf jaar vegetarisch eten volgens dit artikel: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/factcheck-is-vlees-eten-vervuilender-dan-vliegen-~ba9c7e2c/
Vergeet āKeesjes Daily Makeup Stashā en āDeze Maand Opgemaakt Door Keesjeā niet
Ze is nog lang niet klaar met bloggen over haar favoriete onderwerp: zichzelf.
Vandaag weer een Instapost met 3 redenen waarom ze retetrots is op zichzelf.
Totally agree hoor, ik denk zeker dat ze e.e.a chargeerd en vind ook dat Greenpeace daar een handje van heeft. Maar feit is dat H&M tonnen aan overproductie heeft Ć©n een groot deel (wat niet gereyceld wordt, ook niet tot vaatdoekjes) verbrand.
Die recycle campagne is wel gewoon greenwashing, net als Zara met join life of Mango met hun āgroeneā lijn.
Dariadaria is ook niet perfect, maar wel eerlijk. Ik volgde bijv ook Stephanie van de Broek, quasi slow fashion maar die adverteert dus (betaald) voor de H&M recycle programma. Zelfde als Yara. Wat mij daaraan stoort is dat mensen hen dus wel geloven.
Ik heb er zin in om eens lekker een beautyblog te lezenā¦ maar die zijn volgens mij helemaal van de aardbodem verdwenen
Zijn er nog leuke Nederlandse beautyblogs?
Of evt een fashionblog ?
Ik heb ook wel een kleding bij de H&m ingeleverd maar meer omdat dat mij beter lijkt dan in de kliko gooien ( kleding die nog draagbaar is breng in naar kringloop of verkoop ik wel eens) heeft iemand een idee van waar ik het een volgende keer beter kan inleveren?
Ik gooi het altijd in van die containers van het leger des heils. Hier wordt uitgelegd wat er mee gebeurt:
Ik zweer dat ik niet werk voor Joseph Joseph maar met zoān prullenbak heeft iedereen plek om te recyclen.
Bedankt voor de tip! Was ik alweer vergetenā¦ dat heb ik ook wel eens gedaan maar die bak was ineens wegā¦
duidelijke site ook!
Ik heb laatst heel veel kleding bij de H&M weggebracht met het idee dat het echt wordt recyclet(?). Mijn beeld over de kledingbak was dat het allemaal voor hergebruik is maar dat is dus deels niet waar. Ik ben meteen gaan zoeken naar de dichtstbijzijnde textielcontainer voor de laatste van mijn zakken kleding die ik kwijt wil. Ik hoef geen kortingsbonnen van de H&M want het is maar 10% en ik heb niks nodig.
Lang offtopic kleding
Het lijkt me eigenlijk ook beter voor de bevolking zelf en milieubewuster om dat soort dingen lokaal op te lossen eigenlijk.
Geen een optie is natuurlijk perfect maar wel goed dat jullie kijken naar wat de beste optie is. Ik heb daar zelf eigenlijk nog nooit over nagedacht.
De meeste kleding die ik weg doe is ook echt versleten (valt helemaal uit elkaar) en dat mag sowieso niet in zoān kledingbak. Daar maak ik vaak poetslappen van of ik geef het aan mijn oma om poppenkleding mee te maken.
Overigens klinkt dat heel tof van mij maar ik koop dus wel veelal H&M, dus niet zo raar dat het dan helemaal kapot is. Ik moet echt meer investeren in duurzamere mode maar ik wil er ook wel graag een beetje hip bijlopen en ik vind de echt duurzame merken soms echt een beetje suffig.
Duurder is ook niet altijd duurzamer natuurlijk. Dan wil ik iets kopen waarvan ik wel weet dat het langer meegaat maar dan weet ik nog steeds niet hoe het gemaakt is.
Ohja wauw. Ik zie dat bij het leger des heils zelfs handdoeken enzo erin mogen.
Dat heb ik echt totaal niet, dan ben je wel echt grootverbruiker denk ik
Ziet er wel echt super handig uit maar ik kan denk ik echt niet zo veel geld aan een vuilnisbak uitgeven.
(Ok miss als ik later een rich bitch ben. Hij staat wel op mijn lijstje van dingen die ik nodig heb in mijn leven in ieder geval.)